BMW 320d touring Executive (2002) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 226.000 km |
KM-stand laatst | 239.000 km |
De nieuwe aanschaf!
- 225.000 km
26 November was het dan zo ver. De BMW 118D werd ingeruild voor de BMW 320D (en een stapel centen).
Tijd om terug te gaan naar iets ouders, maar daarmee niet naar iets minders!
In tegenstelling tot mijn vorige review beperk ik ditmaal de onderbouwing van mijn keuze en ga ik direct door naar de beschrijving van de auto. In dit eerste stuk (er zullen updates volgen) beschrijf ik de volgende zaken:
- Algemene introductie
- Exterieur
- Interieur
- Rijgedrag
- Kosten & Verbruik
- Algemene conclusie
- Eerste oordeel
Algemene introductie:
Het betreft een BMW 320D (E46) Touring uit 2002. De auto is in tegenstelling tot mijn vorige auto redelijk compleet uitgerust (en dat maakt dat het toch echt als een nieuwe auto voelt). Een aantal van de opties:
- Automaat
- Leer
- Licht en regensensoren
- Climate Control
- Mistlampen
- Verwarmbare buitenspiegels
- Cruise Control
- Stuur met CC en radio bediening
- Afneembare trekhaak
- Park distance control achter
- Bluetooth (niet van BMW)
- Neerklapbaar DVD systeem tussen de voorstoelen (niet van BMW)
Het doel is om er twee jaar en circa. 100.000 km mee te gaan rijden. De ervaring leert dat het tegen die tijd toch wel weer gaat kriebelen.
Exterieur:
De auto heeft een donkerblauwe kleur die hem naar mijn smaak erg goed staat. Vergeleken met moderne stationwagens is het eigenlijk helemaal niet zo'n grote auto. Ook valt me op dat hij redelijk laag is. Desalniettemin heb ik aanzienlijk meer ruimte en comfort dan dat ik in mijn 6 jaar jongere 1-serie had.
Zijn leeftijd is hem gelukkig niet af te zien en deuken, krassen en roestplekken ontbreken. Er is wel wat sprake van steenslag maar eigenlijk minder dan bij mijn 1 serie met 175k op de teller... Toch vreemd.
Interieur:
Zoals gezegd heeft de auto een donkerblauwe kleur en deze past (ondanks mijn nu nog roze bril) perfect bij het licht beige lederen interieur. Een interieur dat, ondanks de 5 rondjes aardbol en 11 mooie lentes, nog in erg goede staat verkeerd overigens. Ik heb twee kleine zwarte vegen op het leder maar verder ziet alles er tiptop uit.
Mocht iemand tips hebben om het leer goed te houden dan hoor ik het graag!!!
Wat verder opvalt is dat het interieur erg goed in elkaar zit. De auto heeft minder kraakjes dan zijn 6 jaar jongere voorganger en zit heerlijk. Een veelgehoord probleem is dat de vloermatten nogal makkelijk op en neer schuiven en dit kan ik helaas volledig beamen. Ik ga er vanuit dat degene die dat heeft verzonnen momenteel niet meer werkzaam is in de automobiel industrie.
Kijkend naar de ruimte heb je voorin niet te klagen maar ook achterin valt het alleszins mee. Ik kan uitstekend achter mezelf zitten en het voordeel van een achterbank is dat hij, ondanks de km stand, in de meeste gevallen nog aanvoelt als nieuw! Over het algemeen mag men toch aannemen dat de bestuurderstoel het meeste te verduren krijgt.
Qua bedieningsgemak en opbergvakjes heb ik niet te klagen. Verschillende vakken bij stuur, middenconsole en in de deuren zorgen ervoor dat ik mijn spullen goed kwijt kan.
Concluderend kan ik stellen dat het interieur van deze (al wat oudere auto) op een erg hoog niveau staat. Tot dusver komt de enige irritatie voort uit de vloermatten.
Rijgedrag:
Deze auto is gemaakt voor de snelweg! Hij stuurt zwaar en in de stad merk je dat hij ook veel weegt. Bij het remmen voel je de 1.500 kg echt duwen.
De automaat werkt naar behoren en is toch wel erg lekker. Wel merk ik dat de auto stationair wat meer trilt en bij optrekken maak ik me soms zorgen dat het wijzertje van het verbruik vast hangt aan de rechterzijde van de meter (vooral bij koude motor). Helaas blijkt dit nooit zo te zijn en slobbert de motor er gewoon lustig op los bij het optrekken.
Concluderend is dit voor mij (95% snelweg km) een goede auto. Op de snelweg is hij prettiger geveerd dan de nog stuggere 1 serie en optrekken bij bijvoorbeeld 100 of 120 km per uur is echt heerlijk.
Kosten en verbruik:
De aanschafkosten waren niet al te hoog dus ik hoop er weinig op af te schrijven. Qua onderhoud heb ik er gelukkig 3 maanden garantie bij gekregen. Daarna is het afwachten. De keuze voor deze auto komt voor een groot deel voort uit probleemvrije KM met twee vorige BMW's dus ik hoop dat deze, ondanks zijn senioriteit, de naam van het merk hoog houdt.
Het verbruik valt me tot dusver (na 1 tank) een beetje tegen. Ondanks dat de auto na volgooien aangeeft dat je er bijna 1.200 km mee kan rijden (boordcomputer meldt een verbruik van 5.2 op 100) ben ik met de vorige tank met hangen en wurgen tot 900 km gekomen. Dat betekent krap 1 op 15 en dat vind ik met mijn snelwegratio (en bijna alles Cruise Control op 130) niet al te best. Toevallig wel redelijk wat file gehad dus ik hoop dat het nog verbeterd.
Ik heb overigens wel het idee dat de automaat hier voor een groot deel debet aan is. 's Ochtends bij het uit rijden van de stad is het verbruik echt enorm (volgens de teller).
Concluderend zullen de kosten de eerste tijd wel mee vallen maar hoop ik dat het verbruik nog wat beter kan.
Eerste oordeel:
Ondanks dat ik pas circa 1.000 km met de auto heb gereden ben ik tot nu toe tevreden. Comfort en rijkwaliteit zijn dik in orde, het verbruik iets minder.
Veel aanpassingen aan de auto zal ik niet doen aangezien ik die zelden een verbetering vind. Het enige wat ik overweeg is een set lampen met Angel Eyes want dat vind ik toch wel erg mooi en het past ook nog wel bij BMW. Iemand tips waar ik die met een goede kwaliteit voor een redelijke prijs kan vinden? (Ik bedoel dus volledige lampen, niet die ringen die je er in moet gaan pielen)
De komende tijd zal ik deze review regelmatig updaten.
Tips in het gebruik en onderhoud van deze auto zijn zeer welkom en mocht je een vraag hebben, stel hem gerust!
Winterbandjes eronder, op naar de sneeuw!
- 228.000 km
We zijn ondertussen enkele weekjes onderweg en het werd tijd voor de wintersloffen. Degene die mij de auto verkocht had me verzekerd dat de winterset van de 118D ook onder de 320D past.
Bij Kwikfit Venlo bleek echter dat hier geen sprake van is. De maat is wel hetzelfde maar blijkbaar komt de remschijf en/of klauw van de 320D wat verder naar buiten. Direct gevolg, ik heb een andere set winterbanden en velgen moeten aanschaffen en heb nu 4 118D wielen en winterbanden over... Beetje jammer.
Wat overigens wel opvalt is dat de winterbanden (Yokohama's) een stuk rustiger en volgens mij zelfs zuiniger (0.4 liter per km) lopen dan mijn zomerbanden. Een onverwachte maar wel plezierige verassing. Ik twijfel daardoor wel aan de kwaliteit van de pirelli zomerbanden die eronder lagen!
Verder lopen de KM's gestaag onder hem door. Enkele zaken die me zijn opgevallen:
De motor wordt langzaam warm (vooral bij koud weer), volgens de verkoper en volgens Kwikfit is dat echter normaal.
De tank met ruitenwisservloeistof tikte bij stationair rijden hinderlijk tegen het frame van de auto. Na inspectie bleek dat dit onderdeel slechts met een moer vast zit en verder enkel met plastic delen die onderin in inkepingen zakken. Ik heb een rubber geklemt tussen het frame en het tankje en het getik lijkt verholpen te zijn.
Afgelopen weekend heb ik het leer bewerkt met een wax middel en ik ben erg tevreden over het resultaat. Ik heb eigenlijk alle vegen er prima uit gekregen en het ziet er nu weer strak uit!
Concluderend ben ik nog steeds erg tevreden. Rond de kerstdagen ga ik ermee naar Oostenrijk dus dat wordt de eerste echte test! Ik houd jullie op de hoogte.
P.S. Ik heb vast een foto bijgevoegd van de winterbanden en velgen. Helaas geen BMW velgen maar ik vind ze toch wel aardig staan!
End of an era
- 239.000 km
Na slechts 2.5 maand en een kleine 15.000 KM wordt er alweer afscheid genomen van de touring.
Was er iets mis dan? Nee helemaal niet, maar ik kreeg de mogelijkheid om kostenloos in te ruilen voor iets dat ik toch wel gaver vind: Een dealeronderhouden Mercedes E-Klasse 320Cdi uit 2001 met vergelijkbare leedtijd en km stand (review volgt binnenkort).
Mijn derde en voorlopig (maar zeker niet voor eeuwig) laatste BMW was evenals zijn twee voorgangers een heerlijke auto.
Ik ben wel twee keer terug geweest naar het autobedrijf. Eenmaal met een verstopte carter (iets bij de aandruiving achter:-D) en een keer met de airco die toch wel grondig aan een beurtje toe was (constant slippend geluid). Beiden netjes opgelost onder garantie maar had eigenlijk al gedaan moeten worden bij de afleverbeurt wat mij betreft.
Buiten dat geen problemen gehad. Concluderend kan ik dus ook stellen dat het een erg prettige auto is (comfortabeler dan de 118D uit 2008).
Ik verwacht dat hij binnenkort in Heerlen te koop komt te staan.
Binnenkort dus mijn nieuwe review van de 320 Cdi! Eens kijken of Mercedes zich qua betrouwbaarheid kan meten met BMW.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.