BMW 320e Touring Business Edition Plus (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320e Touring Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Verborgen pareltje in het BMW Gamma? BMW 320e
- 3.705 km
Eindelijk, daar is de langverwachte email van de baas, je mag een nieuwe auto kiezen! Verwachtingsvol loop ik de snoepwinkel dat de autolijst heet binnen en weet haast niet wat te kiezen. Eerder had ik mijzelf namelijk voorgenomen om niet nogmaals voor een BMW te gaan, de 1-serie die ik hiervoor had was namelijk niet zo heel goed bevallen (was ook een poolauto). Laten we in ieder geval beginnen met het opstellen van een shortlist aan de hand van mijn eisen/wensen.
Durven we al volledig electrisch aan? Er staan namelijk een paar kandidaten op de lijst, echter vertrouw ik er geen een om mij zorgeloos een retourtripje naar een klant van ~400 km te loodsen. Toegegeven, de Polestar vind ik een mooie auto, maar haalt de beoogde range nog even niet.
Dieselen dan maar? Wordt zwaar ontmoedigd door diezelfde werkgever. Ja ik kan er nog eentje kiezen, maar de maandelijkse kosten zijn hoger en de opties zijn kariger. Al met al is de keuze voor de aandrijflijn dus snel gemaakt, het wordt een PHEV! In deze categorie zijn er maar twee auto's waar ik mijzelf echt mee zie rijden: BMW 320e en de Mercedes CLA. Liever had ik de keuze gemaakt met de C klasse, maar die was helaas op moment van kiezen nog niet beschikbaar.
Zoals in elke goede snoepwinkel ga je natuurlijk eerst proeven, in dit geval dus eerst een rondje gereden met de 320e. Ik parkeerde mijn 1-serie bij mijn favoriete dealer, een beetje met het gevoel dat de 3-serie gelijkaardig zou zijn aan mijn huidige. Man, wat had ik het mis! Dag en nacht verschil in kwaliteit en rijplezier. Graag wou ik objectief blijven, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik opslag verliefd was. Die middag dus nog even naar de Mercedes garage gereden voor de proefrit met de CLA. Buiten dat ik de dealer ervaring enorm vond tegenvallen, bleek de auto ook een niveautje lager. Deze had meer gelijkenissen met mijn 1-serie dan met de 3 die ik ervoor had proefgereden (logisch natuurlijk, 1 & CLA zijn meer concurrenten dan met de 3). Hetgeen dat vooral de meeste indruk maakte was de overschakeling tussen ICE en elektrisch. Bij de 320e was deze naadloos, terwijl deze bij de CLA heel erg schokkerig overschakelde. De 3-serie schakelt zo vloeiend over dat als je er niet op let, je het niet eens door hebt.
Het zal niet als een verrassing komen, uiteindelijk dus toch de BMW besteld. Wat betreft de configuratie laat mijn werkgever het nauwelijks toe om te shoppen in de optie lijst, op wat kleine accenten na heb ik de auto te nemen zoals zij deze voor mij bestellen. Graag leg ik jullie de volledige configuratie voor, maar kijkend naar de optie lijst die nu op de site van BMW staat, zie ik dat deze niet meer overeen komt met wat ik op de auto heb zitten. Zal wel komen door de chiptekorten. Wat hebben we er grofweg opzitten? :
BMW 320e Touring Business Edition Plus
- Kleur: Mineralgrau
- Interieur: Leder Vernasca Mokka, sporstoelen met stoelverwarming en lendensteun
- Automaat
- 17 Inch lichtmetalen velgen
- Driving Assistance Pack + Active Cruise Control
- "Model Advantage" incl automatisch dimmende binnen en buitenspiegels en wat opbergvakjes (gekgenoeg niet het bestuurders handschoenen kastje?)
- Mirror pack
- Parking Assistant Pack
- HiFi audio
- BMW Live Cockpit Navigation Professional
- En nog varia andere standaard opties
Al met al zeer tevreden over deze configuratie, voor een auto van de zaak is dit een mooi pakket waarin ik nauwelijks iets tekort kom. De auto is dus in juni besteld met de mededeling dat deze in oktober geleverd zou worden. Vervolgens wordt het dus juli en krijg ikeen stortvloed aan nieuwsartikelen over de chiptekorten over me heen. Fingers crossed dat de auto in deze configuratie ook zo geleverd zou worden.
Enige tijd later de bevestiging, de auto staat begin september al klaar, ruim een maand voor de indicatie van de dealer! Hoe dan? Nou ja, geen vragen stellen en ophalen die wagen.
Inmiddels heb ik dus een 3700 km met de auto afgelegd, dit is ruim minder dan ik voor corona deed (gek he?). Mijninziens een degelijke kilometerstand voor een eerste review. Kortgezegd is mijn roze bril nog altijd niet afgezet, de spaarzame keren dat ik weer naar het kantoor kan en mag kijk ik er vooral naar uit om met de auto te rijden. De auto blijft mij verrassen, het oog voor detail door BMW is in deze auto geweldig! Continue vind ik nieuwe kleine, maar toch handige functionaliteiten die ik bij aanschaf nog niet kende. Is toch leuk om de auto beetje bij beetje te leren kennen.
Hoe ziet mijn "rijders profiel" er ongeveer uit? Aangezien ik vanuit meerdere kantoren en bij meerdere klanten werk, varieert de rit nogal. In de meeste gevallen is de gemiddelde rit 30 - 40 km, met ongeveer de helft aan snelweg kilometers. Zakelijke kilometers op maandagmorgen zijn vaak ingetogener en rij ik "vlotjes". Kortere ritjes in de buurt, op wegen die mij goed bekend zijn, zou ik mijn rijstijl als "gematigd sportief" willen omschrijven. Het pedaaltje gaat dan geregeld tegen de bodem.
Het meest interessante voor een PHEV is dan vooral het verbruik, want dat is tenslotte de reden waarom mensen voor de 320e gaan in tegenstelling tot zijn broertjes. Daarom heb ik bij de foto's de gemiddeldes toegevoegd. Hierin ook het onderscheid tussen ICE en elektrisch verbruik: 2,7 l/100km en 13,5 kWh/100km. Helaas kan ik je met deze waarden niet zeggen of de auto zuinig is of niet. In mijn ogen is hij dat zeer zeker, maar dat hangt natuurlijk van de gebruiker zelf af.
Hoeveel kilometers doe ik op een volle accu? In de praktijk kom ik geregeld op de ~50 km elektrisch range uit (is ook terug te zien aan mijn gemiddeld verbruik van 13,5 kWh/100km). Dit is niet veel lager dan de fabrieksopgave, en is dus zeer netjes van BMW. Natuurlijk als ik in de buurt ietsjes sportiever rij, daalt dat naar de 40 kilometer. Voor mij persoonlijk is deze range genoeg, ik rij meer dan de helft van alle kilometers volledig elektrisch. Daarnaast sta ik letterlijk minder bij de pomp dan voorheen (de 1-serie was een diesel, dus dat is zeer knap). De laadsnelheid is traag (~5 uur van leeg naar vol), maar dat is niet erg, want als het nodig is zwengel ik de ICE nog even aan. Daarnaast kan ik thuis en op het werk laden, dus is er hier voor mij geen probleem.
Verder rijdt de 320e als een zonnetje. Het is mij eerlijkgezegd een raadsel waarom het zo lang heeft geduurd voordat BMW deze op de markt bracht. Mijninziens heeft deze auto een veel betere balans dan de 330e. Het verschil tussen de ICE en elektrische motor is namelijk iets kleiner, waardoor de overgang soepeler aanvoelt (tenminste uit de korte ervaring die ik met de 330e heb). Met toch ~200 pk onder de voet kom je in de Benelux zeker niets tekort. Een stoplicht dragraceje ga je ook niet zo snel verliezen. De elektromotor ansich is sterk genoeg om op zichzelf te rijden. Deze kan prima mee op de snelweg, mijn gevoel zegt zelfs dat deze sneller is dan de diesel in mijn vorige 1-serie. Tevens is de auto in staat om tot 140 km/h elektrisch te rijden, let dan wel op dat het verbruik dan eerder rond de 25 kWh/100km ligt.
De auto zit boordevol functionaliteiten die ik vooraf als gimmicks had aangemerkt. Gekgenoeg gebruik ik een aantal hiervan vrijwel dagelijks. Om er een paar te noemen:
- De auto kan automatisch de afgelegde route terug achteruit rijden (tot 50m uit mijn hoofd). Voor mij is dit meer dan een party trick, de auto kan namelijk volledig zelfstandig van de oprit afrijden. Dit is vooral handig als je een smalle oprit hebt (zoals bij ons). Hierdoor laat ik de auto het werk doen en kan ik beter opletten of er geen spelende kinderen achter de auto langs lopen. Om antwoord te geven op jullie meest prangende vraag: Ja! de auto onthoud dit ook als deze een nachtje uit heeft gestaan.
- Pre-conditioning van de auto. Nu het weer wat kouder begint te worden is dit zeker een geweldige luxe. In de app kan ik aangeven wanneer ik vertrek, en de auto staat netjes warm voor me klaar. Hoef ik straks ook niet meer te krabben (hoop ik). Dit schijnt overigens nog beter te zijn voor de auto en de elektrische range ook.
Is er dan helemaal niets te klagen? Tot iedereen die mij kent hun verbazing: nee, eigenlijk niet! Maar... er zijn natuurlijk wel verbeterpuntjes. De belangrijkste geef ik graag mee:
- De plaats van het stopcontact. BMW heeft ervoor gekozen om deze linksvoor te plaatsen. Dit is mijninziens de meest onhandige plek op heel de auto. Dit verplicht je om eigenlijk altijd vooruit in te parkeren (want laadkabels zijn vaak kort). Met een auto van dit formaat parkeer ik liefst achteruit in. Daarnaast wordt de klep linksvoor bij het wiel een stuk sneller vies dan de benzine klep (die vaak hoger zit natuurlijk). Toch zonde dat de premium ervaring s'ochtens vroeg start met vieze vingers. Natuurlijk zal er een technische reden zijn, maar ik had liever de klep linksachter, tegenover de brandstofklep gehad.
- Karige standaardopties. Ik snap dat mijn baas niet voor alle opties heeft kunnen kiezen. Maar sommige opties zouden toch wel standaard mogen zijn op een auto in deze prijsklasse. Elektrisch verstelbare stoelen of mistlampen voor worden tegenwoordig vaker standaard gegeven in de lagere prijsklassen.
- Ingebouwde navigatie biedt belangrijke functionaliteiten maar is in de praktijk waardeloos. De navigatie van BMW is niet over naar huis te schrijven. Dat vind ik jammer, want had graag de functie gebruikt waarbij de auto zelf de meest efficiente rijmodi kiest op basis van de route. In de praktijk gebruik ik dus altijd CarPlay voor mijn navigatie, maar die spreekt dus niet met de auto.
De 320e heeft dus lang op zich laten wachten, zoals ik eerder al aangaf vind ik dit vreemd. De auto biedt een geweldige balans tussen rijplezier, vermogen en verbruik. In mijn ogen een betere balans dan de 330e. Zouden het mijn eigen centen zijn geweest, dan had ik ook voor de 320e gegaan. Het geld dat ik dan zou besparen ten opzichte van de 330e zou ik dan in meer/betere opties steken. Daarnaast heeft de PHEV de afgelopen jaren een negatieve connotatie gekregen door de lage bijtelling, terwijl mensen ze niet oplaadde. Ook dit is zonde, want de PHEV biedt een mooie oplossing in de energietransitie. Zeker de huidige generatie PHEVs zijn heel erg efficient. 50km klinkt weinig, maar in de praktijk is dat voldoende voor meer dan de helft van de ritjes, dit vind ik voldoende. Daarom bestempel ik de 320e als pareltje in het hedendaagse BMW gamma.
De "quarter-life-crisis"
- 25.000 km
Bijna een jaar na ontvangst hebben we er 25 miljoen meters opzitten, een mooie gelegenheid om de tussentijdse bevindingen verder te delen.
Wegens privacy redenen heb ik geen foto van mijzelf bij deze review gezet, echter kan ik u mededelen dat de lach nog altijd niet is verdwenen. De auto rijdt nog altijd als een zonnetje, praktisch als nieuw. Natuurlijk, want hij is nog geen jaar oud. Het afgelopen jaar konden we gelukkig ook weer op vakantie, dus hebben we de BMW eens lekker door de bergjes gesmeten (genieten!).
Maar eerst even stilstaan bij de administratie. Hierbij is het interessant om te weten dat de auto nog geen onderhoud heeft gehad, de auto geeft zelf aan hier nog 5.000 kilometer mee te willen wachten. Tot op heden heb ik nog geen problemen met de auto ondervonden, het enige lampje dat is gaan branden is van de ruitensproeivloeistof, dat deze bijgevuld mag worden. Hoewel ik dit verwacht van een moderne premium auto, is dit natuurlijk wel gewoon dik in orde!
Verder wat betreft het verbruik, de cijfers zijn hierbij nog altijd gelijkaardig aan mijn originele review. Graag wil ik toch nog iets inzoomen op de balans tussen EV en ICE. In mijn review hierboven gaf ik aan dat ik de helft van mijn kilometers elektrisch kon afleggen. Tot mijn verbazing was dit nog een kleine understatement. In de praktijk lukt het mij om 2/3 van mijn kilometers elektrisch te rijden. De enige reden waarom ik nu op 12.000 elektrisch afgelegen kilomters sta, ten opzichte van het totaal van 25.000, is omdat ik tijdens de vakanties nauwelijks elektrisch kon rijden. Dit slaat natuurlijk wel een deukje in de balans. In de praktijk rij ik de auto dus voor 66% als een EV. De momenten dat dit niet gaat hebben vaak te maken met afstand, maar ook als er te weinig tijd zit tussen verschillende tripjes. Als ik 's ochtens boodschappen ga halen, en 's middags nog naar mijn ouders wil, dan is het vaak net iets te veel van het goede om dat volledig elektrisch af te leggen. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de afstanden hier in "de regio", maar anderzijds komt dit ook door de lage laadsnelheid van de auto.
In de wintermaanden haalde ik een kleine 50 kilometer elektrisch, dit betreft een stuk met ongeveer 1/3 polderweg, 1/3 stadswegen, 1/3 snelweg. Tijdens de zomer hou ik voor het zelfde traject zo'n 58/60 kilometer range over. Het is verrassend om te zien dat de fabrieksopgave hier eigenlijk gewoon klopt.
Dit jaar was de eerste keer dat ik met een achterwielaangedreven auto op wintersport ging, dus dit was ook nog een beetje spannend. Bij vertrek hadden we een mooie sneeuwstorm te pakken, hiervoor moest ik dus de kettingen opleggen. Ik had een setje bij, en deze dus om de achterwielen gelegd. Er is net genoeg ruimte om de kettingen om te leggen, echter houd het ook niet veel over. Verder viel het rijden door de sneeuw verrassend goed mee! We hebben gewoon rustig gereden, de auto bleef heel erg stabiel en had veel grip (mede door de kettingen). Er waren zelfs situaties waarbij het andere koppel met een voorwielaangedreven auto het moeilijker had dan wij.
We zijn dit jaar vroeg op zomervakantie geweest, hierbij hebben we geprobeerd veel te laden in Zuid-Frankrijk en Spanje. Dit staat in principe los van de auto, maar wat is publiek laden een klucht zeg! Iedere parkeergarage had een ander systeem en natuurlijk een andere app. Dus wij netjes de app proberen te downloaden, maar zie dat maar eens te doen in een parkeergarage zonder bereik. Het publiek laden is geen reclame voor elektrisch rijden, de EU zou hier heel snel met een oplossing moeten komen om te verplichten gewoon contactloos te kunnen betalen.
Wat betreft vakantie auto, is het een heerlijke comfortabele auto. We zijn maar met 2, dus de kofferruimte hebben we niet echt hoeven testen. De auto is enorm comfortabel, de zetels zaten na 12u rijden ook nog gewoon lekker. Enige minpuntje als vakantieauto is dan misschien de tankinhoud, we kunnen maar een 500km op een tank rijden. Als je van leuke roadtripjes op vakantie houd, dan mag je veel tanken. Misschien is dit een stukje verwennerij van mijn diesels hiervoor die meer dan 1000km deden. Daarnaast is het geen "probleem" van de auto, en had ik hier enkel op vakantie "last" van.
In deze review en de originele staan al heel veel dingen die de auto goed doet, hier nog een paar kleinere dingen waar ik heel tevreden over ben:
- De airco / verwarming, de automatische stand op deze auto is fenominaal. Als ik 5 keer aan de climate control knoppen heb gezeten het afgelopen jaar, dan is het veel. Ook op vakantie hebben we geen gebruik hoeven maken van de AC/Max knop, de auto zorgde uit zichzelf al dat de gewenste temperatuur snel bereikt was, en dit zelfs zonder oncomfortabel hard te blazen.
- De bediening van CarPlay, inmiddels hebben we gevonden dat de iDrive knoppen (Media/Nav/Map/...) ook werken in CarPlay. Geweldige functie!
- Raam van de achterklep kan afzonderlijk open, dit was echt super handig op vakantie.
- Veiligheidssystemen werken echt top! Zoals eerder vermeld moet ik dus iets vaker vooruit inparkeren, dit vind ik vervelend. Een paar keer heb ik het voorgehad dat ik een aankomende auto niet goed zag, de auto liet dit heel goed weten door mij te alarmeren. Dit werkt echt super! Voetgangersdetectie en andere systemen werken ook heel erg goed. Alleen de lane-assist heb ik op "vibrate only" gezet. Het actief tegensturen leid in Nederland voor gevaarlijke situaties. Men wil hier nog wel eens rare constructies bedenken om je te laten afremmen. Hier in het dorp hebben ze een streep iets te ver doorgetrokken, waardoor de auto je richting een obstakel duwt. Niet zo fijn.
Als laatste wil ik nog even muggenziften:
- In 90% van de tijd houd de auto een klein beetje batterij over om als "mild-hybrid" weg te kunnen rijden. Op vakantie hebben we gemerkt dat deze dus ook gewoon echt leeg kan zijn. Als dit het geval is, krijg je wel een oncomfortabeler (klein detail) gevoel bij het wegrijden. De auto rijdt dan 2 meter elektrisch en gooit dan de ICE al aan, waardoor je wat schokkerig wegrijdt. Dit is vooral merkbaar als je gewend bent geruisloos weg te rijden bij koude start, en dit dus niet gebeurt.
- De achterklep gaat automatisch open, maar stopt niet automatisch als er een obstakel is. Driemaal raden hoe ik daar achter ben gekomen. Misschien verwachte ik iets te veel van de automatische achterklep, maar een proximitysensor is toch ook geen technologisch wonder meer, zonde.
- Dit zal een "probleem" zijn van alle nieuwere auto's, de auto wil heel erg graag gewassen worden. De sensoren worden snel vuil, de auto geeft dit dan ook aan. Nu was ik mijn auto regelmatig, dus kan ik me niet inbeelden hoe dit is voor mensen die zelden hun auto wassen. Gewoon een doekje over de sensor en het is opgelost (heb altijd doekjes in de auto liggen).
- Geen klittenband onder de matten van de achterbank, dit is heel erg muggenziften, maar die matten zijn altijd verschoven als er iemand op de achterbank heeft gezeten. Een basis bevestigingssysteem had hier wel gemogen.
Bovenstaande zijn natuurlijk allemaal hele kleine dingetjes. De algemene conclusie van mijn review voor de 320e is dat het een topauto is! De lease loopt nog 3 jaar, ik ga hier met volle teugen van genieten. Inmiddels sluit ik al niet meer uit dat de volgende ook een BMW wordt, pfft wie had dat een jaar geleden gedacht?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 330e High Executive M-Sport | Schuifdak | Laser | H&K | El. Stoelen | 360 Camera
- 2019
- 101.293 km

BMW 330e 292pk Aut8. M-Sport | Business Edition Plus | PanoramaDak | Trekhaak wegklapbaar |
- 2022
- 134.393 km

BMW 3-serie Touring 318i High Executive M-Sport Panoramadak | Achteruitrijcamera | Apple CarPlay | Leer | LED Koplampen
- 2019
- 145.871 km