BMW M340i xDrive

Op en top BMW

BMW 330i Touring
BMW 330i TouringBMW 330i TouringBMW 330i TouringBMW 330i TouringBMW 330i TouringBMW 330i TouringBMW 330i Touring
AutoWeek 7 2020
AutoWeek 7 2020

Je leest het in AutoWeek 7 2020

De nieuwste telg in het sportieve segment is van BMW en heet M340i. Die is er ook als Touring. Het vermogen van de BMW is maar liefst 374 pk.

De 3-serie kost in basisuitvoering € 80.500. Er is echter een flinke optielijst, zodat de eindprijs op € 93.000 ligt. De BMW is al vrij agressief van zichzelf, en de M340i heeft dikke wielen en wat grote uitlaten gekregen. De 3-serie is overzichtelijk. De auto heeft (op dit moment als enige uitvoering van de nieuwe 3-serie) een zes-in-lijnmotor met turbo, gekoppeld aan BMW’s bekende achttraps automaat. Opvallend genoeg gaat dat vermogen niet alleen naar de achterwielen. Of het nu een stationwagon is of een sedan, een M340i krijgt tegenwoordig standaard vierwielaandrijving, bij BMW xDrive geheten. Het meeste vermogen gaat nog altijd naar de achterwielen, maar bij normaal gebruik zijn standaard alle vier de wielen aangedreven. De motor is een waanzinnig goed ding, soepel vanaf lage toeren met power tot ver bovenin. Met minder vermogen is de BMW toch snel. Dit zit hem zeker voor een deel ook in het gewicht, maar eveneens in het brede toerenbereik. Zoals in veel BMW’s is de volautomaat een van de beste in zijn soort. Soepel en snel met zeldzaam goede reacties op het gaspedaal. Zelden hoeven we met flippers in te grijpen, de aandrijflijn reageert perfect. Uiteraard zorgt de 4WD voor veel tractie, maar je voelt dat de meeste kracht nog altijd naar achteren gaat, waardoor het rijgedrag onverminderd aanvoelt zoals het hoort in een 3-serie.

Post uit Leeuwarden

Naast de motor is ook het rij- en stuurgedrag op-en-top BMW, veel meer dan in alle SUV’s die het merk tegenwoordig verkoopt. Je plaatst de auto perfect, de motor is altijd alert, het bochtgedrag is subliem qua balans. Het grootste gevaar is veel post uit Leeuwarden, want de automaat houdt de toeren ook op hoge snelheid erg laag, zodat je op lege snelwegen ongemerkt ver boven de maximumsnelheid cruiset. De auto geeft geen krimp. Als M-Performance-model heeft hij standaard een wat lager en strakker onderstel dan bijvoorbeeld een 320i en de auto wordt daar iets stoteriger van. Je zit wat ingebouwd, maar dat past bij het rijgedrag van beide auto’s. Qua multimedia gaat BMW nog altijd uit van zijn iDrive-systeem, dat zeer prettig is. Met de banken neergeklapt heeft de BMW redelijk wat liters in de aanbieding. De BMW scoort met zijn dikke zescilinder een verbruik van 1:11,7.

*Tijdens de fotoshoot reden we een 330i Touring vanwege de beschikbaarheid van de M340i.

Oordeel

5 sterren

De BMW, die met een waanzinnige 3-serie, laat zien hoeveel ervaring het merk in dit segment heeft. Alles is goed aan de M340i. Er was geen M340i Touring beschikbaar, dus reden we een sedan voor de test en hadden we een 330i Touring voor het stationwagon-deel.

Signalement

Merk Bmw
Model M340i xDrive Touring
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 77.408

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.998 cc
Maximaal vermogen 275 kW / 374 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.850 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.713 mm / 1.827 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.851 mm
Massa leeg 1.745 kg
Laadvermogen 620 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden voor225/45R18Prijzen
Banden achter255/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,2 s (fabrieksopgave: 4,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 2,7s
Brandstofverbruik 11.7 l/100km (fabrieksopgave: 7,2 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 186 g/km

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (65) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum