BMW 316i Executive (2001) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 136.000 km |
KM-stand laatst | 151.095 km |
bescheiden, leuk & smaakvol
- 135.800 km
Ik heb een guilty-pleasure voor underpowered, karaktervolle auto’s uit de late jaren ’90 en vroege 2000s. Denk aan een pre-facelift Alfa 156, Peugeot 406, MX-5 of Lexus IS200—auto’s die mechanisch nog puur zijn, maar net genoeg comfort systemen bieden om dagelijks te gebruiken. Na jaren plezier met mijn MX-5 (110pk, 1.6) zocht ik iets volwasseners: een handgeschakelde E46.
Een zescilinder zou mooi zijn, maar budgettechnisch zat een 320i, 325i of 330i er niet in. N42/46 begin ik niet aan, reputatie voor problemen. Gelukkig dook er een optie op: een 2001 BMW 316i Sedan in Oxfordgroen, handbak, slechts 135.000 km en alle features die ik miste in de MX-5: cruise control, climate control en een hard dak :) (windruis wordt langzaam irritant in de winter, ook met hardtop)
pk's zijn overigens niet mijn grootste prioriteit, verder dan dat ik mijn vrienden niet bij kan houden op de snelweg heb ik genoeg lol met lage pk's, dus laag vermogen vindt ik niet erg.
Motor:
De M43TU-motor is een curiosum: een 4 pitter, 8-klepper... uit 2001! Het is een simpele, onverwoestbare kettingaangedreven blok die klinkt als een echt naaimachinetje, Pruttelend, licht stotterend—alsof hij leeft.
Qua prestaties? Verwacht geen speer, maar dankzij het koppel (en bijna 2 liter inhoud) komt hij verrassend soepel vooruit. Het is geen raceblok, maar past perfect bij het onderuit gezakte relaxte rijstijl van deze E46.
Rijden:
pas als je echt gaat rijden merk je waarom het e46 en verder het e-chassis een cult classic is, het rijdt in mijn beleving doodsimpel goed:
Stuurgedrag: Zwaar, direct en vol gevoel—geen elektrische bemoeienis.
Schakelen: Nog strak (dankzij lage km-stand), met een lekker zware handeling & throw.
Gasrespons: Dankzij een kabelgas lekker direct—geen drive-by-wire vertraging zoals bij de M54
Comfort:
Enige minpunt is de stoelen, De originele zaten matig, maar M-Tech-stoelen (stof) maken alles goed—hemels voor het achterwerk, rug en genoeg bolstering voor de scherpe bochtjes.
het stuur vindt ik ook niet heel lekker, 4 spaaks, beetje groot, beetje lomp. Ik heb liever een pre-facelift sport stuur of een facelift m-stuur.
De zitpositie is heerlijk, lekker laag. In combinatie met een geweldig oem-audio systeem en goede geluidsdemping kun je je echt thuisvoelen achter het stuur.
Kosten:
Snelweg: ~1 op 17 (best netjes).
Stad: Dorstig—typisch voor deze motor.
auto is gekocht met wat lichte mankementen, hiervoor is ook 500 van de vraagprijs van 3500 gehaald.
Moet nog gebeuren:
-Expansievat + dop + sensor (€146, OEM)
-Roestige remleidingen (achter)
-Bijrijdersraammechanisme
-Uitlijnen
-Kleppendeksel & carterpakking zweten licht (licht olieverlies, maar geen spoed)
Toekomstplannen:
-Nieuwe remmen (zomer 2024) aankoopkeuring gaf aan dat er nog 5000km op zou zitten
-Andere velgen
-Misschien een M-pakket (twijfel nog)
Conclusie: Meer auto dan je voor €3.000 mag verwachten.
Deze E46 is geen speer, maar wel een heerlijke allrounder met karakter. Hij biedt het beste van twee werelden: het mechanische gevoel van oudere auto’s, met genoeg comfort voor dagelijks gebruik. En met 135.000 km kan hij nog jaren mee—mits je het onderhoud bijhoudt.
En ja, ik ben biased… maar toch een geslaagde aankoop.
