BMW 330d touring Executive (2000)

autoreview

BMW 330d touring Executive (2000)

Signalement

Uitvoering330d touring Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf200.000 km
KM-stand laatst273.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop/eerste ervaringen

  • 201.000 km

Ik ben weer terug bij "mijn" Merk BMW.
Na omzwervingen langs peugeot en een Volvo c70 T5 op LPG, ben ik er achter dat ik toch een "BMW man" ben. 1 van mijn eerdere auto's was een BMW 320td compact van 2002.

Ik ben onlangs verhuist en kwam er achter dat een touring toch wel verrekte makkelijk was. Daarnaast fiets ik veel op de racefiets en deze kan zo achterin mee. We gaan meestal kamperen en gaan dan ook met de auto. Dit heeft mij doen besluiten een touring te nemen. Daarnaast vind ik het een mooier ontwerp dan de sedan en een compact had ik al twee jaar gereden.

Ik kreeg een kansje op een e90 320d touring. Helaas ging deze aan mijn neus voorbij. Voor mij is bouwjaar niet belangrijk dus ben ik naar een e46 gaan kijken. Het liefst met automaat en 6-cylinder. Uiteraard een stuk minder gunstig in verbruik dan een 320d, maar dit nam ik op de koop toe. Ik vind rijplezier belangrijker.

Via een autobedrijf zag ik mijn huidige 330d automaat executive staan. Nette prijs, weinig kilometers voor zijn bouwjaar, en bomvol opties. Even een kleine opsomming:

- Automaat/tiptronic, originele xenon verlichting, sportonderstel, multifunctie stuur, trekhaak, automatische airco, cruise control, regensensor, aut.dimmende binnenspiegel, 17 inch BMW velgen, Half lederen sportstoelen, middenarmsteun en parkeer sensoren achter.

Alles dus om relaxed maar toch ook sportief en veilig de weg op te gaan. De auto was volledig origineel uitgevoerd op de trekhaak na. Zelfs de oranje knipperlichten zaten er nog op (zeldzaam tegenwoordig).

Na een proefrit was ik (opnieuw) verkocht aan BMW. Superstrak sturend en een mooie loopcultuur van de motor. Ik wist niet dat een Diesel van 1575KG zo snel kon zijn. Vooral voor een auto van bouwjaar 2000 uitzonderlijk snel zelfs. Na onderhandelen over de prijs een nette deal met de verkoper kunnen maken.

Na 1000km kan ik nog weinig zeggen over onderhoud en problemen. Dit ga ik uiteraard weer netjes bij houden. Het verbruik heb ik al wel gemeten. 1 op 13 is op de eerste tank diesel gehaald.

Update

  • 203.000 km

Ongeveer 3000km nu gereden met de BMW. genoeg om een eerste indruk te kunnen geven.

Rijgedrag is prima. Op bochtige wegen even wennen aan het forse gewicht(1575kg) op de achterwielen. Je kunt niet te veel gooien en smijten met de auto. Door zijn automaat is dit ook niet aan te raden. Een handbak is hier beter voor geschikt omdat je dan altijd gasondersteunend de bochten uit kan.
Met de gladheid een paar keer de achterkant weg laten breken. Gelukkig is er dat fenomenale ASC systeem wat de auto binnen een fractie van een seconde weer recht trekt. Ik merk overigens het verschil met DSCII totaal niet. Dit zat op mijn vorige 320td compact. Misschien kan iemand me dit vertellen.

Op rechte stukken een beul van een auto. Weekendje weg richting de Eiffel was buitengewoon snel en relaxed bereikt. Op de Duitse snelweg heerlijk cruisen met 150/160. Harder kan wel maar is voor mij niet nodig.
voor 4 personen bagage mee is een peuleschil. Het afdekzeil kon er zelfs nog over.

Verbruik is na 4 x tanken tussen de 1 op 12 en 1 op 13. Uiteraard zelf gemeten.

Totale onderhoudskosten

Onder dit kopje zet ik mijn totale onderhoudskosten. Ik zal het meeste onderhoud zelf gaan doen. Zo probeer ik de kosten te besparen.

KM stand 203.000:
- 4 nieuwe winterbanden 205/55/16 Kumho 520,-
- Inspection 2 beurt (Castrol Edge 0w40 olie en alle filters)200,00

update

  • 211.000 km

Deze week de winterbanden weer wisselen voor de zomerbanden(Continental). Ik heb besloten de auto in originele staat te laten. Nog even geen 18 inch wielen of chiptuning.

Verbruik blijft stabiel. Geen enkel probleem tot nu toe. Ik heb de koplampsproeiers inmiddels afgekoppeld. Die dingen sproeien per keer een paar liter weg. Dan blijf je bij vullen.

Afscheid

  • 273.000 km

Na lange tijd geen review te hebben geschreven, moet ik dit keer een review schrijven over het afscheid van de auto. Door het dichter bij huis werken, heb ik gekozen om over te stappen op een benzine auto.

De laatste tijd kreeg de auto wat kuurtjes. Hij sloeg niet aan bij het starten. Dit bleek te komen door een kapotte krukassensor. Een bekend probleem bij dit type. Ik heb maar meteen een nieuwe accu gekocht want die bleek nog nooit vervangen. 14 jaar oud dus.

Wat mij wel begon te ergeren waren echter alle kleine roestplekjes die de auto kreeg. Bij de spatbordranden, onder de achterruit, en in de zijstrip vlak achter de voorwielen.
Het blijkt dat dit type(vlak voor de facelift in 2001) hier vaker last van heeft.


Eindconclusie:

Wat een fantastische auto!

Machtige wegligging, prima prestaties,

Verbruik geëindigd op 1/14! Ik rijd lange stukken en weinig in de stad/file, dus dit zal mede de oorzaak zijn.

Betrouwbaarheid vond ik ruim voldoende. De auto heeft me nooit laten staan en de onderhoudskosten waren nooit veel. Uiteraard gaat er wel eens wat kapot, maar wij doen het onderhoud zelf en hiermee besparen we de grootste kosten. Daarnaast kreeg de auto altijd Castrol edge 0w40 olie en ook bij 273.000 km liep de auto nog als een zonnetje.

Als ik niet dichterbij ging werken had ik ze auto zeker "op"gereden. Ik denk dat de auto uiteindelijk aan roest ten einde gegaan zou zijn en niet aan de technische staat.

Mijn volgende auto......

Een e39 van na de facelift in 2001. Een 525i, 530i of 540i. In ieder geval een BMW met een 6 of 8-cylinder. Dat staat vast.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.