BMW 330e iPerformance (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330e iPerformance |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Van Volvo naar BMW
- 20.000 km
Ik blijf zelf verbaasd dat ik ooit nog eens BMW zou gaan rijden na meer dan 10 jaar Volvo. (Overigens hebben wij nog een V60 D6 Plug In)
De ervaringen met de V60 D6 (plug in) waren zo positief, dat ik mij vaak afvroeg, waarom ik nog in de S80 diesel reed. (Soort elektrische verslaving ?)
Overstap naar de S90 zou voor mij de eerste keuze zijn geweest, maar helaas was de plug in versie nog niet leverbaar.
Per toeval kwam ik bij BMW terecht en na een proefrit, was ik niet direct verliefd. Totaal andere beleving dan dat ik bij Volvo gewend was. (En wellicht het niet openstaan voor het merk BMW)
3 dagen na mijn proefrit stond ik bij het stoplicht naast een 330e en .........ik begon toch wel wat prikkels te voelen.
Moet zeggen dat ik ook vanuit een ondernemers oog kijk.
(Kosten plaatje, voorrijden bij klanten etc)
Toch maar eens een 2e proefrit aangevraagd, maar dan een type zonder M onderstel. (Vond het M onderstel te hard. Ben geen 30 meer....)
Tijdens mijn rit werd ik steeds enthousiaster. Wat rijdt de 330e strak en wat geeft hij je een plezier als autoliefhebber.
Week later heb ik ook in de S90 T5 gereden. Blijft een prachtige auto en een Volvo (positief voor mij), echter viel mij de aandrijflijn erg tegen.
Was D5 Twin Turbo (met Rica stage 2) Power gewend en dat is toch wel anders in vergelijk met een benzine motor. Begrijp mij niet verkeerd. De S90 T5 is echt snel genoeg.
Grootste ergernis was echter de versnellingsbak. Was erg zenuwachtig en niet zonder schokken. Daar wilde ik nou net vanaf na al die Geartronics in mijn Volvo's.
Wanneer de proefrit goed was bevallen, dan had ik de overweging gemaakt ondanks dat het geen plug in is.
Door mijn eerdere ervaring met de 330e, merkte ik dat de BMW beter in elkaar zit. En dan die wegligging. Dit is een wereld van verschil met de S80 (terwijl ik zelfs een R-onderstel had).
Na een nachtje slapen heb ik de knoop doorgehakt.
Uiteindelijk is het een 330e met een bak opties geworden.
Waaronder:
Individuel kleur (zwart bruin mica)
Luxury line
LED verlichting
Professional nav
18 inch
Sportstoelen
Leer (Dakota Zwart)
Head Up
Connected (internet)
Keyless entry + drive
Lichtpakket
M stuur met flippers
Hifi systeem
Opendak
High Executive
Real time traffic info
Verwarmde voorstoelen
Automaat
Individuel hemelbekleding
Neerklapbare achterbank
Uitgebreide info display
Servotronic
Etc.
Al met al een hele dikke uitvoering met een luxe uitstraling.
Inmiddels staat er 20k op de teller en is mij het volgende opgevallen:
Het rijden blijft fantastisch . Snel, stil en zeer comfortabel , maar toch sportief.
Het zoveel mogelijk electrisch rijden is een sport geworden. Hier in de regio en op en neer naar mijn bedrijf is allemaal 100% electrisch te rijden. Laden doe ik thuis met een paal. (In ruim 2uur zit de accu vol)
Merk wel een groot verschil met de V60 in elektrische actieradius. De Volvo rijdt zo'n 10km verder. 25km versus 35km (echte km's)
Maar goed, plug-ins zijn ook niet ontworpen om puur electrisch te rijden. Het is de combi.
Voor mijn werk rij ik met regelmaat veel km's binnen de Benelux.