Volgende stap? Gewoon rijden. 🚗💨
De eerste meters
- 136.950 km
sinds aankoop:
1 retourtje Ghent, 1 retourtje Groningen, 3 maal Utrecht, Meerdere ritjes naar Zevenaar en terug naar Brabant (de thuisbasis) en wat reparaties;
wat onlangs vervangen is:
Expansievat, dop & sensor (OEM)
benzinepomp & pakking (OE- VDO/Siemens/Conti)
raamgeleiders bijrijder, de rest gangbaar gemaakt.
uitgelijnd; stuur staat nogsteeds een beetje scheef :/
remleidingen schoongemaakt en getectyleerd
totaal 495,- voor alles bij de lokale garage, best meevallen in vergelijking tot wat mijn vriend betaalde voor zijn waterpomp, expansievat & thermostaat bij een bovag garage.
(heb tegenwoordig bijna geen tijd voor het sleutelen)
de auto blijft heerlijk op lange ritjes, elke keer als ik er in de vroege ochtend instap en de verwarming aan het eind van de straat aan voel slaan is het alsof ik net uit bed ben gerold en niet verder ben gekomen dan de bank met een kop thee voor me.
Gemiddeld tussen de 5.1-7.1L op 100km. met 100-130km/u op cruise.
ben er achter gekomen dat de kleppendekselpakking langzaam lekt. die staat nu samen met blokken & schijven op het lijstje van de volgende reparaties
Een hele boel meters verder
- 151.095 km
Onlangs vervangen:
2x olie beurtje (MANN filter, 4L Liquimoly 5w-40)
1x nieuwe kleppendekselpakking.
4x NGK bobine & platina bougies
1x wiellager links
Wat een auto, nogsteeds!
Des te langer ik de auto rij des te beter ik een mening over de auto kan vormen, het evalueert niet veel en blijft grotendeels hetzelfde :)
Een goede dagelijkse auto,
deze auto heeft me dagelijks 3 uur lang op een neer naar gebracht naar een veel te verre stage adress voor mijn afstudeer stage, en vliegt nu dagelijks over de lokale betonbaan op en neer op 15 minuut lange ritjes naar werk. Door mijn nieuwe werk is er ook wat extra grote mensen geld beschikbaar gekomen dus ik heb wat geinvesteerd om mijn lollig dagelijks autotje nog lolliger te maken.
- Bilstein B4 schokdempers
- Nieuwe toplagers van NAPA
- Eibach Prokit veren (voor een subtiele verlaging)
- een Alpina bumperlip
- een setje replica Alpina S-line 18'' velgen. nieuw gespoten
- een nieuw, 3 spaaks pre-facelift 'sport' stuurtje.
-nieuwe koplamp lenzen + dummy mistlampen
(1500 totaal)
Ook heb ik op werk de auto helemaal aangepakt op de poetsbrug, in een dagje alles gestoomd, extractort, gepolijst en het onderstel netjes gemaakt. en wat roest aangepakt.
--- Vakantie - - -
Ik heb de auto meegenomen op vakantie, 3000km door luxemburg, zurich, gotthard, milaan, genoa, st. tropez, lyon, dijon en reims. zonder een hik of stoot voltooid.
100ml olie verbruikt, 1 H7 lampje (gelijk vervangen bij volgend tankstation) en de ruis verminderaar van de inlaatlijn is eraf gevallen en geschaafd aan een pulley (geen schade aan de riemen of pulleys)
de auto reed, ongeacht het gebrek aan degelijke paardekracht zonder enige problemen over de alpen, door de bloemen riviera, en was zeker niet bang voor een sprintje naar reims (flitspalen werden met zekerheid tijdig opgemerkt)
15.000km verder merk ik alleen op dat het vermogen vergeleken met andere op de weg wel zeker minder is. alhoewel ik dit al weet, begin ik steeds vaker het geveoel te hebben dat het tijd is voor een 6 pitter, of een andere auto. toch probeer ik er nog een tijdje aan vast te plakken. misschien spuit ik de kunstof hangrepen in carosserie kleur, of ga ik een xenon kitje halen van retrofitlabs.
in iedergeval, nogsteeds een goede daily.
--- Problemen ---
Kvs & olie lekkages.
het is natuurlijk een 25 jaar ouwe bmw, dus er valt wel wat te verwachten op het gebied van vloeistoffen die niet in de auto willen blijven,
mijn carter & distributie carter pakkingen zijn allebij aan het zweten, alhoewel minimaal 100ml-30ml per 1000km. en ik moet soms een scheutje kvs bijvullen. terwijl er niks buiten normaal is in de uitlaat metingen, dus koppaking zal het niet zijn. verder dan dat geen grote problemen, na het vervangen van de kleppendekselpakking is het grootste nadeel van de lekkages (olie stank) (grotendeels) vertrokken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.