BMW 318i Touring Corporate Lease Luxury Line (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318i Touring Corporate Lease Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 28.450 km |
Bimmer-report
- 11.270 km
Eind december 2012 was ik op zoek naar een vervanger voor mijn Mazda 6 Sport 2.0 Executive. Deze auto heb ik in 2005 nieuw gekocht. De kilometerteller stond inmiddels op 180.000 km. Aangezien mijn jaarkilometrage momenteel beperkt is was ik in principe op zoek naar een gebruikte auto. Min of meer bij toeval liep ik enkele dagen na kerst tegen een nagelnieuwe BMW 318i Touring aan. Het betrof een Corporate Lease Luxury Line uitvoering en werd te koop aangeboden door een officiële BMW-dealer. Na een proefrit in een gebruikte BMW 318i Touring te hebben gemaakt maar snel de knoop doorgehakt. Wat een fijne wagen.
Sinds begin januari 2013 is de Bimmer nu in mijn bezit. Inmiddels, 8 maanden later, staat de teller op ruim 11.000 kilometer zodat de eerste conclusies kunnen worden getrokken.
Hoewel naar mijn mening de standaarduitrusting van een 'Dreier' al niet kinderachtig is doet de Luxury Line daar nog een aardig schepje bovenop. Zo bevat dit pakket onder andere de navolgende items:
- 'Dakota' zwart lederen bekleding;
- 16" lichtmetaal (dubbelspaaks,styling 268');
- Opbergpakket (o.a. 2 bekerhouders voor en achter);
- Navigatiesysteem 'Professional' (o.a. met 8.8" kleurendisplay en 12GB harde schijf);
- Bi-Xenon lampen voor dim- en grootlicht;
- Park Distance Control (PDC) achter;
- Saphirschwarz metallic lak.
De auto is verder voorzien van Bluetooth telefoonvoorbereiding, aluminium (zijdeglans) dakdragers, handbediende zonneschermen achter (erg handig...), een skifoedraal, licht- en regensensor alsmede een 12V-aansluiting achter. Tevens heb ik er gelijk 4 winterbanden met lichtmetalenvelgen (eveneens 16" lichtmetaal en dubbelspaaks styling 268) bijgekocht. Kortom, een zeer compleet uitgeruste auto mag ik wel zeggen.
De Corporate Lease uitvoering is voorzien van een atmosferische 4 cylinder benzinemotor. Het vermogen bedraagt 100 Kw (136 pk) en het koppel 190Nm.
Inmiddels heb ik ruim 11.000 kilometer met de BMW gereden. Het betreft veelal snelwegkilometers. Wat mij opvalt aan de Bimmer is het op comfort afgestelde weggedrag en de perfecte 'handling'. De bediening is logisch en eenvoudig. Op snelheid heerst een bijna weldadige rust aan boord. Het verbruik heeft mij nog het meest verbaasd. Wanneer ik mij aan de in de Randstad geldende snelheidslimieten houd dan is een verbruik van gemiddeld 1 op 15 vrij eenvoudig te realiseren.
Voor mijn rijstijl en in combinatie met de vele snelwegkilomters voldoet de geknepen 2 liter uitstekend. De Bimmer hangt goed aan het gas en ligt als het bekende blok op de weg. Ook in bochten (zeker als het wat harder gaat) voelt 'ie heel vertrouwd aan. Vering en demping zijn goed op elkaar afgestemd hetgeen eveneens een comfortabel rijgedrag oplevert. Bovenal vind ik de Dreier een comfortabele kilometervreter. Onlangs ben ik twee keer kort na elkaar in Frankrijk geweest en ook op de langere afstanden voldoet de BMW uitstekend. Met de vele 'gadgets' aan boord is het goed toeven. De automatische airco doet nagenoeg geruisloos zijn werk en na een dagje sturen stap je dan toch nog redelijk fit uit.
De bagageruimte is met 460 liter (onder het afdekzeiltje) niet overbemeten maar voldoet doorgaans. Met 4 personen op vakantie wordt lastig. In dat geval zou een dakkoffer uitkomst kunnen bieden. Handig is natuurlijk de apart te openen achterruit. De achterbank is in delen omklapbaar zodat, als het echt noodzakelijk is, de bagageruimte aanzienlijk kan worden vergroot. De instap áchter is op zich wat krap maar als men eenmaal zit dan valt op dat de rugleuning van de achterbank tamelijk hoog is wat op zich een comfortabel gevoel geeft.
Voorin zit de Bimmer riant. De lederen bekleding voelt zacht en soepel aan. De stoelen zijn goed gevormd en goed verstelbaar. De bedieningselementen zijn logisch gepositioneerd en de bediening is eigenlijk kinderlijk eenvouding. Ook de i-drive laat zich makkelijk en logisch bedienen. Een groot aantal functies en instellingen is met de i-drive te bedienen. In het begin was het allemaal nog een beetje zoeken maar nu bedien ik het systeem blindelings.
Aparte vermelding verdient toch wel het navigatiesysteem Professional met 8,8" display. Dit is zeker aan te bevelen. Een tamelijk uitgebreid systeem met zeer veel mogelijkheden. Handig in gebruik en, door middel van splitscreen, goed uit te lezen. Op de 12GB harde schijf heb ik inmiddels een behoorlijke hoeveelheid CD's gezet hoewel de Bimmer natuurlijk ook is voorzien van USB- en AUX-poort.
De 6-bak schakelde in het begin nog wat hakerig (ook het inleggen van de achteruit, die naast de eerste versnelling zit, vergde wat oefening) maar dat is inmiddels verleden tijd. Ook de PDC is handig. Inmiddels heb ik 200 cc motorolie bij moeten voegen hetgeen, gegeven het feit dat ik inmiddels meer dan 11.000 km heb gereden, niet veel is. Over de betrouwbaarheid kan ik op zich nog niet veel zeggen. Gelukkig heb ik tot op heden nog geen problemen gehad. Ik hoop dat dit zo blijft.
Al met al ben ik zeer tevreden met de BMW 318i Touring. Ik ben benieuwd hoe 'ie zich de komende tijd houdt. Ik houd jullie op de hoogte!
Update
- 15.750 km
Inmiddels is de ´Dreier´ bijna 1 jaar in mijn bezit en heb ik er inmiddels ruim 15.000 kilometer opzitten. Deze periode ben ik zonder noemenswaardige probleem doorgekomen. Ik heb slechts éénmaal olie hoeven bijvullen en wel een schamele 250 cc.
Inmiddels is, in november 2013, de voorloopolie vervangen door reguliere motorolie. Ook zijn de winterbandjes gemonteerd. Kosten, EUR 309.
Het gemiddelde verbruik schommelt rond de 1 op 15. Daarbij zij wel aangetekend dat ik veel snelwegkilometers maak. De ´Dreier´ is in mijn optiek een comfortabele auto die uitermate geschikt is voor het afleggen van langere afstanden. Het is bepaald geen sprintkanon maar in het dagelijks verkeer in Nederland volstaat de 136 pk en 190 Nm. Wie er, zoals ik, een rustige rijstijl op nahoud is er uitstekend mee bediend. Natuurlijk, 100 pk meer onder de kap is leuk maar wanneer je, zoals ik, dagelijks op de A2 richting Utrecht rijd heb je daar op zich niet zo gek veel aan. Het Navigatiesysteem Professional bewijst nog elke dag zijn diensten. Al met al ben ik nog steeds dik tevreden met de Bimmer.
Update
- 18.000 km
Inmiddels is, na een jaartje sturen, de teller de 18.000 km gepasseerd. Nadat in november 2013 de voorloopolie is vervangen door het echte spul is het olieverbruik nagenoeg nihil geworden. De bak schakelt helaas nog steeds een beetje hakerig maar de motor lijkt toch echt wel 'los' te zijn komen. 't Is uiteraard geen strepentrekker (zeker als je de schakelindicator volgt) maar vlot meekomen met het verkeer is geen enkel probleem. Wat telkens toch wel weer verbaast is het verbruik. Zolang je je houdt aan de hier te lande geldende snelheidslimieten dan is 1 op 15 makkelijk haalbaar. Wanneer de cruisecontrol op 130 staat is een verbruik van 1 op 13 nog steeds haalbaar hetgeen zeker netjes is te noemen. Technisch gezien heb ik, gelukkig, nog geen vreemde dingen meegemaakt, afgezien van het onder garantie vervangen stuurhuis. Inmiddels zijn ook de zomersloffen weer gemonteerd. Fijn is verder de praktische bruikbaarheid van de Bimmer. Het afdekzeiltje en de afdekrolhoes laten zich makkelijk verwijderen waarna je een behoorlijke hoeveelheid spulletjes kwijt kunt. Desnoods klap je één rugleuning om voor nog wat extra ruimte. Ik rijd vaak langere stukken snelweg en dan valt mij op hoe comfortabel de Bimmer eigenlijk is. De zit is perfect, hij is stil en alle functies zitten onder handbereik. De handling is perfect. Kortom, een hele fijne wagen om te rijden. Voorlopig voor mij dus geen andere!
Update
- 28.450 km
De Bimmer is op de kop af precies 2 jaar in mijn bezit waarbij de teller ruim over de 28.000 kilometer staat. Tijd dus voor een korte update.
Hoewel geen strepentrekker is de BMW 318i naar mijn (bescheiden) mening voldoende gemotoriseerd. Een stoplichtsprintje zul je niet gauw winnen maar als je dat belangrijk vindt kun je de 318i beter laten voor wat 'ie is. Positief vind ik het verbruik (een gemiddelde van 7/100 km is makkelijk realiseerbaar) en de onderhoudskosten. Tot nu toe hoefde slechts de motorolie en remvloeistof te worden vervangen. Door het ontbreken van vaste onderhoudsbeurten vallen de kosten mij alleszins mee. Tussentijdse reparaties en/of storingen zijn er niet geweest dus met de betrouwbaarheid van dit model zit het dus wel snor.
Verder ben ik het comfort van de Bimmer nog meer gaan waarderen, zeker op de langere afstand. De zit is prima en de ergonomie nog beter. De rechtuitstabiliteit is uitstekend en vanwege de achterwielaandrijving zijn aandrijfreacties in het stuurwiel vrijwel afwezig hetgeen het comfort verhoogt. Zelfs bij hogere snelheden blijf het geluidsniveau binnen de perken (zeker bij de in Nederland toegestane maximumsnelheden) en worden ook oneffenheden door het (toch wel) redelijk straf afgestelde onderstel soepeltjes gladgestreken. Met andere woorden, deze Bimmer is niet zozeer sportief alswel uitermate comfortabel. Voor mij zeker niet verkeerd.
Over de intererieurruimte is reeds het nodige gezegde en geschreven. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de E91 geen ruimtewonder is maar om nou te zeggen dat het allemaal héél krapjes is, nou nee. Enkel de instap achter is ietwat lastig maar eenmaal op de achterbank gezeten valt op hoe diep je zit en hoe hoog de rugleuning eigenlijk is. De zit is derhalve prima. De bagageruimte is met 460 liter zeker niet klein. Wanneer het afdekrolscherm wordt ingeklapt kan er behoorlijk wat bagage mee. Voor de vakantie dus mijns inziens de ideale gezinswagen. Op naar de 50.000!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.