BMW 320d EfficientDynamics Corporate (2016)

autoreview

BMW 320d EfficientDynamics Corporate (2016)
BMW 320d EfficientDynamics Corporate (2016)BMW 320d EfficientDynamics Corporate (2016)BMW 320d EfficientDynamics Corporate (2016)BMW 320d EfficientDynamics Corporate (2016)BMW 320d EfficientDynamics Corporate (2016)

Signalement

Uitvoering320d EfficientDynamics Corporate
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst21.400 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 270 km

Mijn vorige auto was aan het einde van de leasetermijn en intussen had men de keuzemogelijkheden fors uitgebreid. Waar ik in het verleden kon kiezen tussen enkel 3 auto's (merk, type en motorisering), was dit uitgebreid naar diverse autogroepen zoals VAG, BMW groep, Mercedes groep, Jaguar, Toyota groep, Nissan-Renault en de Fiat groep met een keuze tussen de diverse motorisering zolang je maar binnen een bepaalde uitstoot-grens bleef en diesel koos. Dit betekende dat ik eens rustig kon gaan onderzoeken wat mijn volgende auto zou worden.

Tijdens onze vakantie in Italie in 2015, was ik me al aan het oriënteren op de nieuwe Premium opties zoals de nieuwe Audi A4, Mercedes C klasse, BMW 3 en eventueel een VW Passat (?). Ook had ik met mijn vrouw al diverse gesprekken over het feit of een station nog wel echt nodig was. Onze kids zijn 5 en 2 en zaken als een buggy e.d. kun je ook gewoon huren bij een stacaravan op de camping. De reden voor deze gesprekken was dat ik van de BMW en de Mercedes de stations absoluut niet mooi vond. De Mercedes heeft een rare achterzijde (kikkergezicht?) en de BMW loopt te recht af...beiden liever niet dus.

In januari was het zo ver en kon ik gaan rondkijken. Echter, intussen reisde ik voor mijn werk steeds vaker langere afstanden met de nodige files en werd een automaat steeds meer een luxe die ik eigenlijk niet wilde missen op de nieuwe auto. Daarnaast wilde ik zeker niet inleveren op vermogen aangezien de Audi NET goed was, maar minder absoluut niet (voor de Audi A4 reed ik een VW Passat 1.6tdi - 105pk - en dat was niet vooruit te branden...). De shortlist was: nieuwe Audi A4, VW Passat highline, BMW 320EDE. Oh en niet te vergeten, ik wilde qua bijtelling niet heel veel meer betalen (de 20% naar 21% was al genoeg), wellicht een paar tientjes hooguit.

De BMW (wel de sedan hè) was absoluut mijn favoriet dus toch maar eens besloten om te gaan testrijden. De beste man vroeg nog, wil je niet wachten tot we de facelift binnen hebben aangezien deze stukken stiller is? "Nee hoor, dat geluid zal toch wel prima zijn!"...Mooi niet dus!! De versie van voor de facelift maakte flink herrie bij optrekken, dat was ik niet gewend van de Audi...hmmm, wellicht toch niet de BMW ondanks dat deze verder wel echt fijn reed. Echter de verkoper beloofde mij plechtig dat de nieuwe echt veel stiller zou zijn.

Toch nog maar even naar de Audi, een vriend van me wilde ook een nieuwe A4 bestellen en hij had een testrit geregeld dus ik ging mooi mee. Conclusie: leuk, weinig verschil met de oude, enkel van binnen flink gewijzigd maar mooi? Ik weet het niet...
Dan toch maar eens bij de VW kijken, een Passat R-line is toch ook wel sjiek, met een panorama dak en volop ruimte voor het gezin! Ja, dit kon 'm wel eens worden...

Twijfel, twijfel...maar de BMW lonkte naar mij en ik vond 'm zo mooi...dealer maar weer gecontacteerd, in de configurator toch nog wat zaken gewijzigd, offerte laten aanpassen, op de site van de leasemaatschappij nog eens doorrekenen, wel/geen lederen bekleding, 17 of 18 inch...ja dit wordt 'm!

Uiteindelijke configuratie:
- BMW 320 EDE Corporate Lease Edition
- Automatische transmissie
- Mineralgrau
- Executive pakket (met vol LED verlichting, lichtpakket etc.)
- Navigatie Professional
- Sportstoelen in zwart stof met zilver stiksel
- Antraciet hemel
- Luxe sierstrips (aluminium met hoogglans zwart)
- M-sportstuur
- Zonneschermen achter (had ik ook in de Audi: TOP!)
- 17 inch wielen "styling 392"

Op 21 maart kon ik 'm ophalen. Dochterlief ging mee (die had vakantie) en mocht de auto onthullen. De samenstelling was nog vele malen beter dan ik kon opmaken uit de configurator, echt een mooie auto! Ook het interieur is helemaal zoals ik het wilde. Na de uitleg maar eens rijden...kijken of de dealer geen verkoop praatje had gehouden over het motorgeluid.

En qua rijden echt super! De motor is heel stil en klinkt zelfs beter dan de Audi (die ik voor een diesel goed vind klinken en vooral stil is)! Ook de automaat is heerlijk, onopgemerkt bij rustig rijden maar zodra je het gas wat verder indrukt doet de automaat exact wat je van hem wilt. Qua vermogen en snelheid een hele fijne combinatie deze 320 EDE, de auto accelereert heerlijk en op geen moment kom je iets tekort. De achterwielaandrijving zorgt dat het stukken rustiger rijdt dan de Audi als je wat meer gas geeft.

Verder, in vergelijk met de Audi is de zitpositie veel fijner (bijvoorbeeld je knieën hebben meer ruimte) en de stoelen zitten geweldig. Het multimedia systeem van BMW is overigens vele malen sneller dan de Audi. Bijv. door alle contacten scrollen in de Audi was niet te doen, in de BMW gaat dit supersnel. De spraakfunctie is ook stukken beter dan de Audi waarin ik wel eens 10 min. heb lopen vechten om iemand te bellen via de spraakfunctie en uiteindelijk maar de hoop opgaf...Ook handig is de 20GB harde schijf. Als je een CD erin stopt (bijv. Efteling CD) kun je deze direct op de harde schijf kopiëren. Dan kan de CD bij mijn vrouw in de auto en hoeven we niet 2 CD's met kinderliedjes te kopen, super!

Natuurlijk kan ik nog geen uitgebreide review schrijven incl. verbruik en dergelijke, maar dat volgt.

Pluspunten voor zover:
- heerlijke combinatie motor + automaat
- motor is echt stil in vergelijk met de versie van voor de facelift
- multimedia systeem snel en handig in gebruik
- zitpositie zeer goed
- veel luxe tegenwoordig op de Executive uitvoering
- meest betaalbare optie van de 3 Premiums (Audi was 7K duurder met vergelijkbare opties!)...geldt ook voor bijtelling dus

Minpunten voor zover:
Nog geen...volgt hopelijk ook niet

Zodra ik meer kilometers heb gevreten ga ik jullie voorzien van verdere updates.

Update, nog steeds zeer tevreden

  • 21.400 km

Alweer 21.400 km erop zitten en de auto bevalt nog steeds uitstekend! Iedere rit ervaar ik met plezier en vaak baal ik dat ik alweer op bestemming ben omdat de auto zo fijn rijdt.

Ik heb wat instellingen gewijzigd en rijd eigenlijk altijd op Sport stand, echter met de VF bak op normaal. Met de pook een tikje naar links kun je altijd en eenvoudig ook de bak in Sport zetten indien gewenst (wat niet vaak is overigens).

Qua verbruik zit ik op 5.6 l/100km wat helemaal niet slecht is gezien ik een vrij zware rechtervoet heb en aardig door rijd. Dit is beter dan de A4 die ik hiervoor reed die op 5.7 / 5.8 uitkwam gemiddeld.

Nog steeds is de rij ervaring echt super na de overstap vanuit Audi...ik denk niet dat ik snel weer zelf een Audi zou kiezen om te gaan rijden. BMW rijdt absoluut vele malen beter qua weggedrag, rust bij wegrijden en snelweg, zitpositie en ook gebruiksgemak. Met gebruiksgemak doel ik dan bijvoorbeeld op het multimedia systeem. Ook de airco is top! Het feit dat je de temperatuur instelt, dan hoe snel het op temperatuur is en vervolgens hoe koel de lucht uit de roosters komt...maakt dat je altijd in alle rust (amper enig geluid) de auto op een goede temperatuur hebt, echt super!

Echter, een aantal kleine (wellicht oplosbare) zaken bevielen me toch beter bij de Audi:

- geluid uit de speaker (in de Audi had ik het Audi System met 11 speakers en 180W subwoofer dus begrijpelijk). Volgende keer toch maar een upgrade pakken qua geluid;
- opbergruimte: in de audi toch wel beter voor elkaar. De bekerhouders in de Audi zaten op een meer praktische plek, klemden flessen en blikjes vast, en er was een mooi smal vakje waar je telefoon in kon. Ook voor de zonnebril had de Audi een mooi vakje in het plafond, de BMW niet.
- de lak is niet van beste kwaliteit, snel krasjes en deukjes maar hierover hieronder meer.

Op 4 juni de eerste schade! Door schuld van moeder natuur! Een flinke hagelstorm met golfballen van ijs hebben de auto flink toegetakeld. De volgende ochtend zag ik dat de auto wel 50 a 60 hageldeukjes had. De auto van mijn vrouw (Audi A1) slechts 2 stuks...Ok dan maar de verzekering inschakelen en laten repareren. Bij het schadebedrijf ook gesproken over de schade van vrouwliefs auto en deze wilden ze gratis (!) maken omdat ik de BMW al daar liet repareren, top! Als leenauto kreeg ik een Seat Leon 2e generatie mee...man man, wat een verschil! Ik was zo blij toen ik mijn 3-serie weer mocht ophalen na 2 dagen...dan merk je echt het verschil, en dan maar zeggen dat Premium tussen de oren zit, nou mooi niet! Kaal interieur in de Leon, goedkoop plastic, slechte navigatie vergeleken met de BMW en qua weggedrag 10 klassen beneden de BMW.

Inmiddels zijn beide auto's weer gemaakt (en netjes!), echter sinds ik de auto opgehaald heb werkt de carkit (bluetooth telefoonverbinding) niet meer naar behoren. Mensen horen mij zeer slecht. Een bezoek aan de BMW dealer lokaal dan maar...
Na diverse telefoongesprekken om te testen en software update checks, is de conclusie dat men het niet weet. Op 4 augustus een afspraak bij de BMW (Van Laarhoven) om het verder te onderzoeken en repareren, hopelijk krijg ik geen Leon mee :-)

Verder, over 2 weken vertrekken we naar de Adriatische kust in Italie, 2.500 km voor de boeg. Ik heb er nu al zin in, zo veel geniet ik nog steeds van de BMW.

Verder geen klachten, geen bijzonderheden en alles werkt uitstekend. Meer in een volgende update, hopelijk nog even positief als nu.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.