BMW 330i Touring (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330i Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 29.995 km |
KM-stand laatst | 68.554 km |
Versie 2 van Waarom
- 32.835 km
WAAROM, tweede versie, eerste versie was slecht te lezen.
Na een kleine 25 jaar Opel gereden te hebben (Kadett 16S GT, GSI 16V, Vectra 2000, Omega 3.0V6, Astra OPC station, Signum V6 turbo. Het merendeel van deze wagens waren getuned op de chip. De Vectra 2000 getuned op de chip, nokkenas en uitlaatsysteem door Carly Motors) Een vervanger voor de Signum turbo zoeken was moeilijker dan ik dacht. De nieuwe Insignia was te klein, Omega uit de productie en een MPV was nou niet iets wat ik ambieerde. Opel was toen al bezig om de vermogens in de motoren terug te schroeven.
Rij graag met een PK verhouding van 6 kg voor 1 pk, heb je altijd wel een vlotte auto. (Signum, getuned tot 300 PK en 400 nM, 1700 kg).
Zoeken en zoeken.
Wilde ook weer terug naar achterwielaandrijving. Mercedes, Lexus, BMW, Audi quatro, daar maar eens in zoeken. Mercedes C te krap, A4 te krap. Lexus weinig keuze. BMW dan maar. Proefrit in een 330i touring E91 met de 6 cilinder atmosferische motor, niet onder de indruk van deze motor, turbo gewend dus bij lage toeren veel trekkracht. Geen olie temperatuur indicator, wist dus niet wanneer er echt gas gegeven kon worden. Na afloop wist men mij te vertellen dat wil je gang krijgen dan moet je boven de 4000 toeren gaan komen. Geprobeerd om achterin te gaan zitten, met mijn lengte, 1.87m, onmogelijk, zou betekenen dat mijn 2 dochters er ook niet konden zitten. Verkoper had nog een andere optie, probeer die F31 328i eens. OK, eerst maar eens achterin zitten, 4 cm langere wielbasis. In vergelijking met de E91 was dit genoeg. Daarna proefrijden, ja dit was het, een turbo motor met een 8 traps automaat, 245 PK en 300nM. Deze F31 zou het moeten gaan worden. Afspraak gemaakt dat over een week of 6, wanneer ik weer terug was mijn werk, gingen praten over inruil van de Signum op de 328i. Verkoper ging toch ook op vakantie dus niks aan de hand, kwam goed uit. Na terugkomst in NL contact gezicht, tot mijn teleurstelling was de 328i verkocht. Op zoek naar een andere kwam het volgende probleem om de hoek, 328i touring amper te vinden.
Uitrusting wat ik wilde: HUD, trekhaak (kan altijd later nog), high executive, full map navigatie, voor en achter parkeersensoren, goed geluid, automaat, sport bak.
Lage kilometerstand. 5 autos kunnen vinden. Afspraken gemaakt door het hele land. Onderweg naar de verschillende dealers al het bericht gekregen dat de auto die ik op het oog al was verkocht of bijna verkocht. De laatste dealer in het lijstje was in Assen. Heb toen in Assen een zwarte 328i kunnen kopen, 18 maanden oud, 82000 km op het klok. Deze F31 was goed uitgerust met opties, High Ex, Luxury, spiegelpakket, opbergpakket, HiFi en full map navigatie en een HUD. KM stand vond ik in eerste instantie niet zo een ramp. We rijden over het algemeen 15000 in het jaar, dus na een 4 jaar gebruik, zou de km stand 140000 km zijn, bij inruil kom je gemiddeld uit 25000 km per jaar, acceptabel. Door omstandigheden werden het 30000 km in het jaar. Vorig jaar besloten om een andere auto te zoeken, wilde wel weer een 3 serie touring. De G serie was net geïntroduceerd in NL dus ik hoopte op genoeg F31 op de occasionmarkt. Ja genoeg F31 als 20i, 18i, veelal met M pakket, getinte achter ramen. Ik wilde weer een High Executive, HUD, 18 inch velg op een F31 serie met de 330i motor.
Door de hoge kilometerstand komt ook de inruilprijs onder druk te staan, dat was een groot nadeel.
Zoekmelding ingesteld op verschillende sites. Op 2 januari werd een F31 uit december 2017 onder mijn aandacht gebracht. Nog geen 30000 km, alle opties die ik minimaal wenste waren aanwezig, inclusief trekhaak.
