BMW 318d Touring (2009) #2

autoreview

BMW 318d Touring (2009)

Signalement

Uitvoering318d Touring
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst167.000 km
Lezerswaardering: 28%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste BMW

  • 55.000 km

Na een lange tijd en veel prettige kilometers met mijn Volvo V50 gereden te hebben moest er een andere wagen komen door wijziging in werksituatie. Aangezien ik zelf de wagen moet bekostigen ben ik uitgekomen bij de Duitse wagens, dit omwille van de verkoopbaarheid op hogere kilometers. Aangezien ik jaarlijks tussen de 60.000 en de 70.000 km's plan te doen is doorverkoopbaarheid op hoge kilometerstanden heel belangrijk.

De keuze voor BMW was vrij moeilijk. Ik had nogal wat vooroordelen over achterwielaandrijving (wat in de sneeuw?) en bovendien vond ik de A4 een neutralere keus (klanten niet de ogen uitsteken). Omdat de prijs voor A4 Avant met vergelijkbare opties verbazingwekkend toch hoger lag dan voor deze BMW heb ik dan toch maar voor deze touring gekozen. Ik blijf de 3-reeks touring wel een mooie verschijning vinden en wilde wel eens van het "freude am fahren" gevoel proeven zoals dat vele reviews dit aangeven..

Is er nu "Freude am Fahren"? Na 25.000 km denk ik wel dat ik reeds een eerste evaluatie kan maken over het rijgedrag van de 318d.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik qua rijcomfort niet veel meer plezier beleeft in deze BMW dan in mijn V50, waarvan de zetels echt wel een stukje comfortabeler waren. Bovendien vind ik het gebrek aan serieuze opbergvakken echt wel een manco aan deze BMW. Ik heb een bmw USB-stick om in mijn middenconsole te plaatsen maar als ik deze inbreng krijg ik niet eens de klep dicht.. Ik vind dit "not-done" voor een officieel gadget. De gehele opbergruimte in de middentunnel valt zwaar tegen als je er een GSM-lader in hebt zitten. Enkele balpennen en een pakje post-its is het maximale wat ik erin kwijt kan. Dit is echtwel een werkpunt voor deze wagen. Ik dacht dat ik met de V50 beperkt gesteld was maar daar kreeg ik zeker het dubbele in weg.. Dit zijn alle kleine "vervelendheiden" die het comfort niet ten goede komen.

Qua rijgedrag ben ik wel tevreden over de 318d. Ik ben een echte "rijder" dus ben echt geen spurtbeest. Voor mij is het belangrijk om goed in het verkeer mee te kunnen en vooral om schakellui te kunnen rijden. De wagen heeft voldoende koppel om vanaf 1500 a 1600 t/m makkelijk kracht te ontwikkelen. Zo kan ik het verbruik aardig drukken. Ik haalde met mijn V50 DrivE 1.6 D 1/18 en met deze BMW haal ik 1/17. Toch wel aardig vind ik. Als het nodig is trek je de motor naar 2000 t/m en kan je makkelijk snelle inhaalmanoeuvres doen. Over het algemeen is het rijcomfort minder dan de V50 maar het rijgedrag is wel fijner.

De navigatie professional is een genot om mee te rijden. De begeleiding is veel accurater dan dat van de V50 en de splitscreen geeft perfect aan hoe je moet rijden. Je moet echt al serieus afgeleid zijn om nog verkeerd te rijden. Ook de bediening via I drive is even wennen maar echt wel makkelijk eens je het gewoon bent. Heel leuk om hem snel te koppelen aan een USB-stick of Ipod. Deze optie moet iedereen nemen in een 3-serie. Ook een enorm leuke optie is de zetelverwarming bij de lederen zetels. Daar heb ik al enorm veel plezier aan beleeft in deze barre wintertijden. Na een halve minuut zit je in een lekker warme zetel terwijl het buiten vriest. Op die manier hoeft de temperatuur in de wagen niet hoog te zijn om een warm gevoel te hebben. Qua opties en functionaliteit scoort deze wagen dus supergoed. Daarom is het dan ook een BMW denk ik..

"Freude am Fahren?"

Ja, maar op de nieuwe 3-serie mag iets meer aandacht besteed worden aan opbergruimtes, aangezien veel personen met deze wagen rijden die bijna leven in hun wagen. Deze mensen hebben plaats nodig om kleine dingetjes op te bergen en er gemakkelijk toegang tot te hebben.

Problemen?

  • 55.000 km

Voorlopig geen "grote" problemen ondervonden. Met de winterbanden die ik stak rijdt hij nog iets zachter dan ervoor en het is wel fijn om door de sneeuw te ploeteren met achterwielaandrijving terwijl iedereen net daarom je wagen afkraakt..

Kleine problemen die nu maandag bij groot onderhoud moeten worden opgelost:

- Hinderlijke rammel in achterbank, vooral op banen met kleine niveauverschillen, wat je hier in België veel tegenkomt natuurlijk.

- Slippende koppeling bij langer dan 15 min filerijden. Wagen trilt en wil veel sneller stilvallen. Echt vervelend als je Brussel rond moet rond 17.30..

Groot onderhoud

  • 56.000 km

In het groot onderhoud dat ik liet uitvoeren zijn de kleine irritaties blijkbaar toch erger dan ik dacht. De wagen is motorisch perfect in orde maar hij moet toch binnen voor een 3-daagse beurt..

1. Rammel achteraan hardnekkiger dan gedacht, zullen zetels moeten demonteren en kijken wat er rammelt

2. Slippende koppeling bij warme motor is blijkbaar sluimerend probleem. Conclusie: wagen 3 dagen binnen en vervanging van koppeling + vliegwiel onder garantie..


Ik kan er perfect mee rijden dus de wagen laat me niet in de steek. De beurt zal onder garantie gebeuren dus eigenlijk klaag ik hier niet over. Toch betrouwbaarheid een sterretje lager gebracht. Je wil dit niet tegenkomen buiten garantie denk ik..

Bijna één jaar..

  • 74.480 km

Ik heb de wagen nu bijna 1 jaar en moet zeggen dat ik eigenlijk best wel tevreden ben over de auto. Ik heb hoegenaamd nog geen enkel technisch probleem gehad met de wagen. Hij doet wat hij moet doen : rijden!

Enige minpuntje aan deze wagen blijft het hardnekkige rammeltje in de achterbank. Volgens mij zit er daar iets los in de aansluiting. Als ik de achterbank hard toekwak dan blijft het een 2tal weken weg maar daarna keert het steevast terug.. Tja!

Voor de rest dus enkel maar freude am fahren gehad. De wagen leent zich ideaal tot cruisen en is eigenlijk veel comfortabeler dan ik had kunnen verwachten. Ik heb er wel een beetje een lui beest van gemaakt, dit heb ik gemerkt toen ik met de 318D van een collega heb gereden, die had een stuk meer pit in zich...

1 jaar BMW

  • 81.745 km

Daar zijn we dan. 1 jaar en een goede 50.000 kms verder kan ik denk ik al een serieus goede indruk geven van de BMW 3 touring.

Rijgedrag: Subliem. Ik heb het nog soms voor dat ik op plattelandsweggetjes rondrij en werkelijk geniet van het uitstekende stuurgedrag van mijn wagen. Dan denk ik altijd in mijzelf: dit is "freude am fahren" zoals ze in hun reclame steeds vermelden..

Rijcomfort: Als ik uit sommige andere auto's kom moet ik toch toegeven dat ik blij ben van in mijn eigen auto te kunnen kruipen. Ondanks de warschuwingen voor harde stugge vering moet ik zeggen dat ik de wagen heel comfortabel vind. Alhoewel ik hier toch een lichte voorkeur aan mijn oude V50 wil blijven geven.

Betrouwbaarheid: Alle opties (cruise control, zetelverwarming,...) werken steeds perfect. Geen enkele technische storing of panne gehad. Heel leuk dat je met navi professional ook de wagenstatus kan checken en ziet wanneer er wat gedaan moet worden. Ik heb al eens een vervangwagen gehad met business navigatie maar dat is toch echt wel prul in vergelijking met de professional.

Kosten: Onderhoud en materialen zijn natuurlijk niet goedkoop. De hoge betrouwbaarheid zorgt er echter voor dat de kosten heel voorspelbaar zijn en aan het eind van de rit makkelijk haalbaar. Mijn pa heeft met zijn 207 SW van 3j oud meer kosten per jaar dan ik.. Verbruik is nu 5,9l/100km en dat vind ik een héél goede waarde voor een 2liter 136 PK. Mijn V50 1.6 eco haalde 5,4l/100km

Ik ga deze wagen dus met volle plezier nog minstens 1 jaar rijden. Ik ben in alle geval reeds heel benieuwd wat de nieuwe 3-serie zal worden en die zaal héél hoog op mijn shortlist staan..

Bijna 100.000..

  • 94.200 km

Ik begin zo stilletjes aan te naderen naar de 100.000 kilometers. Dit is voor mij altijd een wat schrikwekkend aantal geweest gezien vanaf nu waarschijnlijk enkele grotere kosten zich kunnen voordoen. Tot op heden blijft de wagen (die nu al reeds een 2-tal maanden op winterbanden staat) mij goed bevallen.

Wel moet ik zeggen dat ik tijdens de regenvlagen en met de winterbanden echt wel last heb van doorslippen en uitbrekende achterzijde. Ik vind dit wel fijn (de ESP trekt alles meteen terug goed) maar dit drijft me er toch toe enorm voorzichtig bochten aan te snijden als ik volk meeheb (slippen komt niet echt betrouwbaar over denk ik dan). Is dit iets typisch voor winterbanden in natte weersomstandigheden en vrij hoge temperaturen? In alle geval heb ik hier vorig jaar geen last van gehad (was toen wel contact vriesweer en sneeuw)

Algemene conclusie is dus dat ik zorgeloos verder rij richting 100.000 km's. Normalitair zal ik in september uitkijken naar een vervanger voor deze 3 en dan komt de nieuwe 3 touring te laat uit (ik koop steeds een occasion van 1j oud omwille van hoge afschrjving in eerste jaar) Omdat ik toch wel een liefhebber van BMW ben geworden gezien het comfort en zorgeloos rijplezier staat de 5 touring alvast op mijn verlanglijstje.

Het verlangen naar een vervanger..

  • 115.000 km

Over de wagen zelf valt niet veel meer te vertellen. Zorgeloos rijd ik van onderhoud naar onderhoud.

De laatste weken rij ik echter wel een stukje "agressiever" met de auto. Op die manier ontdek ik dat mijn 318D toch een serieus vlotte wagen is (in z'n 4 gaat ie vlot naar de 130) terwijl ik hem vroeger steeds onder de 2000 toeren ging schakelen. Nadeel is dat mijn verbruik nu vastpint op 6l/100 km.

Omdat ik toch zowat begin uit te kijken naar een vervanger ben ik recent ook gaan rijden met de gefacelifte A4 avant met 170 PK DSG. Qua stuurgedrag en "feel" is dit toch een niveau lager dan mijn huidige 3 touring. Zeker het navigatiesysteem en algemene multimedia ontgoochelden mij. Je kan dit subjectief noemen maar ik vind de A4 facelift echt een mooie wagen en goed alternatief en ben net daarom zo ontgoocheld over de rijbeleving.

Op naar een nieuwe winter!

  • 146.000 km

Bijna op 150.000 en we gaan volgende week switchen naar de winterset. Tja wat valt er nog over deze wagen te zeggen buiten dat hij uitstekend rijdt, me nog steeds plezier bezorgt in bochtige weggetjes en vooral volledig storingsloos blijft werken.

Ik krijg altijd een lach op mijn gezicht als ik collega-vertegenwoordigers hoor praten over hun miserie met hun peugeot of hun stilgevallen KIA.

Ondertussen druk aan het uitkijken naar een vervanger. Ik twijfel nog tussen X3 of 520 touring. De nieuwe 3 vind ik qua interieur nu niet echt zo mooi zoals de oude. Het uitstaande scherm geeft me een nogal aftermarketgevoel. Ik vind het wel mooi hoor, maar dan vind ik de navigatie in een 5 of X3 een pak verfijnder verwerkt. Zo'n uitstaand scherm lijkt mij een invitatie voor autodieven..

Hoewel ik dus wil gaan vernieuwen zou ik toch met enorm veel pijn in het hart afscheid moeten nemen van deze wagen. Diegene die deze wagen koopt doet er echt een topzaak mee. Storingsloos en volgestouwd met alle mogelijke opties, ik denk dat je er met gemak nog 200K kan bijrijden zonder zware storingen. Ik zal deze waarschijnlijk nog storingsloos rijden tot 180K..

De laatste kilometers..

  • 167.000 km

De kogel is door de kerk. Na bijna 3 jaar tevreden rondcruisen in mijn 3-reeks heb ik beslist om mijn vertrouwen opnieuw aan BMW te schenken voor de aankoop van een vervanger, het wordt een 5-reeks touring. Met de 200.000 in zicht moet ik nu wel verkopen om nog een degelijk bod van een particulier koper te kunnen krijgen en bovendien is deze bijna volledig afgeschreven in mijn bedrijf.

Als ik een samenvatting maak kan ik eigenlijk niets dan positiefs melden over deze wagen. Alle snufjes doen het nog steeds zonder de minste storing en de wagen heeft me nooit of te nimmer in de steek gelaten. Buiten het reguliere onderhoud en bandenwissel nooit geen kosten gehad. Diegene die mijn wagen koopt kan er wat mij betreft dus nog heel ver mee komen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.