BMW 320d Touring (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 14.000 km |
KM-stand laatst | 39.000 km |
BMW 320D touring
- 39.000 km
Hoera (weer) een kleine op komst.
Naast de levensvreugde die dit brengt is dat ook een moment dat onze mobiliteit daar op aangepast moet worden.
Toch wat serieuzer kijken naar het aanbod waar ik normaalgesproken thuis geen fiat voor kreeg ...
Dit mensje wordt de tweede aanwinst in ons gezinnetje en dus is een ruime station eindelijk verantwoord ?.
De station namelijk altijd al een mooi model gevonden, maar in je 1tje en zonder hobby’s als fietsen of verhuizen niet echt van node....
Dan de keuze, bepaalde eisen had ik wel: minimaal even snel als de GTD, station dus..., diesel ivm met de km’s, iets moois (in mijn optiek ?) .
Dankzij de combi diesel/snelheid/station valt al redelijk wat af....
Zal de uiteindelijke shortlist noemen want als liefhebber komt eigenlijk ieder merk, nou heel veel dan, wel in ogenschouw.
-nieuwe ford focus station 2L diesel in st-line (precies die zoals in het promo filmpje).
eigenlijk wel super mooi en goede kandidaat. Maar vind de 150pk net niet toereikend genoeg. Wellicht wat subjectief maar toch.. ?
-golf gtd variant.
Zoals we al hadden maar dan als station. Op het sprintje dus wel 1seconde inleveren maar volgens mijn gevoel had ik dat toch al wel gedaan door de 19” met naar mijn gevoel te hoge banden (aangepraat door de bandenboer ?)
Na een inruil voorstel kwam daar toch wel iets uit waar ik het anti-VAG team hier aardig wat voer geef.....
Maar ook thuis werd ik weer even met beide benen op de grond gezet: zoveel geld voor een golf!!!??? Daar heb je ook “de uiteindelijke keuze van mijn speurtocht “ voor.
->the winner: BMW 320D touring, high executive M-line.
Station>check
Diesel>check
Mooi>check ; meneer die hem samengesteld heeft heeft de juiste vinkjes gezet en weggelaten...
Snel>check ; ja had ook liever die 6cyl gehad maar kom dan toch op het punt dat die diesel bedoeld was om toch ook enigszins de kosten binnen de perken houden.
Dan het zoeken naar die speciale auto op het web, is bijna toch het leukste.. uiteindelijk onderhand alle tourings, golf variants wel gezien.
Maar wanneer je hem niet zelf samenstelt igv 2e hands en toch je eisenpakket heb ben je wel even bezig.
Uiteindelijk toch een mooie gevonden bij BMW Amsterdam. Onder het mom van gezellig in Amsterdam lunchen en onderweg even bij die BMW kijken samen wezen kijken ?. In het echt was ik er nog meer weg van en na de proefrit was eigenlijk de keuze al gemaakt....
Helaas komt dan toch het financiële gedeelte en bleek eea toch iets boven budget.
Maar.... blijkbaar moest de omzet voor 2018 toch nog iets omhoog en kreeg ik een belletje of we mekaar niet iets tegemoet konden komen. Zoals de plaatjes laten zien is dat uiteindelijk wel gelukt en zijn wij nu de trotse bezitter!!
Mijn bevindingen:
Over de ruimte kan ik kort zijn, we zijn niet erg groot dus we zitten zeer ruim. Qua spullen inladen is hij ruimer idd maar het is nog steeds geen Skoda. Tja voor ruimte alleen had je heel anders moeten shoppen lijkt mij.
Maar moet bekennen dat ik dus al paar keer heb verkeken op zn mogelijkheden. Aardig moeten puzzelen om die glijbaan er toch in te krijgen, ook de kinderwagen in combi met het fietsje ging niet van harte... maar goed, kan er nog steeds een hoop in kwijt en verwacht ook de eventuele vakanties naar Italië gewoon volgepakt zonder problemen te doen.
Over de Snelheid dan. Deze is goed, tja je moet je meerdere erkennen in de grote jongens maarrrr hij komt aardig mee, en zoals gezegd had ik graag de 330d gehad maar nu blijft het verbruik zelfs inclusief overdreven optrekken rond de 1:18. Ondanks de verschillende rij modi staat hij altijd op comfort, schakelen doet ie haast onmerkbaar en als je wil kan je nog steeds snel versnellen. Ook heb ik de stuurflippers, gebruik ze eigenlijk niet (de technici wisten echt wat ze deden, ik ga zelf geen betere schakelmomenten vinden...) maar zou ze wel altijd aanraden (hoort toch gewoon op zo’n auto?). En dan ook uiteraard de bijbehorende wegligging, man wat kan je deze wagen om een hoek gooien als een hothatch, het is zeker geen sportwagen maar een slechte bestuurder van een porsche bijvoorbeeld zal zich ongetwijfeld irriteren dat dat dieseltje in de bocht voorbij komt.
