BMW 316ti Compact (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316ti Compact |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 244.000 km |
KM-stand laatst | 282.500 km |
BMW 3 Compact
- 272.000 km
Aangezien ik een tweede auto nodig had ivm werk op zoek gegaan op de gebruikelijke site's. Autotrack vind ik een fijne site door het voertuighistorierapport. Dit geeft al een hoop duidelijkheid over de vorige eigenaren en het verleden van de auto. Ik lees de review op autoweek met belangstelling, dus hierbij die van mij.
Aankoop:
Nadat bij mijn vorige BMW E36 Compact de drijfstanglagers eruit liepen, op zoek naar wat anders. De investering van een ruilmotor was te hoog. Overigens lag het niet aan mijn rijstijl; de vorige eigenaar had de lagers vervangen, maar de krukas bleek boosdoener.
Deze E46 Compact kwam ik op Autotrack tegen bij een particulier, ik was de eerste beller. Deze had de auto ingezet om heen en weer te rijden tussen Spanje en Nederland. Onderhoudsboekje en facturen vanaf 2004 geheel compleet. De laatste beurten waren in Spanje uitgevoerd. De proefrit beviel goed en heb de auto aangeschaft, incl set winterbanden.
Rijervaring:
Heerlijke auto; laag geluidsniveau, goede stoelen en fijne motor. Het is een 316 met 115 pk, maar voor mij genoeg. Meer is leuk, maar mis het niet. Ik gebruik de auto als woon-werk verkeer, 150 km snelweg per dag buiten de spits om, ivm ploegendienst. De cruisecontrol komt prima van pas.
Techniek:
Youtube staat vol met filmpjes over het onderhoud. Ik heb de laatste beurt dan ook zelf gedaan. Bij de komende apk zal ik wel horen of er meer moet gebeuren. Ik hoor de distributie niet, maar zal het dan even na vragen. Vanos is bij de vorige eigenaar gereviseerd en er zit een nieuwe kettingspanner in.
Olie en filter, luchtfilter, interieurfilter, bougies kan je makkelijk zelf doen. Ik heb het koelsysteem gespoeld en opnieuw gevuld. Nu bijna 30.000 km gereden.
De auto heeft me twee weken terug een keer laten staan. Bij het starten sloeg de motor niet aan. Ik stond helaas op mijn werk en niet thuis. ANWB kwam langs; de benzinepomp zat vast en was met wat tikken ook niet gangbaar te krijgen. Dus op transport naar huis en een nieuwe pomp besteld. Ook deze reparatie stond op Youtube en was makkelijk zelf te doen; kosten 85 euro.
Verbruik:
Ik houd de verbruiksmonitor bij en scoor zo'n 1:14. Vind het prima. Olieverbruik is nihil; ik schat een halve liter op 10.000 km. Bij de laatste oliewissel Castrol 5W-30 gebruikt. Besteld bij de olieconcurrent, waar het voordelig te krijgen is.
Toekomst:
De Compact is niet ieders favoriet, maar ik vind hem mooi en origineel. Je ziet hem niet veel. Wel binnenkort een andere baan met minder kilometers, aangezien het een tweede auto is binnen het gezin moet ik dan eens kijken of hij blijft. In augustus komt de apk aan de beurt, ik zal dan de review opdaten.
Op de foto's heb ik net de winterbanden eropgezet. Ik heb de velgen zwart geplastic dipt met nieuwe naafdoppen. Voor een paar tientjes ziet het er netjes uit :)
APK
- 274.000 km
Begin juli is de Compact gekeurd bij de BMW specialist in Soest. 2 Stukjes remleiding en de stabilisatorstangen rechts en links zijn vervangen. Voor de rest geen bijzonderheden. De distributieketting was heel licht hoorbaar, maar volgens de specialist nog geen noodzaak om te vervangen. Fijn.
De komende maanden eens kijken hoeveel kilometers ik blijf rijden. Ik moet zeggen dat als er twee auto's voor de deur staan, pak ik altijd de BMW en niet onze andere auto; de Opel Astra. Ondanks dat de Astra geen slechte auto is en 7 jaar jonger, blijft de BMW de fijnere auto.
Verkocht
- 282.500 km
Afgelopen zaterdag de BMW ingeruild. 40000 fijne en goedkope kilometers gereden, door zelf het meeste onderhoud te doen. Expantietank van de koelvloeistof vervangen eind vorig jaar, deze was gescheurd. Nieuwe erinzetten was even werk, maar fijn om onder de auto te kunnen, maar met 35 euro goedkoop zelf te doen. De laatste tijd alleen binnen de stad gereden. En dat is minder fijn met het sportonderstel (drempels) en het hoge verbruik binnen de stad. Rondgekeken wat een fijne auto was en bij de dealer ingeruild voor een Skoda Citigo. Compleet ander type auto dus, maar veel geschikter voor mijn huidige situatie. Al met al veel plezier met de bmw gehad en de volgende eigenaar zal er vast een goede auto aan hebben, mits hij zelf de beurtjes en klein onderhoud kan uitvoeren.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.