BMW 320e Touring Business Edition Plus (2021) #3

autoreview

BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie Touring

Signalement

Uitvoering320e Touring Business Edition Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst19.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een geweldige auto!

  • 3.300 km

De eerste ervaringen na 3300 km en 5 weken:

Mijn vorige auto's:
Mijn eerste BMW in 1993 was een E36 316i sedan. Daarna volgden nog een E36 coupé, twee keer de legendarische E46 318i, (sedan en touring) en F31 320d. Tussendoor wat uitstapjes naar een Audi A4 en laatselijk een Volvo V60 D4. Dat laatste was niet geheel mijn eerste keuze, maar op dat moment had BMW geen touring met groen energielabel, wat bij ons in de leaseregeling verplicht is, in diesel. Toen de 320e werd aangekondigd wist ik het meteen: dat moest mijn volgende auto worden. Toen hij net uit was een proefrit gemaakt en daarna meteen besteld (in april) vanwege de tegenwoordig lange levertijden. Op 15 oktober was het dan zo ver en kon ik de nieuwe 320e ophalen bij BMW dealer Dubbelsteyn in Dordrecht. Prima ontvangst en uitleg over de auto gekregen en een paar dagen later meteen op vakantie naar Duitsland ermee.

Uitrusting:
Zwart is voor mij de mooiste kleur, dus daar was geen twijfel over: 475 Saphirschwarz ("as usual"). Verder de M-sport uitvoering met business edtion plus (High Executive), zwart leren interieur, met uiteraard de sportstoelen, het audio medio pack met als extra het Harman Kardon Surround Systeem, Parking Pack en gekozen voor aluminium zijdeglans exterieur line en dakdragers. Tenslotte nog een uitklapbare trekhaak . De velgen zijn de 18" M styling 790M. Alles wat ik er op wilde hebben zit er op en aan, met helaas ook een flink prijskaartje van 60K (en dus een flinke bijtelling).

Hoe rijdt hij?:
Zoals de titel van de review luidt: geweldig!
By far de beste auto die ooit gehad heb. Tot voor kort zat de E46 in mijn herinnering als mijn beste auto. De Audi A4 (2009) heb ik ook goede herinneringen aan. Privé heb ik nog een Z4 E89 23i, die ook geweldig is, maar deze 320e verslaat ze allemaal. Vele malen beter dat mijn vorige F31 320d en ook zoveel beter dan de V60, wat een wereld van verschil!

Het (sport) onderstel is superstrak. Door de accu is de 320e wat zwaarder, maar het gewicht ligt onderin bij de achteras. Daardoor ligt hij als een blok op de weg. Stuurt superscherp; een BMW kies je voor de rij eigenschappen en deze maakt het helemaal waar. Het onderstel is zo goed en kan zoveel aan; als je 170 rijdt dan rijdt hij net zo rustig als bij 100.
De automaat doet precies wat hij moet doen en je hebt geen enkele keer de neiging om zelf in te grijpen. Optrekken gaat supersnel door de combi van de electromotor en benzinemotor en hij is heerlijk rustig.

Digitaal dashbord is erg mooi. Super navigatiesysteem met goed verkeersinformatie, ook binnen de stad. Automatische parkeerhulp is een leuke extra.

Electrisch rijden:
Je koopt een 320e natuurlijk om er ook electrisch mee te rijden. Actieradius is 40 tot 50 km. Bij het starten geeft hij vaak minder aan, maar dan haal je uiteindelijk toch meer km electrisch dan hij aangeeft. Mijn woonwerk afstand is 60 km en dan kan je het merendeel electrisch rijden. Overdag weer oplagen en dan weer naar huis. Weekend ritjes in de stad gaan allemaal electrisch. Ik haal 75% tot 80% electrisch. Laatste keer 1200 km electrisch op 1600 km en benzine 1.6 l per 100 km (= 1 op 62,5). Hangt natuurlijk wel van je gebruik af; als je elke dag 200 km moet rijden is hij minder effectief. Ik weet niet wat een 330e meer heeft, maar een 320e is echt ruim voldoende. Kleinere tankinhoud t.o.v. gewone benzine versie is geen enkel probleem, zolang je maar veel oplaadt en dus electrisch rijdt. Ik kom nu minder vaak bij de pomp dan met m'n vorige diesel met 65 liter tankinhoud.