Contact gezocht, afspraak gemaakt, naar Den Bosch gereden, proefrit gemaakt en de koop gesloten. 14 januari stond de wagen bij mij op de oprit.
Inruilprijs voor de 328i was prima. De 328i is later doorverkocht voor een 500 euro meer dan wat ik als inruilwaarde had ontvangen
Dus nu heb ik een tansanitblau, fully individual 330i touring.
Lak is beschermd met een ProTech 3D behandeling, bekleding cognac kleurig bruin individual leer.
Uitrusting omvat onder meer het volgende:
Alle elektronische bescherm engeltjes
panoramadak,
elektrisch uitklapbare trekhaak,
stoelen elektrisch verstelbaar met memory,
DAB,
Harman Kardon sound system
tv tuner (wat je ermee moet, geen idee),
adaptieve led verlichting met bocht verlichting en grootlicht assistent
adaptieve dempers,
19 inch breedspoor op individual velgen (winterset heb ik gehouden),
digitaal dashboard,
adaptieve cruise control, inclusief stop en noodrem actie
Dashboord bekleding leer,
Verwarmbaar stuur
Elektrische verstelbare stoelen, links met geheugen.
Digitaal dashboard.
Keyless entry
Draadloos laden van telefoon
Apple CarPlay
In vergelijking met de 328i stuurt deze wagen beter, zeker op hoge snelheden, de 328i was wat ongevoelig en daardoor zoekerig bij hoge snelheid. Om de besturing wat strakker te krijgen selecteerde ik de sport stand.
De 330i heeft Iets meer vermogen en koppel.
De ECO pro functie is uitgebreider. Navigatie en de mmi is uitgebreider.
Was in eerste instantie bang dat de 19 inch set het comfort binnen wat naar beneden zou halen, echter het adaptieve onderstel voorkomt dat, de wagen is comfortabel. In sport is het onderstel hard, elke richel voel je en wordt doorgeven.
Stuurprecisie is erg goed, je kan de neus precies zetten waar je dat wilt.
Respons op gas in comfort is rap. Opschakelen rond de 2500 toeren.
In sport wordt dit zeer rap. In sport schakelt de automaat op rond de 4000 toeren.
ECOpro mode is de respons op gas geven anders dan bij de 328i, in de stad slecht bruikbaar, of je moet op CC adaptief rijden dan werkt het wel. In ECOpro stand geen toerenteller in het dashboard maar een verbruiks meter.
Schakelen aan het stuur is mogelijk door de flippers.
Navigatie systeem is verbeterd tov van de 328i, spraakbesturing is beter geworden, verkeersinfo via internet.
Veel instellingen kunnen via het stuur aangepast worden.
In de HUD alle info van de navigatie, verkeersborden, instellingen CC en de snelheid. Nog geen toeren indicatie.
Geluidssysteem van HK is geen DSP systeem, is jammer, moet nu met de equalizer van het systeem de zaak inregelen. Veel rijders hebben de instellingen van de equalizer op het Bimmer forum gezet. Heb een paar settingen uitgeprobeerd met als resultaat muziek klinkt fantastisch. Klassiek is magnifiek, de NPO zenders verkleuren het met met te veel bas. Muziek afspelen van een externe harddisk, geen probleem, alles in FLAC wordt probleemloos afgespeeld.
De elektronische hulpmiddelen werken goed, adaptieve CC is heerlijk om mee te rijden ( je wordt er wel lui van), rijbaanassistent ook prettig, ziet ook de motoren. Vermoeidheids herkenning. Adaptieve LED verlichting, ook heel fijn samen met het grootlicht assistent.
Keyless entry.
Stoelen met geheugen standen. Niet meer hoeven te zoeken naar de stoel positie als mijn partner gereden had. Met je eigen sleutel (je hebt er twee), open je het linker portier, auto herkend sleutel en zet de stoel in de settings die in sleutel opgeslagen zijn.
Zit een trekhaak onder, echter nog niet met een aanhanger gereden (vouwwagen), dus kan ik nog niets over zeggen. De 328i had er geen probleem mee.
De kilometers die met de 330i worden gereden zijn voor 80 procent snelweg kilometers. Zeker nu de snelheid 100 is overdag, wordt er altijd gebruik gemaakt van de cruise control (CC). Vaak adaptief, maar ook als een standaard CC. Om brandstof te besparen wordt op de snelweg trajecten ECOpro stand geselecteerd. ECOpro stand laat ook visueel zien in het dashboard dat het rijbereik toeneemt. ECOpro stand in de 330i is gemodificeerd tov. de 328i. Standaard in de 330i koppelt de ECOpro de bak los van de motor wanneer gas wordt losgelaten. Het remmen op de motor bestaat dan niet. Je ziet wel dat er terug geschakeld wordt. Deze setting kan uit, dan wordt er wel op de motor geremd en eerder terug geschakeld. Volgens de auto computer is uitrollen met losgekoppelde bak 2 procent efficiënter. Persoonlijk vind ik remmen op de motor remmen prettiger. Hoe minder rempedaal hoe beter.
Wat betreft het verbruik tot nu toe en in vergelijking tot de 328i dan zit de 330i op 1 op 13 nu na 2860 km, de 328i bij verkoop was 1 op 13,26 over 96711 km, dit is inclusief vakanties met vouwwagen erachter.
Door de 19 inch set vermoed ik dat dit gebruik niet veel minder wordt. Volgens de RDW gegevens van het kenteken zou het 1 op 16 moeten zijn. Tijdens het rijden, met actueel verbruik info in het dashboard, over een langere afstand op een constante snelheid van 100 wordt aangeven 6l op de 100 km aangeven . Zodra je stad rijdt of wisselende snelheden dan zie al gauw hogere waardes (bij optrekken, 20 ltr op de 100, maar je wilt wel vooruit natuurlijk)
De wagen was een demo wagen geweest (dat is waarschijnlijk de reden waarom deze fully loaded is) en in demo's wordt het gaspedaal nog wel eens ingetrapt. Het verbruik is nu aan het normaliseren. De verbruiks computer is niet gereset. De ECOpro bepaalt aan de hand van het huidige verbruik in relatie tot het overall gebruik hoeveel kilometer je meer kan maken door rustig aan te rijden. Zodra de reiscomputer waarde en de verbruiks computer waarde bij elkaar in de buurt komen zal het langer duren voordat je kilometers verdient, dit wordt mooi grafisch weergegeven in de digitale cockpit.
In sport mode is het een hele felle snel reagerende wagen. Zit ook een launch control op maar die nog niet gebruikt, was ik eigenlijk ook niet van plan.
Onderstel wordt zeer stug in sport mode.
In comfort mode is het wat het al zegt, comfortabel.
Versnellingsbak gaat rap naar de 8, 130 op de snelweg nog geen 2000 toeren. Motor hoor je alleen als je met veel gas erop versneld. Donker geluid ( halve V8).
Zitcomfort is erg fijn.De sportstoelen zijn optimaal in te stellen. De individual lederen bekleding op de stoelen en achterbank is wat zachter dan het leer in de 328i.
Achterbank heeft een iets andere zitpositie dan in de 328i.
De achterramen zijn helder, wel uitgerust met raam zonneschermen welke handmatig bediend worden. Werkt goed tegen inkomend zonlicht.
Panoramadak is elektrisch bedienbaar. De dakhemel is antraciet zwart en kan het zonnetje buiten houden. Als open dak en dakhemel dicht zijn is er nog steeds voldoende hoofdruimte. Open dak kan op ventilatie stand gezet worden, mocht de dakhemel nog dicht zijn dan zal deze 20 cm openen. Bedienen van de dakhemel en het glazen open dak is simpel, een keer de schakelaar bewegen in de richting open, dak hemel gaat open, wil je niet naar vol open dan schakelaar nog een keer aantikken, beweging stopt.
Wil je nu glazen dak open, schakelaar in de open richting bewegen en glazen dak gaat open, hemeldak gaat helemaal open. Je kan alles tegelijk open of dicht laten gaan door de bediening twee keer achter elkaar aan te tikken.
Sluiten kan ook buiten de auto. Hou de sluitfunctie van de deurhendel vast, alle ramen die open staan sluiten , open dak sluit, buitenspiegels klappen naar binnen. Hetzelfde resultaat kan je gebruiken door de sluitknop op de afstandsbediening ingedrukt te houden. Wat voor sluiten geldt, geldt ook voor openen, open knop vasthouden, spiegels draaien naar buiten, ramen gaan open en het glazen open dak schuift open.
