BMW 316i Executive (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Op zoek naar een nieuwe leaseauto toch maar weer eens gaan kijken naar een Duitse auto, na het Franse uitstapje.
Frans was wel goed bevallen, alleen op het punt van degelijkheid laten ze helaas nog wat steekjes vallen die op den duur vervelend worden.
Na het bezoek aan wat standaard Duitse merken zag ik dat de BMW ook tot een van de mogelijkheden hoorde. Na een proefrit toch overtuigd van de kwaliteiten van de BMW.
Ondanks het lage vermogen komt de auto zeer goed mee met de rest en als je hem goed op toeren houdt maak je het een boel van de groter gemotoriseerden nog best lastig.
Wat opvalt is vooral de degelijkheid van de auto en de rust waarmee je je kilometers aflegt, zelfs diegene die je maakt op snelheden harder dan toegestaan.
De eerste 5 duizend kilometer zitten er in een maand op en daarbij is er nog niks aan het handje.
Ook het vermeende lastige karakter van achterwielaandrijvers ben je dankzij dsc helemaal kwijt, ook bij sneeuw en ijzel.
Updates komen nog wel met het verstrijken van de kilometers.
Update 07-02-04
Zitten ondertussen alweer 11dkm op de teller. Sinds de vorige review is er niks aan de auto fout gegaan. Hoefde alleen maar van tankbeurt naar tankbeurt te rijden en voor de rest deed ie zijn werk, elke keer weer
Het enige wat in die tijd is gebeurd is dat ik dsc nog meer ben gaan waarderen, zeker met de sneeuwbuien (tjes) die we in de eerste weken hebben gehad, vooral de onopvallende manier waarop het zijn werk doet waardeer ik.
Update 08-04-04
Zijn de 21dkm al weer voorbij en ook de eerste beurt is alweer geschied. Deze kilometers zijn ook allemaal weer probleemloos verlopen en het enige wat er in die tijd groeit is de wens voor wat meer pk’s, kan de auto makkelijk hebben en wat beter rubber eronder. Helaas zijn dit dingen die voor een volgende zullen moeten wacht, voor de rest op naar de volgende beurt dan maar.
Update 06-07-04
De 40dkm zijn er ook al bijna en kan niet anders zeggen dat ook die weer volledig naar verwachting zijn geweest. Enige wat ik in deze periode heb gehad is dat een ventiel lekte met als gevolg dat zo nu en dan de bandespanningscontrole meldingen gaf die ik niet zo kon plaatsen, omdat de betreffende band niet helemaal leeg liep.
Update 11-08-04
de 50dkm is in zicht en het enige wat er te melden valt is dat de tweede beurt is gebeurd en het enige wat extra is vervangen zijn de ruitenwissers. Begint beetje saai te worden, maar er is niks aan he merken op de kwaliteit van dit product.
Update 23-09-04
De 60dkm zijn we alweer voorbij en ben bang dat ook met deze update helaas weinig schokkends te melden valt. Enige wat ik heb gehad is dat een dimlicht na 52kdm het begaf, maar ja, is niet zo gek, gezien die ook bijna de volle 52dkm aan was, toen ook maar meteen allebei vervangen en moet zeggen ook daar is bij bmw aan gedacht, je kan goed de lampen zelf vervangen. Nu weer door tot de volgende buurt, die is ook nog maar 8dkm verwijderd, dus zal bij de volgende update ook weer zijn geweest.
Update 15-11-04
De derde beurt is ook weer geweest en die ging ook zonder morren voorbij. Helaas moest ik binnen een week weer terugkomen. Had vandaag opeens een auto die niet lekker liep inhield en er een geel lampje brandde. Bleek uiteindelijk te liggen aan 2 bobines die niet lekker meer waren en waardoor de auto niet altijd goed liep op 4 cilinders. Was met uurtje weer weg bij de garage.
Update 13-01-05
Het zijn er alweer 80dkm die onder de banden door zijn gerold. Het verhaal wordt er helaas niet smeuiger op, want hij heeft het ook nu weer gewoon elke keer gedaan en het enige wat er is geweest was mijn eigen schuld (spiegel eraf gereden). Voor de rest nogsteeds zeer tevreden met de auto. Kan er niks anders van maken.
Update 18-03-05
De 4de beurt gehad en de 92dkm ook weer gehad. Kan niet echt veel aanmerken op de auto heeft het altijd wel gedaan.
Enkel tijdens de beurt hoorde ik van de garage dat alle remblokken en de voorste schijven waren vervangen, maar ja gezien mijn manier van rijden kan ik hier wel begrip voor opbrengen en is ook niet echt een defect.
Update 07-05-05
De 100dkm zijn we ook alweer voorbij. In de afgelopen 10dkm niks gebeurd wat de auto aan te rekenen valt. Heb alleen voor de 2de keer een voorruit moeten vervangen, maar ja dat hoort er gewoon bij. Helaas niks spannends te vertellen.
Update 04-08-05
Weer een kleine beurt gehad, 116dkm. Ook de laatste 16dkm geen problemen gehad, dus het is saai, maar niet anders.
Update 07-10-05
Weer eens tijd voor een kleine update. De teller staat ondertussen op 131dkm, na een korte vakantie.
Dit keer wel een klein puntje en wel een zeer irritante kraak/piep in de zitting van de bestuurders stoel. Wel weer een probleem wat je moet relativeren, gezien de auto in minder dan 2 jaar tijd meer heeft gereden van de gemiddelde auto in 6 á 7 jaar tijd, dus komen dit soort dingen ook eerder. Voor de rest zijn de kilometers probleemloos verlopen.
Update 29-11-05
de 6de beurt en 140dkm zitten er alweer op. Kan niet anders zeggen dan dat de auto mijn verwachtingen nakomt en overtreft. Geen problemen gehad en ook niks te melden na de beurt. Enige wat er te vertellen valt is dat er tussen de beurten (20dkm) een half litertje olie in is gegaan, maar ja heb dan ook een klein 4,5dkm gereden op vakantie, waarbij de auto zwaar en op ’vlotte’ snelheden heeft moeten werken, dus niet echt bijzonder.
Kan alleen, enigzins somber meedelen dat deze auto binnenkort wordt afgelost, het leasecontract zit er dan alweer op. Helaas was het niet meer mogelijk om weer een BMW te rijden, maar duits is het wel gebleven. Verwacht dat onze nieuwe VW Jetta 1.9tdi comfl. eind Januari afgeleverd wordt.
Tot die tijd komt er zeker nog wel een update van dit trouwe werkpaard.
Update 01-03-06
Het is dan zover, de BMW is eruit, maar nog ff de laaste update van die heerlijk werkpaard.
Hij heeft net na de 140dkm helaas weer het bobine probleem gehad, wat dus een structureel probleem lijkt te zijn, maar ja ze lijken het wel ronde de 70dkm te halen dus je kan wel ongveer uitrekenen wanneer het er weer aan zit te komen. Voor de rest heeft ie weer 15dkm gedaan zonder problemen met een vakantie waarbij we met z’n 4’n en dakkoffer waren.
Dat was dus, hopelijk is de Jetta net zo betrouwbaar, maar daar komt ook een review van, als die weer wat meer km’s heeft gelopen.
PROBLEMEN
Nog helemaal geen, zoals ik op voorhand al verwachtte.
De beoordeling van kosten is een gok ivm met lease en die voor de dealer hangt momenteel nog alleen af aan de behandeling tijdens de koop en aflevering
Service van de dealer is zoals het hoort, vriendelijk en zeer snel, vandaar ook de hoge waardering voor Poelgeest A’dam.
Is tijdens de beurt even gekeken naar een piep die je wel eens hoorde tijdens het uitstappen. Zou de handrem kabel zijn en is dus gesmeerd, kijken of dit kleine puntje nu ook tot het verleden behoort.
Kan nog steeds niks aanmerken op de auto en ook de service van de dealer is onberispelijk, dus op naar de volgende probleemloze kilometers.
Eerste probleempje dan gehad, 2 kapote bobines, geen idee of het een bijzonder probleem is of niet, maar was wel snel opgelost.
Heel klein smetje op de service van de garage gehad. Heb zelf mijn spiegel eraf gereden en daardoor moesten de spiegelkappen vervangen worden. Deze moesten eerst wel in de juiste kleur gespoten worden dus zou wel even duren. Na drie weken nog niks gehoord, dus zelf even gebeld en tja, alle gegevens waren er, alleen leek erop dat iemand het was vergeten te bestellen. Twee weken later gebeld en kon de kappen komen monteren. Hierbij wel alle excuses gekregen voor het voorval en de auto gewassen en gezogen terug gekregen, dus niet echt noemenswaardig uiteindelijk.
Nog een kleine toon van waardering voor dit keer niet de garage, maar Autotaalglas, bij hen mijn voorruit laten vervangen en moet zeggen ben er zeer tevreden over, doen ze beter dan Carglass naar mijn mening.
Ondertussen ook al bij de garage geweest voor de kraak in de bestuurders stoel en die was binnen 3 uurtjes opgelost en ben nog netjes weg gebracht naar mijn werk en weer een gewassen en gezogen auto terug gekregen.
Complimenten heren van Van Poelgeest.
Heb enkele dealers reviews van Van Poelgeest gelezen en moet zeggen dat ik me niet in de genoemde meningen kan vinden. Kan niet anders dan de heren complimenteren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.