BMW 328i Touring High Executive (2012) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | 328i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 150.200 km |
KM-stand laatst | 183.000 km |
Van diesel naar benzine
- 150.200 km
Na de leuke reacties op mijn vorige auto weer aan het schrijven geslagen. Bedankt hier voor!
Na 7 gelukkige jaren in een 320d e90 gereden te hebben (zie mijn andere review) was het tijd voor iets anders. De 320d deed het met zijn 245.000 kilometer nog zeer goed maar ik wilde graag een ander speeltje.
De Duitse 3 passeerden weer de revue, daarnaast heb ik een Volvo V60 overwogen (wel een R-line a.u.b.). De orientatie fase begint bij mij altijd redelijk wild. Wil ik nu echt eens gaan genieten of word het een rationele keuze. De buurman had voor 24.000 euro een Audi S6 uit 2007 gekocht. Wat een geluid en geweldig interieur, op het aubolligge navigatie display na. Ik heb veel over de S6 gelezen, hij kan prima hoge kilometerstanden aan maar hou een potje achter de hand mocht de motor toch crashen. De VAG groep blijkt voor zo'n beetje elke motor niet zo sterk in distributie kettingen te zijn.
Wat zijn de alternatieven voor die auto? Een S4 met DSG vertrouw ik niet. Te veel klachten over die bak. Een C klasse AMG combi dan? Lekker ordinaire motor, alleen in Duitsland zijn goed geprijsde eerlijke AMG's te vinden. Een M5 combi dan (E61)? Klinkt nog mooier dan een S6 en valt binnen mijn budget. De SMG transmissie is ook geen topper, handgeschakeld wil ik niet eens overwegen.
Wat eigenlijk nog het meest knaagde was het verbruik van al deze auto's. Dit is de keerzijde van genieten, ik wil alleen geen schuldgevoel als ik het gas in trap. En vaak bij de pomp staan vind ik ook onnozel.
Langzaam beland ik weer in de realiteit... Ik heb een proefrit gedaan met een BMW 330d E91. Mijn vorige auto was ook een diesel en dat is gewoon flink doorrijden zonder schuldgevoel en pas bij minimaal 800 km tanken. Dus een dikke diesel is ook een optie. De 330d is echt een machine. Machtig koppel en beeldschoon in de M-uitvoering met panorama dak! Alleen ik reed al een e90 en dan heb je niet het gevoel dat je er op vooruit gaat. Dus niet gedaan.
Lang naar de 5-serie (f31) gekeken maar dat is 1800kg schoon aan de haak en meer dan 5 meter. Colin Chapman zou mij huisarrest geven, dat kan geen lol meer zijn op de Randstad rotonde's. Er bleven nog 3 auto's over, ten minste dat dacht ik op dat moment. Een 330d F31, 335i F31 en een M135i. De laatste zou mij toch wat bouwmarkt problemen geven. Ik was op zoek naar een combi omdat een sedan niet ideaal is gebleken in de afgelopen jaren. Een 1-serie is geen ruimte wonder. Wel vind ik het een super configuratie, nog redelijk compact en een heerlijke motor. Nooit mee gereden maar wel veel op youtube gekeken :-)
De 335i F31 viel buiten mijn budget maar het was het overwegen waard om nog even te sparen. De 330d F31 bied echter bijna dezelfde prestaties en heeft een net verbruik. Ik heb een mooie in Duitsland zien staan die binnen mijn budget viel. Die is overigens nog steeds te koop....
Ik hield zo'n beetje elke website in NL en Duitsland in de gaten en toen kwam er een 328i F31 op mijn pad. De foto's waren nog niet eens online maar aan de specificaties te zien wist ik al precies dat het een goede match was. M-pakket, grijs metallic, 19-inch, adaptief M onderstel incl. variabele stuurbekrachtiging en gasresponse, panorama dak, 8 traps automaat, breed navi scherm, Harman Kardon audio met meer speakers dan vingers aan mijn handen, headup display, lederen bekleding, verwarmde sportstoelen, adaptieve cruise control, etc.
Wel een 4 cilinder terwijl ik mijn zinnen op een dikkere motor had gezet. Aan de specificaties ligt het niet, zo veel auto's tikken de 100 niet in 5.9 seconde aan.
