BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

autoreview

BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)
BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

Signalement

Uitvoering320e Touring Business Edition Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stapje terug

  • 7.500 km

Weer van ellende een BMW. De meeste mensen kijken je wat verward aan als je dat zegt; maar zegt eigenlijk ook alles! Als je zo'n verwend nest bent dat je rijden in een geweldige auto als een BMW eigenlijk je tweede keus is. Na 10 jaar geleden niet meer een Saab kunnen kiezen en bij gebrek aan beter dus in een F30 3-serie ben gaan rijden kwam ik nu weer in een dergelijke situatie. Nu viel na 2 x een Jaguar XE het doek leasetechnisch voor de/een Jag. Sedans zijn uit de gratie; dus de afschrijving te hoog nadat de Jag zelfs de eerste keer €75 p/m goedkoper was dan een vergelijkbare BMW. Enfin; na (weer) een XE stond BMW wel hoog op m'n lijstje. Het liefst zelfs een i4, maar die was nog niet te bestellen op het moment dat ik om een nieuwe auto moest (juni 2021). Na wat gedoe over chips en leaseregeling werd mijn auto uiteindelijk in januari dit jaar besteld. €5000 Goedkoper dan de eerste versie, maar ja; shit happens zeggen ze dan.

Zoals bij zovelen die voor de baas rijden wordt het erg gewaardeerd als je volledig electrisch gaat rijden. Echter met een baan in de buitendienst waarbij ik minimaal 60.000 km per jaar voor de baas langs de weg zit is dit toch wel een uitdaging merk ik bij mijn collega's die al electrisch rijden. Als je van vergadering naar vergadering rijdt is bijladen onderweg geen probleem; maar met een functie waarbij je lekker over het (laadpaaltechnisch) uitgestorven platteland toert met vaak maar korte stops is het rijbereik van de huidige generatie EV's simpelweg te klein; zeker in de winter. Ik wil "gewoon" "weer of geen weer" 500 km op een dag kunnen rijden zonder te tanken/laden onderweg; de eerdergenoemde i4 was dus voor mij wel een optie geweest denk ik. Wat is dan het alternatief; juist benzine (diesel is uit den boze schijnt) of PHEV. Eigenlijk ook geen keuze; dat kleine beetje stroom maakt de PHEV belastingtechnisch zo aantrekkelijk dat dat eigenlijk de enige reële optie is. En zo geschiedde het dat ik een BMW 320e Touring Business Edition Plus bestelde. Uitgevoerd in Mineralweiss metallic (wat is dat toch een mooie kleur), met Vernasca Tacora Rot bekleding (helaas niet zo porno-rood als verwacht), Harman Kardon audio, geluidswerende zijruiten voor, verwarmd M-sportstuur, sporttransmissie, electrisch verstelbare lendensteunen en active cruisecontrol. Verder zit er op deze uitvoering "standaard" navigatie, volledig digitaal dashboard (helaas heb ik nog niet het nieuwe "curved" dashboard), parkeersensoren, LED-verlichting, Apple Carplay, stoelverwarming, sportstoelen, DAB+-radio en een paar rij-assistenten.

Enfin; eind mei mocht ik m'n nieuwe auto ophalen. En dat begon meteen met een klein dompertje; niet volgens de specs geleverd. Sportstuur ipv M-sportstuur, kan ik mee leven; maar toch slordig. Dacht dat dat soort zaken alleen gebeurde bij oubollige merken als Jaquar (ervaringsdeskundige). Kreeg wel meteen een oplossing aangereikt, maar die moet nog (steeds) uitgevoerd worden. Het is natuurlijk altijd weer even wennen in een andere auto; maar dat gaat ook weer snel. Zeker de iDrive blijf ik een prachtige uitvinding vinden; kan nog steeds geen spraakbesturing of touchscreen tegen op!! Ook de stoelen zitten ronduit heerlijk. Beetje hard, maar dat is nieuwigheid wat vanzelf beter wordt schat ik. Belangrijkste is dat de vorm en zithouding optimaal in te stellen zijn voor mij. Dat harde geldt overigens ook voor het onderstel; dat had van mij echt wel een tikkie softer gemogen. Over de F30 werd gemopperd dat hij te comfortabel was; nou met mij kilometrage is dat wel fijn! En voor sportief rijgedrag hoeft het niet zo hard; de XE was comfortabeler en op de openbare weg zeker zo sportief. Sterker; net als de F30 wordt ook deze BMW in de bochten door de electronica flink geknepen in z'n tempo. Diverse klaverbladlussen die je makkelijk met de cruise op 100 kan nemen knijpt de BMW af tot rond de 90..... Waar dat voor nodig is???? Helemaal voor een merk dat zo sterk geassocieerd wil worden met sportiviteit. Natuurlijk ook de audio meteen getest; wow, wat een heerlijk geluid. Toch echt wel een stapje beter dan de hifi-upgrade uit m'n vorige BMW en zeker zo goed als de Meridian in een Jag. Zo is onderweg muziek luisteren echt genieten. Over het nut van de geluidswerende zijruiten ben ik nog niet uit; op hogere snelheden is de auto mooi stil, maar bij tempo 90-100 komt er veel windgeruis vrij rond de A-stijl/spiegels. Of dat te verhelpen is met de ruiten weet ik niet; of hoor je het juist dóór die ruiten?? Over spiegels gesproken; ronduit belachelijk dat die niet standaard electrisch (en automatisch) inklapbaar zijn! En oh ja; waarom moet ik in m'n binnenspiegel tegen die glimmende pootjes van de hoofdsteunen op de achterbank aankijken? Naar beneden is bij BMW niet helemaal naar beneden blijkbaar; en ik als neuzelaar stoor mij daar mateloos aan. Kan zijn dat ze zomaar een keer in de schuur belanden; er zit toch nooit iemand achterin. Over neuzelen gesproken, kan het niet meer controleren, maar in mijn beleving ging de cruisecontrol in de F30 ook boven de 100 kmh op elke snelheid in stapjes van 10 omhoog. Nu doet hij dat onder de 100 wel; maar daarboven rondt hij af op 10-tallen... Aangezien ik altijd 5 km boven de limiet rij is dat een beetje irritant. Nu kan je dat oplossen door de auto zelf te laten denken (hij weet wat de snelheid op je wegvak is) en dat instellen (ook die 5 km erboven is instelbaar in je menu), maar dan zit je wel eens te wachten tot hij (eindelijk) door heeft wat de actuele toegestane snelheid op het betreffende wegvak is. En dan ben je vaak al weer km's verder en het leidt gewoon af als je op zulk soort dingen moet letten.

Nu weer genoeg gemopperd; lijk wel een verwend klein kind. Voor de rest is de bediening top; het dashboard prachtig en in te stellen naar je smaak en behoefte aan info. De navigatie werkt prima; moet alleen nog even uitvinden hoe ik z'n favorieten vast leg. Maar dat ligt aan mij; niet aan de auto. Oh shit; daar komt weer een minpuntje. Apple Carplay; mooie uitvinding als je alles via je telefoon doet. Maar; niet geschikt voor hybride-gebruik. Als je via maps navigeert; (wat ik ook wel eens doe), of als er iemand via whatsapp heeft gebeld bijvoorbeeld kan het zomaar zijn dat als geluidsbron automatisch Carplay gekozen wordt terwijl je net lekker naar je USB stick met concerten of de radio zit te luisteren. Bijzonder irritant; waarom willen electronische systemen altijd slim zijn? Nog zoiets is de rijbaan-assistent die je waarschuwt als je buiten de lijntjes kleurt; op zich prima, ben ik ook wel blij mee. Maar als je zoals ik vaak lui de kortste weg neemt en dus geregeld de lijntjes opzoekt is het wel irritant als de boardcomputer na een keer of tien tig keer gaat herhalen dat je op je rijbaan moet blijven.... Zo moest ik ook de noodstop-automaat wat anders instellen; bij het rijden over grasstroken gooit hij de auto continu in de ankers bij grashoogtes waarbij de Jag er nog niet eens aan dacht. Terwijl die bewezen had z'n werk wel goed te doen bij een overstekend kind! Wat ik wel weer heerlijk vind zijn de fysieke knoppen voor de klimaatinstellingen etc. Samen met de al genoemde iDrive echt heerlijk! Touchscreens vragen zoveel van je concentratie ivm oog-vinger-coördinatie; mag van mij verboden worden. Hoor mijn collega's er ook vaak over mopperen. Wat dat betreft was m'n eerste Saab 9.3 Estate de ultieme auto voor mij als knopjesfetisjist; voor iedere functie een knopje. Een ander zou er mss gek van worden; ik vind het heerlijk!
Helemaal achterin is het weer heerlijk om na 3 keer een sedan weer een stationwagen te hebben. Toch wel makkelijk als je weer eens met beursmateriaal etc. onderweg bent. Komt niet op een doosje of banner meer of minder. Ook de separaat te openen achterruit is top; net als de bediening van het afdekscherm. Het bagagenet heb ik in de schuur gezet; gebruik ik toch nooit en dan zit het alleen maar in de weg. Ook fijn is de kleine ruimte onder de kofferbakvloer; passen mooi losse spullen in die je toch voor de grijp wilt hebben als bijvoorbeeld je paraplu. M'n laadsnoer ligt lekker achter m'n stoel; pakt net even wat makkelijker als je toch al je jas, tas of wat dan ook moet pakken. Mss dat ik daar met slecht weer nog eens anders over ga denken; maar tot nu toe niet. En m'n thuislader heeft een eigen vaste kabel; dus als die vuil is is dat geen probleem. En als we het toch over laden hebben; lees veel gemopper over de plek van de laadaansluiting links voor. Voor mij echter ideaal; parkeer (thuis) altijd achteruit in en dan zit de laadaansluiting mooi naast de laadpaal aan mijn schuurtje. En bij publieke palen heb ik er nog weinig last van; kwestie van zo ver mogelijk achteruit inparkeren; dan is de BMW kabel (net) lang genoeg; ook als de lader midden achter de auto staat. En langs de weg parkeren er veel meer mensen "aan de verkeerde kant" dus denk niet dat ik daar een boete voor ga krijgen. Wel zijn publieke laadpalen een "dingetje"; m'n lief heeft geen mogelijkheid om aan huis te parkeren en daar ben ik dus op de publieke laadpalen aangewezen. De dichtstbijzijnde staat dan opeens op 400 mtr; en is vaak én bezet én erg krap. Alsof iedereen nog een i3 rijdt. De 3 serie neemt het hele parkeervak in bezit; maar je wilt er ook in of uit toch?

Als we het over laden hebben komen we ook meteen bij het verbruik; officieel de reden waarom dit soort auto's bestaat. De realiteit is dat ik met m'n vorige F30 diesel exact hetzelfde verbruik had als nu met deze plug-in-hybride op benzine.... Wie is er nou gek??? Waar het kan gaat hij aan de stekker; dus er moet ook nog een stevige portie stroom (329 kwh) bij het verbruik opgeteld worden. En als je dan weet dat moderne diesels met roetfilter en AdBlue-inspuiting in de praktijk schoner zijn zijn dan benzine-auto's vraag ik me af wat nou wijsheid is!! Nou ja; ik hoop maar dat m'n volgende auto een H2-auto is. Afhankelijk van m'n agenda, kan ik onderweg wel of niet bijladen, rijd ik dus tussen de 700 en 1000 km op een tank benzine. Daar moest ik met m'n diesels stevig voor het gas in trappen! Met de F30 haalde ik zelfs tot 1600 km op één tank diesel. Maar ach; met de Saabs op LPG stond ik ook bijna iedere ochtend te tanken. Daar deed ik ook maar 400 km mee; maar dan heb je nog de back-up van je benzine om thuis te komen. Wat de BMW zou helpen is een snellaadmodus; dan kan je ook bij een willekeurige stop even snel bijladen; dat overweeg je nu niet eens. De hybride-techniek is qua rijden wel mooi uitgerijpt; je merkt helemaal niks van overschakelen van electrisch naar benzine of omgekeerd. Ook rekent de boardcomputer mooi uit hoe je de stroom verdeeld over vertrekken en aankomen als je de BMW-navigatie gebruikt. Je rijdt de eerste en laatste km's dus altijd electrisch als je dat wilt in bijvoorbeeld de bebouwde kom. En ik kijk er van op dat je op lange ritten toch wel wat km's bijlaadt op een rijbereik dat mij enorm meevalt; soms geeft de boardcomputer zelfs meer dan 60 km aan! Komt denk ook doordat je geklimatiseerd kan starten en laden via de app. Wel even afwachten wat daar komende winter van over blijft. Sowieso fijn dat de auto 's ochtends warm is als je vertrekt! Moet je wel opletten dat je de boel goed instelt; 's avonds laat thuiskomen betekent wel eens dat morgen niet morgen maar vandaag is.......

Anderhalf jaar op pad

  • 80.000 km

Beetje druk gehad de afgelopen tijd; dus weinig tijd om de review bij te werken. Maar op zich ook een goed teken; als er veel te mopperen was had ik het denk allang gedaan. Kortom; de auto bevalt wel goed. Ondertussen kunnen een aantal eerder genoemde zaken geactualiseerd worden. Zo noemde ik een actieradius van 1000 km met regelmatig bij-stekkeren, maar 1200 lukt ook. Als je maar niet te vaak lange afstanden moet doen zonder lange stops bij met een laadpunt bij de hand. Als je zoals ik ook vaak dagen maakt dat je geen langere stops hebt en dan ook nog zonder laadpaal in de buurt dan trap je toch vrij snel een tank leeg en is het rijbereik belabberd. Maar rij je vooral korte stukjes en staat de auto tussendoor lang stil, woon-werk oid, dan is het toch min of meer ideaal. Je dagelijkse ritten electrisch en op vacantie lekker de caravan er achter en doorjakkeren naar de camping. Overigens haal ik wel geregeld dik 70 km op één lading; hij laadt goed bij onderweg en loopt redelijk zuinig als je geen 130 op een één rechte weg gaat....

Maar bij-stekkeren brengt me wel bij de grootste ergenis bij dit soort auto's. Als je afhankelijk bent van openbare laadpalen ben je toch een soort van aan de goden overgeleverd. Vele honderden meters lopen in kl**** weer, bezette palen, niet werkende (of nog erger; tijdens het laden uitvallende palen) zijn zaken waar ik mij behoorlijk aan kan storen. Ik snap wel dat de gemiddelde lease-rijder maar 15% electrisch rijdt! Gelukkig heb ik thuis een eigen laadpunt; dan is het eigen schuld als 's ochtends blijkt dat de auto niet geladen is. Maar bij m'n vriendin is het dus een drama; ondanks vier palen in de directe omgeving. Maar ja wat is direct; 400 mtr is de dichtsbijzijnde. Niet handig als je veel mee te sjouwen hebt. En dan loop je nog te klooien met een natte vieze laadkabel.....

Ondertussen de bediening van de auto wel aardig doorgrond. Maar blijf me verbazen over hoeveel een auto zich met mij wil bemoeien als het niet nodig is. De waarschuwingen zijn soms zeer irritant en hardnekkig. En de "bediening" van de navigatie blijft irritant; waarom moet je altijd specifiek naar een andere voorkeurslijst om echt je meest recente ritten te zien. Standaard slaat hij de volgens mij alle voorkeurs bestemmingen over in het standaard-startscherm van de navigatie. Oftewel; weer overbodige handelingen! En nog een kleine irritatie; de stappen in de ruitenwisserautomaat zijn groot. Van net te kort wissen gaat het meteen naar standje hyper..... Iets meer nuance zou fijn zijn. Maar kan ook een persoonlijk dingetje zijn; de ruitenwissers op de snelste stand terwijl het niet nodig is. Dit heb ik wel eens beter meegemaakt zeg maar. Wat overigens ook op gaat voor de rijstanden. Via de sleutel staat alles keurig geprogrammeerd zoals je het hebben wilt; behalve je rijstand.... Die gaat altijd weer terug naar "Hybrid"; dus een terugkerende overbodige handeling.

Verder een heerlijke reisauto waar je aan het einde van de dag weer fris en fruitig uit stapt. Heb nog nauwelijks het gevoel gehad dat ik m'n eigen stoel er in moet zetten. Die staat dus voorlopig nog op zolder; het BMW-meubilair zit prima. Lekker muziekje er bij en cruisen maar.........

Door de ton

  • 105.000 km

Sinds een paar weken door de ton. De auto doet het prima; loopt probleemloos door elke beurt heen. Enige "probleem" voor mij blijft toch de irritatie over bijvoorbeeld de navigatie. Hoe moeilijk is het nou om de navigatie gewoon door te laten lopen tot dat je op bestemming bent of dat je een nieuwe route invoert? Waarom moet bij elke (tussen) stop je weer 2 x bevestigen dat je je route wilt voortzetten? Of sterker; als je te lang wacht is de route er uit en moet je hem opnieuw invoeren........
Ook kan je bijvoorbeeld niet uitschakelen dat je niet met een open portier kan rijden. Mss voor de meeste mensen niet relevant; maar als je zoals ik nogal eens in het hoge gras geparkeerd sta is het gewoon handig als je weg kan rijden met de deur op een kier; blijft er iig geen gras tussen hangen. Of zoals laatst; als je vast staat is het handig dat je zelf kan zien wat je wielen doen......

Kortom; geweldige auto, maar hij denkt zelf te veel na!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.