BMW 225xe iPerformance Active Tourer (2019) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | 225xe iPerformance Active Tourer |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 83.741 km |
KM-stand laatst | 94.653 km |
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan
- 87.500 km
Als het eenmaal gaat kriebelen dan gaat het bloed waar het niet gaan kan. Mijn vorige auto, een Honda CR-V, is een prima auto. Wel iets op leeftijd en iets meer dan 200.000km gereden maar echt in een mooie staat en altijd volledig onderhouden zonder de kantjes eraf te lopen. Onlangs heeft de Honda mij langs de kant van de weg laten staan. Oorzaak, een ding dat door leeftijd kan optreden. Dat weet je natuurlijk bij oudere auto’s, daar zit gewoon meer onderhoud aan. Door domme pech na reparatie nogmaals gestrand en afgesleept. En als je in totaal voor reparatie 3 weken je eigen auto kwijt bent en dan een mooie bijna nieuwe hybride CR-V als leenauto meekrijgt....dan ga je nadenken (en op het internet rondkijken).
Mijn CR-V is niet echt een zuinigheidswonder. Verre van trouwens. Die hybride CR-V kon toe met een stuk minder benzine en dat vond ik wel interessant. Alleen is de CR-V een mild-hybride die maar kleine stukjes electrisch kan rijden. Buiten budget ook als ik een exemplaar met niet teveel kilometers zou willen kopen. Ik wil eigenlijk wel kleinere afstanden helemaal electrisch kunnen afleggen en als het grotere afstanden zijn gewoon op benzine verder kunnen rijden. Als tweede auto hebben wij een Cooper SE trouwens. Electrisch rijden bevalt prima! De zoektocht ging daarom in eerste instantie uit naar een PHEV al heb ik even geflirt met een BEV. Alleen wel eentje met een flinke range. Ik heb gereden met een EQB en een Bz4X (beide trouwens niet een heel grote range) en ik had mij al aangemeld voor een testrit in de nieuwe Explorer (met 77kWh en wel een aardige range). Uiteindelijk heb ik de proefrit voor de Explorer afgezegd. Voor deze BEV’s keek ik naar een private lease oplossing. Echter, de maandprijzen zijn niet mals en die worden straks nog verhoogd met de wegenbelasting als die weer van toepassing wordt. Dus dat vind ik toch ook te gortig worden.
Voor een PHEV was mijn oog al op een BMW 225xe gevallen. Eigenlijk vond ik alle andere merken die een PHEV in mijn budget hebben niet interessant. Mijn oog was al eerder op een mooie zwarte 225xe met flink wat opties en met M-pakket gevallen. Deze stond bij Story in Den Bosch te koop. Helaas geen premium selection dus uiteindelijk niet meegenomen op de lijst want een goede garantieregeling staat ook hoog op mijn lijst. Daarna zijn er wel een paar weken voorbij gegaan waarin ik eigenlijk weer prima met mijn Honda onderweg was. Zoals gezegd in het begin, het bloed kruipt dan waar het niet gaan kan. Ik keek op BMW.nl en zag bij Ekris in Velp een Jucaro-beige 225xe staan met mokka lederen interieur. Net geen 5 jaar oud en iets meer dan 83.000km op de teller. De kleurencombinatie is echt fantastisch. Daarnaast met bijna alle opties die maar te koop zijn. Met premium selection garantie. Ik was verkocht! Alleen woon ik niet in de buurt dus een afspraak gemaakt voor een aantal dagen later. Toen hoorde ik ook dat er al een afspraak tot bezichtiging stond en wel direct voor mijn afspraak. Dus het was wel even spannend of de auto nog beschikbaar zou zijn. Ik hoef natuurlijk nu niet meer uit te wijden hoe dat is afgelopen.
Het hele aankoopproces is prima verlopen. Goed contact en de onderhandelingen waren in 5 minuten klaar. Ik heb een goede prijs voor de CR-V gekregen en de 225xe heeft voor aflevering nog een paar nieuwe voorbanden gekregen. De 225xe had nog een lopend onderhoudscontract en het eerstvolgende onderhoud moet pas over 7000km plaatsvinden. Dus zo afgesproken dat dat onderhoud pas wordt gedaan als het nodig is en niet eerder (en dat terwijl het onderhoudscontract ondertussen wel is afgelopen). Prima afspraak wat mij betreft.
Dan de auto zelf, ik kom uit een CR-V van 2010 en rijd nu in een BMW van 2019. Kun je dan een objectief vergelijk maken van hoe een auto rijdt? Eigenlijk niet. Elke auto van 9 jaar jonger zal natuurlijk veel strakker rijden, stiller zijn etc. etc. Dus ja, het rijden in de 225xe bevalt echt goed. Geen rammeltje of kraakje, een strakke besturing (de CR-V was rond de middenstand altijd wel vaag – iets wat wel bekend is van de derde generatie CR-V’s) en veel minder rijgeluid. Helemaal op hogere snelheden is de 225xe echt een stuk stiller dan mijn Honda. Ik ben er ondertussen al mee naar Oostenrijk gereden en ook op snelweg en dus de hogere snelheden in Duitsland merk ik dat de auto echt goed op de weg ligt. Moeilijk uit te leggen maar het voelt gewoon erg vertrouwd.
Verder maak ik gretig gebruik van alle rijhulpsystemen. Ik lees vaker dat mensen zeggen ‘hoe minder hoe beter’ maar ik vind het heerlijk. De inparkeerhulp, de fileassistent, de adaptieve cruise controle, de adaptieve LED’s. Ik vind het prachtig. Inparkeren gaat echt soepel en makkelijk. Wel op tijd de knop indrukken anders wordt de parkeerplek niet goed gescand en dan werkt het dus niet. De fileassistent werkt alleen op de snelweg tot 60km/u. De 225xe stuurt dan zelf. Helaas moet je wel een hand aan het stuur houden. Gelukkig is mijn hand op het stuur leggen al voldoende. Nadeel is wel dat de 225xe in het midden van de rijbaan gaat rijden. Dus in de file wil ik nog wel iets naar links rijden zodat motoren vrij baan hebben. Dat is dus even opletten en handmatig naar links sturen als er iemand aan komt rijden. Onderweg naar Oostenrijk kwam ik erachter dat de adaptieve cruise control maar tot 140km/u werkt. Daarboven dus gewoon zelf gas geven. Uiteindelijk heb ik thuis geleerd dat de adaptieve cruise control naar een normale cruise control kan worden omgezet door de knop voor het regelen van de afstand tot de voorganger drie seconden in te drukken. De adaptieve LED’s heb ik op snelweg naar Oostenrijk in het donker goed kunnen testen. Deze zorgen ervoor dat het groot licht aan kan zonder voorgangers of tegenliggers te verblinden. De lichtbundels kunnen hiervoor worden gesplitst. In het donker voltrekt zich een mooie lichtshow voor de auto. Je merkt dat het systeem continue de lichtstraal aanpast. Rijd je op de rechterbaan dan gaat alleen het groot licht rechts aan. Rijd je op de linkerbaan dat gaat het groot licht links aan. Mooi spul hoor! Enige systeem dat misschien wat minder is is de trilling in het stuur als je onbedoeld teveel over de weghelft gaat. Maar dat kun je uitzetten natuurlijk.
Het comfort in de auto is echt fijn. Dat ken ik wel vanuit andere BMW’s die ik heb gehad. De afstelling van het onderstel is gewoon goed. De comfortstoelen zitten prima. Ze bieden wel weinig houvast. Dan zijn de sportstoelen van BMW gewoon veel fijner. Dus met die comfortstoelen word je niet verleid om heel sportief te gaan rijden. Daar is deze auto natuurlijk ook niet voor gemaakt.
De bediening van alle zaken aan boord is snel aan te leren. Gewoon even spelenderwijs door alle menu’s lopen en kijken waar alles zit. Met spraakherkenning zijn trouwens ook veel zaken snel op te roepen. Zoals het head up display. Dat zit wat dieper in het menu verstopt maar door ‘head up display’ te zeggen komt het gewenste menu meteen op het scherm. Ik heb de handleiding nog niet helemaal doorgelezen maar er zijn aardig wat spraakberichten mogelijk.
Dan het rijden, de 225xe schakelt bijna altijd naadloos over van electrisch naar benzine. Dat hebben ze echt goed voor elkaar. Hooguit als je snel veel vermogen vraagt dan komt de benzinemotor erbij en dan schakelt de bak meteen terug. Dat merk je wel. Maar tijdens normaal rijden zul je nauwelijks merken als er van aandrijving wordt gewisseld. Met het gecombineerde vermogen van 224pk is de auto ook echt vlot te noemen. Onderweg naar Oostenrijk op de snelweg versnelt de auto ook op hogere snelheden vlot. Een heel stuk vlotter dan de 2.4 Honda in ieder geval. Ook niet raar natuurlijk met een electromotor en een benzinemotor met turbo. In het dagelijkse verkeer kom je niets tekort in ieder geval.
Het verbruik tijdens normaal gebruik en woon-werkverkeer zit rond de 3 liter / 100km en iets van 15kWh/100km. Prima verbruikswaardes moet ik zeggen. De CR-V lust in en rond de stad met gemak 11l/100km. Onderweg naar Oostenrijk heb ik gemiddeld 7l/100km verbruikt. Dat is dan met een vlotte rijstijl en snelheden rond de 140/150 km/u als die het toelieten. De 225xe kan niet snelladen dus onderweg op de snelweg heb ik ook wel de ‘save accu’ mode gebruikt. Dan laadt de accu tijdens het rijden op. Het verbruik zie je dan wel stijgen maar aangezien je dat niet al te lang doet is het meerverbruik niet heel erg. Die genoemde 7l/100km is dus ook inclusief rijdend laden. Ik weet eigenlijk niet of dat nu voordelig is om te laden en het meerverbruik te accepteren of niet. Daar ga ik nog eens induiken. Geen idee of dat ook een beetje nauwkeurig is vast te stellen.
Een flinke lap tekst. Ik wil nog wel meer delen maar dat wacht maar tot een volgende aanvulling.
Vervolg verhaal
- 87.771 km
Er is niet echt een update te geven na een paar honderd kilometer meer maar ik heb nog een aantal punten die ik wil delen.
Mijn 225xe is trouwens in Duitsland geleverd. Uit het boekje heb ik gezien dat het de Niederlassung München was. Na iets meer dan 1 jaar is deze naar NL geïmporteerd. Vermoedelijk is mijn 225xe dus een auto van een BMW medewerker geweest. Dat zou ook wel overeenkomen met het aantal opties dat erop zit.
Rijstanden
De 225xe heeft 3 rijstanden nl. SPORT, COMFORT en ECO PRO.
In de sportstand wordt de besturing iets zwaarder, de reactie van het gaspedaal iets sneller en schakelt de versnellingsbak later op en bij afremmen eerder terug. Daarnaast krijg je een andere verbruiksmeter te zien. Ook heb ik gemerkt dat in de sportstand de accu wordt bijgeladen. Dus het verbruik van benzine is dan hoger dan je zou verwachten (te zien aan de verbruiksmeter).
Over de comfortstand is eigenlijk weinig te melden. Alles werkt zoals je het van een normale auto verwacht. De comfortstand is de standaard. Ik heb het boekje er nog niet op nagelezen dus ik heb geen idee of je de standen zo kan instellen dat je standaard op een andere stand start met rijden.
In de eco pro-stand gaat de gasaanname wat gemoedelijker. Daarnaast zou ook de airco in een lagere modus werken. Dit om de accu te sparen. In de praktijk merk ik er trouwens niet veel van. En dan doel ik op het sparen van de accu. Dat het versnellen minder snel gaat, ja, dat merk ik wel. Om de een of andere reden, en dat las ik ook al in een andere review, gaat de versnellingsbak heel snel over naar een hogere versnelling en dat zorgt niet voor al te soepele schakelmomenten. Dit natuurlijk alleen als de benzinemotor draait. Dus ja, persoonlijk word ik niet warm van de eco pro-stand. De besparing is minimaal in mijn ogen.
Verder heeft de 225xe drie standen voor het gebruik van de accu nl. AUTO e-DRIVE, MAX e-drive en SAVE battery.
De auto e-drive stand is de standaard stand. Je rijdt electrisch zover het kan en daarnaast komt de benzinemotor erbij als je accu leeg raakt of als de snelheid rond de 100km/u en hoger komt. De accu laadt alleen bij het afremmen. Helaas recupereert de 225xe niet ze sterk als mijn Mini Cooper SE. Dus rijden met 1 pedaal is niet mogelijk.
In de max e-drive stand rijdt de auto zo lang als het kan electrisch. Dan zou ook op de snelweg bij wat hogere snelheden electrisch gereden kunnen worden. Er zit wel een limiet aan. Ik geloof ergens rond de 130km/u.
In de save battery stand gaat de benzinemotor aan en wordt de accu onder het rijden geladen. Het verbruik gaat dan ook iets omhoog maar het is maar moeilijk te bepalen of dit nu een efficiënte manier is om te laden. Feit is wel dat electrisch rijden tijdens een file of binnen de bebouwde kom prettig is en dat je daarom wel iets aan lading in de accu wilt hebben. De accu laadt trouwens best wel vlot in deze stand.
