AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 3-serie
5

autoreview

BMW 318i (1999) #2

Anoniem
  • Review
4 oktober 2004 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering318i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf103.000 km
KM-stand laatst0 km
Gemiddelde lezerswaardering: 14%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 3 oktober 2004

Exterieur
==========
Naar mijn bescheiden mening een van de mooiste vierdeurs middenklassers ooit: de BMW 3 Serie, van het type E46. Het sedanmodel van voor de facelift, om precies te zijn, geproduceerd van 1998 tot en met 2001. Met zijn kenmerkende grille, dubbele koplampen, licht oplopende schouderlijn en ietwat geprononceerde wielkasten maakt hij een buitengewoon dynamische indruk. De achterzijde detoneert hier een beetje, die lijkt iets te smal. Wellicht was hij mooier als de achterlichten breder van vorm waren, zoals bij de huidige 3 Serie Coupé het geval is. Mijn 318i is uitgevoerd in Cosmosschwarz metallic. Niet de makkelijkste kleur om schoon te houden, maar wel een die hem geweldig goed staat. En de kleur heeft nog een ander voordeel: dat de deurgrepen, stootlijsten en bumperranden niet in de carrosseriekleur zijn meespoten is amper te zien.

Interieur
==========
Zwart is ook de kleur die overheerst in het interieur; het dashboard, de interieurlijsten én de bekleding dragen die kleur. Noem het saai of noem het strak, in ieder geval zorgt het voor een rustige uitstraling. Qua styling is deze auto nog van de oude (BMW-)stempel. Dat wil zeggen: geen poespas, strakke vormgeving en natuurlijk de naar de bestuurder gedraaide middenconsole. Erg fijn is het sportstuurtje; hij ligt lekker in de hand, ziet er sportief uit en bovendien kun je met de knopjes op het stuur de radio en de cruise control bedienen. De standaardstoelen van de E46 3 Serie zijn geen zegen; de zittingen zijn hard en de stoelen hebben weinig profiel, waardoor je in een scherpe bocht flink heen en weer schuift. Binnenruimte is ook niet de sterkste kant van deze auto. Voorin is de ruimte heel behoorlijk, maar achterin is het eigenlijk net te krap voor volwassenen van gemiddelde lengte.

Rijeigenschappen
==========
De praktische tekortkomingen maakt hij gelukkig ruimschoots goed met zijn voortreffelijke rijgedrag. Dankzij de achterwielaandrijving, de ideale gewichtsverdeling en het sportieve onderstel ligt de auto als een blok op de weg en is het een heerlijke stuurmansauto. Vanzelfsprekend is een 318i met zijn 118pk geen Porsche-killer, maar het karakter van de motor is wel heel prettig. Hij heeft bijvoorbeeld genoeg pit om op de snelweg in de hoogste versnelling redelijk vlot op te trekken en de topsnelheid van ruim 200km/h is natuurlijk ook ruim voldoende. De sportiviteit van de auto blijkt uit alles: niet alleen de wegligging, maar ook het sturen, gasgeven en schakelen gaat op een sportieve manier. De auto reageert op de kleinste stuurbewegingen en bij een lichte beroering van het gaspedaal beweegt de wijzers van de toerenteller naar links. Prettig als je van sportief rijden houdt, een tikkeltje nerveus als je daar niet van gediend bent.

Kosten
==========
In het cliché dat BMW rijden duur is, zit weliswaar een kern van waarheid, toch vallen de kosten best mee. De 70 euro per maand aan verzekeringspremie (met 50% noclaim-korting) en 35 euro houderschapsbelasting zijn geen schrikbarende bedragen. Met een rustige rijstijl is een verbruik van 1 op 14 mogelijk, waardoor de brandstofkosten zelfs met de huidige benzineprijzen nog heel behoorlijk zijn. Onderdelen zijn wel prijzig, maar het is een relatief betrouwbare auto. Ikzelf heb in iets minder dan vier jaar ongeveer 500 euro aan niet-regulier onderhoud gehad, dus dat stelt weinig voor. Mijn BMW-specialist rekent voor een grote beurt ongeveer 300 euro en voor een kleine 150. De E46 is een gewilde auto, zodat de vraagprijzen niet mals zijn. Voor een mooi exemplaar moet je dus behoorlijk wat geld op tafel leggen, maar later kun je hem waarschijnlijk weer voor een goed bedrag kunt verkopen.

Conclusie
==========
De 3 Serie is een rijdersauto en dat brengt enkele concessies met zich mee. Zo is hij niet de ruimste in zijn klasse, of de meest praktische. Ook is hij niet de goedkoopste, noch de comfortabelste in het middenklasse segment. Hij is echter wel ongekend sportief, zowel qua rijeigenschappen als qua besturing. Verder is het, maar dat is ietwat subjectief, een zeer fraaie auto, zowel van buiten als van binnen. De kosten liggen wat hoger dan die van de meeste andere middenklassers, maar als je van sportief rijden houdt, dan heb je dat er graag voor over. Ik rijd nu in ieder geval al bijna vier jaar naar volle tevredenheid in mijn 318i. De laatste jaren heb ik beroepsmatig in allerlei verschillende auto’s gereden, van Volkswagens tot Aston Martins, maar geen enkele auto vond ik zo fijn als de BMW 3 Serie. Als ik deze auto zou verkopen, dan zou de opvolger hoogstwaarschijnlijk weer een E46 worden, want ik voel me helemaal thuis in deze auto.

PROBLEMEN

  • 3 oktober 2004

105.570km: Relais, impulsgever, nokkenassensensor (308 euro).
111.990km: Spiraalveren achter gebroken (202 euro).

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Alphabet
BMW 318i (4D/6H)
€ 579
Stel samen ▸
Athlon
BMW 318i Corporate Executive (4D/8A)
€ 619
Stel samen ▸
Arval
BMW 318i Touring (5D/8A)
€ 601
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    320I HIGH EXECUTIVE

    BMW 320I HIGH EXECUTIVE

    • 2006
    • 244.635 km

    € 5.250

    318i Centennial Executive

    BMW 318i Centennial Executive

    • 2017
    • 97.100 km

    € 7.600

    318i Business Line M Sport open dak, navi, leer, xenon

    BMW 318i Business Line M Sport open dak, navi, leer, xenon

    • 2011
    • 145.918 km

    € 13.450

Meer BMW 3-serie occasions

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
BMW 316i Executive - 1999 - 670.037 km - Klokje rond

BMW 316i Executive - 1999 - 670.037 km - Klokje rond

Nooit eerder reed Kay van Rijswijck zó lang met dezelfde auto. Maar zijn oude trouwe 316i op...

Lees meer
 

BMW 3-serie reviews

  • Review
    BMW 318i Executive (1999)

    BMW 318i Executive (1999)

    2
    • 27 februari 2021
  • Review
    BMW 328i Executive (2000)

    BMW 328i Executive (2000)

    15
    • 20 juni 2020
  • Review
    BMW 328i Executive (1999)

    BMW 328i Executive (1999)

    6
    • 5 december 2016
  • Review
    BMW 320i Executive (2000)

    BMW 320i Executive (2000)

    1
    • 12 juli 2016
  • Review
    BMW 316i (2001)

    BMW 316i (2001)

    9
    • 22 juli 2014
  • Review
    BMW 316i (2001)

    BMW 316i (2001)

    10
    • 12 april 2013
  • Review
    BMW 320i Executive (2000)

    BMW 320i Executive (2000)

    • 16 november 2012
meer reviews
Klokje rond - BMW 330d - 997.311 km

Klokje rond - BMW 330d - 997.311 km

93

Dat een BMW 3-serie van de E46 generatie een buitengewoon robuuste auto is, wisten we al langer....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    BMW M340i xDrive Touring (2020)

    BMW M340i xDrive Touring (2020)

    5
    • 2 april 2021
  • Review
    BMW 320i Touring (2018)

    BMW 320i Touring (2018)

    3
    • 21 maart 2021
  • Test: BMW M3 Competition

    Test: BMW M3 Competition

    • 16 maart 2021
  • Review
    BMW 320i Touring (2007)

    BMW 320i Touring (2007)

    3
    • 10 maart 2021
  • Autonieuws
    BMW 3-serie Touring (1994) - In het Wild

    BMW 3-serie Touring (1994) - In het Wild

    47
    • 5 maart 2021
  • Review
    BMW 318i Executive (1999)

    BMW 318i Executive (1999)

    2
    • 27 februari 2021
  • Review
    BMW 330e (2020)

    BMW 330e (2020)

    9
    • 31 januari 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    53
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

    Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

    20
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische BMW iX1 gesnapt

    Elektrische BMW iX1 gesnapt

    31
    • 8 april 2021
  • Review
    BMW 545e xDrive (2021)

    BMW 545e xDrive (2021)

    5
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi niches

    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi...

    28
    • 5 april 2021
  • Review
    BMW 540d xDrive Touring (2018)

    BMW 540d xDrive Touring (2018)

    4
    • 3 april 2021
  • Review
    BMW iX3 High Executive (2021)

    BMW iX3 High Executive (2021)

    8
    • 2 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep