BMW 320d Executive (2003) #4

BMW 3-serie
BMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serie - interieurBMW 3-serie - interieur

Uitvoering320d Executive
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003

Na een uitstekende ervaring met mijn eerste BMW 320D, wederom een 320D aangeschaft. Uitvoering ’dynamic executive’.Mooie complete auto. Sportstoelen zitten heerlijk, maar moeten wel bij je postuur passen. Iemand die erg groot/breed/zwaar is zit bij mij niet echt lekker in de auto. Al 3 jaar lang uitsluitend genieten van de fantastische rijeigenschappen van de auto. Het is alsof je op rails rijdt, zo strak ligt de auto op de weg en stuurt hij. Vele merken pretenderen te kunnen concurreren met BMW. Ik heb de laatste weken in verschillende andere(voorwielaangedreven) auto’s gereden, omdat ik dit jaar aan vervanging toe ben. Er komt er niet één in de buurt, terwijl ook daar toch auto’s tussen zaten van 45.000 euro.Verbruik is fantastisch. Ik kom zelden boven de 6 liter/100 km. Op de lange baan zelfs onder de 5,0 liter bij 110 km/uur op de cruise control. Over alles aan en in deze auto is goed nagedacht. Dat merk je pas als je er al een paar weken in gereden hebt.
Is het dan alleen maar lof? Bijna wel. De ruimte is zondermeer beperkt voor een auto in deze prijsklasse. Zowel qua binnenruimte als qua kofferruimte is het aan de krappe kant. Anderzijds heb je die ruimte maar 1 of 2 keer per jaar nodig, maar dan zou het wel lekker zijn. Verder zit ik het grootste gedeelte van de 50.000 km/jaar alleen in de auto, dus ja....
Zoals al gemeld ben ik op dit moment aan het kijken naar iets anders. Van de Japanse merken is er niet één meer over. Prestaties niets op aan te merken. Alle diesels presteren tegenwoordig meer dan behoorlijk. De rij eigenschappen en de gebruikte materialen echter is toch wel even van een ander niveau. Daarbij komt dat de Japanse merken zeer beperkt zijn in hun uitvoeringen. Passat was best een fijne auto, maar ik blijf kritisch naar al die kracht op de voorwielen. Zeker met de hedendaagse diesels met die hoge koppels. En onderschat niet...een aangeklede Passat Highline kost ook 46.000 euro! daarvoor koop je een BMW of Mercedes in een wellicht wat soberder uitgevoerde versie, maar heb je wel een auto met sublieme rij eigenschappen. Ik vrees dan ook dat het weer een BMW zal worden of wellicht een Mercedes. Het afwerkingsniveau van de C klasse is geweldig. De kwaliteit druipt er werkelijk van af. Echter als ik de recenties lees blijkt het toch een auto te zijn met veel storingen. Dit zou wel eens een negatief effect kunnen hebben op mijn besluitvorming. Niets is zo vervelend als storing aan een auto. Zeker als je er dagelijks op moet kunnen vertrouwen en je 50.000 kilometer per jaar moet rijden.

Geen. Aleen in de garage geweest voor regulier onderhoud. Verder probleemloos gereden. Ook met mijn vorige 320 D (120.000 km. mee gereden) nooit in de garage gestaan. Na hele slechte ervaringen met Ford en Opel een zegening! Daar had ik bijna een eigen bureau in de garage staan en dachten ze dat ik een collega was i.p.v. een klant.

PRIVATE LEASE BMW 3-serie