BMW 318d Executive (2004)

autoreview

BMW 318d Executive (2004)

Signalement

Uitvoering318d Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst281.000 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 178.000 km

Ik stond op het punt een nieuwe Citroen C4 1.6HDI 110 pk te kopen, maar omwille van hoge aanschafprijs (Belgie 19200eur) en lage afschrijving, werd deze keuze als snel afgevoerd. Buiten nieuwe Astra, Focus C-max en C4 was er, naar eigen goesting, op dat moment maar weinig interessants op de markt voor mijn budget.. Als je dan 20.000euro moet betalen voor een kleine gezinswagen, er dagelijks 150 km mee moet rijden en hem dan na enkele jaren met fors verlies wil omzetten, was de keuze snel gemaakt. N.l. een jonge tweedehands auto vanuit Duitsland invoeren. De Audi A4 viel al snel af omwille van zijn verouderde lawaaierige motoren met pompverstuivers, Mercedes vond ik met zijn C-klasse te oubollig. Na lange tijd van rondvraag, zoekwerk op internet (jawel,autoweek.nl), etc, verschillende verslavende testritten dan maar een BMW 318d uit Duitsland ingevoerd. Ik heb speciaal naar een 318d gezocht omdat een een jonge 320d in Belgie met zijn 150pk niet echt fiscaal vriendelijk was. Omwille van het grotere aanbod en door het feit dat een Duitser nu eenmaal autogek is en de meeste wagens na 2 jaar worden ingeruild, heb ik er eentje met weinig km en veel opties voor een goede prijs op de kop kunnen tikken. Het invoeren was een makkie en 1 dagje verlof volstond om alle formaliteiten af te ronden.

HET EX-INTERIEUR:
Het betreft hier de lifestyle versie met een 2-liter commonrail diesel,voorzien van automatische airco, regen-lichtsensor, PDC, half-leder interieur, velgen, verwarmde zetels,zwarte dakbleding met aangepaste interieurverlichting,etc,.....
Doordat alle knopjes en hendeltjes op de plaats staan waar ze moeten staan en de middenconsole naar de bestuurder toe is geplaatst,voel je je direct thuis achter het stuur.(iets wat helaas bij het nieuwe model niet meer zo is).
Alles voelt ook zeer stevig aan en is perfect afgewerkt binnen in,op dat gebied een hele vooruitgang t.o.v mijn citroen,al is het natuurlijk niet eerlijk om hiermee te vergelijken aangezien ie ook maar de helft kost t.o.v. de BMW.

HET RIJDEN: met zijn 115 Pk en koppel van 285nm zit hij inde buurt van de meeste middenklassers op dit moment, daar het geen strepentrekker is aan het stoplicht, geeft hij je bij vol gas toch een flink duwtje in de rug,en eenmaal op gang merk je dat deze wagen een echte kilometervreter is en zich het best thuis voelt op de autosnelweg en doet hij stil zijn werk.
Wat het rijcomfort betreft was het in begin toch even wennen als je Frans comfort gewoon bent in combinatie met onze slechte Belgische wegen was de stuggere vering en harde ophanging toch wel een hele aanpassing, in combinatie met de bredere banden gaf dit ook meer spoorgevoeligheid dan voorheen. Nu we enkele duizenden kilometers verder zijn zou ik niet anders meer willen omdat je nu pas merkt hoe veilig het weggedrag daardoor wel is, het onderstel communiceert als het ware met het wegdek en je weet daardoor direct wat de grenzen zijn, iets wat je met zachtere ophanging niet zo ervaart.
Door het feit dat de wagen een achtertrekker is voelt het sturen ook veel fijner aan. De koppeling van deze wagen vraagt wel extra gewenning, bij het minste te weinig gas, trilt ie nogal. Navraag bij dealer leert dat dit normaal blijkt te zijn, zou aan het materiaalvan de koppelingsplaat liggen, wordt bij volgende 120.000km-beurt vervangen door andere soort.
Het schakelen gaat mede door de korte pook zeer vlot.
Wat de afwerking betreft merk je natuurlijk dat je met een Duitse wagen te maken hebt, na 300.000 relatief probleemloze km met Franse wagens, laat ik als ik alleen onderweg ben gewoonweg de radio af en geniet dan van de stilte aan boord zonder gepiep en gerammel!
Het verbruik valt met 5,5 liter op 100km, ondanks vlotte rijstijl zeker goed mee, wat ook kan gezegd worden van onderhoudskosten, verzekering en taksen.
Bij mijn vorige wagen lagen de onderhoudsintervallen bij 15dkm,bij deze wagen pas om de 30.000,als je dan ziet dat een grote servicebeurt bijna even duur is!
Dus je koopt een BMW niet zogezegd voor het oog van anderen, maar gewoonweg omdat het nu eenmaal een goede investering is, met het oog op een eventuele overname.
Enig minpuntje valt misschien over de lakkwaliteit te zeggen, het zal ook wel veel met de kleur te maken hebben, maar toch vind ik hem nogal krasgevoelig (zeker tov mijn vorige wagen)
Het plaatsen van een afneembare trekhaak raad ik iedereen af om zelf te doen, vermits het zeer moeilijk is om de bumper terug op de juiste plaats terug te monteren.
Het koffer is zeer ruim, mede door het thuiskomertje ipv volwaardig reservewiel. Dit is natuurlijk wel niet zo handig als je middeen in de nacht in het zuiden van Frankrijk lek rijdt, en alzo tegen max 80km/u, 350km verder dient verder te rijden totdat er een bandencentrale open is.Deze zomer staat hem weer een ritje naar Spanje te wachten en nog een grote beurt,hopelijk ben ik dan nog zo positief over de onderhoudskosten.

update 29/10/2007

Probleemloos naar Spanje op en afgereden. In tussentijd nog een grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren, inclusief 4 nieuwe banden, deze keer geen pirelli meer genoemen, maar uniroayal regenbanden. Deze lopen merkelijk zachter, maar zullen dus ook sneller afslijten, maar dat neem ik omwille van het betere comfort er graag bij.
De koppeling is nog steeds niet vervangen omdat ze nog helemaal niet versleten is, maar het getril bij vertrek in eerste begint toch enorm te storen, zodat ik bij de volgende beurt het overweeg om ze te laten vervangen (ongvr 400euro).

Bij km-stand 132000km; eerste maal naar autokeuring geweest, zonder voorafgaand garagebezoek zonder opmerkingen goedgekeurd.

update 29/02/2008
kmstand 148000: vorige week lichte aanrijding langs achter door toyota Starletje,enkel kras op achterbumper. de Toyota daarentegen.....
voor de rest,starten en genieten (op de trillende koppeling na bij vertrek in eerste).nog 2000km en dan wordt koppeling vervangen.

PROBLEMEN

  • 178.000 km

Tot nu toe nog helemaal niets,verwachtte het ook niet anders van BMW.

km-stand 128000 : scheurtje in uitlaat gehad,dit blijkt na rondvraag een veel voorkomend euvel te zijn ,maar ondanks dit,toch zelf voor kosten moeten opdraaien omwille van km-stand.

update 1/9/2008
intussen alweer 170.000 km op de teller,na probleemloze vakantie rit naar Italie afgelopen zomer.heb intussen wel de koppeling laten vervangen,bleek versleten te zijn,het vliegwiel werd op aanraden van de garage toch niet vervangen omdat het nog zo goed als nieuw was,dit was een pluim voor de BMW-dealer want de meerkost zou anders 500 euro bedragen.de trilling in het koppelingspedaal is nu volledig weg,ook nog na 5000km.ben benieuwd als dat zo zal blijven.
verder starten en genieten,zonder kraakje,piepje of wat dan ook.
nu de kilometers stilletjes beginnen aan te dikken,begin je de betrouwbaarheid en kwaliteit van BMW pas echt te ervaren.

update 2/11/2008

alweer een kleine 8000km verder zonder enig probleem,het begint op dat gebied een saai verhaal te worden natuurlijk.heb met nieuwe koppeling toch alweer een 15000km gereden,nog steeds geen trilling,enkel bij achteruitversnelling voel je het opnieuw.
mijn uniroyal regenbanden zijn na 1jaar(45000km) alweer aan vervanging toe,is misschien wel snel,maar het comfort en goede grip op nat wegdek zijn dit wel waard.
wat de lakkkwaliteit betreft begint de combinatie kleur en krasgevoeligheid toch wel te storen,dus mijn volgende zal zeker deze kleur niet meer hebben.
voor de rest is het elke dag steeds een feest om met de auto te rijden,na 178000km voelt nog alles binnenin als nieuw aan, en rijdt ie ook alzo.
toch zijn we op het punt gekomen om de auto om te zetten of defenitief volledig op te rijden.op dit moment begint de inruilwaarde gezien het aantal km en het feit dat de 3serie E90 ook alweer bijna 4jaar op de markt is,toch wel serieus te zakken.
mocht het toch tot een nieuwe of jonge tweedehands komen,staat er terug een break op het programma,een zwarte 318 of 320d behoren zeker tot de mogelijkheden.

update 195000

  • 195.000 km

alweer een kleine 15000km verder zonder ook maar 1 probleem.
nu de wagen bijna 2ton op de teller heeft begint natuurlijk ook de overnameprijs serieus te zakken ,toch blijft een jonge tweedehands 318d break hoog op mijn verlanglijstje staan...

Update 232000

  • 232.000 km

alweer een kleine 40000km en 1grote onderhoudsbeurt waarbij de achterste remschijven en blokken vervangen werden (slijtage).
verder de rubbers vd draagarmen vervangen, de toestand van het Belgische wegennet heeft deze vervanging sneller in de hand gewerkt,evenals de vervanging van mijn vierde(!) voorruit door steenslag.
vakantie ritje op en af naar Zuid-krotie was ook al geen probleem.
de vraag blijft echter wel, doorrijden of nieuwe (jonge tweedehands) 3serie?

toch maar doorrijden

  • 233.000 km

de kogel is inmiddels na veel wikken en wegen door de kerk, m.a.w. we hebben besloten om toch nog een jaartje door te rijden.
een nieuwe 3serie touring is op dit moment financieel wel interressant gezien de vele gratis opties (7000eur) maar na een dikke 2jaar zit je alweer met een verouderd model,ook al gezien de vele km die we maken,niet echt verstandig.
De X1 daarentegen heeft me na dit weekeind enorm kunnen bekoren (hogere zithouding en makkelijke instap tov 3serie) zodat we volgend jaar hopelijk een jonge tweedehands op de kop kunnen tikken....wordt vervolgd!

afscheid na bijna 3 ton zonder problemen

  • 281.000 km

bijna 50.000km verder en een vakantierit naar het zuidelijkste punt van italie stilaan uitgekeken naar een jonge tweedehandse opvolger, het is uiteindelijk een touring e91 geworden met 40.000km op de teller,waar ik nu ook alweer een jaar mee rij en waarvan ik binnenkort een revieuw zal plaatsen.
ik heb voor mijn e46 nog een mooie prijs teruggekregen. bij de laatste onderhoudsbeurt kwam aan het licht dat de turbo stilaan zijn beste tijd had gehad en het vliegwiel stilaan ook aan vervanging toe was, deze kosten en het feit dat ik teveel kilometers maak dagelijks, hebben me doen besluiten om met pijn in het hart afscheid te nemen van de beste auto die ik tot nog toe gehad heb.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.