De achterklep is te open via de sleutel, of via een knop bij het linker portier of door je voet voorwaarts te bewegen onder de achterbumper door.
Sluiten van de achterklep, druk de sluitknop in de achterklep in. Klep sluit zonder de portieren te vergrendelen. Gebruik de knop met het hangslot, klep sluit en alle portieren worden vergrendelt
De elektronica ziet de sleutel als je, denk ik, binnen een meter bent van de auto. Ontgrendeling van het slot gebeurt pas als de deur handel wordt aanraakt. Achterklep kan je met voet open, zonder dat portieren van slot gaan, de achterruit kan je ook openen als je sleutel maar bij je hebt.
Om diefstal van het sleutelsignaal tegen te gaan, liggen de sleutels opgeborgen in een RIFD hoesje. Dat werkt, kom je met sleutel in het hoesje bij de auto dan werkt het easy acces systeem niet, open het hoesje en alles werkt.
Voorlopig kan ik alleen maar zeggen dat de 330i een sterk verbeterde versie is van de 328i. De stuurbekrachtiging en de wegligging is een stuk beter geworden.
Ik ben dik tevreden tot nu toe. Volg de gebruiks monitor. Ikzag ook een monitor van een 330i G serie. Deze wagen rijdt met 18 inch. Vergelijk de gebruiken en je ziet dat een bredere band wel lekker oogt maar dat het meer benzine kost en meer in aanschaf. In de prijslijst krijg je ook een extra BPM straf van 226 euro als je de 19 inch set fabriek af laat monteren vanwege verhoogde uitstoot, geeft al aan dat het benzine verbruik meer is dan met de standaard 18 inch of 17 inch band.
Een goede 4000 km verder.
- 34.290 km
Tot heden geen problemen. De navigatie geupdate naar de 2020-02 versie. Kan vanaf thuis. Neemt wel tijd in beslag om de 34 Gb binnen te halen, servers van BMW niet zo snel denk ik. Installeren gedaan in een rit naar de randstad. Duurde ook een 1,5 uur, kan aan de langzame USB stick liggen. Tijdens de rit was de navigatie wel bruikbaar en actief. Benzine verbruik blijft redelijk constant. Nu weer een keer V-Power getankt, als het verbruik niet wezenlijk gaat verminderen dan wordt het in het vervolg E10. Open dak is heerlijk, maar de auto staat in de 3D Protech, dus regenwater loopt naar binnen als het dak open is tijdens het remmen. Met snel optrekken heb je daar geen lasr van?. Comfort op een hoog niveau, geluid binnen is niet zoveel, wegdek conditie heeft invloed op de afrolgeluiden.
Zeer tevreden dus.
Nu met de vouwwagen
- 36.284 km
Korte vakantie met de vouwwagen gedaan. In eerste instantie niet goed te spreken over de respons van de vouwwagen op de auto tov van de vorige 328i. De 328i had geen BMW uitklap haak maar een afneembare haak, deze haak stond ook iets verder van de bumper af. De vouwwagen stootte nogal op de koppeling wanneer het wegdek wat minder werd, hobbels en bobbels, geen prettig gevoel in de auto. Na een vrije korte en bruuske rem actie werd het wel wat beter, misschien de remmen niet helemaal los van de vouwwagen. Helemaal weg was het niet. Op de heen weg richting bestemming eco pro gereden, verdiende niet veel op de toegenomen kilometers. Op de terug weg gewoon comfort gereden. Comfort is ook prettiger voor respons op gaspedaal als je wilt inhalen. In comfort was het stoten van de vouwwagen op de kogel ook minder. Misschien dat het adaptieve demping systeem aanhangers moeilijk vindt. Kogeldruk was in beide gevallen 45 kg tot 50 kg (een aanhanger van onder de 750 kg mag niet meer dan 50 kg kogeldruk maken, voor de duidelijk ik krijg de kogeldruk ook niet hoger door het ontwerp van de vouwwagen). Comfort nog steeds op een hoog peil, open panorama dak nog steeds fantastisch, adaptieve verlichting heel fijn. Digitale dashboard heeft heel veel informatie die zeer subtiel wordt weergegeven. Harmon Kardon muzieksysteem klinkt fraai, zeker in de klassiek (de equalizer is daar ook op afgesteld). Navigatie systeem zeer snel en accuraat. Omgeving geluid dringt amper door in de auto. Automaat is top. Airco is zeer goed en koud. Kortom nog dik tevreden.
