BMW 320i touring Executive (2003) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 188.000 km |
Zeven jaar trouwe dienst
- 188.000 km
Gekocht als 'Premium Selection' (1 eigenaar) bij de dealer in Amsterdam. Een E46 'lifestyle executive' (Orientblau) – dat betekent, sportstuur, sportstoelen (half leder) verwarmd, antraciet hemel, Xenon, metallic lak, afneembare trekhaak en bluetooth. Portabel navigatiesysteem van VDO Dayton laten inbouwen door de dealer.
Mijn tweede E46, maar nu met 20 PK meer uit de iets zwaardere 2.2 l, zes cilinder.
Geen racemonster, maar een soepele kilometervreter, inhaler en gretig door bochten sprintende machine. Bepaald niet geruisloos met het maximum vermogen bij 6250 tpm en maximum koppel bij 3500 tpm. De sportstand leek vooral meer toeren te produceren dan meer acceleratie te genereren. Maar dan weet je tenminste dat je leeft!
Wat is er in de loop der zeven jaren aan versleuteld? Buiten de periodieke beurten (netjes bij de dealer), accu vervangen, kleppendeksel, remschijven voor en achter, brandstofpomp en - de duurste (€ 900) - stuurbekrachtiging. Af en toe een paar nieuwe banden; de beste wegligging met (Continental SportContact5) 225/55 VR16 achter en 205/55VR16 voor. Nooit iets defect of versleten aan onderdelen van het uitlaatsysteem. De laatste 20.000 km liep het olieverbruik op tot drie liter per 5.000 km – dat was (mijn) reden om maar eens te gaan inruilen.
Conclusie, een fijne auto waarin je niet moe wordt van het zitten en sturen. Minder geschikt voor dikke en/of lange mensen – lage instap en beperkte binnenruimte. Praktische en ruime laadruimte met de achterbank neer.
In mei 2014 voor een mooie prijs ingeruild op een 530i.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.