BMW 330i Touring (2020)

autoreview

BMW 330i Touring (2020)

Signalement

Uitvoering330i Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review 330i Touring Sport Line (G21)

  • 50.000 km

Review BMW 330i G21 (touring)

Na 3,5 jaar in een Audi A4 Avant 190pk TFSI te hebben rondgereden werd het weer tijd voor iets nieuws. Aangezien ik dik tevreden was over de Audi heb ik lang zitten twijfelen of het niet weer een nieuwe Audi zou moeten worden. Ik wilde na 3,5 met de 40 tfsi te hebben gereden een snellere wagen hebben. Helaas, en ik snap niet waarom, heeft Audi een prijsverschil van bijna 11k euro zitten tussen de 40 tfsi en de 45 tfsi. Daarbij was de facelift van Audi minimaal (alleen uiterlijk is aangepast en ik snap ook echt niet waarom ze hebben de HMI knop eruit gehaald en het alleen touch display van gemaakt, echt een domme keuze van Audi).
Anyway bij BMW hebben ze gelukkig wel hun I-drive knop er nog in zitten (erg fijn systeem kom ik later op terug) en ligt het prijs verschil tussen de 320 en de 330 gelukkig wat dichter bij elkaar dus dat voordeel had BMW in ieder geval, maar de quattro van Audi lonkte me toch wel heel erg.
Uiteindelijk was het vermogen de van de 330i, het weggedrag en de prijs die de knoop hebben doorgehakt.

De uitvoering die ik heb is de Sportline in Mineralgrau, 18 inch velgen Bi-color Ferric Grey, active cruise control (must), afneembare trekhaak, verwarmd M-sport stuur, Business/executive pakket, sport stoelen (aanrader!), audio media pack, getint glas vanaf B stijl (ivm zon voor kids + stoerder uiterlijk).
Mooie van de Sport line is dat het chroom er af is en de sierlijsten en dakdragers hoogglans zwart zijn. Maakt het in mijn ogen mooi af. Overal een complete auto die voorzien is van alle gemakken. Kids worden met Sport line minder snel wagenziek dan met het sport onderstel van mijn vorige wagen dus dat probleem lijkt verholpen😊. Wellicht dat als er een opvolger komt en de kids wat ouder zijn die M Sport uitvoering er zeker nog wel gaat komen.

Ik kon me toen ik nog Audi reed niet snappen waarom al die “BMW fanboys” zo zaten te hameren op de lichte/flauwe besturing van Audi, maar inmiddels ben ik ook BMW Fanboy geworden.
Wat een genot om elke dag hierin te stappen. Het vermogen is ongekend en de wagen is echt snel (5,9 sec naar de 100) en met 258 pk en 400 NM aan koppel zit je nooit zonder gebrek aan power. De Audi was prima every day driver voor op de snelweg, maar met de BMW betrap ik mezelf er toch op dat de bochtenweggetjes graag lonken. Daarbij moet ik wel zeggen dat hij niet bepaald zuinig is, al zal dat ook wel vooral met mijn rechter voet te maken hebben 😉

Het sturen is fantastisch zeker in combinatie met het vermogen en niet te vergeten de achterwiel aandrijving. FYI: ik weet dat dit in vrijwel alle reviews wordt gezegd maar wilde het toch nog benoemen.
Wel stuurt hij vrij direct waardoor je soms als je even niet oplet op de snelweg je toch net even ergens terecht komt waar je net niet wilt. Er zit lane assist op maar dat is in mijn ogen echt een levensgevaarlijke optie. In het begin er even mee gereden maar hij stuurt echt zwaar tegen en je bent dan echt aan het vechten/trekken aan het stuur om de auto te laten doen wat je wilt. Is vooral erg hinderlijk als je ineens moet uitwijken en je tussen 2 lijnen rijdt en dan geen tijd hebt om richting aan te geven. Dit opties staat standaard uit. Hopelijk maken ze dat systeem met een update wat minder “streng”.
Active cruise control werkt echt perfect en is echt een aanrader/must voor iedereen die veel km op snelweg/lange afstanden maakt. Het anticipeert goed en je kan ook zelf je gewenste afstand instellen. Ook in files werkt het heel prettig met automatisch stoppen en optrekken. Als je even wat langer stil staat dan moet je even op het stuurknopje drukken en dan rijdt hij weer vanzelf.