Navigatie update naar 2020-03
- 38.207 km
Van de BMW server de update 2020-03 opgehaald en geïnstalleerd. Deze keer een USB3 stick en deze stick in het usb slot van het dashboard gedaan. Nu slechts in 30 minuten erop. Voortgang is niet te volgen, af en toe op de knp map drukken en zolang de dame zegt "Navigatie is niet beschikbaar" is het apparaat nog bezig. Wanneer het updaten klaar is komt er een melding op het scherm. Voorlopig de laatste, abbo loopt tot 31 december 2020. Niet verlengd dus, doe ik wel weer als er een vakantie naar het buitenland op de planning komt. Voor de rest geen problemen, niet technisch niet software matig. Plus punten, verwarm baar stuur en stoelen, is toch wel fris in de auto, en deze 2 opties zorgen ervoor dat je toch comfortabel kan rijden, tot de verwarming gaat werken.
Errste grote beurt
- 51.881 km
Auto voor de beurt naar de dealer in Goes gebracht, Check control gaf aan onderhoud is nodig over 11000 km of in januari 2022. Vanwege garantie perikelen maar de januari gekozen, de 11000 km had waarschijnlijk eind van dit jaar moeten gebeuren maar dat maakt niet uit. Bougies waren ook aan de beurt, 50000 km. vind ik een beetje aan de korte kant. Bij de Signum was dit 100000 km. dan pas vervangen. Prijs is hetzelfde. Ook de remvloeistof laten vervangen, nu komt alles in een keer bij de APK en de beurt (januari 2024). Andere onderdelen bij de beurt, olie wissel met filters, interieur filter vernieuwen, achter ruiter wisserblad laten vervangen (premium lid krijd je 25% korting op) Als je het bedrag deelt door het aantal jaren dat er verstrijkt tussen de beurten dan is de prijs goed te doen. De volgende grote check is over 60000 km (2026), volgens de check control zijn dan ook de voor schijven voor aan beurt. Zien we tegen die tijd wel. Voorlopig is de rijervaring goed, dik tevreden over de performance. Verbuik blijft binnen de perken. Rij nog steeds E5 (volgens tango is dit 98). Eind 2021 connected services verlengd, verkeersinfo, weer, van afstand de auto data kunnen bekijken en niet onbelangrijk, weer enkele kaartupdates in het pakket. De Victory Boogie Woogie (Den Haag) tunnel staat er al in. Scheelt echt als je naar Noord Den-Haag moet vanaf Delft. Prachtige stukje weg trouwens.
De 330i doet nog steeds fantastisch rijden.
Vakantie naar Duitsland
- 58.240 km
Drie weken op vakantie geweest met de vouwwagen. Totaal een 2486 km afgelegd met de kar erachter. Gemiddeld 1 op 9.2. In Duitsland E5 getankt niet de 98. Verbruik in de gebieden met heuvels en kleine bergen en de vw achter je dan is het verbruikt stevig. Berg op is rond de 1 op 6 (volgens de verbruiksmeter). Vlak rijdend is het rond de 1 op 12,5. Het stoterig gedrag van de vw is eruit. Banden spanning wat aangepast (ongeveer 0.1 lager) en nu ligt de vw als een zonnetje achter de auto. Ook lange ritten zeer comfortabel. Goede en stille airco, file bij Berlijn gehad voor 5 uur lang, 7,5 km afgelegd in deze periode, buiten temperatuur 32 Celsius maar de airco hield de wagen koel. Olie temperatuur gaf geen krimp. Deie file was ook niet goed voor het verbruik.
Vakantie Oostenrijk, Duitsland en Limburg
- 68.554 km
Van 15 mei 2023 tot en met 14 juni 2023 op vakantie geweest naar bovenstaande landen. De reiscomputer van de auto gedurende de tankbeurten niet gereset. Op 14 juni bij 68554 stond de reiscomputer op 3600 km, gemiddelde snelheid op 63.2 km/hr en het verbruik 8l/100 km.
Oostenrijk veel stijgen en dalen. Verbruik is minder dan dan de vakantie van 2022. Met de vouwwagen aangekoppeld niet harder dan 100 en op comfort stand.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.