BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition Luxury Line (2011) #2

autoreview

BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition Luxury Line (2011)

Signalement

Uitvoering320d Touring EfficientDynamics Edition Luxury Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst131.000 km
Lezerswaardering: 4%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijd voor wat nieuws

  • 670 km

De tijd voor een nieuwe leasewagen was aangebroken en het heeft me veel hoofdbrekens gekost om een besluit te nemen. Zou ik voor het hart of voor mijn portemonnee kiezen? Of was een compromis mogelijk? Mijn ervaringen met een muesli-auto waren nou niet heel geweldig (zie mijn review over de 20% Ford Focus Econetic 1.6), laat staan dat ik een 14% wagen zou overwegen.

De VW Passat is traditioneel erg goedkoop in de lease, maar ondanks mijn behoudende smaak kon het design mij geheel niet bekoren. Het kerkplein van Staphorst op zondagochtend biedt een levendiger aanblik. Neen, hier ging ik niet in rijden.

De Peug 508 kwam net uit en zag er leuk uit in de folder, maar toen ik er bij de dealer in ging zitten voelde ik mij er niet in thuis. Ik heb er dan ook niet eens in gereden.

Ik werd de trage Ford behoorlijk beu en wilde dus iets met ballen, de extra bijtelling nam ik wel voor lief, want ik ga niet vrijwillig 40k+ km/jaar rijden in een auto waar ik helemaal chagrijnig van word.

De nieuwe V60 wilde ik in overweging nemen, de D3 of de D5 zagen er wel interessant uit. Helaas zag de neus er zo gesmolten uit en bleek het echt een hele kleine auto te zijn met dorstige motor. De leaseprijzen deden mij steil achterover slaan en ik ben maar verder gaan kijken.

De Renault Laguna GT Estate had aardige papieren; het design was wel even slikken vanuit bepaalde gezichtshoeken, maar uniek was hij zeker. En verder 180 pk, 400 Nm, vierwielbesturing en voordelige leasetarieven... De proefrit met de GT Parisienne (150pk) beviel me erg goed en alle opties zaten erop.

Toen ging ik voor de grap eens naar een BMW 320d EDE Kijken. Na de facelift vond ik het een uitermate geslaagd model en het strakke interieur sprak mij ook aan. Een proefrit maken had ik beter niet kunnen doen, want ik was verkocht. Ondanks de 20% bijtelling zou het een dure leasebak zijn door de flink hogere cataloguswaarde.

Ik vond de vierwielbesturing al heel wat doen voor een goede besturing en wegligging, maar toch reed de Beamer beter: het stuurgevoel was vleziger, de Renault vond ik te licht.

De vering was sportiever maar toch comfortabeler dan de Laguna. De Renault liet hobbels harder doorkomen in het interieur. Om over de Ford maar te zwijgen trouwens, dat was hard bonken over de drempels met dat verlaagde onderstel.

Het raffinement van de beide motoren deed niet heel veel voor elkaar onder (erg smeuiig), maar de BMW was duidelijk zuiniger en levendiger dan de Renault. De Laguna stond voor aanvang van mijn proefrit op 8.1 l/100 km, en na afloop op 7.4 (wat doen mensen met hun auto, ik rij echt niet slakkerig?). De BMW liet een keurige 5.8 zien.

Na een paar weken slecht slapen heb ik de knoop doorgehakt. De keuze was -vrijwel geheel subjectief- op de BMW gevallen. Ik ben gegaan voor de 320d EDE Touring in Luxury Line. Ondanks het Luxury Line pakket moet je nog diep bukken bij BMW om tot een bruikbare cockpit te komen: de optielijst bevat nog een hoop niet aangevinkte zaken waarvan je dacht dat het standaard was.

De Luxury Line komt met: vollederen zetels, PDC achter, navi business, klimatronic, xenon koplampen, opbergpakket.

Als extra heb ik gekozen voor
- Metallic lak (Tiefseeblau), voor wat minder grijs/zwart/zilver op de weg.
- Sportstoelen. De gewone zouden verboden moeten worden door de Arbo.
- Lederen sportstuur. De zilveren accenten passsen goed bij de Satinsilber sierlijsten.
- Alpine audio upgrade, de standaard speakers zijn *** en de H/K was schofterig duur.
- Auto dimmende binnenspiegel, regen- en lichtsensors. Dit behoort standaard te zijn, m.i.
- USB audio uitbreiding. Lekker een 16GB stick erin met MP3 en klaar; geen diefstalgevoelige ipods in de auto nodig.
- Stoelverwarming. Een must in de winter, wist ik nog van mijn Avensis.
- Isofix op de voorstoel. Handig voor de kids, achterin is standaard
- Warmtewerende voorruit. Meer dan 40k Euro voor een auto en dit is een optie!?

Ik heb in de eerste vier dagen bijna 700 km gereden en ik stapte echt elke keer uit met een grote smile. Wat een fijne stoelen! Wat een fijne motor, het is echt de krachtigste auto die ik heb mogen rijden! Ondanks dat hij nog moet inrijden en ik file heb gereden, staat het verbruik op 5.7 l/100 km.

Dat had de Focus ook ongeveer, maar de BMW is echt mijlen verder in rijplezier. Invoegen op de snelweg is volkomen pijnloos en je voelt dat het onderstel tot meer in staat is dan wat ik als bestuurder aandurf.

De gordels achterin zijn minder met kinderstoelen: de bevestigingen zitten vrij diep in de zitting weggestopt en ik moet toch zeker 3x vloeken voordat ze vastzitten.

Opbergruimte zoek je tevergeefs, de ruimte is minimaal: in de deuren kun je kleine dingen kwijt. De middenarmsteun laat een zonnebril en een zakje drop toe. Het handschoenenkastje is zo brak van vorm dat de map met het onderhoudsboekje er met wat proppen net in past. Oh ja, ik heb een asbak om de rest van de spullen in te doen.

De bediening van de instrumenten ging blindelings, alles zit waar je het verwacht en de knoppen geven een goede feedback zodat je ze zonder kijken kunt verstellen. Ook de iDrive werkt prettig, ik kan er weinig op aanmerken. Jammer is alleen dat audio tracks op alfabet staan ipv per map. Is niet handig met 12 GB aan MP3. Gelukkig kun je wel simpel zoeken in de nummers.

Bellen met bluetooth ging niet, mijn E71 wilde wel pairen, maar verbrak daarna elke 5 seconden de verbinding. Een Sony-Ericsson Satio werkte echter zonder problemen en het geluid was van een goede kwaliteit: de gebelde hoorde niet eens dat ik in de auto zat.

Voor de rest kan ik nog weinig zeggen omdat ik nog geheel op de roze wolk zit. Een update volgt na de wittebroodsweken :-)

Freude und Trauer

  • 7.700 km

Inmiddels zijn de wittebroodsweken voorbij en kan ik wat zinnigs roepen over mijn auto: de teller staat op 7700 km. Heel kort gezegd kan ik stellen dat er niet vreselijk veel veranderd is in mijn beleving van de auto ten opzichte van wat hierboven staat, al heb ik wel een paar "verbeterpuntjes" gevonden.

Ik zal maar met de slechte dingen beginnen.

Wel heb ik nu ervaring met het navigatiesysteem opgedaan. Deze werkte in eerste instantie niet bij aflevering en het heeft de BMW garage zo'n 12 dagen en 3 nieuwe boordcomputers gekost om erachter te komen dat met het inbouwen van de Alpine set er een simpele configuratiefout gemaakt was. Het kwam erop neer dat de Alpine /in plaats van/ de navigatie was ingesteld, maar dat had natuurlijk /in combinatie met/ moeten zijn. Ik zal maar niet herhalen wat ik zei toen ik dat hoorde. Ik was *not amused*, maar dat moge duidelijk zijn, al hep ellek nadeel se foordeel: ik mocht die 12 dagen lekker rondscheuren in een gloednieuwe 118i met automaat. Jammer dat er geen automaat + diesel in de 20% categorie leverbaar is, want ik zou er zo voor tekenen.

De Business navigatie werkt op zich goed, alleen de stem-instructies vind ik niks. Mijn oude TomTom en zelfs de Navigon doen dat beter. De stem hakkelt; er zitten pauzes waar dat niet moet en woorden zitten aan elkaar waar je een pauze verwacht. Wel één voordeel tov mijn vriendin/kids: er zit een muteknop op de navigatie. De kaart plus de bolletje-pijltje instructies zijn duidelijk genoeg om niet verkeerd te rijden.

Wat de audio betreft, ik ben best blij dat ik de Alpine upgrade heb genomen, want het geluid is lekker strak. Een stuk beter dan de standaard speakers, heb ik in de 118i ondervonden. Toch denk ik dat mijn Avensis beter bedeeld was, want de Alpine set bevat volgens mij alleen maar betere speakers voorin de auto. Achterin klinkt het net zo zwak als de standaardset. Bij de Avensis had ik 10 speakers helemal rondom, waar je dus beter "ingepakt" werd in het geluid. De Alpine speakers daarentegen klinker wel iets helderder en strakker. De bas heeft een goede punch zonder dat het een boombox wordt, en daar houd ik wel van. Ik ben niet zo van die übervette bassen zonder definitie die je uit die Halfords sets hoort komen. Wel lijkt er een bugje in de software te zitten: als ik van MP3 naar de radio schakel en weer terug, speelt de MP3 niet meer verder. Dan moet ik één menu hoger weer USB als source kiezen en dan gaat de track weer verder waar hij gebleven was.

Mijn pogingen de Nokia E71 te pairen heb ik maar opgegeven, wat een *** telefoon, ik heb er meer issues mee. Ik gebruik mijn eigen Satio maar, die werkt zonder problemen.

In de auto heb ik zowel voor- als achterin Isofix bevestigingen zitten, wat erg handig is als je kinderstoelen wilt pastprikken. De beugels zijn voorzien van een afdekklepje voor als je ze niet gebruikt. Wat een ontzettend goedkope rommelklepjes zijn dat. Die dingen schieten gemakkelijk los en zwerven dan door mijn auto, echt een waardeloos systeem.

Mijn laatste kritiekpunten zijn (en blijven):

Het gebrek aan aflegruimte. Ik kan mijn zonnebril, sponsje en ramenwissertje nauwelijks kwijt, laat staan als daar een doos dropjes bij komt. Godzijdank heb ik mijn muziek op USB, want ik zou echt niet weten waar ik CD's zou moeten laten.

De versnellingsbak. De achteruit en de eerste versnelling zitten naast elkaar en zijn nauwelijks te onderscheiden: de één is naar links en dan naar voren. De achteruit is hard naar links en dan naar voren (dus zonder palletje in te drukken e.d.). Wat denk je dat er gebeurt als je haast hebt en je even snel de auto wilt keren op een drukke weg? Of je staat voor het rode licht te suffen en het licht blijkt al op groen te staan... "piep! piep! piep!" roept de parkeersensor, "u drukt bijna de kofferbak in uw achterligger".

Nu de goede punten, want die zijn er ook zeker wel!

Het rijden is numero uno. Het klinkt cliche, want elke BMW review rept hierover, maar het is gewoon waar. Een Ford rijdt ook goed, een Avensis is comfortabel, maar een BMW is BMW. Strak, precies, snel. Het sturen is precies vlezig genoeg, je voelt geen aandrijfreacties bij het optrekken. De tractiecontrole grijpt pas laat in, en ook al ben ik geen maniak, je merkt dat de auto veel toelaat. Ook boven de 140 km/u geeft de auto geen kik en voel je precies waar de wagen naartoe gaat. Echt heel fijn.

Het stuurwiel bekijk ik nu met andere ogen, sinds mijn vriendin opmerkte dat die zilveren accenten dezelfde V-vorm hebben als een sexy damesslipje. Ik stap nu elke ochtend in met een brede grijns :-)

Verder ben ik nog erg content over de extra's die ik heb genomen: de sportstoelen zitten heerlijk, de regen- en lichtsensor doen hun werk goed. Zeker met zo'n zomer als die van 2011 kun je die regensensor wel gebruiken. De xenon koplampen zijn super. Het is de eerste keer dat ik ze heb, maar ik wil niet meer zonder.

De bediening van de iDrive vind ik geweldig. Ik weet niet wat sommige mensen bezielt dat ze het zo afkraken (of is dat de oude versie?), want alles zit logisch geordend en is snel te vinden. No complaints here, mister.

De locatie van het navigatiescherm vind ik ook goed gekozen, want je kunt je ogen op de weg houden en door de grote kap reflecteert er geen zonlicht. Een stuk beter dan de Ford, waar het display veel te laag zat en waar de zon ook geregeld in reflecteerde.

Het verbruik vind ik best goed: of ik sta uren in de file op de Brusselse ring, of ik rij vlotjes *kuch* 140 op de snelweg, en dan toch een verbruik van 5.7 l/100 km. Dat is netjes, want de Avensis (ook een 2 liter dieselblok) zat op 6.2 en de Ford zat op 5.8 (met 1.6 grasmaaier diesel). Met name omdat de auto echt snel is in vergelijking met de andere, die 163 pk / 380 Nm komen met het grootste gemak los en maken het een ontzettend smeuïge wagen.

Wintertijd

  • 17.500 km

Het is oktober en zo langzamerhand wilde ik eens gaan denken over winterbanden. De bandenboer had of tijd begin oktober, of eind november.

Ik wilde geen verrassingen met een RWD en opteerde voor de eerste optie. Lekker dan, want oktober kende temperaturen die ik in augustus niet heb gezien. Hopelijk zit er nog profiel op tegen de tijd dat ik het echt nodig heb, want je merkt het verschil wel als je met 25 graden een klaverblad rondt... Nu weet ik tenminste hoe het DTC lampje eruit ziet.

De bluetooth vind ik niet fantastisch; de Nokia-E71-die-maar-niet-wilde-pairen is gelukkig weg en vervangen voor een Galaxy S2. Het pairen gaat goed en de synchronisatie van het adressenboek levert ook geen issue op.

Echter, regelmatig klinkt het gesprek alsof iemand door een rietje zit te blazen in een glas drinken. Ook moet ik nu op zoek naar een nieuwe snap-in adapter als ik mijn foon in de auto wil opladen. Ik weet niet of ik zin heb om me weer voor 80 Euro te laten naaien, ik laad 'm thuis wel op.

Minder gelukkig was ik ook met een kapot koppelingspedaal. Ik had er koud 12000 km opzitten!

Zomaar van het ene moment op het andere kwam het pedaal niet meer goed naar boven, alsof de veer stuk was. Gelukkig kon ik de volgende dag bij de garage terecht, maar onderweg er naartoe werd het probleem erger: het aangrijppunt zakte steeds dieper weg. Ik vermoed dat de drukcilinder er geen zin meer in had. Op het laatst moest ik zelfs met twee handen aan de pook trekken om te kunnen schakelen!

Het pedaal is netjes vervangen, maar ik sta er wel even van te kijken dat dit zo vroeg al optreedt. Ik hoop maar dat dit het laatste probleem is, want voor de rest is het een dijk van een wagen.

Nu ik bij een andere klant zit sta ik veel minder in de file en dat heeft duidelijk gevolgen voor het verbruik: volgens de boordcomputer zit ik nu op 5.3 l/100km! Niet slecht gezien de vlotte rijstijl die ik hanteer.

Inmiddels ben ik er ook achter hoe je MP3's in de juiste volgorde kunt afspelen (ipv alfabetisch op titel). Je moet op Zoeken drukken en dan de muziek per directory afspelen. Dan sorteert hij de tracks op de bestandsnaam in plaats van de titel.

Dat luistert een stuk prettiger met sommige albums.

De winter door / de eerste beurt

  • 29.500 km

De kilometers vliegen me om de oren, maar je hoort mij niet klagen.

De sportzetels zijn nu een beetje "ingezeten" en ik kan er nu lang in zitten zonder last te krijgen van mijn rug.

Verder is de motor nu aardig losgekomen en rijdt de wagen soepel en snel. Ik heb er 1x een litertje olie bijgedaan omdat het peil wat aan de lage kant stond.

Het winterweer ben ik goed doorgekomen met de wintersloffen. Ik had ze niet zo hard nodig als vorig jaar, maar er waren toch enkele dagen dat ik blij was dat ik ze had.

Ik zag anderen glijden waar ik gewoon kon rijden (en dat met RWD), en op een paar verloren momenten heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik wat rondjes gedaan op een versbesneeuwd, leeg parkeerterrein en de TC uit... *grote grijns*

Even, heel even voelde ik me weer jong :-)

Toen de kilometerstand in de buurt van de 30k kwam begon de auto te zeuren dat ik naar de garage moest voor een kleine beurt. Aangezien de auto zelf aangeeft wat er moet gebeuren, stond ik met een uur weer buiten, want buiten de olie verversen hebben ze bij de delaer niet veel hoeven doen.

Ik weet niet of ik het wat vind, die variabele onderhoudsintervallen, maar als ik het vergelijk met de 15k intervallen bij Toyota, dan is dit toch wel beter. Hopelijk krijg ik niet dat ik om de paar duizend km een volgende melding krijg, want dat is zonde van mijn tijd.

Voorjaarsschoonmaak

  • 32.000 km

Na de matige winter werd het tijd om de zomerbanden er weer onder te laten zetten.

De afspraak was snel ingepland en nu rijd ik weer rond op de oorspronkelijke banden. Wat een verschil zeg!

Met warm weer kon je duidelijk voelen dat de winterbanden van zacht rubber waren, soms voelde je de auto het rubber op het wegdek smeren, alsof je boter op je brood doet.

Nu voelt de auto strakker, lichtvoetiger en reageert hij nog alerter op stuurbewegingen. Ook is de wegligging verder verbeterd, je voelt veel beter waar de auto heen wil.

Of het moet zijn dat de lentezon mijn bloed doet borrelen, maar de auto rijdt niet alleen lekkerder, ik denk dat 'ie ook nog zuiniger is. De tijd zal het leren.

Een van de dingen waar ik me nog steeds wel an erger is het gemak waarmee je de auto in R zet in plaats van 1. Dat vind niet alleen ik, maar mijn vriendin denkt er net zo over.

Er is geen hendeltje of speciaal drukpunt om te voorkomen dat je de auto in achteruit zet. Als je dus haast hebt of als je snel probeert te keren op een weggetjes terwijl er auto's aankomen, dan kun je er gif op innemen dat je pook te hard doordrukt en dus achteruit selecteert.

Wat mij betreft een designfout.

Ziezo, ook even de stats bijgewerkt in de verbruiksmonitor (zie extra tabblad bovenin de review).

Het gemiddelde komt uit rond de 5.7 l /100 km, wat ik alleszins mee vind vallen gezien mijn wat zware rechterschoen :-) Vergelijk het maar eens op www.werkelijkverbruik.nl, daar is het gemiddelde van een 320d EDE 5.8 l / 100 km.

Ik vraag me echt af hoe de gemiddelde Nederlander dan rijdt, constant in zijn 3?

In de verbruiksmonitor is duidelijk te zien dat filerijden het verbruik omhoog doet knallen, anders had ik op hooguit 5.5 gezeten vermoed ik.

Een jaartje verder

  • 58.000 km

Inmiddels heb ik de auto nu bijna een jaar in gebruik en ik nader de 60k km grens al... Dat gaat best hard met de kilometers, al zeg ik het zelf. De auto was het met me eens en gaf aan dat het tijd was om een afspraak met de dealer te maken.

Direct de week erop kon de auto terecht voor zijn 60k beurt en kreeg ik aan het einde van de dag de auto keurig gezogen en gewassen weer terug. Wat het onderhoud betreft was er niet veel te doen voor de monteur, wat olie en ruitenwisserbladen.

Elke ochtend stap ik nog steeds met een grote smile in de auto om naar mijn werk te rijden. De wagen zit als gegoten, net een oude handschoen.

De bak is in de loop der tijd wat losser geworden waardoor ik wat minder gedoe hebt met misschakelen. Sturen gaat echter nog net zo strak als in het begin, lekker precies dus.