Tot de snelweg rij ik electrisch, waarna ik overschakel naar benzine (zonder bij te laden). tevens in sport stand
In deze modus blijft de benzine motor zijn werk alleen doen totdat je meer vermogen nodig hebt. Dan springt de elektromotor bij en krijg je een duw in je rug. Ik was al 245 diesel pk's gewend, maar de 330e is zeker even indrukwekkend. Hij is gewoon snel. Komt ook door die heerlijke 8 bak. Wat schakelt dat soepel zeg.
Wat mij bij meer plug-ins opvalt, is dat je ermee moet leren omgaan.
B.v: Bij het stoplicht in de modus Hybride (motor staat dan uit) volgas wegrijden voelt nooit goed. Aandrijflijn krijgt dan een enorme klap.
Ik laat altijd eerst de motor aangaan en geef dan pas gas. Voelt mechanisch een stuk beter.
Mocht ik dan eens een stoplichtsprintje willen trekken, dan zet ik hem in de sportstand en blijft de motor lopen zodat je gelijk volgas weg kunt rijden (0-100 5,7 sec op gps) Gevoelsmatig is de 330e sneller dan de D6, maar in theorie zou het tot 100 km/u gelijkwaardig moeten zijn. Daarna is de BMW duidelijk sneller . Voordeel van de D6 is de 4x4. Bij de 330e heb je al snel wielspin bij een vochtig wegdek.
D6 voelt zwaar aan en dat is hij ook door o.a het grotere accupakket.
Een van de fijnste opties is toch wel dat je vanaf je telefoon (of sleutel) de verwarming/airco kan activeren. Werkt echt super !
Bij temperaturen ver onder vriespunt is de 330e binnen een 15min zalig warm.
Ik gebruik het bijna dagelijks.
Vanaf mijn telefoon kan ik ook een adres naar mijn navigatie sturen. Dit is ook super handig wat ik vaak gebruik.
In de avond wanneer ik mijn agenda voor de volgende dag doorneem, stuur ik direct vanuit mijn agenda de gegevens door.
Zodra ik de auto start, staan de adressen in mijn navigatie via een mailbericht.
Als Volvorijder was ik erg verwend met de comfortabele voorstoelen. Ik was bang dat de BMW Sportstoelen mij tegen zouden vallen, maar moet eerlijk bekennen dat ze tot nu toe heerlijk zitten.
Is er dan niks negatiefs ?
Er is al veel over geschreven in andere reviews.
Ook voor mij had de tankinhoud groter gemogen. 41 liter is gewoon karig. Zeker als je lange afstanden moet rijden met een gem verbruik van 1:15 (puur benzine)
Overall heb ik nu een gem verbruik van 1:20. Dit is voor mij prima. Onze V60 doet 1:29, maar dat komt omdat mijn vrouw meer dan 50% electrisch rijdt en het een diesel is.
Binnenkort meer.....
UPDATE: 35.000 km beurt:
Inmiddels probleemloos de 35k aangetikt met een blijvende lach op mijn gezicht.
De eerste onderhoudsbeurt bestond uit het vervangen van vloeistoffen en filters. Dit was in mijn geval allemaal kosteloos omdat ik een 3 jaar gratis onderhoud tegoed bij de aankoop kreeg. Toch gek om zonder af te rekenen weer in de 330e te stappen terwijl ze er een halve dag mee bezig zijn geweest.
Maar: Terwijl ik naar huis reed merkte ik dat de 4G verbinding van de iDrive het niet meer deed. is irritant omdat ik dan ook de Remote App niet meer kan gebruiken om bv mijn nav in te stellen en te zien hoe vol mijn accu is bij het laden.
Volgende dag ben ik terug gegaan. Men stond met 3 man mij raar aan te kijken. Ze snapte het niet en waren ook niet echt geinteresseerd. Hier mis ik toch echt mijn vertrouwde Volvo garage. Zonder enige arrogantie werd ik daar wel serieus genomen.
Uiteindelijk moest ik een afspraak voor de week erop maken zodat ze dan via BMW NL konden inbellen.
4 dagen later deed de 4G verbinding het spontaan weer. Ik denk dat het met de provider te maken heeft gehad. Tot nu toe geen problemen meer gehad.
De chrome raamstrip is in behandeling om onder garantie vervangen te worden. is erg dof t.o.v andere 3 strips. Productie fout.
Achterklep gaat niet altijd omhoog (voetbeweging onder bumper) als er water op de achterklep ligt. Kracht is dan net niet genoeg om de klep omhoog te krijgen.
Heb dit aangegeven, maar probleem is nog niet opgelost.
Volgende beurt weer aankaarten.
Er zat een rammeltje in het hart van het M stuur. Ik merkte dat alleen als ik op klinkerweggetjes reed, maar vond het erg irritant omdat de auto voor de rest 100% kraakvrij is.
Men had een los contactje gevonden wat zat te trillen tegen de naaf. Dit is opgelost.
Het rijden bevalt nog steeds zeer goed. Vooral de wegligging en zitpositie is een heerlijkheid.
De electrische actieradius is met de stijgende buiten temperatuur flink toegenomen. 30 echte km is geen probleem en voldoende om binnen de regio te rijden.
Gem verbruik ligt nu op 5,4/ 100km. Niet slecht voor een auto van 1700 kilo en + 250 pk.
Ik heb chiptuning (+ 300 pk) overwogen, maar gezien het vervallen van de fabrieksgarantie heb ik dit maar uit mijn hoofd gezet. (En hij is al snel zat natuurlijk)
Ik verwacht aankomende maanden veel kilometers te rijden zodat ik snel weer met een update kom.
UPDATE; 50.000 km
Inmiddels de 50.000 km gepasseerd in de 330e. En met plezier!
Afgelopen zomer zijn wij met zowel de V60 D6 als de 330e naar Italie geweest. Voor mij de eerste ervaring om met de 330e lange vakantie ritten te maken en een goed vergelijk met de V60 te ervaren.
Conclusie is dat de V60 D6 absoluut zuiniger is met de D5 twin turbo diesel motor.
BMW gem. 1:13, Volvo 1:17
(Flink doorgereden met snelheden van 140-150 km/u)
De BMW is een stuk stiller en sneller. Acceleratie boven de 130 en tussensprints wint hij met gemak. (Electro power blijft aanwezig terwijl deze bij de Volvo stopt boven de 130 km/u)
Topsnelheid is begrensd op 227 km/u GPS. Stopt vrij abrupt en zou dus zonder begrenzer met gemak doorlopen naar de 250 km/u (Toch maar chippen ??)
Tijdens de rit in Duitsland blijft de accu altijd deels opgeladen zodat volle vermogen altijd beschikbaar is. Dit werkt fantastisch en ongemerkt. Dan zie je ook hoeveel remenergie je kan opsparen en benutten.
Tja...en dan de wegligging. Dan merk je wel een heel groot verschil tussen de Volvo en BMW. Wat rijdt die 330e scherp. (Zonder oncomfortabel te zijn)
Ga altijd voor de sportstoelen. Deze zitten heerlijk. Had ik nooit gedacht na jaren in de Volvostoelen te hebben gezeten. Dacht altijd dat Volvo de enige was met super stoelen.
BAGAGE:
Ik had tassen op maat laten maken voor de BMW. Dit is een uitkomst om de volledige kofferbak te benutten. Mooi strak ingepakt dus.
NIKS NEGATIEFS ?
Ik ben nogal gevoelig voor rammeltjes en ergerde mij aan en kraakje ergens bij het dashboard. uiteindelijk bleek het een afdekplaat bij de versnellingspook te zijn. Losgehaald, bijgeslepen en weg is de kraak.
Verder zit het interieur goed in elkaar. Veel beter dan de Volvo.
Wanneer er water (regen) op de achterklep ligt, dan is dat vaak net te zwaar om hem automatisch (met voetbeweging) open te laten gaan. Ik zal dit bij de volgende beurt laten afstellen. Erg fijne optie als je met 2 volle handen aan komt lopen.
Wat ik wel mis, is mijn Volvo garage. Toch een andere manier van benaderen dan bij BMW.
Hoe goed de BMW mij ook bevalt, denk ik toch dat ik over 2-3 jaar weer terugkom bij Volvo.
DASHCAM:
Sinds 2 dagen heb ik een ingebouwde dashcam laten monteren. Mooi wegwerkt en werkt goed. Gaat vanzelf opnemen als de motor gestart wordt. In parkeermodus blijft hij ook alert indien er ingebroken wordt of vandalisme plaatsvind.
Volgende update over zo'n 17.000 km (Na garagebeurt)
UPDATE
- 50.000 km
UPDATE; 50.000 km
Inmiddels de 50.000 km gepasseerd in de 330e. En met plezier!
Afgelopen zomer zijn wij met zowel de V60 D6 als de 330e naar Italie geweest. Voor mij de eerste ervaring om met de 330e lange vakantie ritten te maken en een goed vergelijk met de V60 te ervaren.
Conclusie is dat de V60 D6 absoluut zuiniger is met de D5 twin turbo diesel motor.
BMW gem. 1:13, Volvo 1:17
(Flink doorgereden met snelheden van 140-150 km/u)
De BMW is een stuk stiller en sneller. Acceleratie boven de 130 en tussensprints wint hij met gemak. (Electro power blijft aanwezig terwijl deze bij de Volvo stopt boven de 130 km/u)
Topsnelheid is begrensd op 227 km/u GPS. Stopt vrij abrupt en zou dus zonder begrenzer met gemak doorlopen naar de 250 km/u (Toch maar chippen ??)
Tijdens de rit in Duitsland blijft de accu altijd deels opgeladen zodat volle vermogen altijd beschikbaar is. Dit werkt fantastisch en ongemerkt. Dan zie je ook hoeveel remenergie je kan opsparen en benutten.
Tja...en dan de wegligging. Dan merk je wel een heel groot verschil tussen de Volvo en BMW. Wat rijdt die 330e scherp. (Zonder oncomfortabel te zijn)
Ga altijd voor de sportstoelen. Deze zitten heerlijk. Had ik nooit gedacht na jaren in de Volvostoelen te hebben gezeten. Dacht altijd dat Volvo de enige was met super stoelen.
BAGAGE:
Ik had tassen op maat laten maken voor de BMW. Dit is een uitkomst om de volledige kofferbak te benutten. Mooi strak ingepakt dus.
NIKS NEGATIEFS ?
Ik ben nogal gevoelig voor rammeltjes en ergerde mij aan en kraakje ergens bij het dashboard. uiteindelijk bleek het een afdekplaat bij de versnellingspook te zijn. Losgehaald, bijgeslepen en weg is de kraak.
Verder zit het interieur goed in elkaar. Veel beter dan de Volvo.
Wanneer er water (regen) op de achterklep ligt, dan is dat vaak net te zwaar om hem automatisch (met voetbeweging) open te laten gaan. Ik zal dit bij de volgende beurt laten afstellen. Erg fijne optie als je met 2 volle handen aan komt lopen.
Wat ik wel mis, is mijn Volvo garage. Toch een andere manier van benaderen dan bij BMW.
Hoe goed de BMW mij ook bevalt, denk ik toch dat ik over 2-3 jaar weer terugkom bij Volvo.
DASHCAM:
Sinds 2 dagen heb ik een ingebouwde dashcam laten monteren. Mooi wegwerkt en werkt goed. Gaat vanzelf opnemen als de motor gestart wordt. In parkeermodus blijft hij ook alert indien er ingebroken wordt of vandalisme plaatsvind.
Volgende update over zo'n 17.000 km (Na garagebeurt)
Inruil voor de nieuwe 330e
- 140.000 km
De 330e bevalt zo goed dat ik hem heb ingeruild voor een nieuwe G20 330e (Ook hier zal ik weer een review over schrijven)
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-330e-2020-5/
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.