BMW 318d Touring (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318d Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 38 km |
KM-stand laatst | 11.000 km |
1500 Km 1e review
- 1.500 km
Na wisseling job en de 2 maanden proeftijd mocht ik dan eindelijk offertes van nieuwe auto's indienen. Bij mijn vorige werkgever reed ik een Audi A3 en eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat het gewoon heerlijk rijden was. Omdat ik in België woon en nu een auto met BE kenteken mag uitzoeken...(wat toch een behoorlijk bedrag scheelt per maand) ben ik eerst een proefritje gaan maken in de nieuwe A4 avant. Heerlijke auto, sportief van buiten, maar miste het sportieve rijgedrag. (mijn mening!) Vervolgens een proefritje gemaakt in de nieuwe 3-serie touring model 2009 en een A3 sportback model 2009. Beide voor mij een super rijgedrag! Een A3 kon ik nemen met S-line pakket 18" titanium velgen en zowat alle opties, maar ja dan heb je een A3 (met alle respect)...dan is de 3-serie toch wat groter en straalt toch wat meer klasse uit. Uiteindelijk heb ik dan ook snel gekozen voor de 318d touring met de volgende opties:
- buitenkleur: Saphirschwartz
- bekleding: stof vertex anthrazit
- alu velgen 285 17"
- decoratieve lijsten in aluminium feinschliff
- sportstoelen
- usb aansluiting
- sportstuur en
- afneembare trekhaak semi elektrisch wegklapbaar (ziet er werkelijk niks van, ding verdwijnt onder de auto)
- comfortline pakket, bestaande uit:
- metalic lac
- radio professional
- dakrails
- park distance control achteraan (PDC)
- automatisch dimmende binnenspiegel
- centrale armsteun vooraan, verschuifbaar
- cruise control
- elektronisch gestuurde airconditioning
- lichtpakket
- regen- en lichtsensor
Bestelling is half januari geplaatst en 2e week maart is de auto al geleverd! Dit is wat anders dan levertijd Audi en andere leaseauto's die ik eerder heb mogen bestellen!
Eenmaal bij de garage...een en al big smile on my face toen ik hem zag staan, wow wat ziet die facelift er goed uit. Ik had hem pas 1 keer gespot op de weg en alleen gezien in de showroom van de garage, maar nogmaals wow en ik mag ermee wegrijden :-D
Alles bevalt gewoon goed, stoelen super...deze zijn werkelijk te configureren naar jouw rug, blij dat ik de sportstoelen heb gekozen. Audio goed, heerlijk geluid en die usb is ook hartstikke fijn 8 gig stickje voor 20 euries en muziek te over. Lekker klein, fijn in de hand liggen sportstuur...schakelt heerlijk, rijdt gewoon...ja echt, super! enz.
Ik heb nog geen negatieve punten kunnen vinden na 1500km (maar is ook pas een weekje oud) Ja zoals al vele discussies, je moet deze auto niet nemen voor de ruimte...kies dan een mondeo, laguna, c5, etc. Maarrrr voor mij genoeg ruimte, wat ik ook fijn vind is het standaard hondennet achterin.
Mijn review is nog een beetje kaal mss, maar ja het is al laat en ik heb pas 1500km op de klok staan. Zal deze review regelmatig updaten.
11000 Km 2e review
- 11.000 km
Dikke 10.000 Km staan inmiddels op de teller...ivm opdracht dicht bij huis duurde het even, maar nu is het dan toch eens tijd voor een 2e review.
Nog steeds stap ik met een big smile in de auto, betrap mezelf er soms gewoon nog steeds op dat ik een route zoek die net iets langer is dan de kortste...gewoon om van de auto te genieten.
Rijgedrag:
Omdat dit de 1e auto voor mij is met achterwiel aandrijving, moest ik hier even aan wennen...maar het bevalt super. De auto ligt lekker op de weg en je hebt een goed contact met de weg, al had de auto voor mij standaard misschien iets strakker afgeveerd mogen zijn. De 137pk (corporate lease) zijn zat om overal mee te rijden en van je plek te komen. Een nadeel voordat je het weet en zonder dat je het in de gaten hebt, rijdt je constant te hard. Je kunt makkelijk in z'n 4 doorrijden tot 160Km p/u om dan pas lekker door te schakelen naar z'n 5 en 6.
Wil je zuinig rijden kan dat natuurlijk ook, volgens mij raadt de boordcomputer al bij een 65-75Km p/u aan om door te schakelen naar z'n 4 om zo zuinig te rijden.
Ruimte en Zitcomfort:
Voorin, is gewoon super. Anders gezegd, zoals ik dat wel eens met andere auto's heb ervaren: ik zit niet met knieeën tegen stuur of middenconsole, het voelt alsof (en dat zal ook wel) alles netjes om de bestuurder heen gebouwd.
Mede door de sportstoelen, heb ik een heerlijke relaxe houding in de auto en zo ook de bijrijder. Sportstoelen zijn wel een aanrader, ik mis de lendesteun niet (welke aparte optie is)
Achterin, jawel hier heb ik ook een aantal maal gezeten, is de beenruimte ook meer dan voldoende (ik ben 1,87 en dan staan de voorstoelen toch behoorlijk naar achter) Ook is het hier comfortabel zitten, en door aparte ventilatie roostertjes in de middenconsole, kunnen passagiers zelf nog de gevoels temperatuur een beetje regelen
Kofferruimte, zoals al vele malen aangehaald door andere het is geen auto met kofferruimte te over...maar ik mis de ruimte ook niet. Alles wat ik wilde vervoeren (fiets, koffers, honden, boodschappen) past er tot nu toe allemaal makkelijk in.
Helaas heb ik ook een paar minpunten, samengevat de plus- en minpunten
Minpunten:
- vaak te hard rijden, komt wel gewoon door mezelf
- lampje aan/uit hendeltje auto regenwisser, valt net weg achter het stuur...soms twijfel staat deze nu aan of niet
- geen melding/lampje licht staat aan als je met auto lichtsensor rijdt (dashboard is wel verlicht, maar dit is in twijfel gevallen niet altijd duidelijk zichtbaar)
- als andere in de auto ventilatortjes dicht zetten, gaat de automatische climate control harder blazen om de auto op temperatuur te houden. Logisch, maar soms wel eens vervelend.
- ik heb nog geen systeem gevonden als de kofferbak met de hand wordt opengemaakt dat het doek (hoedenplank zeg maar) automatisch mee omhoog gaat of dat je deze überhoubt handmatig omhoog kunt laten gaan, ipv naar onder weg duwen (dit lukt mij alleen met de afstandbediening van de auto)
Dit zijn een paar kleine minpuntjes die ik heb ervaren, maar ze zijn niet storend. Het grootste minpunt is toch wel de vloermat aan de bestuurderskant.
Hier moet BMW echt iets aan doen!!! De matten zitten middels een dubbelzijdige klittenband vast aan de vloer. Aan de bestuurders kant geeft dit problemen.
Bij warm weer gaat de tape schuiven, waardoor de mat los raakt naar boven schuift en op een gegeven moment zelf vervelend tussen de pedalen terecht gaat komen...wat erg frustrerend en vervelend is. Dit is zo'n goedkope slechte oplossing van BMW, wat je niet van hun verwacht! Hier ga ik dan ook nog mee terug naar de garage.
Pluspunten:
- rijgedrag / prestaties
- zitcomfort / beenruimte
- luxe / degelijkheid in afwerking
Samengevat, ondanks de kleine minpuntjes een hele fijne auto die ik zo weer zou aanschaffen....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.