BMW 320e Touring (2021)

autoreview

BMW 320e Touring (2021)

Signalement

Uitvoering320e Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst16.301 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste puike week

  • 97 km

Auto begin deze week in ontvangst genomen.

*Keuze*
Heb begin 2022 grondig zitten zoeken naar de juiste leasewagen. Kon kiezen uit Skoda Superb, Audi Q3, Volkswagen Passat, en Volkswagen Tiguan (allen PHEVs), een Enyaq (Elektrisch), en tenslotte een Audi A4 (benzine).

- Enyaq viel onmiddellijk uit de boot want volledig elektrisch. Heb geen oprit, en kan niet aan de straatkant van mijn huis parkeren, dus thuisladen is onmogelijk.
- Audi A4 viel eveneens onmiddellijk uit de boot wegens pure ICE. M'n woon-werkverkeer kan perfect elektrisch dus zonde voor milieu om het niet te doen + fiscaal stuk duurder.
- Audi Q3 had te kleine koffer, en SUV zei me niets.
- Volkswagen Passat en Tiguan zouden één à anderhalf jaar duren om geleverd te worden. Dat was voor mij geen optie. Daarbij zegt Volkswagen me niet zo veel.
- Skoda Superb droeg m'n absolute voorkeur na een testrit en reviews wegens gewoon simpele, duidelijke wagen te zijn met ruime koffer en goed comfort. Maar op het moment dat ik mocht bestellen voerde Skoda een bestelstop in voor al zijn PHEVs.

Vanwege de bestelstop bij Skoda en de lange wachttijden was m'n werkgever zo vriendelijk om de vlootlijst te updaten en de BMW 320e er op te plaatsen.

*Uitvoering en aflevering*
BMW 320e met (Belgische versie van) Business Pack Plus waar metaalkleur, alarm en parking assist in zit. Als extra opties zwart Sensatec interieur, sportstoelen, verwarmde stoelen en verwarmd stuur. De basic velgen zijn niet zo mooi, maar ik zal er wel aan wennen. Heb i.i.g. liever de verwarmde elementen voor het comfort in de winter tegenover mooiere velgen.
31 januari werd de bestelling uitgestuurd, en vijf maanden later op de kop (1 juli) was ie geleverd bij de dealer.
De dealer (Centrauto in België) was heel vriendelijk. Gaven goede informatie bij bestelling, hoewel ik weinig input kon verwachten van hun rond mogelijkheden met de leasefirma. Antwoordden ook steeds vriendelijk en snel bij vragen van mijn kant. De aflevering zelf was enorm vriendelijk en informatief. Ik reed met een heel goed humeur richting huis erna.

*Eerste indrukken*
-- Rijgedrag
Ik vind 'm enorm leuk rijden. Hij stuurt precies en direct, en wekt veel vertrouwen op. Erg ontspannen rijden voorlopig.

-- Aandrijving
Het elektrisch rijden is geweldig. Enorm stil, reageert onmiddellijk. De motor is al een paar keer aangegaan, maar daar merk je amper iets van. Nog niet veel op motor gereden, en nog geen ervaring mee voorlopig.

-- Je merkt dat de auto enorm zwaar is.
Het is duidelijk dat er heel wat meegesleurd moet worden wanneer je vertrekt, alhoewel ie met de elektrische aandrijving geen moeite heeft om dat te doen.
Over drempels voel je ook dat ie zwaar is, maar de demping en vering is heel goed afgesteld. Je ondervindt er geen ongemakken mee.

-- Sturen
Er is geen tot weinig stuurfeedback, maar het is wel heel comfortabel. Niet te licht, niet te zwaar, en je kan op je gemak rijden.

-- Snelheid
Sprintje om in te halen lukt comfortabel. Hoewel 't een zware jongen is, krijgt de elektrische motor er zonder veel moeite beweging in. Even versnellen is geen enkel probleem. Het is niet zo gek als een Tesla of een i4, maar je hoofd bonkt toch even tegen de hoofdsteun als je niet oplet.

-- Interieur
Interieur is stuk ingetogener dan meeste wagens, en iets minder fancy misschien, maar voelt des te meer klassiek en classy aan. Alles zit op erg logische plekken en voelt intuïtief aan qua bediening.
Binnenin voelt het erg rustig en relaxerend aan. Je zit op je gemak in de stoelen, met je ellebogen op aangenaam zachte oppervlakken. Alles dat je moet bedienen voelt stevig en goed.

-- Infotainment
Idrive 7 is echt geweldig makkelijk en handig met de draaiknop. Echt zo handig en comfortabel om even Spotify of navigatie op te kunnen zetten zonder al te veel aandacht kwijt te zijn aan het scherm.
De digitale cockpit is an sich mooi, maar beetje pover wat betreft aanpassingsmogelijkheden. Maar je vind wel wat je nodig hebt.

-- Ruimte
Binnenin heb je als bestuurder en passagier veel ruimte. Op de achterbank heb ik getest achter mezelf (1,80m), en dat zat ook goed. Niet zo ruim als een Superb, maar zeker comfortabel genoeg voor een lange rit.
Ook meer dan ruimte genoeg voor de autostoel op de achterbank voor m'n zoon. De koffer is wel echt een pak kleiner dan de concurrentie in dit segment.

-- Elektrisch rijden
Heb voorlopig enkel nog maar elektrisch gereden. (Ik plug 'm dagelijks in op het werk.) Je krijgt via de app mooi melding van de laadsessie, hoe lang deze zal duren, aan welk Amperage het loopt, en je kan een vertrektijd instellen waartegen ie de wagen voorverwarmt (of koelt) met netstroom. Heel tof om te hebben in deze hitte, en zal ook heel tof zijn in de winter.
Het elektrische koppel is wel een beetje wennen bij het parkeren en traag rijden, omdat je goed moet doseren. Soms kan ie ineens wat sneller uitvliegen dan je wil. Maar, het elektrische koppel maakt wel dat je geen seconde hoeft te wachten om te versnellen.
De accu lijkt het vrij goed te trekken bij deze optimale temperaturen. Eerste dag wat rondgetoert, en toch zonder veel gedoe 55-61km gehaalt op de accu tot ik 'm oplaadde dag erna. (Denk ik want ik begrijp de verbruiksgrafiek van BMW nog niet helemaal.)

In het kort. Voorlopig héél erg blij met deze wagen. Het comfort en rijgemak is heel groot. Het elektrische rijden bevalt me erg.

Alleen nog een beetje schrik (of onwennigheid) voor de reis naar Zuid-Frankrijk deze zomer. Ik twijfel of de koffer toekomt, en nog geen idee hoe ver we komen met de tank benzine van 40l (+ batterij).

Wat meer kilometers

  • 2.960 km

Op vakantie naar Zuid-Frankrijk geweest met de wagen.

-- Rijgedrag & aandrijving
Auto zit echt volledig op zijn plaats op de snelweg. Het is echt heerlijk cruisen. Bij 135 (in Frankrijk) heb je niet het gevoel dat de motor zonder adem zou vallen - je krijgt steeds de push die je vraagt. (Ook zonder opgeladen te hebben!)
Snelwegbochten zijn gewoon leuk om te doen eigenlijk. Je hebt nooit het gevoel dat de auto iets anders doet dan wat je wil. Wagen stuurt precies, als een blok op de weg.
In de stad voelt ie feitelijk minder groot aan dan ik had gedacht. Parkeren, korte bochten, manoevreren in smalle straten e.d. gaan stuk beter dan ik had verwacht.
Stuurgevoel is wel wat losser dan ik had verwacht. Geen communicatie van de weg, en hoewel ie heel precies stuurt, mis je toch wat gevoel.

-- Interieur
Sportstoelen zitten goed. Kan me nog niet volledig goed zetten, maar na er 8 uur in te zitten op een dag voelt het niet stijf of vervelend.
Auto is relatief stil. De motor hoor je een beetje wanneer je hogere snelheden doet, maar OK nog. Wel heb je wat windgeruis aan je linkerkant op die snelheid.
Ik hoorde wel twee kraakjes op de terugweg naar huis. Eentje rechtsvoor wanneer de bassen van de hifi gaan, dan hoor je iets reverbereren. En op hoge snelheid hoor je iets lichtjes "klepperen" linksachter. Ga eens verifiëren of dat nog zo is zonder baggage (dat mogelijks ergens tegen trilt o.i.d.).

-- Infotainment
Ik ben echt enorm fan van iDrive 7. Het werkt zo geweldig intuitief. De draaiknop is heel simpel aan te sturen, ook tijdens het rijden. De software is voorspelbaar dus je hoeft maar mini blik te werpen om te weten dat je goed zit. De sneltoetsen 1-8 maken het leven erg makkelijk, en als je ze handig insteld hoef je voor veel dingen al gewoon niet in menu's moet duiken.
De bediening via het stuur is ook praktisch.

-- Verbruik & elektrisch rijden
Ik kon niet opladen (kaart verloren vóór vakantie en niet tijdig nieuwe aangekregen), en verbruik valt me stuk beter mee dan ik dacht. Plusminus 6,5l/100km. Net iets minder dan m'n vorige Ford Focus (met helft van het vermogen en twee-derde van het gewicht) tot men verbazing. Had verwacht dat ie zonder opladen gemiddeld stuk hoger zou zitten wegens hogere PKs, hoger gewicht, en sportiever karakter.
Komt deels omdat de auto in cruisemodus tussen 5 en 6 liter verbruikt tussen 130-140km/u, en omdat ie door het regenereren altijd wat juice heeft om alsnog in te zetten. Op een dagje snelweg van 600km had ie op het einde 67km elektrisch gedaan door regeneratie. Eindverbruik die dag was 6,6l/100km.

-- Ruimte
De ruimte in de wagen valt ook een pak meer mee dan ik had verwacht. Officieel heb je 410l, maar dit lijkt een pak meer. De laadruimte is goed rechthoekig ingericht, je hebt nog
Ik ben i.i.g. met een zoontje (reisbed, buggy, fietsje, speelgoed, etc.) en vrouw probleemloos twee weken naar Zuid-Frankrijk gekunnen. Niet speciaal minder meegepakt (twee ventilatoren mee, eigen kussens etc.) en we moesten zelfs de bank niet neerklappen.
Vanvoor heb je handige opslag in de middenconsole, en in de deurvakken.

Kortom, erg tevreden na anderhalve maand.
Zalige reiswagen. Zalige dagelijkse wagen.
Altijd blij om er in te stappen.

Afsluit

  • 16.301 km

Verandering van werkgever, betekent nieuwe wagen.

Ik ga deze wel echt missen. Stuurde altijd erg lekker, had goed wat pit & power, en was relatief praktisch. De koffer had ruimer gekunnen in retrospect, en voor m'n ouders is het altijd erg lastig geweest om er in te kruipen, als ik ze meenam.
Qua rijden zelf was het eigenlijk altijd uitkijken naar een langer ritje.

Idrive, met de draaiknop in het midden, is echt al beste infotainment dat ik gebruikt heb. Versie 7 oogt nu wel echt gedateerd, maar je hebt wel nog voor alles aangename fysieke knoppen. Parkeercamera en automatisch inparkeren zijn erg goed van kwaliteit. Geluid ("HIFI") is matig, maar kan er mee door.

In de PHEV-kant van de zaak had de batterij echt wat groter gemogen. Werkelijke range in de winter is eerder 25-30km, gewoon te weinig. Als je dan eens voorverwarmt 's morgens ben je 10-15% van de batterij kwijt.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.