BMW 320i Touring High Executive (2009) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 116.275 km |
KM-stand laatst | 194.000 km |
Aankoop auto
- 115.000 km
Na 7 jaar met grote tevredenheid in 2 lease-Volvo's gereden te hebben, op zoek naar een eigen auto. Als liefhebber van sportieve auto's maar met een gezin zijn er dan in mijn ogen 2 opties: Alfa Romeo en BMW. Heb in het verleden verschillende Alfa's gereden, dus voor de verandering eerst op een BMW gefocust. Uiteindelijk bepaald dat het een BMW 3-serie E91 Touring LCI (facelift model).
Er zijn nogal wat E91's in typische Nederlandse leaseuitvoering met bescheiden 16-inch wielen en een magere uitrusting. Ik was op zoek naar een E91 die er echt uitsprong, met een bovengemiddelde uitrusting. Ook voorkeur voor een lichte kleur. Het lijkt wel of bijna alle BMW's in Nederland zwart of donkergrijs zijn.
Uiteindelijk een prachtige witte 320i Touring gevonden. Een ex-fabrieksdemo die het eerste jaar door een BMW-medewerker is bereden rondom München. Bijna het halve boekje is er op bijbesteld: o.a. leren bekleding, panoramadak, business pro navisysteem met HD en xenon koplampen. De 18-inch wielen (225 voor, 255 achter) zijn vrij zeldzaam, het zijn de grootste en duurste die af fabriek te bestellen waren buiten het M-programma. Het enige wat ik écht mis zijn de sportstoelen, maar daarover later meer.
Een jaar verder
- 135.000 km
We zijn ruim een jaar verder. In de omgang is het écht een heerlijke auto. Zeker de bestuurder heeft heel veel lol met deze auto.
Wat bevalt er tot nu toe:
- Het stuurgedrag en de balans in de auto is fenomenaal. Dit niveau heb ik nooit eerder in een D-segment familieauto aangetroffen. Hij laat zich met hoge snelheid door bochten jagen. Je voelt dat de grenzen ver weg liggen. Als je uit een Volvo komt valt op dat de besturing veel meer gevoel heeft maar ook beduidend zwaarder stuurt. Ook in rechte lijn op hoge snelheid (Duitse Autobahn) voelt de auto ontspannen en vertrouwd aan. De auto is wat stug, zeker in combinatie met deze banden, maar niet oncomfortabel.
- De motor hangt erg lekker aan het gas. Het is de laatste BMW viercilinder van voor het turbotijdperk. Hij pakt lekker vlot op en is voldoende snel.
- Zitpositie is top. Je zit voor een auto in het D-segment vrij laag, maar daar houd ik persoonlijk wel van. Alles zit waar het hoort.
- Navi Business Pro systeem. Wellicht al weer wat gedateerd vergeleken met hedendaagse auto's, maar het laat zich perfect bedienen, heeft zeer veel mogelijkheden er ziet er mooi uit.
Wat bevalt er minder
- De zitpositie is top, maar de standaard stoelen zijn wat aan de vlakke kant. In de Volvo's heb je beduidend meer zijdelingse steun. In zo'n sportieve auto hadden eigenlijk sportstoelen gemoeten. In snelle bochten moet je je daardoor wel even schrap zetten.
- Ruimt voorin is uitstekend, en de diepte op de achterbank is ook prima. Alleen de breedte valt tegen. Met 3 kinderen en 2 kinderzitjes komt de middelste er qua ruimte bekaaid af. Dit komt vooral door de brede buitenste zijwangen waardoor de kinderstoeltjes vrij ver naar binnen staan.
- Bagageruimte is voor dagelijks gebruik prima, maar voor een stationcar is de hoogte beperkt. De achterkant loopt vrij sterk af, waardoor beladen tot aan het dak er vrijwel niet bij is. Voor vakanties hebben we er een dakkoffer bijgekocht.
- Heb er zelf niet zo last van, maar m'n partner klaagt er over dat ze de auto zwaar vindt sturen bij inparkeren.
- De achterklep opent vrij zwaar. Ondanks smeren is er niet echt verbetering. Bij een andere E91 heb ik vastgesteld dat beter moet kunnen.
Er hebben zich na eerdergenoemde problemen geen nieuwe storingen of problemen voorgedaan. Tot nu toe een betrouwbare metgezel.
Opstartprobleempjes
- 122.000 km
De eerste maanden deden zich toch wat problemen voor.
Al na 3 weken ging een motorstoringslampje branden. Maar de volgende dag was die weer uit. De maanden er na, ging het vaker branden om vervolgens niet meer uit te gaan. Uiteindelijk bleek het om een kapotte sensor bij de katalysator te gaan. Ik heb me laten vertellen dat dit veel voorkomt bij deze motoren.
Ander probleem was lekkage aan het panoramadak, toch even een domper. Bleek veroorzaakt te worden door uitgedroogde rubbers. Alle rubber afsluitingen zijn volledig vervangen, en daarmee is het lekkageprobleem gelukkig opgelost.
Na een paar maandjes gaf de boordcomputer aan dat het koelvloeistofniveau te laag was. Vervolgens bijgevuld, maar na een maandje dezelfde melding. Na onderzoek bleek er een heel kleine lekkage bij een afdichtring van een slang dat onderdeel is van het koelsysteem.
De handrem kon niet goed vastgetrokken worden. Lastig als je een iets schuinoplopende oprit hebt.
Alle problemen zijn onder (BOVAG-) garantie verholpen.
4 jaar onderweg
- 194.000 km
Inmiddels de BMW al ruim 4 jaar in bezit. Het is nog steeds een fantastische rijdersauto. Achter het stuur is genieten.
Helaas is de auto verre van probleemloos. Met name de motor is het zwakke punt. Hier is al veel aan vervangen.
Vorig jaar (rond 180000 km) is de distributieketting vervangen, een kostbare operatie. Een ketting zou een autoleven mee moeten gaan, helaas tegenwoordig niet meer. Ze zijn tegenwoordig heel dun om de interne wrijving zo klein mogelijk te houden. Doel is natuurlijk brandstofbesparing. Helaas slijten ze wel, en worden ook slapper na verloop van tijd. Dringend advies van de garage dus vervangen.
Ook het motormanagement lampje liet zich regelmatig zien. De NOx sensor al een keer vervangen. Advies van de garage om V-Power benzine te tanken, omdat daar minder zwavel in zit. Echter afgelopen week ging het lampje weer eens branden. De katalysator blijkt verzadigd. Mag allemaal niet gebeuren, maar de verbranding op 2 cilinders is niet ideaal, waardoor de katalysator veel te verstouwen krijgt. Oorzaak: niet goed werkende injectoren. Dus de voorkatalysator vervangen en 4 nieuwe injectoren. Daarmee ben je dus wel meteen een paar duizend euro verder.
Kortom niet de beste motorengeneratie die BMW gebouwd heeft. Alles wat niet met de motor verband houdt is echter probleemloos.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.