BMW 318d Touring (2013)

autoreview

BMW 318d Touring (2013)

Signalement

Uitvoering318d Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst139.000 km
Lezerswaardering: 51%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 2.900 km

Even de draad oppikken

Ik ben sedert 20 jaar een trouwe Belgische lezer van Autoweek en heb in het verleden ook enkele reviews gepost op deze site (zie rechts) en daar eerlijk gezegd veel plezier beleefd, zowel aan het schrijven als aan de reacties. In 2009 ben ik afgehaakt – ook met lezen - omdat de kwaliteit van de reviews op dat moment belabberd was. De laatste tijd lees ik hier echter opnieuw meer en meer en kreeg ik weer de smaak te pakken om zelf een review te posten.

Na de Fiat Bravo (aanloopwagen & tevens mijn eerste bedrijfsauto), heb ik een jaar met een Citroën C4 Grand Picasso 1.6HDi gereden in Exclusive uitvoering en met zowat alle opties behalve leer. Uitstekende auto die ik op 1 jaar van 32.000 -> 65.000 km heb gereden, in groot comfort en zonder mankementen. Het was een ‘afdankertje’ binnen ons bedrijf waar ik eerst erg ten opzag, maar waar ik achteraf beschouwd een goede ‘compagnon de route’ aan had. Ik mocht hem op mijn beurt doorgeven aan een nieuwe collega die er tot 140.000 km probleemloos mee heeft doorgebold (einde leasecontract).

Ik mocht toen (2009) zelf een nieuwe auto uitkiezen en dat is een Alfa 159 SW 1.9JTD 8v geworden met zeer veel opties (interieur in leer, navigatie, schuifdak, Bose audio, bi-Xenon enz.). Behalve het leer allemaal zaken die ik snel gewoon was geworden gedurende mijn jaar met de Picasso die weliswaar geen schuifdak had maar een panoramisch dak en Philips hifi ipv Bose. Over mijn 103.000 km met de Alfa kan ik kort zijn : jammer dat de fiscale wetgeving in België de voorbije 2 jaar zo verstrengd is dat de lease noodgedwongen ingekort werd, vooral wegens de hoge C02-uitstoot waardoor de wagen voor mijn werkgever fiscaal te duur werd. Ik had de auto met veel plezier nog wat langer gereden, probleemloze auto met een fantastisch in- en exterieur.

Dus in juni van dit jaar kreeg ik bericht dat ik een nieuwe auto mocht kiezen. Samen met de Belgische CO2 wetgeving, werd onze car policy echter ook aangescherpt waardoor de keuze beperkt werd tot een Audi A4 Avant, BMW 3 Touring, Mercedes C Break of Volvo V60. Ook al werd de keuze door de werkgever dus stevig ingeperkt, met de nieuwprijzen van deze 4 auto’s in het achterhoofd is dit eerlijk gezegd een serieus luxeprobleem. De A4 en de C vielen voor mij persoonlijk al meteen af, dus restte er de keuze tussen de V60 en de 3 Touring. Omdat er ook strenger wordt toegekeken op de optiekeuze en ik luxeopties verkies boven extra PK’s, ging ik in eerste instantie voor de V60 D2 in Summum uitvoering. De 1.6 motor kende ik al uit de Grand Picasso en de Summum –versie is erg compleet (Xenon, leder). De knoop was eigenlijk al doorgehakt, tot een collega die voor dezelfde keuze stond terugkwam met de offerte die hij gekregen had voor een 318d Touring. BMW doet blijkbaar erg veel moeite om leaserijders in de nieuwe 3 te krijgen, dus daar ook maar even horen met mijn wensenlijstje qua opties…


Welkom in de wondere optiewereld van BMW!

Met de car configurator van de leasingmaatschappij een nieuwe BMW samenstellen laat zich samenvatten als ‘the agony of the choice’. Kiezen voor een 316d met veel opties of een karig uitgeruste 320d? Winterbanden nemen (= 18€/maand extra) of niet?

