BMW 330e xDrive Touring Business Edition Plus (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330e xDrive Touring Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 39.000 km |
KM-stand laatst | 41.900 km |
Nieuwe Nederlandse ingezetene
- 39.000 km
Het is een risico, een auto aanschaffen zonder er ook maar een proefrit mee te hebben gemaakt of de auto te hebben gezien. Ver in Zuid-Duitsland, am Bodensee vond ik mijn gewenste 330e. Hoewel ik mijn vorige BMW (F31, 320d (https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-320d-touring-2013/) zelf heb geïmporteerd destijds ontbrak het me aan tijd om 'even' heen en weer te pendelen. Dus de gok genomen, en DAS Import de honeurs laten waarnemen.
Wat is het geworden? Eenmaal aan zaken als head-up display, Harman/Kardon en nappaleder gewend, is er moeilijk afstand van te doen.
De must-haves op het vink-lijstje waren:
- M-Sport uitvoering
- Nappaleder, liefst volleder (pré)
- Head-up display
- Alle assistentiesystemen
- Panoramadak
- Harman/Kardon
Ik zocht verde naar een modeljaar 2021 of eventueel 2022, pre-facelift met beperkt kilometrage (< 50.000) om het budget-technisch binnen de perken te houden.
Uiteindelijk uitgekomen op een uitgebreide uitvoering.
BMW 330e xDrive Business Edition Plus M-Sport
- C3Z Tansanitblau
- ZH8 High Executive
- 5AZ BMW Laserlight
- ZP6 Parking Pack
- 5DN Parking Assistent Plus
- ZS6 Safety Pack
- ZBSW Merino Schwarz
- 4AW Dashboard Sensatec
- 4ML Individual Pianolak
- 4U0 Galvanische afwerking knoppen
- 459 Elektrisch verstelbare stoelen
- 488 Elektrische lendesteun
- 4HA Stoelverwarming voor/achter & stuurwielverwarming
- 418 Bagagepakket
- 417 Zonneschermen achter
- 402 Panoramadak
- 322 Comfort access
- 5AU Driving Assistent Professional
- 610 Heads-up display
- 688 Harman/Kardon
- 420 Getint glas
- 3AC Wegklapbare trekhaak
- 760 Hoogglans shadow line individual
Tansanit Blau was niet persé mijn voorkeurskleur. Indien schoon, heel mooi. Maar je ziet er werkelijk alles op. Het mooie aan Tansanit Blau zijn de kleurschakeringen van donkerblauw zonder zonlicht, tot diep blauw met de zon erop. Maar zoals gezegd, dan moet de auto er wel spik en span uitzien. Ik ga dan ook een glascoating laten aanbrengen binnenkort, om de auto makkelijk(er) schoon te kunnen houden.
Eerste ervaringen?
- Import via DAS Import is zeer goed verlopen (zal hier nog aparte update aan wijden).
- Lichte gebruikssporen op de lak, die ik zelf heb kunnen wegpoetsen (wat oppervlakkige krasjes, maar erg snel zichtbaar met deze kleur).
- Lichte gebruikssporen in het interieur op de zwarte pianolak (valt alleszins mee, auto is nu eenmaal 2 jaar oud). Ga kijken hoe ik dit eventueel weer in nieuwstaat zou kunnen terugbrengen.
- Velgen als nieuw, banden met nog 5-6 mm (Hankook Ventura). Ik heb wel de bandenspanning op 'eco' niveau gebracht (2.9 voor, 3.4 achter). Eén velg heeft bijna-niet-waarneembare schade (was gemeld door dealer).
- Stoelen voor/achter als nieuw, en de voorstoelen zitten natuurlijk fantastisch.
Ik moet persoonlijk wel zeggen dat iDrive er visueel in mijn optiek t.o.v. voorgaande generatie niet noodzakelijk op vooruit is gegaan. Ik vind het lettertype erg groot, waardoor informatie-dichtheid beperkt is. Ook de visualisatie van de kaarten vind ik net wat minder. Zal snel wennen waarschijnlijk.
Wat me meteen opviel 's avonds is de slechte zichtbaarheid van de 360 cameras als het donker is. Bij mijn F31 kon ik het altijd goed zien, dat is echt een stuk minder qua helderheid (heb al zitten spelen met instellingen...).
Dan het rijden. Tja, als een nieuwe 330e.
Ik schrok alleen bij eerste laadsessie thuis. De MyBMW app gaf bij 100% slechts 38 km range aan. Wat, 38?
Stukje gereden, maar niet zo ver (iets van 20 km).
De auto nogmaals opgeladen, en wederom 38 km range. Kat in de zak gekocht?