Ik rijd hem bijna altijd in hybride en dan kiest hij zelf de meest economische oplossing. Tot 110 km electrisch als het kan, boven 110 km op benzine. Als je via je navigatie ingeeft waar je heen wil, dan plant hij zelf het meest economische verbruik. Op de snelweg schakelt hij dan over op benzine en de accu wordt gespaard voor in de stad. Als je Rotterdam in rijdt, wat een low emission zone is, schakelt hij zelf over op 100% electrisch.

Plus en min qua uitrusting:

Plus:
M-sport i.c.m. met business edition plus.
Kies zeker een sport onderstel en sportstoelen.
Harman Kardon is waanzinnig geluid en de meerprijs waard.

Min:
Beetje spijt van de 790M velgen. Ze staan prachtig, maar zijn erg lastig schoon te houden door de smalle spaken. Als je dat een probleem vindt, kies dan de 19" met grotere spaken.

Tot slot voor deze eerste review:
Als je twijfelt om hem te kopen of te leasen : gewoon doen! Het is een geweldige wagen waar je zeker geen spijt van krijgt, tenzij je dagelijks enorme afstanden aflegt.

Nog steeds erg tevreden

  • 17.000 km

Na ruim 8 maanden en 17.000 km nog steeds erg tevreden met de 320e Touring. Eigenlijk geniet ik er nog net zo van als toen ik hem pas had.
Rijden is een genot, zowel elektrischs als op benzine.

Nu het weer warmer wordt merk je dat je ook meer km uit een accu haalt. In de winterperiode ligt dit meestal rond de 40 km en nu tussen de 50 en de 55 km. Het aantal km in de display wordt waarschijnlijk berekend o.b.v. laatste verbruik en is niet betrouwbaar. Meestal haal je er uiteindelijk meer km uit dan hij aangeeft.

Wat ik wel merk is dat een laadpaal vinden vaak lastig is, omdat ze er niet zijn of bezet zijn. Als je een 320e overweegt kijk dan wel of je een paal in de buurt heb of nog liever zoals wij een paal in je eigen tuin. Dan kan je in ieder geval elke avond opladen en begin je met een volle accu.

Ik rij meestal in de hybride stand en dan regelt hij zelf de omschakeling tussen benzine en elektra en rekent hij uit hoe dit het meest economisch kan. Rij je boven 110 km of in sport dan rijdt hij op benzine en als je de bestemming ingeeft rekent hij uit wat de meest economische wijze is. Op de snelweg schakelt hij dan over op benzine en dan houdt hij de elektra voor als je weer van de snelweg af bent.

Inmiddels twee keer met de 320e op vakantie gegaan en daabij nadat de accu leeg was verder op benzine gereden. Ook dat gaat prima. Je moet alleen even wennen dat je op benzine een minder soepele motor hebt en dus meer gas moet geven.

Voor de rest: alles top zoals je van BMW mag verwachten!

Wat mij betreft is de 320e dus nog steeds een aanrader, waarmee je een goede elektrische score kan halen, mits je wel over een goede dagelijkse oplaad mogelijkheid beschikt en niet al te lange ritten per dag maakt. En als je geen stroom hebt, rijdt hij ook gewoon op benzine. Als je elke dag oplaadt dan hoef je ook niet vaak te tanken, ondanks de kleinere benzine tank. Vaak rij ik meer dan 1.000 km op een tank en dan hoef ik minder vaak te tanken dan voorheen met mijn diesel.

De G20 320e heeft er inmiddels ook een broertje bij in de vorm van een Z4 G29. Daar komt ook nog een review van.

Meer dan 3000 km zonder te tanken

  • 19.700 km

Even een korte update:
Zoals in mijn eerdere review aangegeven hangt de effectiviteit van het hybride concept sterk af van het soort ritten dat je maakt. Hoe meer korte ritten, hoe effectiever het werkt. De afgelopen weken veel korte ritten gemaakt. Geen files en mooi weer werkten ook mee, zodat ik zelfs de hele afstand van 60 km naar mijn werk elektrisch haal. Dit alles resulteerde er in dat ik 3.078 km kon rijden, waarvan 2.655 elektrisch, voordat ik weer moest tanken. Een absoluut record tot nu toe!

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens