BMW 330d Touring High Executive (2013)

autoreview

BMW 330d Touring High Executive (2013)

Signalement

Uitvoering330d Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf17.955 km
KM-stand laatst50.200 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Start

  • 18.900 km

Op 11 januari hebben we bij BMW Martinistad onder achterlating van onze vorige 330d onze "nieuwe" opgehaald.

Nieuw tussen aanhalingstekens omdat het weer om een fabrieksoccasion oftewel Jahreswagen gaat. Het blijft een prima manier om een bijna nieuwe auto te kopen. Met de dealer kijk je in de bestanden welke auto's de fabriek momenteel in de verkoop heeft staan. Als er wat bij zit maakt de dealer een offerte inclusief import, BPM etcetera. Als het voorstel akkoord is gaat de dealer aan de slag en staat de auto ongeveer een maand later klaar inclusief kenteken en 2 jaar Premium Selection-garantie.

In ons geval betreft het een 330d van februari 2013 met 18.000 kilometer op de teller, met ca €25.000 afschrijving ten opzichte van een nieuwe.

Wat preciezer:
- Saphirschwarz met leer Dakota zwart. Inclusief zwarte raamomlijsting, zwarte dakdragers en getint glas achter een donkere bedoening. Maar wel mooi, en voordeel van de donkere bekleding ten opzichte van de Oyster-bekleding van de vorige is dat onverlaten minder zicht hebben wat er in de auto ligt.
- M-sportpakket inclusief adaptief onderstel. En 19 inch M-velgen, fijne sportstoelen inclusief lendensteunen, het M-sportstuur en "aluminium laengsschliff" interieurlijsten (op de foto de 18" winterwielen).
- Sportautomaat met schakelflippers.
- Glazen panoramadak.
- Electrisch verstelbare voorstoelen met op de linker geheugen.
- Electrisch wegklapbare trekhaak.
- Adaptieve bochtverlichting met grootlichtassistent.
- Dode-hoekwaarschuwing.
- Active protection.
- Speedlimit-weergave.
- Headup-display.
- Active cruise control met stop&go.
- Pro-navigatiesysteem.
- Harman Kardon-geluidinstallatie.
- Bluetooth-telefoon.
- Comfort-access inclusief met de voet bedienbare achterklep.

En: de grille hebben we laten vervangen door de Modern-line grille omdat een 6-cyl BMW metalen spijltjes in de grille moet hebben. Ziet er goed uit samen met al het zwart!

Kortom: er zit nogal wat op en aan waar je aan moet wennen, waaraan ingesteld moet worden en dergelijke.

Later meer uitgebreid bericht hoe alle opties bevallen, hierbij een eerste impressie van de auto.

Qua gevoel is het eigenlijk lastig te vergelijken met de E91 330d. De interieuruitstraling is een stuk luxer en minder eenvoudig. De auto voelt groter, rustiger en comfortabeler. Ook omdat bijvoorbeeld de sportstoelen groter aanvoelen en beter ondersteunen dan de vorige. De 8-versnellingsautomaat is heerlijk. Zeer soepel, en afhankelijk of de comfort- of de sportstand is ingeschakeld met een totaal verschillend karakter. De auto geeft nog meer het gevoel dat je in perfect comfort lange afstanden kan afleggen. Dat wordt nog versterkt door de active cruise control die je de neiging geeft achter een voorligger te blijven hangen in plaats van er even langs te schieten. Waarbij de volgafstanden in te stellen zijn op 1, 2, 3 of 4 seconden. Op de snelweg is 1 seconde prima. Ruim genoeg om te remmen en dicht genoeg om niet voortdurend auto's er tussen te krijgen (waardoor de auto voortdurend zou gaan remmen). Buiten de snelweg of in de file is een ruimere volgtijd aan te bevelen. En met 1 seconde volgtijd is het een van de weinige BMW's die niet voortdurend op de bumper van de voorganger rijdt (grapje, merkgenoten:)).

Ik ben benieuwd hoe het meer comfortabele karakter zich op bijvoorbeeld bergpassen doet gelden. Als ik de fora zo lees is de sportstand van het adaptieve onderstel minder strak dan het M-onderstel van de E91. Op de Autobahn zou de F31 bij 180 km/u zelfs deinen..... We'll see.