Nu full-electric een stuk gaan rijden, combinatie binnen bebouwde kom, en 70-80 (ACC op 75-85). Na verloop van tijd zag ik dat de range minder snel daalde dan de afgelegde afstand. Na 44 km weer thuis, met resterende range van 13 km. De auto weer opgeladen, en de aangegeven range was 57 km (let wel: ik heb zonder airco gereden, met buitentemperatuur van nog geen 10 graden...). Overall komt dit uit op 16.75 Kwh/100 km.
Vervolgens ook nog eens het BMW CarData gegevensarchief gedownload, daar staat netjes in dat de netto-capaciteit van de accu op 10.45 Kwh uitkomt (wat denk ik redelijk is gegeven de bruto-capaciteit van 12 Kwh). Lijkt dat de accu dus gewoon nog in optima forma is (er zijn in totaal 16.000 geregistreerde elektrische kilometers met de auto gereden, er is dus goed gestekkerd door de 1e eigenaar)
Gegevens uit het CarData archief:
Maximale energie-inhoud van de hoogvoltage-accu: 11.15 kWh
Energie-inhoud van de hoogvoltage-accu: 10.45 kWh
Gemiddeld elektrisch verbruik: 16.75 kWh/100km
Nevenverbruikersvermogen: 0.75 kW
Goed, zo ver voor de eerste update!
Eerste kilometers
- 40.500 km
De eerste (vakantie)kilometers zitten erop, met onze Combicamp vouwwagen op pad naar de Bourgogne. Ideale trekker, zo bleek. Stukje rustiger aan boord dan met de ronkende 320d in de F31.
In Frankrijk niet geladen, niet zo sociaal om op een camping elektra te tanken op de standplaats ;-)
Verbruik op terugweg op de France autoroute met 110 rond de 1:11.5, vanaf Luxemburg rond de 1:13 (met 95 op de teller).
Wat is verder opgevallen?
Ja, dat kaart updates dus alleen voor de geselecteerde regio OTA gaan, en dat je nog ouderwets een 32 Gb file moet downloaden, op USB zetten en vervolgens uploaden in de auto.
Verder nog een zondagsrit gemaakt, waarbij ik met lichte voet en 100 per uur over de snelweg (met airco uit, dakje open) op 60 elektrische kilometers uitkwam. Dat had ik dus niet verwacht.
Heb ook de (vaste) camera-optie ingeschakeld voor proefperiode van 1 maand, je krijgt dan netjes in de head-up display melding bij het naderen van een camera.
Ook drive-recorder voor proefperiode van 1 maand genomen, maar da's toch een beperkte feature. BMW moet daar nog leren van bijvoorbeeld Tesla, om bij beweging rondom de auto gewoon 20s voor/na op te slaan via de 360-graden camera's. De auto heeft de camera's, gebruik ze dan ook. Kwaliteit is ook beperkt, afhankelijk hoeveel camera's je gebruikt (hoe meer, des te lager de overall resolutie van het samengestelde beeld).
Full Electric 55 tot 60 km
- 40.800 km
Eens gekeken waar de EV grenzen liggen. Dus rijden zonder airco en met een lichte voet.
Afgelopen week ritje België. Eerste 3 km tot de snelweg. Daarna kwam ik 55 kilometer ver totdat de ICE bijsprong. Let wel, het was druk op de snelweg, cruise control op 105 maar veelvuldig afremmen/versnellen. 60 kilometer met lichte voet is realistisch, ik vind dat best knap.
Heen/terug (zonder bijladen in België):
- 218 km totaal
- 73 km EV
- 145 km ICE
Verbruikt 145 km was 7.4L en goed voor een 1:19.5 (lees: ook in België 105 op teller, en lekker rustig aan gedaan - geen gehaast). Valt in geheel niet tegen!
Velgen-upgrade: Styling 793i
- 41.500 km
Lichtelijke impulsaankoop, maar 19" staat toch net een tik beter dan 18". Deze hele mooie set aangeschaft vandaag, met Goodyear Asymmetric 3 SSR. Rijdt fantastisch, en ziet er ook vet uit. Daar ga ik plezier van hebben. En ze staan al in de keramische coating, top!
Hoe herkent de auto de banden?
- 41.900 km
Dit is iets wat ik nog niet begrijp. Met de nieuwe 793i upgrade, ook andere banden. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 RSC ROF.
In de BMW app 'herkent' de auto exact deze banden (via Check Status > Check Control Messages > Tire > Tire Details). Maar hoe? Benieuwd wie met dat kan vertellen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring: wat vinden eigenaren van een BMW 3 Serie van hun auto?

Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive touring - Dubbeltest

Achteruitkijkspiegel - 'Voordeel van de opkomst EV is meer achterwielaandrijving'

BMW 3-serie gefacelift onderweg als Sedan en Touring

Peugeot 508 SW PSE vs. BMW 330e Touring - Dubbeltest