Net als mijn collega geopteerd voor de 318d met 136 PK (dit is een Belgische versie om fiscale redenen, in Nederland heeft die 143 PK) met winterbanden. Qua opties moest ik dus keuzes maken en deze ingedeeld in 4 categorieën :
• “schandalig dat dit op zo’n auto niet standaard geleverd wordt” : 16” alu velgen (jaja maar een elektrische achterklep is wel standaard), airco met 2 zones, cruise control
• “opgelegd door de werkgever” : navigatie, metaalglanslak, Bluetooth hands free bellen
• “die wil ik sowieso” : Xenon, panoramisch dak,leder, parkeersensoren, roofrails, donkere ruiten achteraan (voor de kindjes), zetelverwarming, Hifi, USB/iPod aansluiting;
• “die zou ik leuk vinden” : sportstoelen, lichtpakket, spiegelpakket – inklapbaar, dimmend, parkeerfunctie

Ik vond mijn gading niet bij de Lines dus zou het een auto “à la carte” worden dus. Human Resources maak er een sport van om te gaan discuteren over de zin en onzin van opties, vandaar de categorie “die zou ik leuk vinden”. Dat gaf me wat onderhandelingsmarge om de “die wil ik sowieso” opties zeker op mijn wagen te kunnen configureren. Vreemd element van onze bedrijfscultuur, maar goed…
Eind juni de wagen besteld en maar 2 toegevingen moeten doen qua uitrusting : Sensatec bekleding ipv leder en geen sportstoelen. Daar kon ik best mee leven.

De Belgische catalogusprijs incl. BTW tikte net niet af op 42.000€, waarvan ca. 9.000€ opties. Slik, wie kan dergelijk bedrag als privé aankoop ophoesten, ik alvast niet? Ik was wel onder de indruk van het professionalisme en de vriendelijkheid van de BMW garage, een schril contrast met de Alfa garage waar ik nochtans een ‘topmodel’ had gekocht versus een ‘basismodel’ bij BMW.

De levertermijn bedroeg 3,5 maanden en ik werd keurig op de hoogte gehouden in de tussenliggende periode. 3 weken geleden was het zover en kon ik de auto gaan ophalen. BMW doet dit echt zeer professioneel met een uitgebreide uitleg : thuisadres helpen instellen met de iDrive (nieuw voor mij), smartphone linken aan de auto, helpen met de voorkeursinstellingen qua verlichting, centrale vergrendeling enz. Na drie kwartier konden we eindelijk rijden…

Er staan nog niet zoveel kilometers op de teller maar ik ben zinnens deze review geregeld bij te houden en zal als vergelijkingsbasis de Alfa 159 nemen waar ik 4 jaar met veel plezier in rondgereden heb.


De eerste kilometers / indrukken …

… die voelden behoorlijk onwennig aan ondanks dat de 3 zowat dezelfde afmetingen heeft als de 159. Dit was vooral te wijten aan de zithouding (stoel stond nog niet echt goed ingesteld), de afleiding door de nieuwe knopjes en talloze iDrive mogelijkheden, het feit dat ik de motor deftig wil inrijden, schrik om een kras of deuk te rijden in de fonkelende lak (Imperialblau Brillianteffekt, mooie kleur maar snel vuil) gedurende de eerste kilometers enz. Eens de stoel goed ingesteld was en de traditionele avondfile zich aandiende en ik wat tijd kreeg om door de menu’s van de iDrive te bladeren en snuisteren ging dat onwennig gevoel snel voorbij en ik kon ik me wat meer concentreren op de verschilpunten met de 159.

Punt 1 : de zachte, soepele en stille werking van de motor, het oude Alfa 1.9JTD blok leek wel een tractor in vergelijking hiermee, alhoewel ik me daar nooit aan gestoord had.

Punt 2 : het stuurgevoel, valt wat tegen in vergelijking met de precisie van de hydraulische bekrachtiging van de 159. Misser, ik had dus Servotronic als optie moeten nemen. Mijn collega heeft dit wel en je voelt in zijn wagen in de Sport-stand duidelijk meer weerstand waar het bij mijn auto allemaal wat vager is.