Het in gebruik nemen en instellen van alle goodies was een hele operatie. Wat zaken die mij opvielen:
- Als je de auto met meer personen gebruikt is het stoelgeheugen erg handig. En ook een probaat middel tegen monteurs die die ene o zo fijne instelling verknoeien :).
- Met de headupdisplay kan je voor diverse functies instellen of je de informatie in de voorruit wil zien of in het instrumentencluster. De verkeersbordherkenning hebben we bijvoorbeeld uit de headupdisplay gehaald omdat hij te vaak ernaast zit, maar wel afroepbaar in het instrumentencluster gezet voor als je het geldende maximum even niet meer weet (waarbij het systeem op de A12 ongetwijfeld net zo in de war raakt als de gemiddelde automobilist). De navigatieaanwijzingen staan wel in de headupdisplay, dat is echt top. Wat je moet doen staat in feite over de werkelijkheid geprojecteerd, dat is erg duidelijk.
- Met het adaptieve onderstel kan je inschakelen of in de sportstand alleen het onderstel en het stuurkarakter naar sport gaan, of ook het schakelkarakter van de automaat. Dat is handig als je wel een strak onderstel wil, maar ook wil dat de bak snel opschakelt (vanwege bijvoorbeeld het verbruik).
- De iPod-classic kreeg ik eerst met geen mogelijkheid aan de praat. De auto zag het hele ding niet. Snuffelen op fora leerde dat op de iPod de repeat-allfunctie uit moet staan. Klinkt raar, maar klopte wel. Met de functie uit begon hij meteen te spelen met Cd-hoes weergave in de display en al.
- Het Harman Kardon-geluidsysteem heeft een equalizer. Dat betekent veel proberen, en wat met de ene muziek mooi klinkt is met de andere weer minder. Het klinkt hoe dan ook wel een stuk mooier dan het Hifi--systeem uit de E91. Veel voller, met sprankelender hoge tonen en, zeker met de surround aan, autovullend. Aanrader!
- Grappig is dat je meerdere profielen aan kan maken. Erg handig als verschillende gebruikers verschillende instellingen (ook van bijvoorbeeld de sneltoetsen met telefoonnummers of radiozenders) willen hebben.

Inmiddels hebben we een Thule Easyfold fietsdrager gekocht voor op de electrische trekhaak. Een fijne combinatie. De trekhaak glijdt na een druk op de knop rustig tevoorschijn zonder dat je handen vies hoeven te worden. De fietsdrager plaats je er ingeklapt op, om hem daarna uit te klappen. De vakantie naar Rügen is inmiddels geboekt! Wel jammer dat je met de fiets erachter maximaal 130 km/u mag, ook in Duitsland....

Tot slot: de eerste tank hebben we leeg gereden met 1:14,4 gemiddeld. Een deel lange afstanden op de snelweg (130-140 km/), en een deel woon-werkfileverkeer van Den Haag naar Delft. Op zich niet slecht voor een auto met 258 pk, maar gegeven de 1:20 die het EU-verbruik belooft zit het er wel erg ver naast. BMW is er kennelijk goed in geslaagd de auto af te stemmen op de standaard EU-test. Ik verwacht dat de auto iets zuiniger zal blijken te zijn dan de vorige, maar het zal geen enorme sprong zijn.

Volgende keer meer.

Fijne kilometers en garagebezoek

  • 26.700 km

Inmiddels aardig wat maanden en kilometers verder.

De auto heeft inmiddels het eerste garagebezoek achter de rug. Bij de nieren moest de neus worden gespoten omdat de blanke lak los liet. Schijnt vaker voor te komen. Daarnaast is de bandenspanningscontrole gecheckt omdat hij onjuist alarm gaf en een pitje in de voorruit gerepareerd.

