BMW 320i Touring (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 25.400 km |
KM-stand laatst | 54.426 km |
BMW 320i Touring
- 25.900 km
Leuk om deze autoreviews te lezen en je steekt altijd wat op. Daarom ook maar eens achter het toetsenbord gaan zitten (en sorry, het is wat langer geworden dan ik dacht).
Eerst wat historie over hoe ik überhaupt bij BMW ben gekomen. Ik was (ben) eigenlijk een Alfist in hart en nieren. Ik begon in een 33, daarna 155, een 166 en een 159. En toen waren de grote Alfa’s op dus na heel veel kilometers genieten moest ik in 2013 op jacht naar wat anders. De DS5 hybride was leuk maar veel te klein voor gezin met twee opgroeiende jongens en deze laatsten wilden ook wel eens naar een BMW gaan kijken. De 5 serie zat in het budget totdat je zaken aan gaat kruisen (Tip: een vriend van mij kruist bij een nieuwe BMW altijd aan wat hij niet wil hebben, dan ben je sneller klaar).
Daarbij kwam dat ik de 3 serie eigenlijk iets leuker vond dan 5 serie omdat deze nog een beetje het Alfa gevoel op wekte. En, niet onbelangrijk, het type 3 (F31) was wat groter geworden dan zijn voorganger en vergelijkbaar met mijn 159.
Voordeel 2: er was inmiddels een ontwerper aangesteld bij BMW die ook eens wat aan het dashboard heeft gedaan. In vorige versies was dat het design van een kolenmijn maar hier kwamen wat frivole lijnen in, een mooi scherm en veel gadgets om in thuis te raken waaronder een uitstekend werkend voice-control systeem.
Op aanraden van de dealer heb ik sportstoelen aangekruist (gouden tip!), ik was helaas te zuinig om deze elektrisch uit te laten voeren (had ik in mijn laatste alfa’s wel) en daar heb ik altijd spijt van gehad. Het verstelsysteem was ronduit slecht, om de zithoogte of zithoek te veranderen moest je een soort poweryoga oefening doen welke tijdens het rijden zeker niet aan te raden was. Toen mijn jongens een rijbewijs kregen en de auto ook meenamen, was het elke keer weer een kriem om de zitting weer terug te zetten.
Los van wat kraken van de stoel en het dashboard (allemaal verholpen door BMW Amsterdam) heb ik over deze 320D High Executive verder totaal geen klachten gehad. Bij het verlaten van de bank waar ik werkte, heb ik hem overgenomen uit de lease, reed als eigen ondernemer lachende gemiddeld 1:20 en heb hem ook weer meegenomen in het mobiliteitsbudget van het bedrijf waar ik nu voor werk.
En weinig onderhoudskosten, mijn autospaarrekening liep op en de auto liep richting 7 jaar/ 200k km dus toch maar eens tijd voor wat anders. Lease? Tja, als je spaarcentjes hebt en het mobiliteitsbudget is vrij te besteden, dan is lease niet per se voordeliger.
Nieuw? Ik weet inmiddels wat er de eerste twee jaar afgeschreven wordt en daar koop ik liever goede wijn voor. Dus jong gebruikt en met garantie, eventueel importeren uit Duitsland. En maar eens beginnen met BMW (Alfa Giulia mooi maar sedan is onpraktisch voor mij, Stelvio is niet mijn ding). Op BMW.nl een zoekterm ingesteld:
• Nieuw model touring (G21)
• Sportstoelen (het liefst elektrisch verstelbaar maar de handmatige versie is verbeterd)
• Trekhaak, inklapbaar (achteraf monteren kost 2-3K!). Ik sleep wel eens een trailertje en heb een fietsenrekje.
• Een 320 of 330 Benzine (diesel durf ik niet meer aan maar ga mijn 1:20 gemiddelde missen. Elektrisch geen optie door veel lange ritten naar het buitenland en hybride is mooi maar ik heb geen eigen oprit dus stekkeren wordt lastig en met lege accu’s rondrijden is veel dood gewicht verplaatsen)
• Budget rond de 50K, afhankelijk van de uitvoering.
Om kort te gaan: Bij Hans Severs in Woerden kwam er één binnen die een half jaar voor de fabriek in München was ingezet. 25K kilometers gereden en binnen budget. Na wat onderhandelingen over inruil, winterbandenset met velg, runflat tyres ipv een spuitbus en een afgekocht onderhoudsprogramma kreeg ik de auto op 4 december geleverd.
Voordat ik vertel over de rijervaring, eerst wat zaken die ik al dan niet had op mijn vorige auto. Handig voor mensen die van de F31 naar de G21 gaan of twijfelen tussen een van de auto’s (de F31 krijg je tegenwoordig voor een scherpe prijs en is absoluut nog steeds een aanrader. Dus twijfel je: niet verder lezen en gewoon die kopen).
Wat had ik en heb ik nu ook:
• 8-traps automaat van ZF, was op de F31 mijn eerste automaat en ik wil nooit meer anders. Wat een genot
• Comfort access: geen noodzaak maar wel erg prettig, met name het openschoppen van de achterklep en het afsluiten met een knopje op de achterklep. En de access werkt nu ook d.m.v. aanraken van de achterportieren. Er is ook een optie om te openen en te sluiten als je aankomt lopen/ wegloopt. Heb ik nog niet geprobeerd
• Mineral grau (helaas vind ik dit in het aanbod de mooiste ‘kleur’ maar ze mogen wel eens wat meer fantasie tonen in het kleurenpallet)
• Trekhaak
• Sportstoelen (handmatig maar inderdaad een veel beter verstelsysteem). En ze zitten nog beter!
• Extra elektrische aansluitingen
• Run flat tyres, was in 2013 de nieuwe standaard bij BMW en daar zijn ze weer van afgestapt zo lijkt het. Is inderdaad iets stugger maar ik heb ze een paar keer nodig gehad en dan is het prettig dat je niet de auto uit moet als je een lekke band hebt.
Wat had ik niet maar nu wel:
• Panorama dak, fantastisch!
• Volledig digitaal dashboard, erg gaaf
• Versnelling met stuurschakeling (leuk gadget, handig in de bergen maar schakelen kan met de pook ook prima)
• Parkeerhulp, tja, had ik nooit aangekruist maar is leuk om mee te showen. Hij parkeert volledig autonoom.
• Assistentie systemen als lane departure warning, remassistentie, grootlicht assistentie, achteruitrijcamera en verkeersborden herkenning
• Aircoregeling op de achterbank
• DAB radio
• LED verlichting met uitgebreide functionaliteit (nog niet helemaal achter wat dat allemaal doet, het verlicht in ieder geval de bocht beter)
• Dimmende buitenspiegel (binnen ook uiteraard)
• Interieurverlichting, dat zijn ledstrips in vele kleuren. Haha, toch mooier dan ik dacht maar je kan zonder.
Wat had ik maar nu niet meer
• Volledig lederen bekleding, dat is nu half leer/stof. Ziet er wel ok uit en leer moest ook onderhouden worden merkte ik. Kleur is nu zwart, ik had beige.
• Mistlampen voor (wie bij BMW bedenkt dat je die niet standaard levert, ik heb daarom ook maar even gecheckt of er wel vier wielen bij geleverd werden).
• De wijnkelder. In de F31 zat nog een aardige bak onder de laadvloer (waar nog een reserveband in kon), hier stopte ik mijn tas altijd in als ik vanuit mijn werk nog een etentje had oid. Er zit nu nog een kleine ruimte onder maar daar past net een laptop in denk ik.
Kortom, alles opgeteld een major step forward ten opzichte van mijn oude f31. En ook nog een stukje groter, achterin zit je nu veel beter en de auto voelt ook ruimer (ook door het panoramadak, ik heb het binnendak steeds open)
Ja, en dan het rijden. De benzine versie is erg stil en ook levendig. Ik had ook nog een 330i op het oog waar ik likkebaardend naar de 260PK keek. Maar die miste veel aangename zaken dus ik ben toch maar voor de luxe gegaan. Misschien laat ik hem nog eens chiptunen maar vooralsnog is er met 185 pk niets te klagen en 15 pk meer dan mijn 320D EDE.
En hoe ze het voor elkaar gekregen hebben: hij stuurt toch weer wat strakker en de rijbeleving is net weer wat mooier zonder dat ik nu precies kan zeggen waar dat aan ligt. Echt genieten. De eerste keer tanken was wat minder genieten, toch wel duur die benzine tov diesel en ook na minder kilometers weer vol gooien (had nu met veel korte ritjes gemiddeld 1:13). Ik gooi er vanaf nu E5 in (het liefst van een merk waarbij ook echt geen ethanol in zit. Naast dat ethanol troep is met minder energieopbrengst, begrijp ik echt niet dat we landbouwgrond misbruiken voor het stoken van brandstof).
Gelukkig is de belasting weer een stuk lager en met het thuiswerken zullen komende tijd de kilometers beperkt zijn.
Conclusie: ik ben erg blij met deze aanwinst. Hopelijk rij ik er weer net zo probleemloos in rond als in de voorganger en blijft er nog een tijdje fossiele brandstof te koop. Wellicht is er dan over 7 jaar een energiesysteem waarbij het tanken wel snel gaat en we landbouwgrond gebruiken voor aardappelen of druiven. Ik meld mij dan weer met de volgende wagen (of eerder als er nog wat nieuws te melden is over deze 320i)
Nog steeds een blije rijder
- 54.426 km
Nu zo'n twee jaar in mijn bezit en nog steeds erg tevreden. Door thuiswerken en een nieuwe werkgever die groen wil zijn en treinreizen stimuleert (rij ik toch nog wat elektrisch:-) maak ik veel minder kilometers dan vroeger. Gemiddeld rij ik zo'n 1:15, op snelwegen met 105km/u is 1:19 goed haalbaar. Vakantie zuid Frankrijk en Italië met twee fietsen achterop en wat vlotter doorgereden 1:15. Wintersport afgelopen jaar met een bak op het dak en 4 volwassenen was 1:12 pp de autobahn. Oei, net aan het begin van de crisis waarbij een litertje E10 2,50 EU kostte. Ja toch maar overgestapt van E5naar E10. Motor loopt er nauwelijks minder van en het verschil in verbruik heft het groter geworden prijsverschil niet meer op. Voor de crisis scheelde het 0,10, nu is dat bijna 25 cent. Het aardappelsap voor de ethanol is kennelijk goedkoper geworden. Nou ja, laat ik niet zeuren, er zijn momenteel mensen die het veel slechter hebben.
Terug naar de rijervaring. Nog steeds super, heerlijke kilometers. De auto stuurt op de 18" zomerbanden nog net iets lekkerder dan de 17"winter. Wel blij dat ik geen 19" genomen heb, die rijden minder comfortabel heb ik gemerkt in een auto van een kennis.
Onderhoud is afgekocht en verder geen rare zaken tot nu toe. Wel had ik daarbuiten nog versleten remblokken op de achterwielen. Vreemd, maar goed, de eerste 25k zijn niet door mij gereden dus misschien is de vorige eigenaar gummend over de Nordschleife gegaan.
Alles halleluja? Een paar kleine dingetjes:
1. ik zal nooit meer een dimmende zijspiegel willen, Verblinden gebeurt eigenlijk niet en omdat het ineens donker is in de spiegel, kan je slecht inschatten waar de inhalende auto zit en hoe hard die rijdt. Het liefst haal ik het stekkertje er uit maar dat kan niet volgens de garage. Iemand tips?
2. Dashboard is prima, ik zou wel wat meer keuze in de layout van de meters willen hebben en bv weer eens gewone ronde meters voor mijn neus te zien. Het is toch niet voor niks digitaal??? En de info waar je doorheen scrolled zou je wat mij betreft ook aan kunnen passen zoals in de F31. Ik heb eigenlijk alleen de ritcomputer nodig en de gebruiksmeter. G krachten en vermogen hebben wat minder toegevoegde waarde voor mij (product owner Dashboards, leest u even mee?). Maar verder mooi ontworpen en afleesbaar. Vooral dat detailkaartje van de navigatie voor je neus. Werkt top.
3. Updates komen via de app en dan over the air, is een omslachtig proces (maar mooi dat het kan) en gaat alleen niet altijd goed. Ik ben de update van afgelopen december ineens kwijt voordat ie zich wilde installeren dus moet naar de garage om het daar te laten doen.
4. De bediening van de cruisecontrol was in de F31 iets ergonomischer ontworpen: om een nieuwe snelheid vast te zetten (nadat de CC stand by staat), hoefde je alleen de aan/uitknop in te drukken. Nu moet je het harder/zachter wieltje aanraken en aan/uit zet hem ook echt uit (waar ik de noodzaak nog steeds niet van zie). Duurde lang om daaraan te wennen. Daarbij mis ik ook een heldere indicatie op de snelheidsmeter. In de F31 was dat een goed zichtbaar groen of oranje stipje. Nu is de stand grijs als de CC even uitgeschakeld is. Dat is slecht afleesbaar.
Zoals gezegd, kleine dingetjes en er valt mee te leven.
Verder nog een aantal pluspunten van zaken die ik niet had maar nu wel:
1. groot licht assistentie: heerlijk en werkt perfect. Zeker op de donkere autobahn.
2. Panorama dak, ik wil nooit meer zonder
3. De schakelflippers, ik gebruik ze toch vaker dan ik dacht. Even snel terugschakelen als het moet, daarna pakt de bak het weer over. En in de bergen -in de sportstand- heb je het helemaal in eigen hand.
4. Auto handrem is handig en vooral dat je die ook uit kan zetten (met krap parkeren is dat een must)
5. appje voor betaald parkeren (Park Mobile), Spotify app, DAB radio
Al met al, nog steeds blij dat ik hem heb. Op naar de volgende update
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.