BMW 330Cd Executive (2004) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 330Cd Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 299.855 km |
KM-stand laatst | 389.000 km |
BMW 330 cd
- 299.855 km
Na ruim twee jaar en een kleine 60.000 kilometer in een Nissan Almera uit 2001 rond te hebben gereden, werd het tijd voor een andere auto. De Almera deed het nog prima, maar had wel een aantal nadelen: slecht geveerd (want verlaagd door één van de vorige eigenaren), lawaaierig door een grote knalpijp en bijna 30.000 kilometer per jaar in een auto op benzine rijden is relatief duur. Dus begon de zoektocht naar een vervanger, waarbij de BMW e46 3-serie als absolute favoriet op het lijstje stond. Een vriend van mij had destijds een 320d 150 pk sedan uit 2001 waar ik enorm van onder de indruk was. Wat een luxe, comfort en vermogen had deze auto vergeleken met de Almera! En ondanks zijn meer dan 300.000 kilometer ervaring nog steeds een hele fijne auto. Door mijn interesse in deze auto had ik al veel informatie gelezen, voornamelijk in de reviews op Autoweek, maar ook op diverse fora.
Toch was een 3-serie niet de eerste auto waar ik bij heb gekeken. Dit was een 118d uit 2006. Puur op basis van het verstand, want goedkoper in de maandlasten. Een deal kon echter (gelukkig!) niet gemaakt worden. Dus ging de zoektocht verder. Waar ik in het begin vooral zocht naar de 320d, begon ik stiekem ook te kijken naar een mooie 330d. Dit is waarschijnlijk heel herkenbaar voor iedereen die een auto zoekt, je wensenlijst wordt steeds groter en langzamerhand begin je ook je budget op te rekken. Het hart won het langzamerhand van het verstand. De voorkeur ging uit naar het ‘nieuwe’ blok met 204 pk, deze was echter binnen mijn budget lastig te vinden, zeker in combinatie met het executive pakket. Ook wilde ik persé een handgeschakelde versie, omdat ik gelezen had dat de automaten berucht zijn en daarnaast zorgen voor een hoger verbruik dan een handbak. Totdat ik ook ging zoeken naar coupés. Er stond er één in Heerenveen, een half uurtje van mijn woonplaats af. Op een donderdagavond ben ik samen met mijn vriendin richting Friesland gereden in de hoop de auto te kunnen bewonderen. Helaas viel dit tegen. Ondanks dat het bedrijf op de site aangaf open te zijn, was het angstvallig stil in het pand. Desondanks nog een korte blik kunnen werpen op de auto en de beslissing genomen om de volgende dag opnieuw te komen kijken. Zo gezegd, zo gedaan. En dat viel helemaal niet tegen, dus meteen gevraagd of ik een proefrit mocht maken bij de verkoper die nog jonger was dan ik zelf. Je zou zeggen dat dit geen probleem zou zijn, maar niets bleek minder waar. Ik heb zeker een keer of vijf aan moeten geven oprecht geïnteresseerd te zijn in de auto en niet alleen te zijn gekomen voor een plezierritje. Wellicht heeft het bedrijf negatieve ervaringen met jonge jongens die dit doen, maar deze opstelling ergerde mij wel enigszins.
Eenmaal achter het stuur verdween deze ergernis als sneeuw voor de zon. Wat reed deze auto lekker! Van 90 naar 204 pk is uiteraard een flinke vooruitgang, maar ook de grote hoeveelheid opties vergeleken met de Almera zorgden voor een glimlach op mijn gezicht. Eenmaal terug op het adres van de verkoper heb ik na kort onderhandelen een goede deal kunnen sluiten. Er was wel één voorwaarde: Mijn vriend, die inmiddels zijn e46 verkocht had, is namelijk automonteur en ik wilde dat hij de auto op de brug kon bekijken. Dit was geen probleem en de dag erna heeft hij dit gedaan. Zijn oordeel was positief, enige aandachtspunt was dat de remblokjes bijna op waren. Toen de brug weer omlaag was hebben we de auto overgeschreven, heb ik een laatste blik op de Almera geworpen en werd de terugreis gestart in mijn nieuwe BMW. Kilometerstand bij aanschaf in maart 2015: 299.xxx.
Het is dus een BMW 330 cd geworden uit 2004. Belangrijkste opties zijn:
-Regensensor
-Lichtsensor
-Elektrisch verstelbare stoelen met geheugen
-Zongordijn achterraam
-Climate control
-Cruise control
-Stoelverwarming
-parkeersensoren achter
-Stuurwielbediening radio
-Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
Na een paar dagen hoorde ik bij het remmen het geluid van metaal op metaal, de remblokken waren echt compleet op. Ik heb meteen nieuwe blokken, filters en olie besteld. De filters en olie heb ik samen met een vriend vervangen, de blokken heb ik op een zonnige middag zelf geplaatst. Ook heb ik, aangezien de auto op winterbanden werd verkocht, meteen vier nieuwe banden aangeschaft: Pirelli Cinturato P7.
Nu was de auto toch echt klaar om er elke dag heerlijk mee te rijden. En wat is dat een feest. De 3 liter 6-in-lijn loopt waanzinnig soepel en je hebt op elk gewenst moment vermogen beschikbaar. De besturing is lekker direct en je kan heerlijk comfortabel cruisen.
December 2015 kilometerstand 320.000.
We zijn alweer 20.000 kilometer verder in de BMW en ik ben nog steeds zeer blij met de auto. Comfortabel, stil en krachtig, wat wil je nog meer? Juist zuinig rijden! En ook dat doet deze auto zo slecht nog niet. Ik houd elke tankbeurt het verbruik bij. Verbruik ligt tussen de 1:14,7 en 1:17,2. Gemiddeld verbruik ligt rond de 1:16, niet slecht voor een 6-cilinder met 204 pk.
De reacties op de auto zijn vrijwel uitsluitend positief. Vooral van het vermogen zijn inzittenden onder de indruk. Wel krijg ik met regelmaat de vraag waarom ik in vredesnaam een auto met 3 ton op de klok heb gekocht. Ik ben echter helemaal niet iemand die heel veel waarde hecht aan de kilometerstand. Een betrouwbare reputatie en goed onderhoud zijn in mijn ogen veel belangrijker. Grote bijkomende voordeel van een dergelijke auto is dat je voor een laag aanschafbedrag een dikke auto met veel opties kan rijden. Ook is de afschrijving bijna nul, dus je rijdt in dat opzicht relatief goedkoop.
In de tussentijd heb ik een paar kleine dingetjes aan de auto laten doen. Een clipje van de remklauw was losgesprongen dus deze moest vervangen worden. Ook had ik, net als vrijwel iedere e46-rijder als ik de reviews mag geloven, last van de bekende ‘bonk’ achterin de auto. De eerste verdachte was de hardyschijf en deze bleek ook meteen de boosdoener. Daarom heb ik deze laten vervangen. Verder is de auto naar de APK-keuring geweest, toch wel even spannend. De auto kwam weliswaar niet in één keer door de keuring aangezien de handrem niet voldoende remkracht leverde, maar verder was men zeer lovend over de auto. De handrem moet volgens de monteur echter alleen even afgesteld worden, valt mee dus. Toen ik de auto voor de APK bracht, had ik meteen gevraagd of er ook even gekeken kon worden naar de koplampafstelling. De koplampen stonden in mijn ogen abnormaal laag, waardoor er slechts zicht was tot een paar meter voor de auto. Mijn gevoel bleek te kloppen, de lampen stonden helemaal naar beneden. Schuldige: een stelstangetje dat door midden was gebroken. Zowel het afstellen van de handrem als het vervangen van dit stangetje wordt komende week uitgevoerd. Ook worden dan meteen de winterbanden er om gelegd.
Het mag duidelijk zijn dat ik erg gecharmeerd ben van deze auto. Zijn er dan geen nadelen te noemen? Zeker wel:
• De standaard stoelen zitten niet slecht, maar dit kan absoluut beter. Sportstoelen schijnen beter te zitten.
• Regensensor. Ik weet niet wie de snelheid van dit ding heeft vastgesteld, maar er klopt vaak helemaal niks van. Het ding zit er standaard naast waardoor je ruiten soms te snel, maar vaak te langzaam worden drooggemaakt. Dit valt onvoldoende bij te regelen.
• Het praktisch nut van de kofferbak wordt erg beperkt door de klep. Ik weet het, dan had ik maar een touring moeten kopen.
Toch ben ik erg tevreden over deze auto en hoop ik er nog vele kilometers in te mogen maken. Wanneer er meer te melden is, zal ik de review uitbreiden.
APK en winterbanden
- 320.700 km
Gisteravond heb de auto weer opgehaald van de garage. De handrem is bijgesteld en de stelstang van de koplamp is gerepareerd, dus er zit nu weer voor een jaar APK op. Daarnaast zijn de winterbandjes er onder gezet. Ook is er gekeken naar de bekende swirl-flaps. Gelukkig zitten deze er niet meer in, dus loop ik niet het risico dat deze in de motor eindigen. Een hele geruststelling!
Wintersport
- 328.195 km
Afgelopen week ben ik met 3 vrienden op wintersport geweest naar de Franse Alpen. Van tevoren de auto nog even een grote beurt gegeven, dus deze was er klaar voor. De gekozen route verliep via Duitsland en Zwitserland en dus kon de BMW een aantal maal flink op de staart worden getrapt. En wat is dat waanzinnig leuk om te doen! Ik ben nog altijd onder de indruk van de kracht van de motor. Je kan redelijk meerijden met de grote jongens op de Autobahn, al is er altijd baas boven baas. Een cruisesnelheid van 150-160 km per uur is in mijn ogen overigens het prettigst. Tegen de verwachting in wordt je vervolgens niet alleen continu ingehaald door Porsches, Audi's, BMW's of Mercedesen. Nee, de auto die je met 200 km/u inhaalt is vaak een Volkswagen en dan specifiek van het model Touran. Welke filosofie hier achter schuilt is mij helaas niet duidelijk geworden.
Van tevoren was ik overigens bang dat de ruimte op de achterbank onvoldoende zou zijn, maar dit bleek gelukkig mee te vallen. Ook het comfort van de auto voldoet. Ik zou nog steeds graag sportstoelen willen hebben, maar de standaard stoelen, vering en geluidsniveau zorgen er voor dat je prima van A naar B komt.
Ik heb de auto nu bijna een jaar en heb er in die tijd bijna 30.000 km mee gereden. Ik hoop nog minimaal 2 jaar met de auto door te rijden. Daarna zal het hoogstwaarschijnlijk weer een BMW worden, bij voorkeur een E91 335d. Nu nog een droom, maar wellicht is het tegen die tijd haalbaar.
Eerste onverwachte kosten
- 339.337 km
40.000 kilometer heb ik inmiddels met de BMW gereden, waarbij er eigenlijk geen grote onverwachte kosten zijn geweest.Helaas was het deze week wel raak. Toen ik weg reed richting het werk zag ik al dat één van de lampjes iets langzamer uitging dan normaal. Een paar kilometer later ging het accu lampje branden. Meteen maar even met de garage gebeld en die verzocht mij om z.s.m. langs te komen. Ik moest echter nog bij het werk langs en heb daarom nog +/- 110 kilometer gereden voordat ik bij de garage stond. Achteraf geluk gehad dat ik dit nog gehaald heb, aangezien de dynamo kapot bleek te zijn. Kan uiteraard gebeuren op deze respectabele kilometerstand, maar toch hoop ik dat ik er nu weer een tijdje vanaf ben! Toch zat er ook een leuke kant aan: De eigenaar van de garage rijdt in een BMW 535D uit 2006, een auto waar ik al lange tijd eens in wilde rijden. Deze kreeg ik even mee als vervoersmiddel, absoluut gaan straf! Het is overigens een auto die niet te vergelijken is met mijn eigen auto. De 535D is een waar slagschip en heeft aanzienlijk meer luxe dan mijn eigen 'bak'. Vooral de comfortstoelen zijn fenomenaal. Toch weet ik niet of ik zou willen ruilen en wel om twee redenen: 1. De automaat. Deze moest vooral bij volgas te lang nadenken. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat de auto niet sneller is dan die van mij, terwijl dit op papier wel degelijk het geval is. 2. Het panoramadak. Wat maakt dat ding een herrie onderweg! Toch zal de volgende auto waarschijnlijk wel een station worden, een 3 serie (zonder panoramadak) is de grootste kanshebber.
APK en winterbanden
- 348.867 km
Afgelopen vrijdag zijn de winterbandjes onder de BMW gekomen. Het weer van de afgelopen tijd maakt dit nog niet echt noodzakelijk, maar ik heb ze er liever iets te vroeg dan te laat onder liggen. Ook de APK is vernieuwd. Deze liep weliswaar nog tot 6 januari 2017, maar zo hoef ik de auto niet nog een keer heen te brengen. Ondanks de kilometerstand gelukkig geen vreemde verrassingen. Alleen de handrem moest (weer) gesteld worden en er zijn 2 lampjes vervangen. Verder schijnt de auto er nog keurig bij te staan, dus op naar de 4 ton.
Kleine update
- 356.892 km
Ik vond het weer tijd voor een kleine update van mijn review. Ongeveer een maand geleden heb ik de auto weer een beurt gegeven. Dit doe ik elke 20.000 kilometer, dus ik kan weer een tijdje vooruit. Twee weken na de beurt, bleef het lampje van het oliepeil langer dan normaal branden en dit is tot de dag van vandaag het geval. Na het starten van de auto begint hij te branden en blijft dit ongeveer 20 seconden doen, voordat hij weer uitgaat. Als ik de informatie op het internet mag geloven, dan is er sprake van een oliepeilsensor die aan het overlijden is. Geen ramp en naar ik begrijp prima zelf te vervangen, maar dan moet wel alle olie weer uit het blok. Aangezien ik dit net gedaan heb, wacht ik nog even met het vervangen van de sensor. Ondanks dit kleine ongemak, ben ik nog steeds erg blij met de auto en zeer onder de indruk van de bouwkwaliteit. Na ruim 3,5 ton rijdt de BMW nog erg strak en beleef ik elke dag veel plezier aan het rijden in de auto. Toch was hij begin deze week bijna aan zijn einde gekomen. Terwijl ik op een voorrangsweg reed, dacht de bestuurder van een Yaris die van rechts kwam, blijkbaar dat hij voorrang op mij had. Hij stond al met de helft van zijn auto op mijn weg, voordat hij tot de conclusie kwam dat hij geen voorrang had. Een noodstop aan mijn kant was noodzakelijk, waarbij ik er, ondanks een indrukwekkend remvermogen van de BMW, niet in slaagde om op tijd stil te staan. Op het allerlaatste moment heb ik een klein beetje uitgeweken, waardoor ik gelukkig niet tegen de Yaris aankwam. Ruim een autolengte verder kwam ik tot stilstand. Na de bestuurder van de Yaris de huid vol te hebben gescholden, heb ik mijn weg vervolgd. Gelukkig is de BMW er nog!
Nieuwe schokbrekers
- 362.722 km
Vorig weekend was ik met de auto onderweg naar een concert van Guus Meeuwis in Eindhoven. Halverwege viel mij op, dat de auto linksvoor 'klapperde', als er over een oneffenheid in de weg werd gereden. Na thuiskomst even contact opgenomen met de garage en een afspraak gemaakt om langs te komen. Conclusie: lekke schokbreker linksvoor. Beide schokbrekers aan de voorzijde zijn daarom vervangen en de auto rijdt nu weer prima!
CDV
- 368.455 km
De laatste tijd begon ik mij steeds meer te ergeren aan de wijze waarop de bmw koppelt. Het is niet zo dat dit de laatste tijd veranderd is. Eigenlijk is dit al zo sinds het moment dat ik hem heb aangeschaft, nu 2,5 jaar geleden. Mijn eerste ingeving was om de complete koppelingsset (inclusief vliegwiel) te laten vervangen om er vanaf te zijn. Dit is echter een vrij duur grapje! Ook vond ik het vreemd dat het probleem niet erger leek te worden, terwijl ik dit wel zou verwachten bij een mechanisch euvel. Daarom heb ik eerst op internet gekeken naar bekende kwaaltjes m.b.t. de koppeling van de bmw e46. En wat blijkt? Het schudden bij het wegrijden met een koude motor, blijkt een bekende kwaal te zijn (clutch judder). Ook het niet vloeiend over schakelen tussen versnellingen is een probleem waar meer eigenaren van een e46 last van hebben. Mogelijke oplossing die op verschillende fora werd gegeven, was het verwijderen van de CDV. Een wat? CDV, of terwijl Clutch Delay Valve. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het blijkt een klepje in de koppelingsleiding te zijn. Dit klepje dempt de klap, die ontstaat bij het te snel op laten komen van de koppeling, enigszins. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb de CDV er tussenuit laten halen voor een paar tientjes. Overschakelen gaat nu aanmerkelijk beter en ook het schudden bij het wegrijden is verbeterd. Overigens betekent dit niet dat het nu helemaal perfect is, maar het is zeker beter geworden!
