BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2012) #4

autoreview

BMW 3-serie
BMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serie

Signalement

Uitvoering320d EfficientDynamics Edition High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst11.500 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verwennerij

  • 2.100 km

Door een samenloop van omstandigheden gebruik kunnen maken van een superscherp aanbod van deze schitterende wagen. Doordat het een voorraadauto was had ik geen keus in de opties, maar hij is dusdanig uitgerust dat in de meeste wensen voorzien is (en al helemaal voor het geld wat BMW wil hebben voor hun opties!).

De opties die er op zitten;
- Automaatbak! Als je de keus hebt vink hem aan, de bak is fantastisch. Boterzacht schakelen en als je hem op zijn staart trapt in de "sport" stand gaat er wereld voor je open. Deze maakt zelf schakelen echt helemaal overbodig, ook bij een sportieve rijstijl. Als je wel opties kan aanvinken neem dan wel even de stuurschakeling er bij, het is erg prettig om net voor een snelle inhaalactie even 1 of 2 verzetten terug te gaan, dan hoeft de bak dat niet meer te doen als je het gas intrapt (wat op zich best heel snel gaat). Ik heb ze niet, maar met het pookje gaat dat op zich ook prima.

- Navi-systeem professional. Erg uitgebreid, groot scherm, harddisk in het systeem voor muziek, kan erg goed overweg met een iPhone (zowel muziek als bellen). Adresboek van je telefoon wordt overgenomen en je kan er dan met een paar drukken op de knop naartoe navigeren. Mooi systeem wat heel natuurlijk werkt. Alleen de aanwijzingen van de navi zijn soms even wennen, ik ben andere interfaces gewend waardoor ik wel eens een weg te vroeg of te laat neem. Goed kijken scheelt een hoop, denk ik.

- Xenon verlichting. Doe het nou gewoon. De lampen geven mooi helder licht, zowel dim- als grootlicht. En: je krijgt er die LED-ringen-dagverlichting om de lampen bij, die kenmerkende voor BMW (Ik vind ze schitterend, zo ontzettend veel mooier dan die woonwagen-kerstverlichting van bijv. Audi!!). Elke keer als je hem van het slot drukt lichten ze op, staat erg mooi in het rijtje geparkeerde auto's;-)

- Neerklapbare achterbank. Het is een sedan. En niet een hele grote. De achterbak is weliswaar prima qua formaat, maar grotere stukken zijn een probleem. De neerklapbare bank maakt hem net wat flexibeler qua ruimte. Het zal echter nooit een verhuiswagen worden, mede omdat er geen trekhaak achter mag.

- Sportstoelen. Die zaten niet bij deze auto, maar ik heb er 1 bijbesteld. Ik ben vrij lang, met een lang bovenlijf, voor mij zitten ze zo enorm veel beter dat het de moeite waard is. Ik heb er maar 1 besteld, want, zoals alles bij BMW, ze zijn niet goedkoop. Misschien in een later stadium maar eens op eBay neuzen of ik een tweede kan vinden... Vooralsnog zit hij er niet in, de levertijd van die stoel is vrij lang. Als het goed is wordt hij volgende week geplaatst. Even doorbijten nog op de standaardstoel met mijn lange lijf.

- Parkeersensoren achter. Mocht je de centen hebben; bestel ze dan ook voor. De motorkap is vrij bol waardoor je moet gokken waar de neus zit.

- Regen- en lichtsensoren. Prettig en werken prima. Ik heb de regensensor volop kunnen testen afgelopen week, geen klachten.

- Metallic kleur, "Mineral Grau". Ze hadden er twee op voorraad, eentje metallic zwart en deze. Persoonlijk vind ik deze kleur prachtig en weinig besmettelijk. Ik heb alleen nog maar in de regen gereden en hij is al flink vies, maar het valt niet erg op op deze kleur. Een vriend heeft een 316d in uni-zwart, daar is op zich ook helemaal niets mis mee (en een metallic lak kost bijna €1200,-!!).

Eerste indruk: Wat een auto!
Het is lastig om het onder woorden te brengen, maar je merkt aan alles dat hij gebouwd is voor de bestuurder en om te rijden. Alles onder handbereik, over alles is nagedacht en het voelt aan alsof het gebouwd is voor de eeuwigheid.
Ik heb de eerste 1500 km relatief rustig aan gedaan, niet te hoog in de toeren en niet vol op te gas. Die km's zitten er inmiddels dus op en langzaamaan geef ik af en toe flink gas. De getallen zijn niet echt schokkend, 163 pk en 380 Nm, maar doordat de automaatbak 8 verzetten heeft weet ie continu een toerengebied te gebruiken waarbij die getallen er ook echt uit komen. Hij gaat echt als de brandweer. Voor je het weet zit je op illegale snelheden, en dit is dan ook een nadeeltje; bij 160 km/u rijdt hij heerlijk rustig, een prettig toerental van de motor, weinig windgeruis. Denk dat ik een flinke contributie aan het CJIB moet betalen in 2013...
Wat me erg opvalt; het verbruik valt echt heel erg mee. Deze eerste km's heb ik een gemiddelde gedraaid van 5,8/100 km, wat voor een inlopende auto die al veel op de snelweg boven de 140 draait helemaal niet verkeerd is! Ik ben benieuwd hoe het gemiddelde uitpakt over meer km's.

Nadelen. Lastig, omdat ik nog in de "verliefde" fase zit. Mijn vorige auto was een Prius, dus dan is het voor te stellen dat alles beter is aan de BMW. Wat ik nu weet te verzinnen:

- De instelling van de auto staat altijd in "EcoPro" modus als je start. Dit is niet de comfortabelste stand, alles voelt geknepen en bijvoorbeeld de airco draait langzamer. Elke keer dus over zetten in de "comfort" stand. Kleine moeite om dat te onthouden, zou je zeggen.

- De regensensor werkt alleen als je even op het auto knopje gedrukt hebt. Beetje lastig dat hij ook dit niet onthoudt. Hetzelfde geldt voor de cruise-control. Al met al ben je best even aan het drukken voordat alles in je stand staat, bij elke start.

- Het is soms even zoeken naar alle opties in het boordcomputer/navisysteem. Olie peilen doe je bijvoorbeeld via die computer, het is echt even zoeken waar je die optie kan vinden.

- Relatief klein en toch wel erg duur in aanschaf. Als je 2 of meer kinderen hebt moet je hem eigenlijk laten staan. De ruimte achterin houdt niet over en met zijn allen op vakantie wordt dus lastig. Een trekhaak mag niet, dus ben je aangewezen op een dakdrager. Mijn auto is niet "ge-pimpt" met opties, maar toch is de cataloguswaarde bijna €50.000,-. Gelukkig valt hij in de 20% bijtelling-categorie, maar dan nog is het erg veel geld voor relatief weinig gadgets. Er staat tegenover dat het een enorm goed gebouwde auto is en dat alles wat er op zit ook echt goed is. Ook het verbruik is dusdanig gunstig dat voor de baas de aanschaf enigszins gecompenseerd wordt. Waar naar geld zeg maar, maar toch.

Al met al heb ik (nog) maar erg weinig te klagen, ik spring met heel veel plezier in die auto, elke keer weer. Ik zal proberen de ervaringen hier bij te houden, zodat ik ook zal melden wat er minder aan de auto is, zodra mijn verliefde periode voorbij is.

Een lange relatie

  • 11.500 km

Inmiddels ben ik bijna 10.000 km en 1,5 maand verder dan bij de vorige review. Inderdaad; bijna 7000 km per maand in de auto. Het zal je vak maar wezen!
Maar wat een fantastische 10.000 km....! Met veel plezier spring ik er in, elke keer weer. Inmiddels is de sportstoel geplaatst, wat een verademing is. Hij is op veel manieren verstelbaar waardoor ook lange darmen zoals ik een ontspannen houding aan kunnen nemen. Ik laar de motor altijd eerst rustig op temperatuur komen, maar als hij dat dan is.... Wat een verwennerij! De combinatie van het flinke koppel, de achterwielaandrijving en de perfecte 50/50 gewichtsverdeling maken dat je ongehoord kan smijten met die bak zonder dat je ook maar een moment de controle hoeft te verliezen. Geheel neutraal in de bochten, geen verrassend onder- of overstuur (behalve natuurlijk als je vol op het gas gaat, dan "power-slide" je de bocht door). Ondanks dat het dus een pittige kar is voel ik me ook nog eens erg veilig. Ik weet inmiddels dat hij me niet zomaar zal verrassen als het allemaal niet te gek gaat. Dankzij de sneeuw en een groot leeg parkeerterrein heb ik volop kunnen oefenen met en zonder de traction control. Niet alleen erg leuk om te doen, ook nog eens erg leerzaam!

Ik had beloofd ook wat minpunten aan te geven als de verliefdheid wat voorbij was. Helaas, voorlopig is de verliefdheid er nog in alle hevigheid. Toch heb ik wat details die me opvielen;
- Geen lampjes in de spiegeltjes van de zonnekleppen. Kom op zeg, de uitsparingen zitten er, er is alleen geen lampje in gezet. Daarvoor moet en een licht-pakket besteld worden met een heleboel opties die je dan weer niet wilt. Flauw.
- Binnenspiegel niet dimmend. Je zou toch verwachten dat wanneer er een "high-executive" pakket op geschroefd zit de spiegel zou dimmen, welke CEO wil er graag in het donker in zijn gezicht geschenen worden door achterliggers? Maar helaas; ik zag dat het een aparte optie in de lijst is. Niet een hele dure (ca. €180,-), wel weer een aparte optie. Niet voor mij weggelegd, jammer.
- Het vullen van het ruitensproeier vaatje is een regelrechte nachtmerrie. Een dom gemaakte vuldop-slangetje constructie die ontzettend traag doorloopt, waardoor je met kramp in je arm een paar minuten heel voorzichtig staat te gieten, waarbij het vrijwel onmogelijk is om niet over het randje te klotsen. Een detail, maar wel opvallend matig gemaakt detail! (En met het weer van de afgelopen weken een veel voorkomende ergernis. Van de zomer zal ik er minder last van hebben).

Bovenstaand slechts details; het is en blijft een genot om in te rijden. Mocht hij binnen je (lease-)budget vallen; test hem een keer en laat je niet te veel verleiden door toeters en bellen van andere merken; als je heel veel rijdt doen die er uiteindelijk minder toe dan een goed onderstel, messcherp sturen, een sterke soepele motor en een fantastische automaatbak. Naja, bij mij dan:-)

De verliefdheid houdt nog wel even aan; dit kon wel eens een lange relatie worden!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.