Omdat toch aan de rest van de familie te verantwoorden is de automaat super zacht en versnel je zonder te merken. En ondanks het M pakket onderstel voelt hij bij normaal rijden lekker soepel aan. Na een paar seat’s ben ik ook wel wat gewend, zeker de Leon 1p voelde alsof die verlaagd was. Deze touring is de ideale mix van sportiviteit en souplesse, zeggende vanuit de voorkeur voor sportiviteit ?.
Wel wat minder aan het rijden is die electronisch stuurbekrachtiging, in lange bochten heb ik soms het gevoel dat hij verspringt/wacht en met zo’n strak sturende auto (en zeker qua reputatie) is dat wel een smetje op het blazoen.
Over het algemeen dus zeer te spreken.
Ook heeft hij de juiste opties zoals;
-pano-dak, heerlijk dat ruimtelijke gevoel
-High ex., heerlijk systeem van BMW en zeer gebruiksvriendelijk, alles eigenlijk wel te vinden zonder boekje raadplegen, scherm ook mooi en leuk gedetailleerd wanneer in gebied met kenmerkende gebouwen. NAVi is ook snel met alternatieve routes maar jammer dat dit geld kost (zn geld overigens wel waard!!)
Maar en ook bij anderen in de review gezien de ontvangst is niet goed, af en toe geeft hij toch: geen sign. !!!
-leren bekleding, fantastisch mooi om naar te kijken en heerlijk warm in de zomer en lekker koud in de winter.... ? thank G for stoelverwarming! Daarentegen wel makkelijk schoon te maken met 2 koekiemonsters op de achterbank. Ook die electronische lendesteunverstelling is perfect, hij klemt je echt goed vast indien gewenst en dat zelfs met mijn (slanke) postuur..
-hifi plus systeem, 2subjes onder de voorstoelen en aparte tweeters. Net even beter en iets voller geluid.
Uiteraard wat minpuntjes en gok dat de 25k aan opties wel het uiterste was wat de 1e eigenaar wou uitgeven.
-dode hoek herkenning (of hoe het ook moge heten) had zeker gemoeten, dus nu maar zelf over de schouder kijken.
-boardcomputer, deze is erg minimaal, dat was in de golf en Leon wel beter. Zou echt veel uitgebreider mogen.
-wel gescheiden airco maar zou ook graag een stand hebben waar alles gewoon 1 temp. Wordt. Zit toch 90% van de tijd alleen.
Ook geeft hij bij het starten aan wanneer ie onderhoud nodig heeft, dat hoef ik echt niet zo vaak te zien...
-spiegels zijn niet electronisch inklapbaar (schaam je BMW)
Wat hij ook niet heeft en ik ook niet zou aanvinken is de lane departure. 2voorgaande voitures waren hier wel van voorzien en ik heb het 3x aangezet om mensen te laten zien. Daarna uit en nooit meer aan, had die centjes liever ingezet voor een paar leuke opties. Ik verwacht wel dat deze functies komende tijd geperfectioneerd worden en zowel auto’s als omgeving daar meer klaar voor zijn. Net zoals het adaptieve CC, ik heb gewoon de Normale CC om een constante snelheid te houden en uiteraard de normale irritatie voor mensen die ineens harder gaan rijden. Waarom dan niet adaptief? Wanneer de CC steeds harder of zachter gaat is het verbruik ook niet beter....
Verbruik is ook goed, niet bij mij maar zou echt super zuinig kunnen zijn. Beetje gechargeerd uiteraard want ik rij ong 1:18 met mijn zware voet.. met 1tank zou je best wel 1100 of 1200km kunnen halen, ik haal ongeveer 900km. Ik ben nu ook wel zuiniger dan met de GTD dus dat is al plus.
Onderhoud kan ik ook nog niet veel over zeggen, grote beurt is in ieder geval wel minder dan bij VAG. Ik verkoop het nu dan ook maar dat ik voor de kosten BMW ben gaan rijden, i.p.v. golf ?.
Uiteraard gaan de echte kosten nog komen; nieuw 19”rubber met BMW breed, remmerij of andere onderdelen, verwacht dat die ook aan de prijs zijn maar heb met de jaren ook wel gemerkt dat alle waar naar zijn geld is.
Al met al hebben we veel plezier van deze auto en verwachten nog meer plezier te gaan hebben.
Zal tzt een update houden om het verhaal van wat meer feitjes te voorzien , indien specifieke vragen: laat maar weten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.