Punt 3 : vering/ophanging : minder stug dan de 159; maar aangezien de 159 met zijn lange overhang vooraan soms wat plomp werd, vind ik de 3 serie een goed compromis tussen comfort en sportiviteit (jaja het blijft een diesel).

Punt 4 : de zijdelingse steun van de standaard zetels; ik durf het niet waardeloos noemen maar het komt in de buurt; bij sneller genomen bochten – waar de auto dus echt wel tot uitnodigt - word je dus niet op je plaats gehouden op het (kunst)leer Sensatec. Misser nummer 2. Laat desnoods een andere optie vallen, maar neem de sportstoelen als je in de markt bent voor deze auto. De standaardstoelen hebben trouwens geen lendesteunverstelling. Hier heb ik spijt van, was me een robbertje waard met HR om dit erdoor te krijgen achteraf gezien


De opties…

Navigatie Business : werkt perfect - snel, intuïtief, houdt goed rekening met verkeersinfo

Xenon : naast het mooie optische aspect, heeft dit voor mij ook een praktische reden zijnde een lichte vorm van nachtblindheid. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het lichtbeeld bij mijn C4 Grand Picasso nog iets beter was, die had ook meedraaiende Xenons.

Panoramisch dak met schuif- en kantelfunctie : eens je dit hebt gehad wil je niks anders meer, ook al verzwaart het de auto serieus op een ongunstige plaats. Dit is een optie waar zowel voor- als achterpassagiers veel aan hebben. Let wel, het verlaagt de dakhemel met een paar centimeter dus langere rijders opgelet, zeker proefzitten!

Zetelverwarming : als koukleum die niet graag met een jas in de auto zit voor mij onmisbaar; werkt prima kan bij 5 graden al na 2 km weer uitgezet worden

Hifi : BMW biedt 2 opties, Hifi en Harman Kardon. Het eerste is betaalbaar, het tweede erg duur. Qua prijs komt de Hifi van BMW in de buurt van de Bose die ik had op de 159, helaas niet qua prestaties, ver van zelfs. De bassen zijn teleurstellend. Ik raad deze optie dan ook af, het verschil met de standaard audio van mijn collega is te klein om de prijs van deze optie te rechtvaardigen.

Parkeersensoren : enkel achter genomen, systeem werkt prima met een grafische weergave in kleuren op het infoscherm.

Airco met 2 zones : gierig van BMW om dit niet standaard te monteren. Oogt niet enkel mooier, maar anders heb je ook geen verwarmingsroosters achterin… (onbegrijpelijk). De voorruitontwaseming gaat ’s morgens snel aan de slag.

Lichtpakket : “bling bling”, zie hierboven waarom ik dit dan toch aangevinkt heb.

Spiegelpakket : in de praktijk zeer handig bij parkeren door de kantelfunctie van de rechterspiegel. Echter ook zijn geld niet waard naar mijn mening (600€).


3.000 km

De motor begon na 2.000 km voorzichtig inrijden aardig los te komen en ik vind het een bijzonder aangenaam aggregaat. Bijzonder soepel en stil (in vergelijking met de 159). Ik ben nog niet boven de 3.000 toeren geweest, maar daar is met een moderne turbodiesel in de praktijk eigenlijk sowieso weinig reden toe. De schakelindicator is wel bijzonder ijverig, in ”Comfort” (de standaardstand bij het wegrijden) vraagt hij al om op te schakelen bij 1.800 toeren en in “Eco Pro” zelfs al bij 1.600 toeren. Bij koude motor valt de diesel dan te diep in toeren terug om goed te zijn naar mijn mening. De 3-serie heeft trouwens een oliethermometer in plaats van een waterthermometer. Zeer leerrijk, de auto haalt pas zijn bedrijfstemperatuur (100 graden) na een kleine 20 kilometer, na 10 kilometer rijden staat de olie nog maar op 50 graden.

In “Sport” verdwijnt de schakelindicator en hangt de auto merkbaar beter aan het gas. In “Eco Pro” is het net alsof er een pak PK’s verdwenen zijn en wordt er achter de schermen ook gerommeld met de zetelverwarming en de airco. Je krijgt in ruil te zien hoeveel km actieradius je wint. Op de snelweg heeft deze stand geen zin : ik heb welgeteld 600 meter actieradius gewonnen op een zeer rustige rit op cruise control van Antwerpen naar Breda. Op kleinere wegen boek je wel degelijk winst, maar de auto reageert zo slap op het gaspedaal dat het wat karikaturaal wordt. In de praktijk laat ik de 318 dus gewoon in “Comfort” staan. En Start/Stop steevast uitgeschakeld, ben geen fan van die lichte siddering die door het koetswerk gaat bij het opnieuw aanslaan. Trillingen laat de motor overigens niet voelen behalve in de versnellingspook die je ook ziet bibberen. Dat is bij mijn collega ook zo, maar ik laat het toch nakijken bij de 4.000 km check.

De versnellingsbak is nog niet helemaal ingereden, het schakelen verloopt nog wat harkerig (in vergelijking met de 159). De koppeling is ook een stuk zwaarder, gelukkig kan de auto in de file kruipen in 1ste en 2de versnelling op vrijlooptoerental. De spreiding is prima, de 6de is iets minder lang dan de Alfa en kan gebruikt worden vanaf 90 km/h.

Het verbruik heeft me versteld doen staan : de 159 had gemiddeld 6,7L/100km nodig over de voorbije 4 jaar en met de BMW zal ik daar allicht met gemak anderhalve liter van afknijpen. Bij erg rustig rijden en gunstig verkeer is een verbruik van 4L/100km dus effectief haalbaar. Bij een meer realistische rijstijl zit het rond de 5L. Zeer straf. Wie met een 318d meer dan 6L verbruikt doet ofwel enkel stadsverkeer of solliciteert naar de papierversnipperaar voor zijn rijbewijs. De tank van 57L volstaat dus voor een rijbereik van ruim 1.000km. De afwijking tussen het verbruik dat de boordcomputer opgeeft en het werkelijke verbruik ligt na 3 tankbeurten tussen 0,1 en 0,2 liter.

De nieuwe 3 is minder sportief afgesteld dan de vorige versie lees ik her en der. Ik kan niet vergelijken, maar mijn bevindingen zijn dat het stuurgevoel nogal kunstmatig is en dat hij eerder neigt naar onderstuur dan overstuur. Op een industrieterrein vorig weekend wat ‘gespeeld’ in lekkere haakse bochten op nat wegdek en de 318 schuift dan lichtjes over zijn voorbanden en zelfs bij brutaal gas lossen blijft de achterkant netjes in het gareel. Positief voor de veiligheid in de handen van de meeste bestuurders incluis mezelf. De grenzen liggen verder dan bij de 159, die echter veel meer feedback gaf in het stuur. Servotronic heb ik jammer genoeg niet als optie genomen, zoals gezegd dus spijt van. De BMW wil meer dan graag vlot door de bochten gestuurd worden en dan valt het des te meer op dat de zijdelingse steun van de standaardstoelen tekortschiet. Verder is de zithouding prima.

Functionaliteit, ergonomie & afwerking : het interieur is ruimer dan de 159 en vooral de koffer is een verademing. 495L groot en praktisch qua vorm. Ook over details is nagedacht : het bagagenet past netjes onder de vloer als je het niet gebruikt en er is tevens nog een groot bergvak. Dat gebruik ik niet, op het tapijt ligt namelijk een rubber antislip automat, gemaakt op maat van de 3-serie. Geen gedoe meer met vuile kinderfietsjes, laarzen etc. De ruimte achterin is iets groter dan bij de Alfa en met de lichtinval van het panoramisch dak is het er aangenaam toeven voor kinderen. Opbergvakken zijn er voldoende, alleen is het vreemd dat er een vakje is in de middenconsole waarvan het deksel niet omhoog klikt maar uitgenomen moet worden. Het iDrive systeem had een bijzonder korte gewenningstijd

De afwerking is prima, geen rammels (de 159 daarentegen…), maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat na > 100.000 km en een goede poetsbeurt het interieur van de Alfa er nog als nieuw uitzag, inclusief het cognackleurige lederen interieur. Mijn BMW heeft Sensatec (ook wel leatherette, simili of gewoon plastic genoemd) als zetelbekleding. Een stoffen interieur wou ik niet omwille van de kinderen, Dakota leer kon ik wel nemen qua budget maar dan moest ik andere opties laten vallen, dus het compromis werd Sensatec. De meningen zijn er verdeeld over, ik zal pas na volgende zomer kunnen oordelen of het nu al dan niet een goed idee was. Jammer dat BMW niet meer kleurmogelijkheden biedt, Sensatec is te krijgen in beige of zwart maar als je het lichte beige neemt, krijgt het hele interieur (deurbekleding, tapijten, koffer) deze ‘Labrador’ make-over, dus toch voor zwart gegaan.

Voorlopig besluit : de vooruitgang is in vergelijking met de 159 ontegensprekelijk en ik ben een zeer tevreden 318d Touring rijder. Zelf zou ik er bij een privéaankoop niet zoveel centen voor willen (en kunnen) neertellen, maar ik ben uiterst tevreden van mijn keuze.

Ik hoop dat geïnteresseerde aspirant 3-kopers iets aan hebben aan deze review, feedback of vragen altijd welkom. Geregelde updates zullen volgen.

15.000 km, een update

  • 15.300 km

4 maanden en 12.000 km verder, tijd dus voor een aanvulling van de review. Ik had het niet anders verwacht van een nieuwe auto, maar de eerste 15.000 km zijn volstrekt probleemloos verlopen. Ik heb buiten de bandenwissels (winterrubber) maar 1 garagebezoek gehad en dat was te wijten aan vandalisme. De krassen op het rechter voorspatbord zaten door de lak heen, dus dat was een kostelijk grapje, maar dat valt de auto niet aan te wrijven natuurlijk. Qua overige kosten : olieverbruik is niet waarneembaar, het brandstofverbruik op de boordcomputer is over de hele periode 5,2L/100 km, maar in werkelijkheid 5,4L. Bij een rustig ritje woon-werk verkeer zakt dit naar 4,5L, dus het kan best wel zuiniger dan mijn gemiddelde. Ik verwacht dat mijn verbruik nu iets zal stijgen, omdat ik van zodra de temperatuur het toelaat met het panoramisch dak open rijdt en da’s niet bevorderlijk voor de aerodynamica :-)

Ik probeer de carwash zoveel mogelijk te vermijden en was de BMW ongeveer 1 keer per maand zelf. Het valt wel op hoeveel tijd erin kruipt om de velgen (type 390) proper te krijgen : als je het echt goed wil doen ben je 10 minuten bezig per wiel.
Ik las in een andere review een opmerking over de ergonomie van de cruise control en onderschrijf dit. Het werkt ook voor mij niet intuïtief en - wat ik erger vind – de cruise schakelt niet uit als je ontkoppelt, dit was bij mijn vorige auto’s wel het geval en is niet enkel handiger (‘resume’ zodra het verkeer het weer toelaat) maar ook veiliger.

Voorlopig besluit : ook al is een 318d naar BMW-normen een basismotorisering, in de praktijk voldoet de motor meer dan voldoende zelfs bij een vlotte rijstijl, waartoe de auto echt uitnodigt. Qua configuratie heb ik spijt om de sportstoelen niet te hebben gekozen in plaats van het spiegel- en het lichtpakket die weinig toevoegen.

Als de eerste onderhoudsbeurt achter de rug is (30.000km), meld ik me weer.

  • 61.800 km

Een update na het 60.000 km onderhoud

Veel valt er eigenlijk niet toe te voegen aan de review, de 318d rijgt fout- en probleemloos de kilometers aan elkaar, het gemiddeld dieselverbruik over de totaal gereden afstand blijft stabiel op 5,1 L/100km (mits je een beetje je best doet, knijp je daar een halve liter vanaf) en er is geen olieverbruik te melden. Volgens de boordcomputer kunnen de remblokken overigens nog 80K km mee, maar ik doe dan ook veel autostrade en rij zeer anticiperend.

Na bijna 2 jaar vind ik het nog steeds een erg goede keuze qua lease auto, maar qua configuratie zou ik een aantal zaken wijzigen, wetende wat ik nu weet : de BMW sportstoelen zijn voor mensen die lange trajecten doen en/of veel in de wagen zitten echt een toegevoegde waarde. Laat desnoods wat andere nice to have opties vallen zoals bvb. het lichtpakket of de dual zone airco. En als het budget het toelaat, neem de Harman Kardon audio als je een muziekliefhebber bent. De standaard audio is crap, de BMW Hifi die ik heb is redelijk tot aanvaardbaar, maar de Harman Kardon is echt een hemelsgroot verschil.


Tot slot nog even een opmerking over de ingebouwde navigatie : recent kocht ik een nieuwe Garmin GPS voor onze hobby auto. Kostprijs 139E bij Coolbue. Grofweg 15 keer goedkoper dan de BMW navi (die trouwens zeer diefstalgevoelig is, ruitje tik en op 3' foetsie, bij al meerdere collega's). Aangezien de hobby auto enkel in het weekend bolt bij mooi weer, gebruik ik de Garmin ook in de 318d wegens zoveel performanter (accurate verkeersinfo, betere kaarten, veel duidelijker gesproken instructies, 3D-weergave, foutloos de route instellen via spraak).

Zo, tot een volgende update en als er vragen of opmerkingen zijn, dan zie ik die graag tegemoet bij de reacties.

Update 91.400km

  • 91.400 km

De kilometers glijden vlot onder de inmiddels weer op winterbanden geschoeide Touring en deze week was het tijd voor het derde onderhoud. De boordcomputer liep al 3 maanden te zeuren over het vervangen van de remolie maar aangezien ik dit wou combineren met het onderhoud heb ik dit genegeerd, zeker omdat zowel het peil als de kleur van de remolie nog perfect waren. Volgens mij wil BMW zijn wagens frequenter in de werkplaats zien, want de volgende vervanging is voorzien binnen 2 jaar – dat vind ik compleet onzinnig, maar goed, het gaat hier in deze review over de auto.

En die bevalt na 3 jaar nog steeds prima, geen problemen te melden : geen olieverbruik tussen de beurten, gemiddeld dieselverbruik blijft zeer stabiel op 5,1l/100km op basis van de afrekeningen van de leasemaatschappij, geen foutmeldingen of storingen. De originele remblokken kunnen nog 40K km mee volgens de indicator. Heerlijk rijden, schakelen en sturen, echt een topauto die ik zo weer zou kiezen.

Valt er dan niks te “zeuren”? Toch wel. Het eerste ligt aan mezelf : mijn zoon van 7 is gewoon van vooraan te zitten in zijn Recaro-stoel, maar gezien zijn lengte wordt het stilaan tijd voor een zitverhoger. Helaas heeft mijn 3-serie uit 2013 geen Isofix bevestiging vooraan (was een optie, grr, spijt van) waar mijn lichtgewicht no-nonsense Mazda MX-5 uit 2009 dit wel al standaard had. Voorlopig blijft de Recaro dus in de BMW en de zitverhoger doet dienst in de roadster tijdens het weekend. Maar hoe lang is “voorlopig” want ik heb te horen gekregen dat de lease van onze auto’s eenzijdig met 1 jaar wordt verlengd dus een nieuwe auto zit er tegen eind volgend jaar niet in? Dit zint me niet, mijn auto voldoet nog perfect, maar het gaat me over het principe wat ik als contractbreuk beschouw. First world problem hoor, dat besef ik al te goed. Het tweede ligt aan de auto : de navigatie geraakt gedateerd, daar kan ik mee leven (en een update ga ik zelf niet betalen) maar de verkeersinformatie is echt COMPLEET WAARDELOOS (mijn excuses voor het schreeuwen, maar het moest er even uit). Zo dat lucht op. Ik werk in zowat de meest filegevoelige stad van West-Europa (Antwerpen) en heb meerdere opties om naar daar te rijden maar de BMW verkeersinfo dirigeert me consequent naar de meest foute route. Ik hoor van collega’s met een facelift 3-serie en de Real Time Traffic Information optie dat dit wel prima functioneert. Soit, het komt erop neer dat ik met de losse gps die ik voor de MX-5 had gekocht (Garmin) mijn route bepaal. Ook al is het geen zicht als er betaald is voor een ingebouwde navi.

Tot zover voor deze update, als er geen problemen opduiken – wat ik niet verwacht - meld ik me weer bij het volgende onderhoud. Ik zal in tussentijd ook de foto’s eens updaten van mijn Imperialblau Brillianteffekt Metallic kilometervreter ;-)

  • 102.000 km

Zo, de kaap van de 100.000 km is bereikt en de BMW bolt nog steeds probleemloos verder, nu weer op zomerbanden geschoeid.

Een onverlaat heeft jammer genoeg de achterruitenwisser compleet aan gruzelementen gebroken terwijl de auto voor mijn huis stond 3 weken geleden. Dat viel nog mee, de auto's van mijn buren waren erger toegetakeld (krassen, kapotte spiegels).

Inmiddels een nieuwe arm in bestelling staan en ik zal blij zijn als die gemonteerd is want de zichtbaarheid is bij regenweer erg slecht zonder die ruitenwisser. Bij regenval moet ik de ruitverwarming nu constant aanzetten om toch maar iets te zien.

update 121.000km

  • 121.000 km

Zo, deze week was het 120K onderhoud ingepland en opnieuw weinig spannends te melden.
De BMW maalt vlot en zonder veel morren zijn kilometers en zo heb ik er inmiddels na 4 jaar en 4 maand 121.000 km mee afgelegd en kan ik meteen het eerste echte probleem(pje) signaleren, namelijk een cruise control die kuren heeft en geregeld uitvalt. Frequentie (van meermaals per km uitvallen tot enkele dagen geen probleem) en duurtijd (van enkele seconden tot meerdere minuten) -> er valt geen lijn in te trekken, maar het geeft zo een irritant gong-geluid waar ik nog steeds van schrik. Aangezien ik de CC nauwelijks gebruik in het drukke verkeer richting Antwerpen is het voor mij niet echt een issue, maar tegelijk valt de ganse stuurbediening (radio / toeter / telefoonbediening) uit en dat is net wat minder.
Vooral de toeter is een issue, nu moet ik met mijn Xenons knipperen als ik haast heb. Grapje hoor, ik ben best wel een brave weggebruiker. Hiervan getuige zijn mijn remblokken : V+A waren nog origineel en gaven volgens de boordcomputer beide nog een levensduur van 15K km aan. Toch zijn deze achteraan vervangen... En ik dacht dat vooral de voorste remvoeringen meer te lijden hadden in een auto? Ook rij ik nog op mijn eerste 2 sets banden (winter / zomer).
Lang verhaal kort : het ganse stuur moet vervangen worden en dat ligt nu voor bij de leasemaatschappij gezien de kms & leeftijd van de auto (OPM : wij hebben op de zaak 4 F31’s en die van mij is de derde met dit probleem – weliswaar met de hoogste km-stand -, dus voor 2DH kopers lijkt me dit wel iets om te checken).

En dat brengt me bij het volgende punt : what’s next? Het wordt stilaan tijd om iets nieuws te configureren maar ik weet het niet goed. De facelift versie van mijn 3-serie is echt nog een “analoge” auto terwijl er zo snel stappen worden gezet naar semi-autonoom rijden. Ik werk in de meest congestiegevoelige stad van Europa (Antwerpen) en ik hunker echt met de dag meer naar een auto in het C/D-segment die me het monotone rijden in de file voor het grootste deel uit handen neemt. Dat ik er een stuk rijplezier voor moet afstaan neem ik er wel bij, ik heb nog een erg leuke MX-5 in de garage staan voor de weekend kilometers.
Omdat ik erg tevreden ben van BMW en de top service van mijn garage neig ik momenteel naar de nieuwe versie van de 2 serie Active Tourer automaat met een pakket voor semi autonoom rijden die binnenkort wordt gelanceerd, al levert dit op een site van autoliefhebbers natuurlijk geen applaus op. Als Volvo wat haast maakt met de V60 is dit ook een optie. Maar als jullie betere suggesties hebben (diesel obligatoire weliswaar, max. 2.0L, max. 119g CO2, België & zijn fiscaliteit…) dan hoor ik die graag.

Update 139000 km - einde lease nadert

  • 139.000 km

Zo, binnen 2 weken heb ik de BMW 5 jaar en gaat ie normaliter terug naar de leasemaatschappij, al is dat nog niet helemaal duidelijk. Ik heb een nieuwe Volvo V60 in bestelling en de datum van levering (2de helft oktober) is intussen al een maand opgeschoven… Ik bekijk het nog even want dan krijg ik als overbrugging een short rent en die zijn minimaal 1 klasse kleiner (en als je pech hebt 2) en daar zit ik nu niet echt op te wachten met nog een reisje naar Frankrijk van 2x 1000 km in het vooruitzicht. Ik heb de BMW deze week laten keuren (technische keuring in BE is vergelijkbaar met de APK in NL) en zoals verwacht was dat geen enkel probleem.

Als passend afscheid aan de BMW en ook vanwege het feit dat ik switch naar voorwielaandrijving + automaat voor mijn volgende daily heb ik er 2 weken geleden nog een ouderwetse roadtrip mee gemaakt naar Zuid-Frankrijk. Geen kilometer autostrade, enkel van die heerlijk over het landschap gedrapeerde departementale. Het uitstippelen heeft me wel wat tijd gekost maar in ruil kreeg ik 2600km voor het overgrote deel fantastische stuurweggetjes onder de wielen, vaak door godverlaten delen in Frankrijk. Om die reden had ik een 16 inch wiel + band gekocht van een sloper : aangezien ik op zaterdag en zondag naar het Zuiden koerste, wou ik het risico niet lopen van een lekke band die mijn vakantie zou vergallen. Maar verdorie wat neemt zo een ding veel plaats… omdat ik Ardèche wijn wou meebrengen was het plan het wiel achter de voorzetels te leggen, vergeet dat dus maar. En in de koffer nam het de helft van de oppervlakte in beslag. Gelukkig hebben we het wiel niet nodig gehad en is alles voorspoedig verlopen. Of toch net zo goed als, want toen ik de 2de x de Ventoux opreed kreeg ik de melding om zo snel mogelijk 1L olie bij te vullen. Daar was ik niet op voorzien want ik had nog nooit eerder olieverbruik met mijn 3. De juiste olie vinden (Acea C3 specificatie) was nog een beetje een issue, de BMW garages zijn daar niet dik gezaaid en finaal pas 80 km verder bij een groter Total station 0,5L bijgevuld en later in mijn hotel nog eens 0,15L. Ik zal nog een foto toevoegen vanop de Ventoux, viel wat tegen met quasi 0 zicht door mist / wolken / snijdende wind.

Dat brengt me bij de eindevaluatie van de BMW. Ik heb er erg graag mee gereden en er een betrouwbare compagnon de route aan gehad. Behalve de CC unit geen defecten of panne gehad, met 1 set zomer en 1 set winterbanden 140K km gehaald, originele remblokken V kunnen nog 20K km mee (A is vervangen op 120K). Overall diesel verbruik is 5,1L/100 km en dat is erg netjes ook al moet ik het zelf niet betalen. Daar een halve L afknijpen is perfect mogelijk, bij mijn roadtrip ben ik tot net geen 1300 km geraakt qua autonomie ondanks niet bepaald traag rijden. Ik heb er ernstig over nagedacht om de auto privé over te nemen en vervolgens mijn kosten te declareren, maar finaal toch gekozen voor een meer “digitale” auto zijnde de nieuwe V60. Die kan zelfstandig door files rijden en da’s jammer genoeg een belangrijker aspect geworden voor mij dan het rijplezier voor de . professionele kilometers. Ik heb gereden met de BMW alsof die van mij ipv de leasemaatschappij, waardoor ik hoop dat de volgende eigenaar er een goede koop aan doet en er nog veel rijplezier mee zal beleven!

>

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.