Na zo'n jaartje rondrijden moet ik zeggen dat ik best wel blij ben met mijn Beamer. De stevige bijtelling betaal ik dan ook met geheven hoofd aan meneer de fiscus.

De 80k voorbij

  • 85.000 km

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana, zei Groucho Marx ooit. En dat is maar al te waar.

De kilometers vliegen voorbij alsof het niets is en ik ben al bijna op de helft van het contract, qua kilometers. De teller stond op ruim 80k toen de boordcomputer het tijd vond om de garage op te zoeken.

Ik zou er een lang verhaal van willen maken, maar dat wordt lastig. Buiten het reguliere werk zoals olie verversen, vloeistoffen bijvullen e.d. hoefde er niets te gebeuren aan de auto.

Het interieur voorin ziet er nog netjes uit, de stoelen zijn nog mooi strak en er zitten geen rammels in het dashboard. De achterbank is het mindere gedeelte van de auto, maar dat is dan ook het gedeelte waar de kinderen zitten... Ik ben erg blij dat ik voor de zwartlederen bekleding gekozen heb en niet de oyster.

Na zoveel kilometers heb je ook de ergonomische missers allemaal wel een keertje gezien, en ook deze auto heeft er een paar.

Ik ga niet azijnpissen over het schakelen, dat heb ik hierboven al gedaan. Het aantal missers is wel stukken minder dan eerst, maar als ik ingenieur bij BMW was, had ik het anders gedaan. Gewoon een automaat de volgende keer :-)

De hoogteverstelling van de stoelen vind ik minder handig (eufemisme) dan bij andere merken. Met name om de stoel weer omhoog te krijgen vereist acrobatische toeren. Ze hadden beter het pompmechanisme van Ford kunnen overnemen. Of standaard elektrische verstelling monteren, zoals in mijn Toyota.

Stelletje krenten daar in Munchen.

De gordels achterin zijn lastig vast te maken icm kinderstoelen: de gordels zitten diep in de zetel en vlak naast de stoel. Het kost altijd een paar krachttermen vooraleer mijn kinderen ingesnoerd zijn.

De regensensor is soms nog iets te gevoelig, maar eerlijk is eerlijk, het is de beste die ik gehad heb in al mijn auto's. Met name bij opspattend regenwater op traditioneel asfalt wil hij enthousiast aan de gang, zoals je in Belgie vaak hebt.

Voor de rest ben ik erg tevreden met mijn auto. Ik vind hem nog steeds erg mooi en hij rijdt als de spreekwoordelijke brandweer. Het is allesbehalve een straf om elke dag naar je werk te moeten rijden.

Snif snif

  • 131.000 km

Helaas heb ik de auto weer moeten inleveren, ruim voordat het leasecontract voorbij was. Ik ben van werkgever veranderd en ik kon de wagen niet meenemen.

De BMW is me erg goed bevallen, ook al was de ruimte nu en dan wat krap. De motor verbruikte nul olie en de auto heeft me nooit in de steek gelaten. De dagelijkse glimach die ik bij het uitstappen had, zal ik nooit vergeten.

Zeker nu ik een nieuwe voorloopauto heb, realiseer ik me wat ik heb achtergelaten. De spullen die erin zaten waren weliswaar duur betaald, maar het werkte allemaal wel goed. Mijn huidige voorloopauto heeft misschien wel een rijkere standaarduitrusting, maar volgens mij is er niets in de praktijk getest.

De tijd is aangebroken om een nieuwe auto uit te zoeken en ik zou zo weer een BMW nemen, ware het niet dat de Touring nu toch echt te duur is. Niet alleen qua 25% bijtelling, maar ook qua leasebedrag.

Ik ga niet voor zo'n bedrag in een kale schrapers-316d met stalen wieltjes rijden. Neen, met een BMW wil ik namelijk Freude am Fahren, leer, xenon etc. Das beste oder nichts. Oh wacht... die frase ligt gevoelig in München.

Wie weet wat de toekomst nog brengt, want ik blijf het een fantastische auto vinden. Van sommige dingen weet je pas wat je mist als het er niet meer is.

Zie daarom mijn volgende review waarom je een BMW moet nemen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.