Het laden gaat alleen met een type 2 laadkabel. Snelladen kan niet. Laden gaat met maximaal iets van 3,5kWh. Op papier zou mijn 225xe 55km electrisch moeten kunnen rijden (onder ideale omstandigheden natuurlijk). Maximaal heb ik nu 46km op de teller gezien. Van de winter zal het wel iets minder zijn. Dat zal de tijd uitwijzen.
Dit model is trouwens beschikbaar met 2 accu's. Modellen tot ongeveer juli / augustus 2019 hebben een kleinere accu (7,6kWh bruto - 6,1kWh netto) en dus minder reikwijdte. Mijn 225xe is van september 2019 en heeft al de grotere accu van 10kWh bruto en 8,8kWh netto. Gekke is dat je dat dus nergens kunt terugvinden welke accu erin zit. De dealer dacht dat er in mijn 225xe een kleine accu zou zitten.
Via BMW kun je de huidige status van jouw auto opvragen. Ik heb gelezen dat daar voorheen de SoH ook in zou staan maar dat BMW dat eruit heeft gehaald. Jammer wel.... Ik kon het inderdaad niet terugvinden in de lijst. Maar deze lijst heeft mij wel geholpen om alle opties te identificeren. Aangezien dit een Duitse 225xe is zitten er andere pakketten op dan zoals die in NL zijn geleverd.
BMW geeft 6 jaar of 100.000km garantie op de accu. Mijn 225xe is net 5 jaar oud geworden. Dus voordat ik of 6 jaar of 100.000km bereik ben ik wel van plan de SoH van de accu te laten testen. Bij minder dan 70% zou er nl. onder garantie een andere accu in komen. Nu vermoed ik dat ik er nog wel aardig boven zit. Maar zeker weten t.z.t. kan geen kwaad en de kosten van een test zijn het wel waard.
Verbruik toegevoegd
- 87.816 km
Ik heb nu de verbruiksmonitor ingevuld. Dat is alleen lastig om met een PHEV duidelijke cijfers hieruit te krijgen. Kijk, qua kosten is het wel duidelijk. Verbruik benzine en stroom komt nu over een paar duizend kilometer op €11,71 per 100km. In dit bedrag is meegenomen dat ik soms de auto thuis aan de lader hang. Directe kosten zijn dan €0,-. In dit bedrag zit ook de maandelijkse kosten voor de laadpas verwerkt (€4,99). Ik vergelijk het bedrag per 100km nu alleen maar met mijn vorige auto, de CR-V. Die verbruikte met gemak 1 liter op 10km en vaak meer. Maar laat ik even van die 1 op 10 uitgaan. Dan is het dus 10l/100km en ik tank altijd 98 bij de Shell op de hoek voor iets van €2,20 (en vaak nog iets meer). Dus dan zijn de benzinekosten €22,- per 100km. Dus de 225xe komt bij op de helft uit.
Ik tank tegenwoordig trouwens Excellium 98 bij de Total in de buurt. Scheelt ongeveer 17ct/liter vergeleken met de V-Power van Shell.
Ik denk dat de cijfers over augustus wel het dagelijks gebruik mooi weerspiegelen. Dus 15kWh/100km en iets meer dan 3l/100km. Op de lange baan en met hogere snelheden (lees Autobahn) loopt het verbruik op tot rond de 7l/100km. Ik heb eigenlijk binnen Nederland nog geen langere stukken gereden. De waarheid qua benzineverbruik zal er dan tussenin liggen. Ik vermoed ergens tussen de 5l/100km.
Tijd voor onderhoud
- 91.551 km
Gisteren bij Ekris in Arnhem / Velp geweest voor een onderhoudsbeurt. Deze had ik nog tegoed omdat bij aflevering er geen onderhoud is gedaan. Dit omdat er nog een actief onderhoudscontract op de 225xe van toepassing was. Het eerstvolgende onderhoud zou pas na 7000km moeten plaatsvinden. Nu is het zo dat je met een premium selection auto minimaal 10000km zonder onderhoud moeten kunnen rijden. Het onderhoudscontract is echter ondertussen wel beeïndigd. Dus een afspraak gemaakt dat de reguliere onderhoudsbeurt ook na einde onderhoudscontract kostenloos zou zijn.
Het onderhoud was zover ik kan nagaan ook alleen een oliebeurt, een interieurfilter en een nieuwe APK. Verder prima ontvangen bij Ekris en na 1 uur en een kwartier was het alweer voor elkaar. Helaas is Ekris Arnhem / Velp wel een stukje rijden vanaf Rotterdam. Dus het volgende onderhoud zal toch bij de lokale BMW-dealer plaatsvinden.
