BMW 320d Executive (2003) #3

autoreview

BMW 320d Executive (2003)

Signalement

Uitvoering320d Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na veel twijfel (BMW was niet echt ’mijn’ merk) is mijn keuze toch op de 320d gevallen. En tot nu toe heb ik daar nog geen moment spijt van gehad. Integenstelling tot mijn vorige auto heeft deze auto nog geen enkel mankement vertoond!

Hoewel BMW het niet zo noemt is de Lifestyle Executive eigenlijk een soort actiemodel. Ik denk zelfs dat ik deze wagen helemaal niet gekozen had (meer dan 40k voor een auto met wieldoppen, slingerraampjes achter en zwarte deurgrepen vind ik echt een beetje treurig ogen), als er niet voor zo weinig geld deze extra accessoires waren aangebracht. Gelukkig heeft mijn wagen nu wel lichtmetalen velgen, witte knipperlichten, bediening aan het stuur en meegespoten handgrepen. Daarnaast is hij ook nog eens voorzien van een sportstuur, achteruitrij sensoren en sportstoelen.

Maar goed, nu even over mijn rijervaringen; in één woord prima!
Lekker veel koppel en bij constante snelheid is ie mooi stil. Je hoort alleen wat banden- en windgeruis.
De versnellingen zijn trefzeker in te leggen (echt snel schakelen gaat wat hakerig) en hij stuurt heerlijk direct.
De ruimte achterin is beperkt, maar daarvoor kies je ook geen BMW.

Vorige week, bij km. stand 38.000 heeft ie de eerste beurt gehad. Blijkbaar smaakte de olie nog lang goed, want ik zat volgens de service-indicator maar 1000 km. boven het ’beurtmoment’.

Qua afwerking en uitstraling vind ik dit model veel mooier en degelijker ogen dan de nieuwe typen BMW’s. Het gebruikte leer in deze uitvoering oogt door de structuur wat vreemd, maar de heerlijke zit van de sportstoelen maakt alles weer goed.

Update januari 2005:
Inmiddels is de teller opgeschoven naar meer dan 64000. De tweede service interval is nog steeds niet nodig en de indicator geeft aan dat ik nog meer dan 10.000 mag rijden alvorens er een beurt verlangt wordt.

Bij 62.000 km zijn er voor het eerst twee nieuwe achterbanden op gekomen. Ze waren met 2,5 mm nog niet aan hun einde, maar met de winter op komst toch maar preventief laten vervangen. Met deze kilometerstand zijn ze relatief toch al lang genoeg meegegaan.

De wagen is nog steeds heerlijk stil van binnen, geen enkel piepje of kraakje te horen! Wel vind ik dat je de banden en de wind goed erg goed kan horen.
Het enige wat ik echt mis is... een bekerhouder.

Update januari 2006:
Zo, weer een jaartje verder en de teller staat nu op ruim 110.000 km. en de service incicator zegt dat ie over 5000 km. een beurt nodig heeft. Dat geeft dus een gemiddeld interval van 38.000!

Verder eigenlijk weinig toe te voegen dit keer. Nog steeds rijdt de BMW heerlijk fijn en soepel door het Hollandse Randstedijk verkeer. In de tussentijd zijn alleen nu ook de voorbanden vervangen, maar dat is alles. Geen defecten of andere garantiedingen aan de hand gehad. Het interieur oogt zelfs nog als nieuw en er zijn geen rammels te horen.
Volgens de boordcomputer wordt een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 5,1 liter op 100 kilometer. Dat is bijna 1 op 20! Toegegeven ik rijd veel op de cruise control, maar zeker ook vlot.

Laatste update December 2006:
Afgelopen week de BMW met ruim 138.000 op de teller ingeleverd i.v.m. ander werk.
Tot het moment van afscheid reed ie nog steeds even fijn als nieuw.

Even een korte samenvatting van de extra kosten naast het gebruikelijke onderhoud.
- 1x nieuwe velg i.v.m. uitwijk in de berm
- 1x (!) set nieuwe banden
- 2x plaatschade
- nieuw spiegelglas links i.v.m. bruine vlekken

Dus in bijna 140k km. niks nada noppes nul aan storingen of specifieke reparaties gehad. Al met al is het een zeer betrouwbare auto gebleken!
Volgens de boordcomputer lag het verbruik op 1:20, maar in de praktijk aan de hand van de tankbonnetjes lag dit zo rond de 1:18. Erg netjes lijkt me voor een dergelijke, toch wel sportieve auto.

PROBLEMEN

Een probleempje met het geluid van de carkit, maar deze is geen BMW accessoire.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.