BMW 420i Gran Coupé High Executive (2015)

autoreview

BMW 420i Gran Coupé High Executive (2015)

Signalement

Uitvoering420i Gran Coupé High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst119.300 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste km's, eerste maand

  • 2.500 km

Nooit gedacht als liefhebber van het merk Citroen (en iets mindere mate Peugeot) ooit in een BMW te rijden. Na 4 jaar naar volle tevredenheid in een Peugeot 508SW benzine (1.6 THP) te hebben gereden uit gaan kijken naar een nieuwe auto. Citroen is geen optie, want niet toegestaan door werkgever en voor een 2de maal in een 508 gaan rijden zou wel erg saai zijn.

Ik weet nog goed dat ik in een langzaam rijdende file stond en rechts van mij een BMW 4 serie grand coupe voorbij zag schuiven. Nog nooit gezien, nog nooit van gehoord, maar wat een mooie auto!

Na wat oriëntatie eens bij de dealer gaan kijken en nadat ik was bijgekomen van de optielijst/prijzen (een zelf dimmende binnenspiegel zat al standaard op een Peugeot 206 15 jaar geleden) een aantal avonden op de BMW website zitten configureren. Daarnaast ook nog een V60, A5 sportback en Lexus IS300h overwogen maar het gran coupe model en de 8 traps ZF automaat zorgden ervoor dat de BMW met stip boven aan bleef staan.

Proefrit gemaakt en het stugge veergedrag wat ik verwacht had viel heel erg mee! Ik had zelfs het idee dat de 4 serie comfortabeler was dan de 508.. De automaat voelde waanzinnig goed. Uiteindelijk na wat gedimdam met leasemaatschappijen en dealers een 420i automaat high executive met nog een zwik opties besteld. Mineralgrau met oyster leer.

Nu ik de auto een maand heb en 2500 km verder ben mijn eerste indrukken;

Heerlijk rijdende auto, met echt een fijne automaat. De (optionele) sportstoelen met lendesteun zitten werkelijk geweldig. De (optionele) HiFi installatie voldoet erg goed. De demo auto had de standaard audio en dat was echt te slecht voor woorden. Zeker als je van het wat ruigere gitaar werk houd is de standaard audio af te raden. Het wel erg dure Harman Kardon systeem zal nog beter zijn maar is meer dan 2 keer zo duur.
De navigatie en andere functies op het scherm zijn allemaal makkelijk bedienbaar en alles is goed uitgedacht. Ik heb het idee met een erg solide en degelijk gebouwde auto onderweg te zijn. Ook het (optionele) fijn in de hand liggende M-sportstuur is een aanrader.

Zijn er dan ook nog min punten? Jawel;
Ik vind het onbegrijpelijk dat een auto van dit kaliber met harde, veel geluidmakende Bridgestone banden afgeleverd word. Ik had minstens Michelins of Pirelli's verwacht. Ze maken een hoop rolgeluid en vind ik eigenlijk niet kunnen. Ik moet nu wachten tot ze op zijn en dan zijn we (met winterbanden periode erbij) zo weer 2 jaar verder voordat er fatsoenlijke banden onder gaan.

Mijn gran coupe is van modeljaar 2016 en ik heb sterk het vermoeden dat deze stugger is afgeveerd dan de demo auto van modeljaar 2015. De demo stond op 19" terwijl er 17" onder mijn auto zit. Daarom had ik juist meer comfort verwacht. Mogelijk is de demping software stil gewijzigd (is ook bij de gefacelifte 3-serie gebeurt, maar dan niet stil...)
Ik begrijp dat de meeste BMW rijders liever geen vering hebben dus kan begrijpen dat het allemaal wat stugger moet.

Over een 10.000km zal ik met meer ervaringen komen!

Bijna 4 jaar!

  • 110.000 km

KM stand staat nu op 110.000km. Over een dikke 3 maanden is de grand coupe 4 jaar oud en gaat ze eruit. Daarom nu mijn update gebaseerd op 110 dznd km rijervaring met deze naar mijn mening nog steeds prachtige auto! De auto heb ik alleen zakelijk gereden, dus zo goed als geen korte stukjes mee gereden. De pasagierstoel en de achterbank zijn dus nog nieuw.