Verder bevalt de 225xe heel goed. Het electrisch rijden voor korte afstanden is fijn maar ook op benzine rijdt de 225xe prima. Zoals ik denk ik al eerder heb aangegeven is het best een vlotte auto als je de sportmodus gebruikt.
De reikwijdte electrisch valt mij met het koude weer ook niet eens zo tegen. Ik zie toch regelmatig een bereik van 37/38km staan. Zeker trek je de accu eerder leeg met stuur- en stoelverwarming. En soms ook door vooraf de standkachel te gebruiken. Maar goed, je wil er ook lekker comfortabel bijzitten toch? En de ramen krabben heb ik deze winter nog niet gedaan.
Enige echte nadeel dat ik kan benoemen is de dikke A-stijl. Hierin verdwijnen met gemak hele fietsers en voetgangers. Ik ben al een aantal malen verrast onderweg. Dus ik kijk tegenwoordig wel drie keer voordat ik een afslag o.i.d. neem.
Ik heb ondertussen een kaartupdate gekocht met een black friday aanbieding van BMW. En in samenwerking met de real time traffic info werkt dat prima samen met het electrisch bereik. Zo plant de auto zelf om electrisch te rijden in stedelijk gebied en zodra je de snelweg opdraait gaat de benzinemotor aan (tenzij het electrisch bereik nog meer dan voldoende is). En zo houd je dan nog wat electrisch bereik over om jouw bestemming te bereiken als je de snelweg weer afrijdt.
Na het onderhoud kan ik weer wat kilometers maken. Al heb ik al besloten dat het volgende onderhoud niet 30000km op zich zal laten wachten. Ik denk dat ik 20000km meer dan genoeg vind voor die superdunne olie.
10000km gepasseerd
- 94.653 km
Ondertussen heb ik ruim 10000km met de 225xe gereden. De hogere temperatuur zorgt er weer voor dat het electrisch verbruik omlaag kan. Op een volle accu kan ik weer 48km rijden. En als de temperatuur niet te gek is dan gaat het raampje op een kier en de airco uit. Dat scheelt ook nog een beetje terwijl er alsnog wel een briesje door de auto gaat.
Het verbruik valt iets hoger uit in vergelijk met wat ik eerder schreef. Dit omdat er nu cijfers van de winter bijzitten. Uiteindelijk vallen de brandstof- en stroomkosten met ongeveer €14 / 100km gelijk uit aan het gemiddelde verbruik van een gelijk sterke benzinevariant van de 2 active tourer. Let wel dat ik altijd E5 tank. Dat is natuurlijk duurder dan E10. De wegenbelasting is dan wel hoger dus je zou kunnen stellen dat een benzinevariant van de 2 active tourer voordeliger in gebruik is. Maar ik val in herhaling als ik zeg dat gedeeltelijk electrisch rijden maar ook de standkachel natuurlijk pluspunten zijn die comfort brengen en dus best wel iets mogen 'kosten''.
Volgens mij is er mogelijk ook sprake van een verlenging van de korting op de motorrijtuigenbelasting op PHEV's na 2025. Als die informatie klopt en de huidige korting van 25% gaat zelfs naar 30% dan scheelt dat toch €30 per maand t.o.v. het normale tarief. Dat mag van mij prima nog wel een paar jaar duren. Ik 'stekker' ook frequent dus de directe CO2 uitstoot van mijn ritjes probeer ik zo laag mogelijk te houden.
Soms ga ik met de fiets naar het werk. Zoals ook afgelopen vrijdag. Donderdag had ik de auto nog gewassen. De 225xe staat er echt mooi bij. Helaas tref ik vrijdag bij thuiskomst een aardige veeg aan op de voorbumper. Parkeerschade van iemand anders dus. Natuurlijk geen briefje onder de ruitenwisser.... GRRRRR.... Gelukkig beschik ik wel over wat goede autopoetsspullen en wonder boven wonder heb ik zo goed als alles eruit kunnen poetsen. Maar het blijft irritant!
Verder rijdt de 225xe zoals het hoort. Ik ben heel tevreden. Enige wat ik nog zou wensen zijn de sportstoelen en een open dak. Verder blijft het eerder genoemde verhaal van de dikke A-stijlen staan. Dus bij onoverzichtelijke punten altijd drie keer kijken! Ik kan de voorkant van de auto ook slecht inschatten vind ik. Misschien komt dat ook wel door die dikke A-stijlen. Dat weet ik eigenlijk niet. Maar raar is het wel dat ik een betrekkelijk kleine auto zo slecht kan inschatten. Maar goed, dat punt speelt gelukkig alleen in krappe haakse bochten. Die komen alleen maar voor in woonwijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.