BMW 330i Touring (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330i Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 800 km |
Fijne 330i met een eigen willetje
- 800 km
Op donderdag 24 oktober 2019 mijn derde BMW 3 Touring opgehaald. Na een 325i met 6 cylinders van 2006, naar een 320Ede (diesel) geboren in 2013 en dan nu een 330i Touring in de Introduction uitvoering met 'alles erop en eraan'. Even een samenvatting van de packs en opties:
Uitvoering:
Model M Sport
Kleur: Dravitgrau
Bekleding: Leder Vernasca Mokka
Wielen: 19 inch LM Dubbelspaak (styling 793 I)
Packs:
M Sport Plus Pack
High Executive
Parking Pack
Audio Media Pack
Safety Pack
BMW Personal CoPilot Pack
Opties:
Comfort Access
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel
Galvanische Bedieningselementen
Geluidswerende zijruiten voorportieren
BMW Individual Hoogglans Shadow Line met uitbreiding
Extra getint glas achter
Harman Kardon Surround Sound Systeem
Adaptief M onderstel
Al met al vind ik het persoonlijk best een indrukwekkend lijstje geworden. Dan is de teleurstelling best groot als je bij het eerste het beste knopje dat je indrukt (nou goed, na de startknop dan) zijnde de grootlichtassistent, de melding in het scherm verschijnt 'deze functie is niet vrijgeschakeld, ga naar de connected drive store'. Daar aangekomen zie ik dat voor mijn auto het 179 euro kost om het knopje te laten werken. Das best een domper als de eerste euforie van de nieuwe auto is neergedaald. Nog maar eens met de dealer praten, want volgens mij is grootlichtassistent inbegrepen in het High Executive pakket (uitrusting 5A4).
Dan de eerste kilometers, waaronder een ritje in Duitsland en van de Randstad naar Groningen en terug. De auto rijdt erg goed, is lekker stil en gewoon snel. Met 100 pk extra t.o.v. de vorige diesel is dat ook niet zo gek. Maar waar ik met de diesel het idee had dat ik de baas was, doet de auto nu van alles als gevolg van alle intelligentie aan boord (en dan bedoel ik niet mezelf). Even richting een lijn op de weg en de auto begint te trillen. Zet je cruise control met rijbaanassistentie aan, dan heb je helemaal niks meer te vertellen. Je bent zo gespannen om de auto vooral tussen de lijnen te houden, dat het eerder tegenwerkt dan meehelpt. Want een agressieve stuuringreep is het gevolg.
Ook de hoeveelheid informatie voelt soms als overkill. Ik hoef niet de navigatie in het middenscherm, tussen de tellers en in het HUD te zien.
Dan nog even de rijbaanassistent. In een 45 graden afrit naar een andere snelweg is de assistent soms de weg/lijn kwijt. Dat gebeurt ook op een verhoging in de weg. De auto gaat er dan overheen om kennelijk een nieuwe lijn te zoeken, maar dat is natuurlijk levensgevaarlijk. Het systeem werkt redelijk, maar is verre van perfect.
De HK installatie had ik in de vorige ook en in deze weer, altijd doen. Het adaptieve gebeuren van het M sport onderstel heb ik nog niet uitgeprobeerd, kom ik in een latere review op terug. Tot nu toe 7,6 liter/100 km gereden, niet slecht voor 258pk maar daar ging ik met m'n dieseltje natuurlijk ver onder, maar dat is logisch.
De afwerking in het interieur is prachtig, al is het soms even zoeken naar bepaalde functies. De radio heeft niet meer een knop in het console, maar zet je aan via het 'media' menu. De ontgrendeling van de portieren en klep zit niet meer in het middenconsole, maar in het portier. Dat soort dingen moet ik even aan wennen, komt vast goed.
Zodra de auto wat meer ervaring heeft zal ik de review bijwerken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.