BMW M340i xDrive
Op en top BMW
De nieuwste telg in het sportieve segment is van BMW en heet M340i. Die is er ook als Touring. Het vermogen van de BMW is maar liefst 374 pk.
De 3-serie kost in basisuitvoering € 80.500. Er is echter een flinke optielijst, zodat de eindprijs op € 93.000 ligt. De BMW is al vrij agressief van zichzelf, en de M340i heeft dikke wielen en wat grote uitlaten gekregen. De 3-serie is overzichtelijk. De auto heeft (op dit moment als enige uitvoering van de nieuwe 3-serie) een zes-in-lijnmotor met turbo, gekoppeld aan BMW’s bekende achttraps automaat. Opvallend genoeg gaat dat vermogen niet alleen naar de achterwielen. Of het nu een stationwagon is of een sedan, een M340i krijgt tegenwoordig standaard vierwielaandrijving, bij BMW xDrive geheten. Het meeste vermogen gaat nog altijd naar de achterwielen, maar bij normaal gebruik zijn standaard alle vier de wielen aangedreven. De motor is een waanzinnig goed ding, soepel vanaf lage toeren met power tot ver bovenin. Met minder vermogen is de BMW toch snel. Dit zit hem zeker voor een deel ook in het gewicht, maar eveneens in het brede toerenbereik. Zoals in veel BMW’s is de volautomaat een van de beste in zijn soort. Soepel en snel met zeldzaam goede reacties op het gaspedaal. Zelden hoeven we met flippers in te grijpen, de aandrijflijn reageert perfect. Uiteraard zorgt de 4WD voor veel tractie, maar je voelt dat de meeste kracht nog altijd naar achteren gaat, waardoor het rijgedrag onverminderd aanvoelt zoals het hoort in een 3-serie.
Post uit Leeuwarden
Naast de motor is ook het rij- en stuurgedrag op-en-top BMW, veel meer dan in alle SUV’s die het merk tegenwoordig verkoopt. Je plaatst de auto perfect, de motor is altijd alert, het bochtgedrag is subliem qua balans. Het grootste gevaar is veel post uit Leeuwarden, want de automaat houdt de toeren ook op hoge snelheid erg laag, zodat je op lege snelwegen ongemerkt ver boven de maximumsnelheid cruiset. De auto geeft geen krimp. Als M-Performance-model heeft hij standaard een wat lager en strakker onderstel dan bijvoorbeeld een 320i en de auto wordt daar iets stoteriger van. Je zit wat ingebouwd, maar dat past bij het rijgedrag van beide auto’s. Qua multimedia gaat BMW nog altijd uit van zijn iDrive-systeem, dat zeer prettig is. Met de banken neergeklapt heeft de BMW redelijk wat liters in de aanbieding. De BMW scoort met zijn dikke zescilinder een verbruik van 1:11,7.
*Tijdens de fotoshoot reden we een 330i Touring vanwege de beschikbaarheid van de M340i.
Oordeel
De BMW, die met een waanzinnige 3-serie, laat zien hoeveel ervaring het merk in dit segment heeft. Alles is goed aan de M340i. Er was geen M340i Touring beschikbaar, dus reden we een sedan voor de test en hadden we een 330i Touring voor het stationwagon-deel.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | M340i xDrive Touring |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 77.408 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.998 cc |
Maximaal vermogen | 275 kW / 374 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 1.850 tpm |
Inhoud brandstoftank | 59 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.713 mm / 1.827 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.851 mm |
Massa leeg | 1.745 kg |
Laadvermogen | 620 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden voor | 225/45R18Prijzen |
Banden achter | 255/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,2 s (fabrieksopgave: 4,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 2,7s |
Brandstofverbruik | 11.7 l/100km (fabrieksopgave: 7,2 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 186 g/km |
PRIVATE LEASE BMW 3-serie
Uitgelicht aanbod

BMW 320e High Executive M Sport Automaat / BMW M 50 Jahre uitvoering / Schuif-kanteldak / Sportstoelen / LED / Live Cockpit Professional / Parking Assistant / Stoelverwarming
- 2022
- 15.800 km

BMW 3 Serie
- 2020
- 39.300 km

BMW 318i 156 pk M Sport Executive Automaat / Harman Kardon / Sportstoelen / Harman Kardon / DAB-Tuner / Live Cockpit Professional / Sport Steering / Stoelverwarming
- 2020
- 39.300 km
Lees ook

Praktijkervaring: wat vinden eigenaren van een BMW 3 Serie van hun auto?

Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive touring - Dubbeltest

Achteruitkijkspiegel - 'Voordeel van de opkomst EV is meer achterwielaandrijving'

BMW 3-serie gefacelift onderweg als Sedan en Touring

Peugeot 508 SW PSE vs. BMW 330e Touring - Dubbeltest

BMW M3 Touring al deels te zien
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (65) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.