BMW 325i (1987) #2

autoreview

BMW 325i (1987)

Signalement

Uitvoering325i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf269.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 31%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eens, lang geleden, kocht ik een Ford Fiesta. Niet lang daarna kwam een vriend langs met zijn pas verworven ’superbrute kar’: een BMW E30 325i. Om een heeeeel lang verhaal bijzonder kort te maken: nog voordat ik er de eerste 100 meter mee had gereden, wist ik het al: dit is mijn auto!! Dit is een auto, waarvan je hoopt (en stiekem verwacht), dat elke auto zo rijdt. Superdirect in de besturing, en dito op het gas..... onnodig te vermelden, dat de Fiesta binnen een half jaar het veld moest ruimen.
Ik kocht deze 325i van hem, en reed er twee jaar met enorm veel plezier in rond. Nooit heeft hij mij in die tijd in de steek gelaten.
In de tussentijd kreeg mijn broer een auto-ongeluk, hij hield er een whiplash aan over. Mede hierdoor werd de veiligheid van auto’s bij ons in de familie ineens een hot item, en ik kreeg natuurlijk ladingen kritiek te verwerken: ’hoe haal je het in je hoofd, die veilige (want met airbag uitgeruste) Fiesta in te ruilen voor zo’n oud, onveilig mormel, dat bovendien nog zo snel is ook?’
Ik beloofde, als ik meer geld gespaard had, dat er dan een veiligere BMW zou komen. En zo kwam de E36 M3 3,2 sedan er, waarover ik ook een review heb geschreven.
De 325i ging terug naar de vorige eigenaar, het brandstofverbruik van mijn auto maakte mij weinig uit, omdat ik hem toch niet vaak gebruikte, vandaar de keuze voor de M3.
Toen kreeg ik een andere baan, die plotseling niet meer met het OV te bereiken was..... de M3 verkopen was geen optie, nou, dan maar een E36 318i sedan erbij! Ook hierover is een review geschreven.
Ik had die 318i nog maar nauwelijks een jaar, krijg ik een belletje: ’heb jij belangstelling voor de 325i?’ Door overmatig gebruik van de 325i kostte het de eens weer gelukkige eigenaar van de 325i toch pakweg 1/3 van zijn maandsalaris: hij reed er 2400km per maand mee(!)
Zo kwam de 325i weer in mijn handen, ik was weer NET zo blij als de eerste keer!
Het ’E30-gevoel’ (bij BMW-kenners beroemd) was al die tijd blijven knagen. Hoewel de E36 M3 natuurlijk 10X moderner, veiliger, stiller, sneller, luxer en moderner aandoend is, is er iets aan die E30 325i dat niet te omschrijven is, en je, als je dat soort auto’s leuk vind, nooit meer loslaat. Nu verkoop ik hem niet meer! Ik zal hem persoonlijk bij wijze van spreken naar zijn laatste rustplaats moeten dragen.

Laat er geen twijfel over bestaan: deze auto’s zijn niet goedkoop in het onderhoud. Pakweg elke 10.000km willen ze nieuwe olie, en elk jaar nieuwe remvloeistof bij een kleine beurt, om maar eens wat te noemen. Een moderne, kleine auto is stukken goedkoper in elk opzicht: lager brandstofverbruik, lagere verzekeringspremie, lagere wegenbelasting, en lagere onderhoudskosten.

Waarom ik dan niet allang dit oude ding eruit heb gegooid? Rationeel gezien is zo’n ouwetje natuurlijk niet verstandig om aan te houden, en geld in te blijven pompen. De reden dat dit toch gebeurt, is voor de volle 100% te vinden in de zeer goede rijeigenschappen, die je vandaag de dag in de moderne auto’s niet meer terug zult vinden. Elke nieuwe generatie auto’s is weer gecultiveerder, leggen de bestuurder nog meer in de watten, en laten je nog minder voelen, dat je aan het rijden bent! Een gaspedaal dat aanvoelt alsof er een stuk elastiek tussen het pedaal en de gasklep zit, of het lijkt alsof er een dikke spons op dat pedaal ligt, remmen die nauwelijks te doseren zijn (kijk er alleen al naar en je gooit al een anker uit!), een besturing die je eerder de indruk geeft dat je boven het wegdek zweeft in plaats van dat je erop rijdt... en dan bovendien geen ene moer kunnen zien door de veel te hoog opgetrokken delen metaal, en/of te schuin liggende ruiten... van al deze narigheid heeft een E30 325i geen last! Geef een tikkie gas, en je wordt direct, maar dan ook echt meteen in je stoel gedrukt. Geef dat stuur een zwieper, en je gaat meteen gecontroleerd de bocht om. VOEL eens aan dat stuur, je kunt met ogen dicht VOELEN over welk wegdek je rijdt..... Geef eens flink gas en kom tot de verbazingwekkende conclusie, dat dit ouwetje nog heel kras is, en 230km/h haalt, waarbij hij dankzij de formidabele besturing en onderstel gewoon snaarstrak te besturen is..... al die auto’s van tegenwoordig met hun wazige stuurbekrachtiging zouden HIER eens een voorbeeld aan moeten nemen....


VERBRUIK

En wat zuipt zo’n dikke zes-in-lijn dan wel? Dat hangt sterk af, van hoe je hem gebruikt:
stadsritjes van 10km in de winter: 1 op 8,5 (oei!)
lange snelwegritten bij normale temperatuur: zeker 1:12 (dat valt weer mee!)
record: 1:14,7 (met warme motor aan een testrit met 90km/h op cruisecontrol beginnen)


ADDERS ONDER HET GRAS

ALS je nu nog zo’n 325i kunt vinden, is hij veelal uitgewoond en afgeragd. Heb je echter zo’n toevalstreffer dat je een oud opaatje vindt die zijn altijd in de garage staande 325i wil verkopen, dan kan ik maar een ding zeggen: DOEN!!
Wil je een potentiele aankoop iets zekerder maken, let dan op:
-> de motor: blauwe rookwolken tijdens het starten? -> oliezuiper!
-> olie of koelvloeistof vol drab? -> koppakking lek!
-> ROEST! Bij kentekenplaatlampjes, dorpels, spatborden en balken onder.
-> wiellagers, banden en remmen: deze auto’s dagen je uit!


WAAROM EEN E30 325i kopen?

Er zijn zoveel BMW’s te koop, waarom zou je nu juist een E30 325i kopen?

1. Het ’E30-gevoel’. Kruip achter dat stuur, en ERVAAR het, onderga het eens!
2. Het prima onderstel en rij-eigenschappen.
3. Die MOTOR! Kracht te over, en dat GELUID
4. De zitpositie achter het stuur: simpelweg perfect.
5. Dat perfecte rondomzicht: voel je safe, je ziet ALLES!
6. Die superdirecte reacties, zoiets spontaans kom je niet meer tegen.....
7. Het handige formaat. Niet te groot, niet te klein, gewoon precies goed.
8. Dat ergonomische DASHBOARD is ook na 20 jaar nog steeds ongeevenaard....


EN WAAROM GEEN E30 325i kopen?

1. De hoge onderhoudskosten.
2. de relatieve onveiligheid.
3. Ze zijn nu allemaal oud aan het worden: storingsgevoeligheid neemt toe.
4. Het brandstofverbruik!
5. BMW’s zijn in ’t algemeen duur in belasting, verzekering etc.

Misschien wat vreemd dat ik dit zeg, maar als je mij nu de keus geeft, in welke auto ik voor mijn plezier een ommetje ga maken, in de E30 325i of in de E36 M3, dan hoef ik daar niet lang over na te denken: de E30 325i! Ondanks de luxe, de pure snelheid etc. die de M3 heeft, kan deze toch niet tippen aan de spontaniteit van de E30 325i.
Dat is denk ik het sleutelwoord: spontaniteit. Gevolgd door directheid en rauwheid.
Dit is een auto voor de ECHTE bestuurder en rijder, die een directe besturing boven een airco stelt, en een directe reactie op het gas belangrijker vindt dan een boordcomputer. Ben jij van het type dat geilt op allerlei gadgets en het liefst elk jaar een nieuwe auto onder zijn kont heeft, dan ben je GEEN E30-type.
Vind jij karten leuk? Geniet je van het door de bochten smijten van die dingen, en neem je de zware besturing dan voor lief?? Kijk, DAN ben je geboren voor de E30.... kun je geen 325i meer vinden, dan is de 318is ook heel leuk.... probeer er eens eentje, goede kans dat dit het begin wordt van een lange relatie.... maar wel even laten tectyleren dan, en dan kun je met recht zeggen: oude liefde roest niet!

PROBLEMEN

GEBREKEN....

Natuurlijk, het kon niet uitblijven: bij een 19 jaar oude auto met 270.000km erop, gaat er wel eens iets kapot.... Zo was ik bij Molenaar in Heerhugowaard (mag ik dit eigenlijk wel schrijven?) voor een regulier onderhoudsbeurtje, en vroeg ik naar de mogelijkheden voor roestbestrijding, omdat ik nog lang van dit karretje wil gaan genieten. Het antwoord kwam een beetje als een donderslag bij heldere hemel: ’als je hier nog langer mee wilt rijden, dan eerst maar even de drijfstanglagers vervangen!’
600 euro lichter verliet ik Heerhugowaard.... met een motor die inderdaad wel even anders klonk dan voorheen!
Voor de rest is er werkelijk een heel arsenaal onderdelen ofwel door mij, ofwel door de vorige eigenaar (laten) vervangen:
schokdempers, veren achter, accu, dynamo, distributieriem (2X), waterpomp, brandstofpomp, 3 wiellagers, centrale lager plus rubber van aandrijfas, cardan, subframerubbers, rotor plus verdeelkap en bougiekabels, bestuurdersstoel, rubber van de kofferbak, complete open dak plus rand eromheen, de complete remmerij, de complete uitlaat op het spruitstuk na, alle stelstangetjes van de koplampen, de stationair-luchtregelaar en vast nog wel meer, waar ik nu zo een twee drie niet op kom. Al met al is er in de laatste vijf jaar voor zo’n 10.000 euro in dit beestje gestopt...
Even een kleine update: hij heeft in januari 2007 de 275.000km gehaald. En still going strong...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.