Het M Sport stuur ligt goed in de hand en voelt lekker stevig aan. In het begin voelde het wel erg dik maar inmiddels aan gewend. Stuurverwarming werkt ook goed en warmt geleidelijk en goed op zonder echt te heet te worden. Knoppen op het stuur zitten intuïtief op goede plekken en hiermee raak je snel vertrouwd.

Zo ook het I-drive systeem. Het is even wennen aan de menu structuur (is eigenlijk bij elke auto wel zo) maar door de vele opties ben je wel een tijdje bezig om te weten waar alles zit. Opties qua display zijn groot en je kan gemakkelijk snel menu’s maken naar de displays die graag op de center display wilt zien. Digitale cockpit is ook fraai gemaakt en geeft goed de juiste info weer. Ook de route aanwijzingen via Google Maps komen keurig voor je neus oppoppen op het driver display.
Hele I-drive systeem is wat mij betreft best in class en werkt bijzonder goed en is snel vertrouwd. Super goed van BMW om de HMI knop te behouden. BMW navigatie kaart voelt wat oubollig aan en is aardig up to date qua kaart info, maar Google Maps via Andoid auto laat je nooit in de steek. Android auto werkt ook prima draadloos.
Enige probleem dat ik ervaar is met het opladen van mijn telefoon in de wireless charge box. Die zorgt ervoor dat mijn S10 bloed heet wordt en hij trekt hem eerder leeg dan dat hij hem vol laad. Inmiddels opgegeven en telefoon in roosterhoudertje zitten en gewoon opladen met draad. USB poort zit prima centraal voorin daarvoor.

Sportstoelen zitten heerlijk al heb ik wel veel moeite gehad om goede zitpositie te vinden (had met instellen stoel te maken). Je zit goed in de sport/kuip vorm al zijn de stoelen zelf vrij smal. Voor iemand die wat forsere “love handles” heeft kan dit wellicht als wat oncomfortabel voelen. Handmatig instellen van de stoelen is ok, maar niet meer dan dat. Het verstellen van de stoel gaat namelijk met horten en stoten via hendels en tandwiel standen waar je hem inklikt. In mijn Audi had ik een draaischijf en die kon je op de millimeter/cm nauwkeurig verstellen, ging stuk soepeler. Hier zou BMW (naast het electrische systeem) toch ook nog wel een beter systeem voor mogen maken.

Ruimte achterin voor passagiers/kids is voldoende. Ze hebben meer beenruimte dan in de Audi.
Kofferbak is prima en vooral het achterraam openen via de knop onder de ruitenwisser is goud voor als je even snel iets eruit moet pakken en/of als je op vakantie elke cm toch even goed wilt vullen met spullen😊.

Zaken die in mijn ogen beter kunnen hebben vooral met opbergmogelijkheden/gebruiksgemak te maken.

Te beginnen bij de toch wel beperkte opbergmogelijkheden binnenin de wagen. Drink houders zijn prima alleen als er iets in staat is het compartiment voor je telefoon bijna onbereikbaar (wireless charging werkt alleen niet goed dus gebruik die ruimte eigenlijk nergens voor, helaas).
Daarnaast is het handschoenen kastje klein en ook links naast het stuur zit een piepklein opberg vakje waar je eigenlijk net niks in kwijt kan. De wagen is toch een soort 2e thuis waar je gewoon wat handige spulletjes in kwijt wilt die je met gemak binnen handbereik hebt. Meest storende voor mij is geen opbergmogelijkheden voor een zonnebril. De doorgaans goedkopere merken als Seat en Skoda hebben hiervoor perfecte oplossingen (simpel klepje in dak/plafond) , wellicht iemand van die design afdelingen een keer aannemen bij BMW?
Zelfde geldt ook voor het afdek mechanisme van de kofferbak. Bijzonder dat je dit met hand moet doen en hij niet automatisch meeschuift als je de achterklep open en dicht doet. Nu staat hij eigenlijk altijd niet afgedekt en kan dat ding net zo goed weggelaten worden.


Conclusie : heerlijke wagen die elke keer weer een glimlach op je gezicht tovert.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens