Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 3-serie

BMW M3 (2014)

autoreview

32
BMW M3 (2014)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringM3
Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst51.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW M3

  • 49.000 km
  • 28 augustus 2017

BMW M3 - Aanschaf

In 1989 kocht ik mijn eerste BMW, een 316 uit 1986. Vooral de afwerking van deze auto's en de wegligging spraken mij aan. De wegligging van deze auto werd alsmaar beter naarmate je er harder mee reed. 0-100 Deed hij in ruim 12 seconden wat voor die tijd snel was. Na deze 316 volgden een hele serie (totaal 13 stuks) BMW's van de types 316i, 318i, 318is, 318ci, 320i. Eigenlijk kocht ik altijd jong gebruikte auto's (maximaal 3 jaar oud) of nieuwe.
De laatste nieuwe kocht ik in 2016; een nieuwe 320i met alle toeters en bellen. Ondanks dat deze auto geweldig reed en met 184PK zeker niets tekort kwam had ik al jaren niet meer hetzelfde gevoel bij een auto als bij de eerste paar BMW's die ik kocht.

Op een gegeven moment besloot ik een serieus naar een auto te gaan kijken waar ik altijd al van gedroomd had; een Porsche 911. Ik liep tegen een hele mooie 911 uit 2009 aan; voor de kenners een 997.2. Het plan was om mijn 320i in te ruilen voor de Porsche en er een goedkope auto bij te kopen voor woon-werk verkeer. De 911 die ik vond was in nieuwstaat, lage kilometerstand en de auto was overduidelijk door een liefhebber met heel veel respect behandeld.

Graag wilde ik vóór aankoop de auto door een Porsche dealer laten keuren. Ik heb dit zelf gedaan en ben met de 911 naar Porsche Centrum Groningen gereden waar de keuring plaats zou vinden. De keuring verliep prima en behalve wat onderhoudsgerelateerde zaken bleek de auto in topconditie te zijn. Toch sloeg op de terugweg de twijfel ineens toe. Eigenlijk vond ik hem niet heel lekker rijden, de auto is vrij krap (ik ben 1.90 meter) en ik had het gevoel dat de kont van de auto in elke bocht kon besluiten mij in te willen halen.
Ik besloot er nog maar eens een nachtje over te slapen.

Een dag later heb ik een proefrit gemaakt in een BMW M4 die bij de lokale BMW dealer stond. Deze proefrit was een heel ander verhaal. De auto gaf een veel beter (veiliger) gevoel dan de 911. De prestaties van de M4 liggen zelfs nog boven die van de 911 en ik betrapte me erop dat ik meteen de grens van de M4 begon op te zoeken terwijl ik daar in de 911 het lef niet voor had. Na deze proefrit was duidelijk dat het een M4 of M3 zou moeten worden. Prestaties van een M4 of M3 zijn gelijk alleen is de M3 gebaseerd op de sedan versie en de M4 op de coupé versie.
Omdat mijn auto 's nachts altijd in de garage staat ging de voorkeur uit naar een M3. De deuren van de M3 zijn wat kleiner waardoor je in een garage wat makkelijker in- en uit kunt stappen.

Punt waar ik toen tegenaan liep was dat er maar heel weinig M3's van het huidige model (F80) aangeboden worden. Ik heb er een aantal bekeken en het overgrote deel had schade gehad of was ingevoerd uit (meestal) Duitsland en soms beide. Uiteindelijk vond ik een M3 uit 2014 welke bij een BMW dealer werd aangeboden. De auto had een kilometerstand van 45.000, hij zat goed in de opties en het betrof een originele Nederlandse auto. Schade heeft de auto nooit gehad maar een paar delen zijn wel overgespoten.

Na een proefrit en het gebruikelijke ge-eikel over het bij te betalen bedrag hebben we de deal rond kunnen maken. De auto werd afgeleverd met nieuwe voorbanden en 2 jaar Premium Selectie garantie wat betekend dat ik bij elke BMW dealer terecht kan voor garantie.

Inmiddels heb ik de auto een paar maand in bezit en moet zeggen dat ik weer hetzelfde gevoel bij deze auto heb als wat ik bij mijn eerste BMW's had. Het is geweldig om in zo'n bijzondere auto te rijden. Alles is bijzonder aan de auto. Stoelen, dashboard, spatborden, dak, motorkap, bumpers, wielen, remmen, echt alles is anders dan bij een gewone 3-serie.

En dan de motor... Elke keer als je flink op het gas gaat schrik je je een ongeluk van de hoeveelheid geweld die onder de motorkap vandaan komt. Voor je het weet zit je op hoogst illegale snelheden. Deze M3 is begrensd op 280 km/h maar ik heb er nog niet harder mee gereden dan 220. De top zal ik ongetwijfeld nog een keer proberen bij onze oosterburen.
Even inhalen op een 80 km weg ? Als je weer terug bent op de rechter baan staat er ineens 130/h km op de klok..

Ondanks zijn 6 cilinders en 431 PK kun je er toch redelijk zuinig mee rijden. Ik gebruik de auto voor woon werk verkeer en rijdt dagelijks zo'n 50 kilometer, over het algemeen over 80 kilometer wegen. Harder rijden lukt ook niet want daar is het te druk voor. Het zijn vooral de avond-uren waarin de nodige vreugdekilometers gemaakt worden en waarin de auto mag laten zien wat hij kan. De eerste 2.000 kilometer heeft hij ongeveer 1: 9,5 gereden wat voor een auto van dit kaliber goed te noemen is.

Tot op heden ben ik zeer tevreden met deze M3. Het is een spectaculaire auto en je zal niet snel een 2e tegenkomen. Kosten van onderhoud kan ik nog niets over zeggen maar dat zal zeker een stuk hoger uitvallen dan bij mijn vorige 3-series. Hoort erbij zullen we maar zeggen.

Toch is er ook een puntje van kritiek ; krakende deurrubbers. In het rijtje met BMW's die ik de loop der jaren
gehad heb zat ook een 316i uit 1994. Deze auto had heel veel last van krakende deurrubbers. Uiteindelijk heb ik het opgelost met Scotch plakband wat ik aan de binnenkant van de deuren plakte. Het zag er niet uit maar werkte perfect. Tot mijn grote verbazing heb ik bij deze M3 precies hetzelfde probleem. Als je over een verkeersdrempel rijdt kraakt de auto alsof zijn leven ervan afhangt. Na de deurrubbers even schoon te maken met siliconenverwijderaar is het probleem opgelost maar een paar dagen later begint het gekraak vrolijk weer opnieuw.
Ik begrijp niet helemaal waarom dit probleem niet al lang opgelost is en waarom materialen gebruikt worden die dit gekraak veroorzaken.

Update - krakende deurrubbers.

  • 51.000 km
  • 6 november 2017

Inmiddels is het november en ik moet zeggen dat ik nog steeds erg blij ben met mijn M3.
Het kraken van de deurrubbers is inmiddels opgelost. Door BMW dealer Dusseldorp in Epse is teflon tape aangebracht waardoor de deurrubbers tegen het tape aankomen i.p.v. de zwarte omlijsting. Uiteraard is dit onder garantie gebeurd. Verbruik is iets gestegen en zit nu rond de 1:9. Deze stijging in verbruik heeft ongetwijfeld te maken met de daling van het gaspedaal :-).
Verder heb ik de auto nog laten voorzien van een teflon coating (FLON4000).

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 3-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 749
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
BMW 318i (4D/8A)
€ 799
Bekijk nu ⟩
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 3-serie Touring 318i Corporate Lease M Sport Edition

    BMW 3-serie Touring 318i Corporate Lease M Sport Edition

    • 2013
    • 104.065 km

    € 14.500

    BMW 320i Executive

    BMW 320i Executive

    • 2013
    • 195.000 km

    € 18.990

    BMW 3-serie Touring 316i Executive Navi | Ecc | Leer | Cruise *All in prijs*

    BMW 3-serie Touring 316i Executive Navi | Ecc | Leer | Cruise *All in prijs*

    • 2014
    • 218.047 km

    € 14.450

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW Active Hybrid 3 - Infiniti Q50 S Hybrid

BMW Active Hybrid 3 - Infiniti Q50 S Hybrid

Aan bijtelling denken we vandaag even niet. Hybride techniek kun je gebruiken om het verbruik...

Lees meer
 

BMW 3-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 328i High Executive (2012)

    BMW 328i High Executive (2012)

    12
    • 8 januari 2019
  • Gebruikersreview
    BMW 320d EfficientDynamics Edition (2013)

    BMW 320d EfficientDynamics Edition (2013)

    1
    • 29 januari 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 330d High Executive (2013)

    BMW 330d High Executive (2013)

    • 30 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    BMW M3 (2014)

    BMW M3 (2014)

    32
    • 28 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2013)

    BMW 320d EfficientDynamics Edition High...

    4
    • 2 november 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2014)

    BMW 320d EfficientDynamics Edition High...

    1
    • 3 mei 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 316i High Executive (2015)

    BMW 316i High Executive (2015)

    26
    • 7 maart 2016
meer reviews
Rij-impressie BMW M3

Rij-impressie BMW M3

55

Heftige afsluiting van de werkweek! We hebben hier de test van de nieuwe BMW M3 voor je! Heerlijk...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • BMW M3 - Op de Rollenbank

    BMW M3 - Op de Rollenbank

    35
    • 11 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie (facelift) - Back to Basics

    BMW 3-serie (facelift) - Back to Basics

    92
    • 23 juli 2022
  • BMW 320i Touring - 2010 - 398.546 km - Klokje Rond

    BMW 320i Touring - 2010 - 398.546 km -...

    • 19 juli 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring (2021)

    BMW 320e Touring (2021)

    4
    • 14 juli 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    5
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    10
    • 28 juni 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive18i (2016)

    BMW Z4 Roadster sDrive18i (2016)

    • 18 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW: 'Waterstofauto in 2025 in massaproductie'

    BMW: 'Waterstofauto in 2025 in massaproductie'

    106
    • 18 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320d Gran Turismo (2013)

    BMW 320d Gran Turismo (2013)

    • 17 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW test elektrische M-aandrijflijn met vier elektromotoren

    BMW test elektrische M-aandrijflijn met...

    96
    • 17 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW 520i (1986) - Liefhebber Gezocht

    BMW 520i (1986) - Liefhebber Gezocht

    65
    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    Deze EV's hebben het hoogste maximum trekgewicht

    Deze EV's hebben het hoogste maximum trekgewicht

    172
    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW X5 M toont ‘horizontale’ grille

    BMW X5 M toont ‘horizontale’ grille

    24
    • 12 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden