BMW 325i Cabrio (1986)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 325i Cabrio |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
- 180.000 km
Door ons vorige autootje, een Suzuki Samurai, zijn we het open rijden zeer gaan waarderen. Er moest dus wat anders komen toen ons jeepje op instorten stond. Een open te rijden auto dus. Een Mazda MX5 leek wel wat, maar had veel nadelen.
Toen liep ik tegen onze Baur aan. Het was liefde op het eerste gezicht. Ik heb altijd al wat met die E30 types gehad. Het ontwerp heeft iets ruigs ik vind de vormgeving autentiek.
Zonder proefrit in het avontuur gestapt. Bij overschrijving de eerste kilometers gemaakt waarbij de bak mij al erg tegen viel. Hij was ronduit slecht. Het garagebedrijf zou dit verhelpen. Om kort te gaan komt het erop neer dat de garagist tot 3 keer een poging heeft ondernomen het schakelen naar een normaal niveau te krijgen wat niet lukte.
Enfin, we zijn dus met een gierende en lekkende bak naar Corsica vertrokken. Eerlijk gezegd doet dat bij mij veel afbreuk aan het plezier van zo'n auto. Wel leuk dat we op Corsica op de meest vreemde plekken bij kleine garages aankwamen om de bak bij te vullen.
Onze heenreis via de Duitse autobahn was een hele ervaring. We kenden dergelijke snelwegbranders nog niet zo goed en vonden 140 al erg snel! Toen we steeds werden ingehaald door auto's die 180 reden dacht ik opeens dat wij dat toch ook moesten kunnen. En ja hoor we konden mooi aansluiten tussen de Audi's en Mercedesen. Op een gegeven moment had ik 235 op de teller staan en dat was wel voldoende vond ik...
Het comfort vond ik super. Onze Baur heeft Rocaro stoelen die veel steun en comfort geven. Ze zijn goed instelbaar. Ook het lawaai bij open rijden tijdens snelle autobahn ritten is verbazingwekkend goed.
Als het wat kouder is kan de kachel aan. Ik vind dat er in deze auto een geweldig goed af te regelen ventilatie/verwarmingssysteem zit. Het is natuurlijk wat gedateerd.
Het nadeel van het M-tech onderstel is de grondspeling. Bij verkeersdrempels en veerboten raakt de bodem de grond. Dat gaat mij echt door merg en been. Hier tegenover staat dat de handeling en bochtengedrag echt geweldig is. Het vervelende hierbij is dat ik steeds het gevoel krijg dat het allemaal nog best sneller had gekund. Dat "de auto kan meer dan ik-gevoel" is slecht voor je zelfvertrouwen.
Als motorrijder ben ik verzot op snelle bochten en mooi technisch rijden. Ik hou ervan de apex op te zoeken. Met deze auto gaat dat geweldig. Ieder moment in de bocht kan er gecorrigeerd worden. Bij uitbreken blijft dit doseerbaar en leuk. Uit respect voor leeftijd en techniek en ook portomonaille beperk ik dit tot een minimum.
Het reservewiel hebben we uit het oogpunt van gewichtsbesparing thuis gelaten. De auto heeft immers een complete kampeerset inclusief kookspul mee te sleuren en de grondspeling was niet zo groot. Zonder bagage wordt de achterkant wel erg licht!
Het uitzicht in open auto's is super. Op Corsica genieten we volop van het zicht rondom. Met ons Jeepje reden we ook wel onverharde weggetjes op Corsica, dat moeten we nu helaas overslaan. Je kan niet alles hebben natuurlijk!
Bij thuiskomst heeft het garagebedrijf zijn woord gehouden en is er een ruilbak onder gekomen. Pas toen werd het rijden echt leuk. Schakelen zoals het hoort. Ik durfde de auto ook meer in toeren te rijden. Bij onze volgende vakantie naar de Dolomieten werd het passen rijden een echt feest. Ondertussen is er een nieuwe radiator gemonteerd. Er was niet zo makkelijk aan te komen omdat er in deze auto een wat afwijkend model zat. Ook heb ik een veerpootbrug gemonteerd. Ik heb het idee dat de auto ondanks de "Baurfilosofie" toch wat tordeert.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.