Interessanter is dat de garage de M Performance Power Kit heeft gemonteerd. Dat betekent aangepaste remschijven (zie foto), andere luchtkoeling en een aangepast motormanagement met ca 30 pk en 40 Nm extra. Sinds de PPK erin zit hebben we nog niet enorm veel kilometers gemaakt, maar de eerste ervaringen zijn:
- De auto is voelbaar sneller, zeker op tussenacceleraties. Van 0-100 schijnt nu in 5,5 sec te kunnen, maar de banden mogen nog wel wat langer mee. Zeker tussen zeg maar 80-200 km/u is het verschil goed te voelen. En het geluid is verder verbeterd, bij volgas acceleren klinkt de auto nog wat nijdiger.
- Mooie bijvangst is dat de Ecostand een stuk beter te gebruiken is. De auto rijdt nu soepeler, maar schakelt nu ook nog vroeger (maar met de schakelflippers is hij ook wel extra te helpen zodat je met 1000 toeren 50 rijdt met 1:28 op het verbruiksmetertje).
- Apart is dat ook het stuurgedrag is veranderd. De auto stuurt nog wat strakker. In de sportstand kijk je waar je naar toe wil en de auto draait al, zo'n beetje. Dat zou echter ook te maken kunnen hebben met de softwareupdate die de auto automatisch krijgt bij installatie van de PPK.
- Of het verbruik ook is verbeterd weet ik nog niet. Volgens BMW zou het ongewijzigd zijn.
- Hoeveel vermogen de auto nu werkelijk heeft? Volgens BMW 286 pk, maar BMW zit meestal aan de veilige kant met de eigen opgaves. In de sportdisplay gaat de schaal nu tot 340 pk en 640 Nm, bij volgas acceleren geeft hij iets onder de 300 pk en zo'n 600 Nm aan.

Een andere technische verandering is dat we na wat ge-orienteer op internet V Power diesel zijn gaan gebruiken. Niet vanwege extra vermogen (dat schijnt het niet op te leveren). In de literatuur kwam ik wel tegen dat de emissies van GTL (uit aardgas gemaakte diesel, een bestanddeel van V power) beduidend beter zijn, onder andere tot uiting komend in minder carcinogene werking. De uitlaat wordt in ieder geval minder zwart. Daarnaast is de motor stiller gaan draaien. Als het dan ook nog zorgt dat het roetfilter langer mee kan gaan is dat mooi.

De auto bevalt verder nog steeds erg goed. Het extra comfort te opzichte van de vorige generatie is prettig, ook omdat de auto nog altijd scherp genoeg is om lekker te rijden. Het is zeker geen Benz geworden. Inmiddels hebben we de eerste lange rit in Duitsland gemaakt, naar Dresden en terug. Met de cruise control op 180 en af en toe even 200 kwam het verbruik uit op 1:12. Niet slecht. De 180 is ook moeiteloos langere tijd vol te houden. 200 voelt op de en of andere manier een stuk sneller, en vergt beduidend meer concentratie. Apart was om te merken hoe goed de vermoeidheidssignalering (onderdeel van de Active Protection) werkt. Mijn vrouw en ik kregen allebei een signaal vrijwel op het moment dat we vonden dat het tijd werd voor een wissel. Of je behoefte hebt aan zo'n wakend oog moet iedereen zelf uitmaken, het is op zich wel handige zelfbescherming (ook al zal het signaal niet altijd goed uitkomen....).

De active cruise control, waar ik voor deze auto geen ervaring mee had, bevalt al met al goed. Op snelwegen, maar ook op B-wegen en in de stad. Dat je het systeem moet bewaken of alles goed gaat in plaats van zelf actief cruise control aan/uit moet doen is toch wel ontspannend. Vooral in de file is het erg prettig. Met de auto in Eco Pro werkt de cruisecontrol rustiger dan in de andere standen, en glijdt je lekker laidback met de andere auto's mee. Soms zo laidback dat je lekker in de rechterbaan meesukkelt terwijl de linker stroken al weer op tempo zijn. Nadelen zijn er ook. Stilstaande auto's ziet hij niet, dat is soms toch opletten, bijvoorbeeld als een rijdende auto voor je naar links gaat en daardoor een stilstaande auto te voorschijn komt (bijvoorbeeld bij een verkeerslicht). Daarnaast douwt de auto soms te lang door waar je zelf het gas al losgelaten zou hebben. Ten koste van het verbruik en de remblokken. En vermoedelijk ook tot schrik van de auto die op de snelweg naar links kwam, want hij remt af en toe best laat. Ik probeer mij maar aan te wennen om de cruisecontrol even uit te zetten als ik zelf op de motor zou zijn gaan afremmen.