Nieuwe koppeling en vliegwiel
- 373.585 km
Helaas, het verwijderen van de CDV bleek slechts een oplossing voor de korte termijn. Bij het intrappen en op laten komen van de koppeling produceerde de auto steeds meer geluid en nu was er dus geen ontkomen meer aan: de koppeling moest vervangen worden. Wel heb ik een aantal week geleden, nog serieus gekeken naar een andere auto. Een bmw 130i. Zescilinder, meer pk's en niet onbelangrijk: 5 deuren. Helaas is deze het niet geworden, met name door een nogal vreemde wijze van communiceren van de garage waar hij te koop stond (en op het moment van schrijven nog steeds te koop staat). Daarom was ik genoodzaakt om afgelopen vrijdag de koppeling + dubbel massa vliegwiel + krukaskeerring + druklager te laten vervangen. Wat opviel, was dat de koppelingsplaten nog lang niet op waren, maar dat het druklager en het vliegwiel flinke speling lieten zien. Ben ik gek dat ik op zo'n hoge kilometerstand de koppelingsset nog laat vervangen? Wellicht, maar de auto doet het nog prima en aangezien hij met 2 vingers in de neus door de apk was gekomen, heb ik deze keuze gemaakt. Grote kans dat ik er de komende tijd nog in door blijf rijden.
Nürburgring
- 381.911 km
Afgelopen zaterdag vanuit noord Nederland richting de Nürburgring gereden. 5 uur (file) heen en 4 uur terug. Heerlijk om de BMW even uit te laten op de Autobahn. Met name leuk om de 6 in lijn te horen werken! Bij de ring een bonte verzameling aan auto's, die mijn hard sneller deden klopen: BMW m3, Ford Focus RS, diverse soorten Porsches, Renault Megane RS, een Lambo, etc. Een geweldige dag met prima weer en de BMW heeft zich weer als een trouwe reisgenoot bewezen en nog zuinig ook: bijna 1:17 aan de pomp.
Remschijven voor vervangen
- 385.191 km
Het was al een tijdje merkbaar dat de voorste remschijven aan het einde van hun leven waren aanbeland. Met name bij flink afremmen op de snelweg ging er een lichte trilling door de auto heen, erg irritant. Daarom besloten om online 2 nieuwe schijven + blokken te bestellen, welke in 1 dag al thuis afgeleverd werden. In de +/- 85.000 km die ik nu gereden heb met de bmw, zijn de schijven nog nooit vervangen. Daarom vreesde ik dat dat deze er ook niet zo makkelijk af te halen zouden zijn. Dit klopte helaas... Na het verwijderen van de velgen, wordt de schijf (naast de remklauw) nog vastgehouden door een laatste inbusbout, welke aan beide kanten muurvast zat. Niets hielp, dus uiteindelijk besloten om deze uit te boren. Daarna was het klusje redelijk snel gepiept. Resultaat: de auto trilt niet meer bij remmen en nieuwe roestvrije schijven zien er ook nog eens een stuk mooier uit onder de auto (voor zo lang het duurt).
Ingeruild
- 389.000 km
De afgelopen tijd liepen we steeds meer aan tegen de nadelen van de coupé. Het vervoeren van onze hond en het ophalen en wegbrengen van grootouders is nou eenmaal niet ideaal in een dergelijke auto. Daarom werd de zoektocht naar een opvolger gestart. Echter, hierin schijn ik nogal kieskeurig te zijn. Zo wilde ik geen auto met minder dan 5 cilinders (en het liefst natuurlijk een auto met 6). En dan bij voorkeur geen 325d omdat deze 10 nm en 7 pk minder had de 330CD. Iedereen verklaarde mij voor gek, want de 325d was aanzienlijk beter verkrijgbaar dan de 330d. Tsja.. ik ga er niet graag op achteruit! Al besef ik mij dat ik het waarschijnlijk niet echt gemerkt had. Uiteindelijk is het weer een BMW geworden: een BMW E91 330 diesel. de 330CD heb ik ingeruild, toch wel met pijn in het hart omdat het een soort kind voor mij was. Het respect dat ik voor deze auto gekregen heb in de afgelopen +/- 3,5 jaar is groot. Het maken van een auto die het met bijna 4 ton op de teller nog elke dag feilloos doet, daar neem ik absoluut mijn petje voor af. Elke dag reed ik nog veel met veel plezier in de auto en ga hem daarom ook echt wel even missen. Gelukkig staat er nu een leuke opvolger op de stoep, waarvan ik binnenkort een review ga aanmaken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.