Nu komt het, de auto heeft in 36 maanden al 150.000 kilometer gereden. De vorige eigenaar had beter voor een diesel kunnen gaan. Daarom werd hij voor 28.000 euro aangeboden. 10.000 euro minimaal minder dan een 328i met bijvoorbeeld 50.000 kilometer. Als je zo veel kilometers in 3 jaar maakt dan zal dit hoofdzakelijk snelweg werk zijn. Dat is veel minder belastend en ik had mij al ingesteld om hogere kilometerstanden te accepteren omdat mijn vorige BMW met 250d km nog als nieuw reed. Laten we toch maar een proefrit gaan maken. De foto hier boven is overigens tijdens de proefrit gemaakt.
De eerste indruk viel toch wat tegen. Hele dikke uitrusting, snel maar stationair hoor je gewoon hoe arm de motor loopt en hoger in toeren (tot over de 7.000 rpm) klinkt hij niet uitnodigend. Maar eigenlijk heeft deze auto toch wel alles. De 8 traps automaat is geweldig, afhankelijk van de adaptieve setting (eco-comfort-sport-sport+) schakelt hij beneden de 2000 toeren waardoor het een stille auto blijft.
Toen we naar de documentatie keken bleek de auto de eerste 3 maanden van BMW Nederland geweest te zijn. Vandaar de dikke uitrusting, geen enkele optie ontbreekt. In zijn eerste maanden waarschijnlijk niet al te netjes ingereden, dat is gebruikelijk voor een demo auto. Toen we echter onder de motorkap keken zagen we wat vreemds. Er lag een kabelboom wat amateuristisch gemonteerd. Er waren losse connectoren en aan het eind een grote stekker. Ahah, deze auto is gechipt geweest met een externe module. Echter was de module nergens te vinden. Toen moest ik mij afvragen of ik dit wel wil. Veel kilometers en waarschijnlijk ook nog eens flink belast. Je zou zeggen, niet doen!
De auto nog even op de brug gezet, plaat onder de motor verwijderd en gewoon kurk droog. Hier was niet gepoetst want het was er stoffig. De remschijven waren nog de eerste, toen wist ik zeker dat hier alleen lange afstanden mee gereden waren.
Dus.... 10.000 euro minder betalen dan voor een exemplaar met minder ervaring. De motor was al een keer gechipt geweest dus ik zou geen schuldgevoel krijgen als ik het zelf zou doen. Hij loopt overigens als een zonnetje. Ik ben niet zo bang van de techniek. Het ergst wat er kan gebeuren is een motor of versnellingsbak die in de soep loopt. Dat is mijn gok met het bedrag wat ik bespaar. Nog wat onderhandeld en voor 27.000 euro toch gekocht. Een benzine na 7 jaar diesel. Ik maak minder kilometers dan voorheen dus een prima keuze.
Er volgt nog meer... Inmiddels 5.000 km gereden. En, geen druppeltje olie verbruikt dus de motor lijkt in top conditie. Fingers crossed!
Toch niet liever een 6 cilinder?
- 154.000 km
De 328i F31 een paar dagen later opgehaald na dat ik mijn vorige auto zelf via Marktplaats in 2 dagen verkocht had.
Tijdens de rit van 1,5 uur had ik mooi de gelegenheid om met alles te spelen. Mijn telefoon gekoppeld en waarrempel, ik zag gewoon mijn Spotify tracks via het headup display in het raam. Wat een feest! Navigatie ingesteld en gaan!
De motor netjes warm gereden. Hier zit tenminste een fatsoenlijke (olie) temperatuur meter in. Dat dwingt rijden met beleid. Toen wilde ik natuurlijk weten hoe snel de auto is. De beleving viel tegen terwijl de snelheids meter aangaf dat justitie graag een babbeltje met mij wil maken. Vervolgens de verschillende aandrijflijn en onderstel settings uitgeprobeerd.
In de Eco stand gaat de gasklep mondjesmaat open, is de gasresponse laag en schakelt de automaat zeer snel. Ideaal om de pomp te halen als je tank bijna leeg is. De auto staat standaard in comfort mode. Dan is het gewoon een gemiddelde auto. De vering is nog wat zompig maar best prettig in ons drempel landschap. Dan naar Sport, het sturen gaat wat zwaarder, het onderstel wordt hard, de gasresponse is veel directer en de automaat schakelt later en sneller. Via het info display kan je er nog voor kiezen om alleen het strakkere onderstel te activeren maar de automaat en gaspedaal response hetzelfde te laten als in comfort. Hier heb ik voor gekozen omdat er nog 1 stand over is: Sport+. Sport + is net zoals Sport maar dan met een minder strenge traction controle.
In de praktijk start ik dus altijd in de comfort mode, relaxed over de drempels heen en bij de eerste rotonde ga ik naar Sport. Sport + gebruik ik niet zo vaak, alleen als ik een uitdagende prooi op de weg zie (schrijft een volwassen kerel). Zoals ik al schreef, Sport is bij mij alleen het onderstel, de aandrijflijn staat alleen in Sport + op scherp. De bak schakelt dan bijna eng hard, echt klappen maar zonder een greintje van speling in de aandrijflijn. Het lijkt mij niet bevorderlijk. Mijn technisch hart kan het niet aan.
De eerste iritatie had ik inmiddels te pakken. Ik ben geen fan van start-stop functies. Het voelt niet lekker en kan haast niet bevordelijk voor de distributie ketting zijn. Daarnaast liep hij stationair niet heel mooi, dat was namelijk nauwelijks nodig door dit systeem (alleen bij een koude motor en ik vermoed bij een lagere accu spanning). De soms onregelmatige stationaire loop kan je niet horen maar wel voelen. Deze generatie motoren staan gewoon heel arm afgesteld en ook maar 700 toeren stationair. Je kan start stop elke keer deactiveren maar daar had ik geen zin in.
Via Marktplaats kwam ik bij iemand terecht die start stop anders om kan coderen zodat het juist aan gaat als je het knopje gebruikt en het blijft standaard dus uit. Op fora's las ik dat de dealers hier niet happig op zijn dus ik heb het niet eens daar geprobeerd. Dat was de 39 euro wel waard en ik kon mooi een lange rit maken. Een paar duizend kilometer verder loopt de motor stationair veel mooier.
Toen kwam ik toch weer bij de beleving uit. Ik was zo mooi met mijn orientatie begonnen, exotische combi's waren de revue gepasseerd en nu had ik een soort van arm afgestelde efficiënte maar snelle 4 cilinder.
Ik heb het nog niet gehad over het handmatig schakelen. Zo kwam ik er namelijk achter dat er toch wel wat karakter in de motor zit. Dat kan met 2 paddles aan het stuur. Vervolgens vol gas en de bak in sport stand, dat kan ook door de pook naar links te trekken. Met deze pookstand schakelt de bak later maar nog steeds niet met die harde klappen als in sport +. Ik hoorde zowaar een sportief plofje met het raam open. Wel overigens enorm gedempt. Ik weet zeker dat deze motor de potentie heeft om goed te klinken.
Na veel gelezen te hebben kwam ik uit op een originele BMW M-performance demper. Je zou weer denken, gaat deze volwassen kerel terug naar zijn petjes zijn? Ik heb overigens nooit petjes gedragen maar goed. Iedereen schreef er enthousiast over, meer bescheiden dan de aftermarket dempers. Zo gezegd, zo gedaan. De eerste keer starten was gewoon schrikken. Alleen de jongste monteur was enthousiast... Ook zonder de sport demper klinkt de auto bij koude start best luid. Ik vermoed dat dit komt omdat er dan een klepje dicht gaat in 1 van de eindpijpen zodat de katalisator sneller warm wordt In combinatie met een koude motor klinkt dat behoorlijk ordinair. Ik moet nog eens experimenteren met dat klepje door de connector los te trekken, ik ben benieuwd of hij dan minder luid is bij koude start. Niet dat ik het dan zo wil laten want ik heb liever snel een warme motor. Puur uit nieuwschierigheid.
Afijn, ik dacht dit geluid zal wel veranderen als er wat meer aanslag in de demper komt. Het viel mij meteen op dat de demper prima klinkt tot dat de automaat bij het maximale koppel en een laag toerental schakelt. Dan klinkt er een te dominante brom. En dat hoor je dan 7 keer tot dat de automaat in 8 staat. Ik keek het nog even aan. Na dat de motor goed warm was ging het gas er op. Dat klonk in eens goed! Tijdens de overgang van een versnelling klinkt er een indrukwekkende burp. Gewoon fenomenaal met het raam open! Mensen die meereden waren echt enthousiast. Helaas, zo rijd je maar 1% van de tijd en die andere 99% was gewoon vervelend. Een collega vroeg mij in de parkeergarage (met veel echo) of mijn uitlaat lek was.
Nu zal je zeggen, had gewoon doorgespaart voor een 6 cilinder. Heb je ook gelijk in maar het mooie komt verder op nog. Ik dacht na over de demper, mijn conclusie was dat deze nooit in combinatie met een automaat ontwikkeld was. Met een handgeschakelde transmissie ga je namelijk op het geluid rijden, schakel je net iets later waardoor je die irritante brom niet hoort. In de sport+ stand klonk het namelijk wel acceptabel maar dan schakelt de automaat voor normaal gebruik te laat.
Ik terug naar de dealer en die was het met mijn diagnose eens. Het was hun ook al opgevallen en ze hadden al een klant terug gehad. Die had alleen helaas zijn originele demper niet bewaard. Ik heb netjes mijn geld terug gehad en alleen voor het arbeidsloon betaald. De dealer had gelijk een zeer goede indruk achtergelaten.
Daarna was ik in eens happy met het bescheiden geluid maar het bleef kriebelen. Onder in voelde ik het koppel nauwelijks (en toch 350 NM) en hoger in toeren liep hij zo schraal. Ik had de kabelboom van de externe chip nog. Na wat connector foto's te vergelijken bleek dat er een Mosselman module in gezeten had. Mosselman staat goed aangeschreven. Na contact informeerden ze dat ze de module niet meer verkopen en zijn overgegaan op het remappen van de originele chip. In het eerste jaar van deze motor (N20) wist men nog niet hoe ze de ECU code vrij moesten maken. Ik was dus niet aan Mosselman gebonden.
Inmiddels had ik via Wikipedia uitgezocht wat de ZF versnellingsbak aan koppel aan kan. In deze uitvoering maximaal 450 NM. Er zijn echter chiptuners die hier gewoon overheen gaan. Dat risico ga ik niet lopen. Toen wat onderzoek naar het maximale vermogen. De zuigers zijn al zwaarder uitgevoerd te opzichte van de 320i. Het bleek dat een BMW engineer had aangegeven dat de cilinderkop het zwakste punt is. Zolang je onder de 300 pk blijft dan zit je safe. Je loopt pas echt een risico bij vol gas, volle belading, 5 passagiers, een ski koffer en dan herhaaldelijk een helling op bij zeer warm weer. Let op, ik geef geen garanties dat iets goed blijft en de ene fabrikant is de andere niet...
Toen heb ik contact met Mosselman, Beek autoracing en Carly Motors gehad. Mosselman was toch wat te ver weg en Carly reageerde zeer snel en kwam met een overtuigend en verantwoord verhaal; 295pk (=20%) en 435 NM (+25%). Ik wist van Carly's BMW race historie die terugloopt tot 1979 en haar connecties met BMW. Ik heb wel eens een artikel over haar gelezen in AMT en Autovisie en heb veel respect voor haar.
Net voor de kerst mijn auto aan Carly afgegeven en aan het eind van de dag opgehaald. Ik kreeg een totaal andere auto terug. Het was ineens een BMW, Freude am Fahren met een grote F. Volgens mij was de motor zo bedoelt maar is deze door alle emissie eisen flink teruggeschroeft.
De gasresponse is beduidend beter in de comfort stand. Onder in veel meer koppel zodat er minder toeren gemaakt hoeven te worden tijdens het versnellen. Mijn vrouw was nog niet overtuigd van deze auto na de vorige stille diesel maar nu ineens wel. In het tussengebied stond de motor arm afgesteld aldus Carly. Nu is de duw in de rug veel duidelijker. Hij klinkt ook veel beter, gretiger, uitdagender.
Snelheidsbeleving is soms niet zo duidelijk met een stille auto, tot dat de volgende bocht in zicht is en je realiseert dat je harder moet remmen dan voorheen. Het is nu een serieus snelle auto geworden maar wel behoorlijk schizofreen. Voor het dagelijks gebruik stil en comfortabel, als het moet kan een dikke Porsche mij nu nauwelijks afschudden. Helaas kom ik deze opponenten (in de file) nauwelijks tegen. Zo blijft de techniek wel heel.
Nog een mooie bijkomstigheid, want daar heb ik het nog niet over gehad... Ik rij 9.2 km op 100 km met flink doorrijden. Voor het chippen was dit 9.8. Dit heeft met het lagere toerental te maken wat nu nodig is om toch te versnellen.
Heb ik dus goed aan een 328i gedaan met veel kilometers? Als alles heel blijft zeker.
Het is al laat. Wellicht de volgende keer wat over het onderstel in combinatie met de 19" breedset en mijn ervaring met de adaptieve cruise control.
Adaptief M onderstel en adaptieve cruise control
- 155.300 km
Bedankt voor jullie reacties weer! Leuk om te zien in welke auto's jullie rijden.
Adaptief M onderstel:
Mijn vorige 3 serie had een Dynamic onderstel. Die kon ik als kart over rotonde's jagen. De verwachtingen voor een adaptief M onderstel lagen dus hoog.
De comfort setting vond ik eerst maar niets, te deinend en helt over. Maar na 5 duizend kilometer kan ik het wel waarderen. Zeker als de ondergrond niet al te best is en wat fijner bij lange afstanden. De Sport stand is zeer hard maar goed te doen. Zeker omdat ik 19 inch banden heb wordt er dan weinig gedempt. Het lijkt alsof de demping beter wordt naarmate je actiever bochten neemt. Ik moet mij toch eens verdiepen hoe het systeem echt werkt en of het ook zelflerend is. Dit filmpje van BMW is meer voor dummies maar geeft wel een indruk: https://www.youtube.com/watch?v=N9RP-n1gKSY
De bandenspanning is volgens de voorschriften behoorlijk hoog, volgens mij afhankelijk van de as 2.6 en 2.8 bar. Ik ga nog eens met 2.4 bar rijden. Ik zou best een keer 18 inch willen proberen. Het is niet de eerste keer dat ik wat meer rubber eigenlijk fijner vind. Alleen het design van de diamant geslepen 19 inch M velgen vind ik vele malen mooier dan de 18 en 17 inch varianten. Wellicht een 18 inch wintersetje dan.
Het valt mij op dat de auto over zijn breedte schommelt als je langzaam over een drempel gaat. Dat deed mijn vorige 3 serie niet. Wellicht zijn de stabilisator stangen iets te slap voor mij. Dit blijkt wel uit de body roll op hogere snelheid. Ik ben benieuwd hoe een niet adaptief maar wel M onderstel is. Als je er 1 hebt dan kom ik graag langs om het te ervaren.
Hij staat ook wat hoger dan de vorige beamer, die schaafde nog wel eens met zijn neus over een stoeprand. Het kriebelt nog wel om hem iets te verlagen om dat kart gevoel weer terug te krijgen alleen heel veel lager hoeft van mij niet, ik denk dat 20mm de max voor mij is. Iemand rij ervaring met een verlaagd adaptief M onderstel?
Nu de adaptieve cruise control:
Ideaal in de file, hij houdt automatisch afstand zodat je prima op zoek kan gaan naar je zonnebril zonder tegen je voorligger op te knallen. Op kruissnelheden is het niet mijn vriend. Er wordt wel erg veel afstand bewaard zodat ik soms schrik als de auto gaat remmen terwijl ik de noodzaak niet zie. Dat geeft volgens mij een onrustig verkeersbeeld achter mij. De afstand zorgt er ook voor dat er auto's tussen duiken waardoor mijn auto nog meer gaat vertragen. Ik zet het adaptieve deel soms ook uit, dan houd je een normale cruise control over. De adaptieve techniek geeft ook een waarschuwing als er wel erg hard voor mij geremd wordt, dit werkt onafhankelijk van de cruise control. Hij is mij dan een seconde of 2 voor wat best het verschil kan maken. De gevoeligheid van deze waarschuwing kan je instellen. Helaas de afstand van de adaptieve cruise control niet.
Eibach Pro verlagings veren gemonteerd
- 162.000 km
Eigenlijk absurd dat het nodig is om het onderstel van mijn BMW aan te pakken. Ondanks adaptief onderstel vond ik de auto veel meer overhellen dan mijn vorige BMW. Gelukkig heeft de fabrikant geluisterd en stuurt de 3-serie na de facelift (LCI/life cycle impuls) veel beter.
Na veel reviews gelezen te hebben en de ervaring van Stickman hier onder ben ik voor een Eibach pro-set gegaan. Profile tyrecenter is leverancier van Eibach en ze zitten vlak bij mijn werk. Montage en uitlijnen voor 450 euro totaal vind ik netjes.
Bij een standaard f31 is het resultaat 30 mm lager. Omdat mijn auto al lager is vanwege het adaptieve onderstel is het verschil 20 mm.
Wat een verschil! Hij stuurt veel strakker en helt niet over waardoor ik met veel zelfvertrouwen een hogere bocht snelheid kan halen. Oneffenheden voel je uiteraard beter maar de auto is voldoende comfortabel. Nu zijn motor en onderstel beter in balans, 295pk/435nm en een overhellende carrosserie is geen goede match. Oh ja en het ziet er ook veel mooier uit in combinatie met de 19 inch wielen. Foto zal ik nog toevoegen, de huidige foto is nog van de dag dat ik de auto gekocht heb.
Nu was de vraag, wat vinden bijrijders? Het viel mijn vrouw niet op (dat is goed!) en toen ik er met 4 man in zat werd de auto comfortabeler.
Is alles dan perfect? Mijn voorbumper was nog maagdelijk aan de onderkant, nu niet meer. De neus kan net niet over betonnen randen heen die je vaak bij parkeer plaatsen ziet. De oplossing is er precies voor stoppen of achter uit inparkeren aangezien de achterkant hoger is.
Vorig weekend heb ik de auto op de oprit een onderhoudsbeurt gegeven. Enerzijds omdat ik het ontspannen vind om zo'n klusje te doen, ik zit qua werk voor 95% heel de dag op mijn gat. Aan de andere kant bespaard het behoorlijk. Voor 105 euro heb ik 5 liter premium olie, een olie filter met kunststof (!) carterstop en rubber ring voor het oliefilterhuis, luchtfilter en interieurfilter gekocht. Ik moest ook een 16 kant 82mm dop kopen voor het oliefilterhuis a 6 euro. Inderdaad voor 100 euro vervangt kwik-fit de olie maar die is niet specifiek voor een high performance turbo motor. BMW vraagt voor mijn activiteiten zo 450 euro. Het klusje was zo gepiept en met behulp van youtube instructies heb ik de boardcomputer gereset zodat het volgende onderhoud over 39,000 km nodig is. Dat vind ik wat te lang dus ik vermoed dat ik de olie weer over 20,000 km ververs.
Helaas ontdekte ik dat er koelvloeistof lekt. Ook is de multiriem (2 stuks, airco & waterpomp) aan vervanging toe en wel zo verstandig om dan gelijk de spanrollen te vervangen. Hier heb ik echter geen zin, koelvloeistof aftappen op de oprit gaat mij wat te ver dus heb een afspraak gemaakt bij BMW specialist Van den Hengel in Amsterdam. Die zit op loop afstand van mijn werk.
De radiateur lekte aan de bestuurderszijde aan de kant van de motor. Vreemde plek en veel te vroeg. Toch fijn dat de temperatuur huishouding weer in orde is.
Het weekend er voor was ik 2 dagen in Duitsland,voor de zekerheid genoeg koelvloeistof meegenomen. Gelukkig had ik dit niet nodig.
De autobahn was leuk. Hij is nu onbegrenst maar het was te druk om over de 250 km/uur te gaan. Ik voelde duidelijk dat hij nog flink aan het versnellen was. Bij deze snelheden voelt het juist prettiger om niet de hardste demper instelling te gebruiken.
Foetsie - mijn auto gestolen dank zij keyless entr
- 183.000 km
7.15 in de ochtend. Ik open de voordeur en kijk naar links. Geen auto... Dat is vreemd! In een seconde twijfel ik nog even, staat hij nog op mijn werk? Staat hij op een andere plek? Nee de oprit is toch echt leeg.
Een paar maanden geleden had ik een camera geïnstalleerd dus snel de beelden bekijken. Om 21.45 was er een vreemde man aan onze deur geweest, hij hield iets achter zijn jas. Precies om 22.00 uur kwam een andere man naar de deur, hij hield een kastje en een bosje bloemen (!) voor de deur en in een paar seconde zag ik mijn auto knipperen. De handlanger startte de auto en reed achter uit. De beelden heb ik op YouTube gezet: https://youtu.be/6_WDSE3Tl-Y Of zoek op "Mijn BMW 328i F31 in 15 seconden gestolen zonder sleutel en schade."
Jeetje, mijn auto op precies dezelfde manier gestolen zoals ik een paar maanden geleden op een video gezien had. Dat was een Kia, ik dacht toen nog dat BMW wel wat beter beveiligd was.
Politie gebeld en aangifte gedaan. Daarna de verzekering, gelukkig allrisk verzekerd en ik mocht een vervangende auto ophalen voor maximaal een maand. Ik wist niet dat dit in mijn polis zat, kwam nu goed uit!
Vervolgens naar het politie bureau om de camera beelden in te leveren. Dat was een behoorlijke desillusie. Ik kon de video beelden niet emailen, zelfs 10mb was al te groot voor de politie. Een video linkje konden ze niet openen. Kortom, de politie is hier slecht op ingericht.
In de avond de beelden weer bekeken. Om 21.45 kwamen ze dus kijken of het signaal van mijn sleutel aanwezig was. Die lag op 5 meter van de deur. Om 22 uur stuurden ze het signaal van de ontvanger naar de auto. Van voordeur tot wegrijden duurde welgeteld 15 seconden. Minder tijd dan iemand nodig heeft om een auto uit de jaren 80 te stelen.
Inmiddels zijn wij 5 maanden verder. Uiteraard nooit meer iets van gehoord. Op een brief van de politie na dat ze te weinig aanknopingspunten hebben. Logisch, als je een video niet kan openen :-) BMW Nederland heeft niet op mijn vraag gereageerd of ze keyless go niet softwarematig uit kunnen zetten. Leek mij wel prettig aangezien de opvolger weer een BMW geworden is.
Maar waarom hebben ze mijn auto gestolen? Een paar huizen verder staat een bijna nieuwe 320i. Misschien in opdracht omdat ze een schade auto hebben staan met dezelfde specificaties. Wellicht voor de onderdelen, het los verkopen van alle opties kan lucratief zijn. Ik denk niet dat ze mijn auto gestolen hebben voor de motor, dat zal vast een verrassing voor ze geweest zijn met de ongeveer 183.000 km
Uiteindelijk is alles goed gekomen. De dagwaarde was hoger dan verwacht. Ik had de auto blijkbaar zeer scherp 2 jaar geleden gekocht. Ik mocht naar iets anders gaan uitkijken. Daar schrijf ik binnenkort over.
Maar wat doet het met je? Mijn vrouw voelt zich nu wat minder veilig. We zijn toch in de gaten gehouden. Ik ben zelf overdreven tot actie overgegaan. Er staat nu een parkeerbeugel met slot op de oprit. Mijn middelvinger naar het dievengilde die overweegt om de nieuwe aanwinst mee te nemen. De verzekering heeft mij, gezien de nieuw waarde van de huidige auto, verplicht om een trace systeem te installeren. De verzekeringspremie ging hier door omlaag ten opzichte van de vorige auto, dit betaal je voor terug aan de maandelijkse kosten van dit systeem. Bijkomstigheid is dat ik de auto nu op afstand uit kan zetten op het moment dat de auto stil staat, toch leuk als de dief even een plasje moet doen na de spanning. Laten wij hopen dat het nooit nodig is!
Hoe heeft de auto het tot deze kilometerstand gedaan? Zeer goed. Nauwelijks olie verbruik en genoeg power. De enige irritatie die ik mij kan herinneren is een veerpoot voor die zo nu en dan in de bocht een bonkend geluid geeft en de tweeter rechts die soms weg viel
Als experiment heb ik de schijfremmen die aan vervanging toe waren verruild voor Bosch schijfremmen. Ik heb ooit zelf voor een autofabrikant gewerkt dus weet dat hier vaak nauwelijks verschillen zijn zolang je onderdelen koopt van een leverancier die ook aan OEM's levert (Bosch, Valeo,...). De originele remmen zijn overigens ook van Bosch. Het prijsverschil was behoorlijk. Ik kan niet anders zeggen dat dit een aanrader is.
Tot ziens fijne auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.