BMW 318ti Compact (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318ti Compact |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 28.000 km |
KM-stand laatst | 91.000 km |
ERVARINGEN
- 66.000 km
In juni 2007 heb ik mij Peugeot 307 XSI 2.0 uit 2002 ingeruild voor deze BMW 318ti Compact uit 2003. De Franse vriend is bedankt voor zijn diensten, maar heeft het in de afgelopen 2 jaar veel te bont gemaakt met zijn reparaties en andere kleine en grote ergernissen.
Na lang zoeken, en het bekijken en testen van diverse compacte modellen is de keuze voor een BMW 3-serie Compact gemaakt. Het aanbod is echter vrij gering, en veelal stond de kleur of uitvoering me niet aan. Zo’n Compact moet wat mij betreft een donkere kleur hebben, liefst zwart, anders wordt het snel een boodschappenautootje. In juni viel mijn oog op deze zwarte 318ti uit 2003 met slechts 28.000 km op de teller. De auto bleek al 3 jaar bij een handelaar te staan! Wat mij betreft onbegrijpelijk, aangezien kleur en uitvoering goed zijn. Hoewel het geen Exe uitvoering is, was de auto toch voorzien van een belangrijkste extra’s die ik zocht; de sportstoelen met halflederen bekleding en mooie originele 17” BMW velgen. De ontbrekende uitrusting kon vrij eenvoudig worden toegevoegd, zoals Xenonverlichting, climat-control en parkeersensoren. Na 2 uitgebreide testritten, en stevige onderhandelingen over de inruilprijs van de Peugeot 307 (die is na 5 jaar weinig meer waard!) de knoop doorgehakt en de auto gekocht met enige reserves m.b.t. de lange stilstandtijd. Die blijken echter tot heden ongegrond!
Mijn eerste ervaringen met deze kleine ’Beemer’ zijn zeer positief. Wat een heerlijk strak karretje is dit. Niets rammelt en alles voelt solide en vertrouwd aan. Motorisch is de 318ti met zijn 2.0 liter motor met 143 pk de betere keuze dan de veel tammere 316ti met 1.8 liter en 115 pk. Vanaf zo’n 3.000 toeren is de motor ’thuis’ en is er lekker veel trekkracht (200 Nm) beschikbaar. Daarnaast is de motor bij normaal gebruik stil, en geeft bij flink gas geven een sportieve brom.
De auto is voorzien van optionele 17” aluminium velgen met Bridgestone 225x45 banden. Dat geeft de auto niet alleen een mooier uiterlijk met goed gevulde wielkasten, maar zorgt er ook voor dat de sportieve kwaliteiten van deze auto optimaal naar voren komen. Als je nog grotere velgen met plattere banden monteert dan gaat dat duidelijk ten koste van het comfort. De auto is al stevig genoeg geveerd en gedempt!
Tijdens de eerste echte test gedurende de zomervakantie in juli 2007 is gebleken dat het naast een lekkere gooi en smijt auto, ook een uitstekende reiswagen is. Zowel heen als terug naar Zuid-Frankrijk hebben we 1.100 km per dag afgelegd. De auto is stil en draait bij 140 km/h precies 4.000 toeren. Het verbruik is een echte verrassing, en kwam uit op 7,6 l/100 km (ruim 1 op 13) bij een 130-140 km/h op de tolwegen. Dat is aanzienlijk beter dan de Peugeot 307 met 2.0 liter motor die we hiervoor hadden. Die kwam nooit boven de 1 op 11,5.
Op de niet bepaald gladde Franse B en C-wegen is wel goed te merken dat de Compact stevig is geveerd. Het is nog net comfortabel, maar verklaard wel waarom Franse auto’s voor ons gevoel vaak wat slap en deinend overkomen. Ik ben blij dat er geen M-Tech onderstel onder de auto zit. Ik heb daar verschillende keren mee proefgereden, maar daarmee stuiter je over de weg. Wat mij betreft alleen geschikt voor de echte asfaltvreter, maar voor normaal dagelijks gebruik niet aan te raden.
Voor de vakantie (begin juli 2007) heb ik de auto voorzien van een volautomatische aircobesturing door heel eenvoudig het bestaande bedieningspaneel te vervangen. Op Marktplaats voor EUR 125,= een climatcontrol paneel gekocht en gemonteerd door alleen 4 stekkers om te steken. De volledige bedrading is voorbereid. Een absolute aanrader voor iedereen met een mechanische aircobediening met draaiknoppen!
Tevens X-vision Xenon verlichting laten monteren. De standaard H7 halogeenlampen kunnen eenvoudig vervangen worden door passende Xenon lampen met speciale starters. Er zijn wel speciale storingsfilters nodig aangezien anders de boardcomputer een melding geeft van defecte koplampen. Ook dit is een echte aanrader. Wat een verschil, zeker op donkere onverlichte (Franse) binnenwegen. Kosten EUR 250,= incl. montage bij een gespecialiseerd inbouwbedrijf (niet bij BMW).
Tot slot nog een Parrot 3100 bluetooth handsfreeset en parkeersensoren in de achterbumper laten inbouwen om de auto ook bij stadsgebruik langer mooi te houden.
De auto heeft de eerste test van 3.000 km tijdens de vakantie met glans doorstaan. en heeft mijn verwachtingen meer dan waar gemaakt. De optionele sportstoelen hebben zoveel verstelmogelijkheden dat je altijd een goede positie kan vinden. Niet alleen is de hoogte instelbaar, ook de helling van het zitvlak en de lengte van de zittingen. Dat zit op lange ritten hard, maar uiteindelijk wel zeer comfortabel. Je stapt er zonder vermoeidheid na een lange rit uit.
De bagageruimte is weliswaar niet groot, maar voor de vakantiebagage van 2 personen voldoende. De tildrempel is vrij hoog, en de wielkasten steken vrij ver naar binnen. Doordat de achterbank in 2 ongelijke delen neer te klappen is ontstaat er toch nog een flinke ruimte. Je koopt deze Compact natuurlijk niet voor zijn riante ruimte! De achterklep opent zowel met de kofferbakgreep onder de kentekenverlichting als ook met de aparte knop op de afstandbediening op de sleutel. Handig, want als je daarna de klep dicht doet zit de rest van de portieren nog gewoon op slot.
De gehele rit heeft de auto geen druppel olie verbruikt (deze was voor vertrek samen met de remolie ververst i.v.m. het lange stilstaan) en alle functies van de auto werken perfect.
Update 27.08.2007
Via Marktplaats heb ik een zelfdimmende binnenspiegel gekocht en bij de plaatselijke BMW dealer een kabelset met aansluitschema gekocht. Totaal EUR 55,=. Vandaag laten monteren voor EUR 40,= bij de locale car-audio specialist aangezien die jongens zeer handig met bekabelingen zijn. Als je eenmaal zo’n spiegel hebt gehad dan wil je niet meer zonder. Nooit meer verblind door achterop komende koplampen.
Update 05.05.2008
De teller staat inmiddels op 43.000 km en er zijn absoluut geen klachten te melden. Het enige puntje van kritiek dat ik kan bedenken is het feit dat de vering piept bij het in- en uitstappen. Wellicht dat door het lange stilstaan voor mijn aanschaf er een paar rubbers droog staan. Binnenkort bij de eerste grote beurt maar eens laten smeren. Verder nog steeds een genot om in te rijden. Olieverbuik tot nu toe nul, en het benzineverbuik 8,9 l/100 km bij overwegend kortere ritten. Dat vind ik voor een 2.0 liter motor zeer netjes.
Update 24.05.2008
Grote beurt laten uitvoeren i.v.m. de APK keuring. Niets bijzonders, terwijl de auto voor aankoop in 2007 wel 3 jaar stilgestaan had, en ik alleen de olie heb ververst na aankoop. Compliment van de garage: ’een heel mooie en goeie auto’. Dus de tevredenheid neemt nog alleen maar toe met deze Compact.
Wat betreft de automatische airco ben ik echter wel uit de droom geholpen. Hoewel de airco zelf prima werkt na inbouw van het bedieningspaneel van de climat control, bleek de regeling van de luchtuitstroomopeningen niet goed te werken, zeg maar niet te werken. De garage heeft me uitgelegd dat bij een originele climat control er andere servomotoren worden gebruitk dan bij de mechanische aircoregeling. Ik heb het oude paneel er du weer ingezet en nu werkt alles weer 100%. Jammer maar helaas. Ombouw kan wel, maar kost ca. EUR 500,= aan onderdelen, en je hele dashboard moet er uit. Heel veel werk dus.
Update 07.08.2008
Ook dit jaar weer met de Compact op vakantie geweest naar de Lot in Zuid-Frankrijk. In 2 weken 3.000 km op de teller erbij gezet. Net als vorige jaar een prima rit in deze heerlijke auto. Sportief, en toch comfortabel. Het verbruik blijft me verbazen. Bij de start van de vakantie de boardcomputer gerest, en na thuiskomst stond er 7,6 l/100 km op de meter. Natuurlijk veel snelweg, maar meestal met 130-140 km/h op de tolweg. 800 km over de locale slingerwegen. Ik vind dat dus een uitstekend gemiddelde voor de 2.0 liter motor.
Geen enkel technisch probleem, en geen druppel olie hoeven bijvullen.
Deze auto gaat ons steeds beter bevallen!
Update 08.01.2009:
Vandaag 2 nieuwe achterbanden laten monteren. Bridgestones. De oude banden bleken de originele banden van de auto nog te zijn, dus 55.000 km op een set banden is netjes. De voorbanden kunnen nog ca. een half jaartje mee, dus voor de zomervakantie nog een keertje terug voor de volgende 2.
Verder geen klachten of problemen.
Update 29.07.2009:
Gisteren teruggekomen van ruim 2 weken vakantie waarin we met de 'Compact' zo'n 2700 km hebben gereden zonder een centje pijn. Het blijft een eentonig verhaal, maar dit blijft een erg lekkere auto. Zowel op de snelwegen als ook op de Franse B- en C-wegen blijft het een genot. Strak, snel maar toch comfortabel. Weinig aan de eerdere ervaringen toe te voegen. Nog steeds geen problemen, zelfs nog geen lampje vervangen.
Oh ja, toch wel een klein puntje; het stiksel van de lederen zijwang van de linker (sport)stoel gaat aan de bovenkant een beetje los. Moet even opnieuw gestikt worden denk ik. Mag verder geen naam hebben.
Volgende week wordt de hagelschade hersteld, en dan is hij weer als nieuw!
UPDATES
- 75.000 km
Er zijn nog helemaal geen problemen geweest, dan bedoel ik ook echt helemaal niets. Nog zelfs geen lampje hoeven vervangen of een druppel olie hoeven bijvullen. Superauto!
Update 30.04.2009:
Een klein krasje op het blazoen van deze topper. De remschijf linksachter heeft roest op de flanken, ook na een stuk rijden. Dat betekent dus dat de remblokken daar niet goed meer werken, of in ieder geval niet meer de volledige werking hebben. Ik heb nieuwe blokken gekocht en die gaan er vandaag op. Wellicht alleen slijtage, maar misschien blijft de remklauw wel hangen. Montage stelt niet zoveel voor als je een beetje handig bent. Bespaar je al snel EUR 100,- garagekosten meer uit!
We zullen zien. Verder alles nogsteeds top met dit karretje!
Update 10.05.2009:
De auto is tijdens de APK afgekeurd! Niets ernstigs, en het viel eigenlijk te verwachten. De achterremmen maar ook de Xenonverlichting! De schijven van de achterremmen zijn en blijven teveel oppervlakeroest tonen ook na het monteren van nieuwe remblokken. Vandaag er 2 nieuwe schijven opgezet. Bij Brezan gekocht voor EUR 112,=. Montage van een redelijk eenvoudig klusje. 1,5 uur in totaal. Tip: Haal de auto van de handrem als je de schijven eraf wil halen. Stom, maar ja, ik doe dit ook niet elke dag. Verder goed ontvetten en de naaf met een staalborstel schoonmaken voor montage. Kan er weer vele duizenden km's mee voort. Staat wel mooi van die grote glimmen schijven achter je velgen!
Voor de Xenon-verlichting ga ik morgen even terug naar het inbouwstation om het lichtbeeld aan te passen. Lijkt me ook geen al te groot probleem. We zullen zien.....
Update 15.05.2009:
Het probleem met de remmen is inderdaad opgelost met de montage van nieuwe remschijven. Het probleem met de achteraf ingebouwde Xenonverlichting is echter nog niet opgelost. Ik heb, om de auto door de APK te krijgen tijdelijk de standaard halogeen H7 lampen weer gemonteerd. De auto ging nu wel door de APK. Het lichtbeeld met de Xenonlampen is nog niet goed. Ondanks het feit dat de leverancier van de Xenon lampen zegt dat het brandtpunt exact op dezelfde plaats zit als bij de H7 halogeen lampen is het lichtbeeld heel anders, en dus een APK-afkeur. We gaan binnenkort samen met het inbouwstation verder zoeken. Zitten de lampen soms verkeerd om? Kan ik me nauwelijke voorstellen. Wordt vervolgd!
Update 26-05-2009:
Rampspoed! Het noodweer van maandag op dinsdag nacht, en met name de hagelbui rond 03.00 uur heeft een spoor van schade door onze buurt getrokken. Alle auto's in de wijk hebben in meer of mindere mate hagelschade opgelopen. Zo ook onze beide BMW's. Zowel deze 3-serie als ook onze 530d Touring hebben overal putjes. Het dak, de motorkap en de achterklep zijn flink beschadigd.
Gelukkig zijn beide auto's all-risk verzekerd, dus de schade valt oner de dekking. Over enkele weken ben ik pas aan de beurt door het grote aantal meldingen. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Balen met de grote B!
Update 13.08.2009:
In de zomervakantie heeft de Compact meer dan eens aangetoond wat voor een uitstekende auto hij is. 3000 km tijdens de reis heen en weer naar Zuid-Frankrijk zonder een centje pijn, en met een gemiddeld verbruik van ca. 8,4 l/100 km, incl. de Franse binnenwegen.
Vandaag de auto opgehaald bij het schadebedrijf die de hagelschade van eind mei eindelijk heeft hersteld. Alleen de kunststof daklijsten moeten nog vervangen worden aangezien die niet uitgedeukt kunnen worden. Dat gebeeurd ergens volgende week. Het resultaat is prachtig geworden. Van het 'golfbaleffect' is niets meer te zien. Alles weer strak zoals het hoort.
Verder weinig bijzonders. Alleen het stiksel aan de bovenzijde van de bestuurdersstoel laat los, dus dat moet even bij de bekledingsspecialist hersteld worden. Op naar de volgende beurt.
Update 25.10.2009:
Deze week bleef het rode lampje van de airbag branden. Even naar de BMW dealer geweest, en die heeft het probleempje in 5 minuten opgelost. De stekkerverbinding van de gordelspanner onder de rechter stoel maakt slecht contact. Even schoonmaken en het probleem was opgelost. Deze meevaller konden we goed gebruiken deze week. Verder alles prima in orde. Denk wel dat de voorbanden binnenkort een keertje vervangen moeten worden.
Update 09.12.2009:
De Compact is vandaag voor een grote beurt naar de garage geweest. Het rode lampje van de airbag was intussen weer gaan branden. Het bleek weer de stekkerverbinding onder de rechter stoel te zijn. Deze is nu verwijderd en de draden zijn doorgesoldeerd. Probleem moet nu opgelost zijn. Verder geen bijzonderheden, alles prima in orde. Ook de winterbanden (oorspronkelijk van de Z4) gemonteerd. Het zijn weliswaar run-flat banden, maar op de Compact passen ze ook en voldoen uitstekend. Je moet alleen de bandenspanning wat beter in de gaten houden aangezien je een lekke band anders niet direct merk. Er zit natuurlijk geen bandenspanningscontrole op deze auto. De turbinevelgen (styling 107) staan erg goed, en je komt ze vrijwel nooit tegen.
Update 29.01.2010:
Het eerste kleine smetje op de reputatie van deze Compact. Afgelopen dinsdagmorgen was het -7 graden, en hoewel hij direct startte, liep hij maar op drie poten. Na 10 sec. ging het gele motormanagement lampje branden. Opnieuw starten na een minuutje wachten gaf geen verbetering. Vandaag op 3 poten naar de garage gereden. De bobine van de 4e cilinder had de geest gegeven. Reparatie kostte nog geen EUR 100,=, en alles is weer OK. We zien dit kleine probleempje graag door de vingers.
Update 27.04.2010:
Vandaag door de APK keuring. Geen centje pijn. Wel voor de zekerheid de Xenonlampen even omgewisseld met de standaard Halogeen lampen met het oog op de APK afkeur van vorig jaar.Verder alles OK, geen enkel probleempje. Toppertje.
Verkoop
- 91.000 km
Er is een tijd van komen en een van gaan. Voor onze Compact is de tijd van gaan nu aangebroken. Vandaag is hij ingeruild voor een 5 jaar jongere 1-serie.
De ervaringen met deze 318ti Compact zijn uitstekend geweest. Ruim 60.000 km zonder noemenswaardige problemen, alhoewel de laatste tijd de wegligging wat te wensen overliet. Sinds er nieuwe voorbanden opgelegd zijn (Bridgestone) komen oneffenheden in het wegdek veel sterker door in het stuur. Ondanks het volledig laten nakijken en deels vervangen van de ophangrubbers en opnieuw uitlijnen lijkt het probleem niet op te lossen. Er lagen ook Bridgestone banden onder in exact dezelfde maat, dus dat zou niet echt een verklaring kunnen zijn. Op de RTF winterbanden van de Z4 is het al een stuk beter.
Mechanisch zijn er in de loop der jaren geen noemenswaardige problemen geweest op een bobine na. Een kwalitatief prima auto is het gebleken.
De Compact is ingeruild op een 120i High Executive met M-pakket uit 2008 met weliswaar 77.000 km op de teller, maar een veel completere uitrusting, en weer een stuk sterkere 2 liter motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.