BMW 316i Coupé (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 316i Coupé |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 272.000 km |
KM-stand laatst | 334.000 km |
Toch weer een BMW
- 278.000 km
Ik was als kind altijd al gek van BMW. Waarom weet ik niet. Ik tekende als 10-jarige altijd al auto's met het BMW embleem.
Door studie, dienst, werk, trouwen, kinderen, etc. duurde het pas tot bijna mijn 30e (1991) toen ik een BMW 520 uit 1986 kocht (daarvoor was het eerst een Kever, Renault 9 en VW Golf van de zaak, en een Polo). Maar wat een auto was die BMW ! Ik was in de 7e hemel: 6 cilinder, 2 liter, 4 versnellingen automaat, etc.. Met 3 kinderen op de achterbank en de caravan als een vorst rond gereden. Nooit hoge kosten gehad aan die auto. Daarna in 1996 een andere 520 gekocht (90.000 km) en nu met een 5 versnellingen automaat. Weer een geweldige auto. Mijn vrouw gebruikte als dagelijkse auto naar haar werk. In de winter naar Oostenrijk, in de zomer met de caravan naar Zuid-Frankrijk, Italie, etc..
De 3 kinderen werden groot en een Renault Espace kwam erbij. De BMW bleef erbij als "fun" car. Uiteindelijk de BMW met 212000 km ingeruild voor een belastingvrij boodschappen karretje: Peugeot 107 (zie ook mijn review). Kreeg toch nog 1500 euro voor die 19 jaar oude "bak". Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dus toen de zoon (student) van een vriendin van ons zijn BMW 316 coupé uit 1998 (272000 km) niet meer kon betalen, heb ik m maar overgenomen (1450 €). Dus heb ik toch weer een BMW als erbij (als "fun" car). En tsjonge, hoe is het toch mogelijk ? Een auto uit 1998 die weer rijdt zoals een echte auto zou moeten rijden. Geweldige wegligging, schuifdak, gescheiden airco, cruise control, radio/CD, etc. etc. (ja, voor dat geld zaten er zelfs nog 4 winterbanden met velgen bij). Rij met deze BMW alleen grote stukken. Dit jaar met de wintersport naar Winterberg, rondrit door Belgie en een rondrit door Engeland. Nu zo'n 6000 km erbij dus. En ja, zo'n auto heeft de nodige reparaties bij zijn APK gehad: nieuwe remleidingen, draagarm-hoes, iets met de stuurinrichting, etc. dus ja dat kwam op zo'n 970€. Maar dat weet je vantevoren. Maar voor dit geld rijdt ie weer een jaar rond. En zeg nu zelf. Wat voor een afschrijving heb ik ? Een beetje goede 2e hands Golf van 4 jaar oud, heeft meer afschrijving dan ik aan mogelijke reparaties heb. Bovendien is een WA voldoende voor zo'n auto. Dus met mijn 80% noclaim en collectiviteitskorting, lach ik me rot. En dan doet ie op die lange stukken het toch nog netjes: 1 op 14,7 gemiddeld. Nog meer lachen dus (en voornamelijk genieten).
BMW maakt rijden inderdaad geweldig.
Helaas toch weg gedaan
- 334.000 km
Vanwege corona-crisis en andere zaken had ik nog geen tijd gehad om te vertellen dat ie nu echt weg is.
En hij kwam niet meer door de APK vanwege de noodzaak van vervanging van de voorwiellagers en een gebroken veer. Op zich ben ik zelf redelijk handig met onderhoud (tot een zekere hoogte). Maar dan moet je ook speficiek gereedschap hebben. En zelf veren en lagers vervangen, is nu net iets waar je speciaal gereedschap voor moet hebben. Laten doen zou op zo'n 600 - 800 euro komen. Nou ja, dat was de dagwaarde van de BMW niet eens meer. Dus heb ik 'm voor € 450 aan een liefhebber verkocht die 'm zou gaan kanibaliseren voor zijn andere BMW's. Dus prettig idee dat onderdelen van deze toch nog voor extra BMW-"levens" kan dienen.
Ik heb er in ieder geval een enorme fijne 'fun'-car aan gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.