Eigenlijk heb ik nooit wat met deze auto gehad. Denk wel de beste auto die ik ooit heb gereden (betreft kwaliteit en rijbeleving). Er zitten wel wat nadelen aan een 4 serie maar dat hoort volgens mij gewoon bij het karakter van deze auto. (Prive/hobby bezit ik oldtimer Citroens en daar moet je ook genoegen nemen met karakter eigenschappen van die auto's ander trek je het echt niet.) En als auto liefhebber geeft een auto met karakter mij iets extra's)
De nadelen (lees dit niet te negatief);
-Rolgeluid van de banden.
-Radio ontvangst (ook DAB+) is niet best, maar dat schijnt een BMW dingetje te zijn.
-Als je de auto start terwijl je je gordel nog niet aan hebt begint het ding al overspannen te piepen terwijl ik nog niet eens rij.
-Het M sportstuur (optie) ziet eruit alsof het een huidziekte heeft. Harde kortsen, beetje bobbelig) Nog nooit gehad. Dus lijkt mij dat er wat mankeerd aan het gebruikte leer. Een jaar geleden voor het eerst gemeld bij de BMW dealer. "We hebben foto's gemaakt, komen er nog op terug" niets meer gehoord. Maand later gebeld, zouden terug bellen, niets meer gehoord. Bij onderhoud weer aangegeven, weer niets meer gehoord. Gisteren wederom melding van gemaakt, nu wat dringender. Het enige probleem wat ik heb met deze auto mag wel gewoon opgelost worden vind ik.
Dit zijn voor mij eigenlijk de enige min puntjes.

De punten die ik echt als grote plus heb ervaren:
-De ZF automaat, je merkt niet eens dat er versnellingen inzitten.
-De stoelen (optionele sportstoelen met lendesteun) zitten fantastisch! (voor iemand van 1m75)
-Het navigatie/i-drive systeem. (optionele pro-versie (groter scherm en grotere draaiknop) Een degelijk gemakkelijk bedienbaar systeem. Mijn ervaring is enorm positief, hier is echt goed over nagedacht! Ik begrijp gewoon niet waarom er ook touch screens in auto's zitten.
-Rijeigenschappen zijn top! (zal ongetwijfeld bij BMW horen)
-Uiterlijk, nog steeds een prachtige auto! (Misschien wel tijdloos design) (dashboard/interieur is wel wat saai en ouderwets eigenlijk)
-Voor een 2.0 benzine is een verbruik van 1 op 15 best netjes!

De volgende auto is geen BMW geworden, ik wil niet nogmaals in een zelfde auto gaan rijden en de nieuwe 3 serie is echt aan de prijs in een leuke uitvoering. De volgende is ook een Duitse 5 deurs variant van een coupe geworden ;)

4 jaar zit erop!

  • 120.000 km

De 4 serie GC is 4 jaar geworden! Deze week gaat ze omgewisseld worden voor de nieuwe. (A5 SB)
BMW heeft het erg lelijk geworden M sportstuur nog netjes onder garantie vervangen. Daarmee gaat deze auto voor mij de geschiedenis in als probleemloos.

Ik moet zeggen dat ik er met erg veel plezier in heb gereden, fijne stoelen, goeie motor en automaat. Voor wie overweegt om een 4 serie aan te schaffen wil ik meegeven op zoek te gaan naar een exemplaar met de audio upgrade en de sportstoelen.
Naar de A5 kijk ik erg uit maar moet toe geven dat het er om zal spannen of de Audi betreft rij kwaliteiten aan de BMW kan tippen. Ook zal het i-drive systeem van de BMW denk ik moeilijk te overtreffen zijn. We gaan het zien!

Hij duikt op bij de handel!

  • 119.300 km

Nu de BMW ingeleverd is bij de leasemaatschappij zag ik em afgelopen week verschijnen op diversen auto te koop sites.
Ik moet toch even snikken omdat het echt wel een hele fijne auto was, zelfs vergeleken met de A5 SB die ik nu heb durf ik wel te melden dat de BMW de betere auto is, een beter rijgedrag en zeker een beter infotainment systeem heeft. Er is bij BMW net wat beter nagedacht over hoe je bepaalde functies ingeschakeld en hoe menu's in elkaar steken.

Voor wie overweegt een 420i GC aan te schaffen uit 2015 kan ik deze auto wel aanbevelen. Ik heb er vanwege geen prive gebruik alleen maar zelf in gezeten en lange stukken mee gereden. De uitvoering is erg compleet vanwege de high executive. Koop er een paar mooie 19" wielen voor en je hebt een hele knappe en complete auto!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.