Naar aanleiding van de vraag over het verschil tussen de zesversnellingsbak in de E91 en de achtversnellingsbak in de F31: ik vind het een grote vooruitgang. De auto zit veel meer in de versnelling die op dat moment past. Hij schakelt ook een stuk sneller op (behalve in de sport+-stand), maar is toch goed bij de pinken als er teruggeschakeld moet worden. De schakelmomenten zijn erg prettig, zacht maar wel goed te voelen. In de sport+ stand maakt de bak hardere klappen, maar dat past daar ook wel bij. In hoeverre de bak een bijdrage levert aan het lagere verbruik, of andere factoren is natuurlijk niet te traceren. Bij rustig rijden (met name op de snelweg, daar loopt het verbruik hard op) is 1:16 goed haalbaar. In de praktijk zitten wij op ca 1:15, en dat is toch beter dan de 1:14 van de E91 330d hiervoor (maar absoluut niet de 1:18 van de EU-norm...).

Wat bevalt er verder goed:
- De (sport)stoelen zijn heerlijk. Erg comfortabel, maar ze houden je ook goed vast in de bocht. De electrische verstelling met geheugen is ideaal als je de auto samen gebruikt (of als een monteur er in heeft gereden). Even op het knoppie drukken en de stoel en spiegels staan weer goed.
- Eigenlijk ook bijna alles verder! Van het Harman Kardon-systeem tot de headupdisplay tot de electrische opening van de achterklep (decadent, maar wel erg handig als je volle handen, en/of een vieze achterklep hebt).

Wat bevalt minder:
- Buitengewoon marginaal: maar als je met de fietsdrager rijdt schakelt de dode hoekwaarschuwing vanzelf uit. Helaas merkt hij niet dat de drager weer weg is, en gaat hij niet automatisch weer aan. Zou toch te regelen moeten zijn?
- De valse waarschuwing van de bandenspanningcontrole was best schrikken. Maar na een ritje met 80km/u naar de dichtstbijzijnde pomp bleek het drie keer 2,9 en een keer 2,8 bar te zijn, Niks aan de hand dus.

Op naar de volgende fijne kilometers en tot de volgende review.

Boem

  • 50.200 km

Na alweer aardig wat kilometers achter de rug was ik van plan de review van de 330d weer eens aan te vullen.

Op reis van Konstanz naar Keulen kwam daar een bijzondere reden bovenop. Nadat mijn vrouw tijdig had kunnen stoppen voor een stilstaande auto voor ons die tevoorschijn kwam toen een auto naar de rechterstrook schoot (dankzij de performanceremmen en een cursus bij Dolf Dekking) was het boem. Een auto was vol achterop ons gereden. Zonder te remmen met ca 90 à 100 km/u. Onze fietsen en fietsendrager hebben als eerste de klap opgevangen. De auto is nog op transport naar Nederland, de schade weten we dus nog niet precies. Ik ben benieuwd wat het wordt. En dat terwijl onlangs de achterbumper opnieuw was gespoten na een parkeerschade.....

Over de 330d nog steeds niets dan lof. Het is een heerlijke reisauto die snel, soepel en redelijk zuinig (in NL ca 1:15 en in Duitsland ca 1:14) de kilometers aflegt. Montage van de Performance Power Kit kan ik nog steeds aanraden. De auto wordt er merkbaar scherper en pittiger van.

De diverse opties op de auto bevallen ook nog steeds prima. In het bijzonder:
- de Active Cruise Control. Als je de radar niet nodig hebt schakel je hem uit, als je hem aanzet verlicht het niet zelf afstand hoeven houden de rijtaak aanzienlijk. In de file wel de auto op EcoPro zetten, dan is het rijgedrag van de auto op de radar wat rustiger.
- de sportstoelen met lendensteunen. Daar hou je het echt uren in uit. Zeer comfortabel, en houden je ook goed op je plaats. Zelfs bij een aanrijding, dus.
- het Harman Kardon-geluidsysteem. Mooi geluid, en goed naar behoefte in te stellen via de equilizer. Sinds kort merken we wel dat de USB-aansluiting in de armsteun niet goed werkt. Hij raakt de iPod soms kwijt en laadt de telefoon niet goed.
- de headup-display. Echt erg handig dat je alle benodigde informatie gewoon voor je ziet en niet naar het dasbboard hoeft te kijken. Je kan je ogen daardoor beter op de weg houden.
- de xenon-koplampen met grootlichtassistent en adaptieve bochtenverlichting. We hebben het niet heel vaak nodig omdat we in de Randstad wonen waar het in het algemeen wel licht genoeg is, maar als je het nodig hebt is het erg fijn. De grootlichtassistent blijft knap. Veel meer licht, en kennelijk weet hij de tegenliggers goed te ontwijken want we krijgen nooit lichtsignalen. Erg bijzonder.

Twijfels heb ik zelf bij het adaptieve M-onderstel. Het gewone M-onderstel is volgens mij prima, en dat spaart eens in de zoveel tijd de vervanging van erg dure schokdempers uit.

Of het active protection bij het ongeval heeft geholpen zou ik niet weten. Gelukkig heb ik geen referentie in de vorm van een vergelijkbaar ongeval zonder active protection....

Inmiddels heeft de auto bij 45.000 km de eerste beurt gehad sinds wij hem hebben. Niks bijzonders over te melden, behalve dat ik de rekening van dik 500 euro best stevig vond.

Het updaten van de naviatiekaarten was een komische kwestie. Omdat het updaten door de dealer (met een USB-stick) 100 euro zou kosten dachten wij, dat kunnen we goedkoper zelf. Het updaten zou zeker 2 uur duren dus wij hadden (van die uitgespaarde 100 euro) een hotel in Frankfurt geboekt zodat we zeker wisten dat de update tijdens de reis afgerond zou zijn. Het updaten ging inderdaad prima. Tijdens het rijden updaten en navigeren tegelijk was geen probleem. Apart was dat het updaten al bij Gorinchem, na dik een half uur rijden, klaar was. Het weekend in Frankfurt was er niet minder leuk om :). Tip: doe als het even kan het updaten zelf en spaar de garagerekening uit.

Verkocht

  • 50.200 km

Na het opmaken van de schade aan de auto was uiteindelijk de vraag of we hem wilden laten repareren, of de auto verkopen en de verkoopopbrengst en (via de verzekering) de kosten van de reparatie incasseren. Technisch is de auto door hem op de richtbank recht te trekken te repareren, maar wij hebben er onvoldoende vertrouwen in dat de auto dan nog de constructieve sterkte heeft van voor het ongeval. Erg jammer, het was een fijne auto.

We hebben er daarom voor gekozen de auto te verkopen. Verkoopopbrengst en verzekeringsuitkering zijn bij elkaar een kleine 49.000 euro, dat is nu de basis om zoek te gaan naar een andere auto. Bij inruil hadden we dit bedrag er in ieder geval niet voor gehad. BMW Den Haag heeft ons erg goed geholpen bij de afhandeling van het geheel.

Momenteel staan qua uitrusting geen interessante fabrieksauto's te koop bij BMW AG in München. Wie weet wordt het nu de nieuwe 3 Touring. De auto is in ieder geval wat betreft rij-eigenschappen en comfort zo goed bevallen dat we geen enkele behoefte hebben naar iets anders over te stappen (behalve de 4 Grand Coupe, maar die is nog een slag duurder). Time will tell!

In de wachtkamer

  • 50.200 km

De kogel is door de kerk. Na lang nadenken en veel oriëntatie hebben we besloten van een BMW AG-fabrieksoccasion waar we ca 2 jaar mee doen over te gaan naar een nieuwe waar we 5 à 6 jaar mee doen. Enerzijds stonden er in het systeem van BMW AG geen voor ons interessante auto's te koop. Anderzijds was het voorstel voor een nieuwe dusdanig mooi dat we voor een te overzien meerbedrag een auto volledig naar onze smaak, en met een volledig bekende historie :) zouden kunnen kopen. En op deze manier beschikken we straks over de 3 LCI. Door er langer mee te doen komen de maandlasten ongeveer op hetzelfde neer.

En nu maar afwachten tot het medio november is.......

Wat het dan geworden is? Een 340i Touring M-sport in carbonzwart. Erg spannend! De proefrit in een 340i was in ieder geval al veelbelovend.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens