BMW 125d Business + (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 125d Business + |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 98.181 km |
De preview
Van 136 naar 218 paarden; dat is een behoorlijke sprong. Van een 3 naar een 1 (terug) minder voor mij, want ik ben meer een hatchbacker dan een tourer. Heb de ruimte ook niet echt nodig (gehad) en mijn vorige 1 heeft ook nooit te weinig ruimte geboden.
We gingen voor een 120d F21, maar door introductie van het 'upgrade' pakket waren een aantal zaken die ik toch al besteld had (zoals leren bekleding) opeen 'gratis' en zodoende kon er met een relatief kleine extra investering een 125d worden besteld.
De 3 deurs is voorzien van een M-pakket vanzelfsprekend. Zonder vind ik de 1 serie niet echt stoer en oogt de voorkant wel erg plat. Het M-pakket maakt de auto echt een stuk stoerder. Zeker met de zwarte Performance gril die er op zit.
Bij BMW is het altijd moeilijk niet teveel vinkjes te zetten bij allerlei opties, want voor je het weet heb je 10k erbij getikt. Moeilijk, zo niet onmogelijk, dus uiteindelijk heeft de auto wel weer veel extra: 18" 386M velgen, Business + pakket, Rijcomfortpakket, Zichtpakket, Comfortpakket, M Sportremsysteem (dikke schijven en blauwe remklauwen), adaptief M onderstel, Variable Sport Steering, Alarm, getint glas achterin, lendesteun, Opbergpakket, alu interieurlijsten met zwarte accenten, PDC, automatische airco, lichtpakket, Professional navigatie met Connected Drive, Harman-Kardon sound system, Apps, Speed Limit weergave, uitgebreid instrumentenpaneel en dan hebben we het wel gehad.
Het zal bij aflevering eind september wel de een van de eerste 3 deurs zijn in NL, hoewel ik zelfs de 5 deurs met M-pakket nog niet heb gezien buiten NL.
Het wordt een feest: 218pk en 450Nm koppel! Ook voor de bandenboer :-)
De eerste indruk
- 300 km
Dinsdag 25 september 2012; het is zover. De 318d Touring wordt ingeruild voor de 125d. Wat een dikke auto, met de zwarte nieren, de dikke dubbele uitlaat en de 18" velgen met blauwe remklauwen.
De auto oogt dik en donker. Het interieur trouwens ook. Wel, vergeleken met de vorige 1 en 3, is alles een stuk moderner qua vormgeving en de afwerking staat wederom op een hoger niveau.
De motor is een fluweeltje. Al kan je 80 in zijn 6 - wat de schakelindicator ook aangeeft - hij trekt zelfs vanaf 1300tpm als een speer.
De vering is stugger dan ik had verwacht. Ik vind dat persoonlijk wel fijn. In de sportstand wordt hij nog iets harder (adaptief onderstel regelt dat) en de besturing zwaarder maar niet perse preciezer. De variable sport steering stuurt trouwens bij lage snelheden erg licht, bijna een Audi. Met 2 uitslagen links-rechts is de boel sowieso erg direct.
Er is erg veel in te stellen. Na 300km heb ik zeker niet alles onder controle wat dat aan gaat. We gaan nu eens flink kilometers maken en na die ervaringen, zal ik deze review zeker updaten!
Wow!
- 4.150 km
Wow! Wow! Wow.....wow dus! Wat een kracht zit er in de 2 liter diesel. De twinturbo (ja, er zitten daadwerkelijk 2 turbo's op!) sleurt je in no-time van 150 naar 220 km/u op de Duitse Autobahn. Ook op de meer reguliere snelheden in NL is het surplus aan vermogen erg aangenaam. Het voelt bij 120km/u trouwens aan alsof de auto je uitnodigt om wat gas te geven.
De variable sport steering is nog even wennen, want niet altijd even consequent in de bekrachtiging lijk het. In sport stand wordt het wel beter trouwens. Jammer alleen dat je niet de comfort onderstelinstellingen kan kiezen met de sport stuurkrachtinstellingen.
Het verbruik is nog moeilijk in te schatten. Bij 200+ snelheden zag ik wel 1 op 7 (oops...voor een diesel!) en over 2700 voornamelijk snelwegkilometers deed ik afgelopen weekend op een trip naar Zweden 1 op 17,6 dus dat is redelijk voor 218pk.
Qua spielereien zit er nog genoeg werk in de auto. Connected Drive werkt (erg handig om je bestemmingen via google maps gewoon naar je auto te sturen!) maar is nog 2G terwijl de nieuwe 3 Touring wel 3G netwerken ondersteunt. Alles werkt zoals moet, behalve de optie Apps die schijnbaar na de update naar iOS6 niet meer werkt. Wat je daarmee kunt, is dus nog even onduidelijk. Verder heb ik gekozen voor de verkeersbordencamera en dat werkt eigenlijk heel goed. En opvallend beter met Duitse borden trouwens. Hier met de veelheid aan snelheidsborden langs de snelwegen raakt hij wel eens het spoor bijster, net als het gros van de Nederlanders denk ik.
Conclusie na dik 4000km (in 2 weken): superkrachtige motor in een dikke compacte en stoere (vind ik althans) wagen met voldoende comfort enerzijds, genoeg sportiviteit in het onderstel anderzijds en voldoende gadgets om jezelf bezig te houden.
Als een handschoen...
- 7.900 km
Ja, deze 125d past toch beter bij ons dan de 318d. Niet alleen qua looks, maar zeker ook qua prestaties.
Het onderstel is na 7900km opvallend comfortabel gebleken. Moet wel zeggen dat ik voornamelijk in de comfort stand rijd. Op de lange afstanden is het een goede, stille cruiser, ook al heb je wat windgeruis bij de raamstijlloze ruiten. Ze sluiten wel beter dan bij de E87 (het vorige model dus).
Het verbruik is over de afgelopen 7900km 5,65l/100km, dus 1 op 17,7. Minder zuinig dan de 318d maar die 218pk laten zich dan ook wel erg graag en vlot aanspreken; dat werkt uitnodigend en dat is natuurlijk niet erg. Anders had ik maar voor een kleinere motorisering moeten gaan!
Geen op- of aanmerkingen over de kwaliteit, want beter dan de E87 en hoewel op sommige plekken de materialen minder zijn dan in de E91 (de 318d) - maar het is ook een model lager dan de 3 - hoor ik geen rammels of kraakjes. Zou ook niet moeten natuurlijk voor een auto met deze prijs.
Heb nog altijd niet de optie Apps aan de praat, maar heb er ook nog geen moeite voor gedaan bij de dealer dit te melden. De ConnectedDrive werkt wel feilloos maar traag (in NL, in Duitsland al stukken beter), maar biedt zeker meerwaarde als je dingen zoekt in vreemde steden (parkeerplek die veilig is bijvoorbeeld).
Vooralsnog zeer in de nopjes met deze auto, die "fits like a glove" voor waar we hem voor gebruiken; veel rijden!
Is geen nieuws ook nieuwswaardig?
- 13.000 km
Korte update: er is niets te melden. De auto rijdt fantastisch, doet zijn werk goed, snel en relatief zuinig (5,56l/100km, zeg 1:18) en zonder irritaties dan wel mankementen. Chapeau BMW, sorry lezers van deze review....
Sportremmen: top maar met een MAAR...
- 23.000 km
Toch wat te zeuren gevonden. Behalve een kraakje in het dashboard als het erg koud is - het zij hem vergeven als het maar weer weg is als de temperaturen stijgen - is met opgevallen dat de optionele sportremmen wel een gebruikershandleiding kunnen gebruiken.
Wat wil het geval? De enorme pizza's met blauwe remklauwen die de hele 17" velg (met winterband) vullen hebbem weinig stopkracht als ze koud zijn. Zeker bij temperaturen onder 0 raad ik aan toch al eerder te remmen als je net van huis bent, dan je normaliter zou doen. Het pedaalgevoel is sponzig en behalve knarsende geluiden is de vertraging niet zoals je verwacht. Met alle hachelijke momentjes van dien als je er niet op bedacht bent. Na een keertje of wat remmen is het weg.
Zorgelijker is echter dat wanneer het lekker regent er schijnbaar water dus de blokken en de schijven komt dat er niet vanaf gaat tijdens het rijden. Ook al zitten er 2 grote koelgaten in de bumper die rechtstreeks naar de remschijven leiden. Met als gevolg dat ik rijdend rond 's wereld's grootste parkeerplek - de M25 rondom Londen - toch wel wat hartslagen heb opvergeslagen toen we daar op een dag reden waarbij het constant regende: de remmen doen bijna niets totdat je echt doortrapt. Toen ik eenmaal doorhad hoe het spelletje werkte, is het werkbaar. Maar verontrustend was het wel.
Nu is de vraag: is die inherent aan de sportremmen (deel uw ervaringen als u ze ook heeft) of zullen de 17" velgen (niet origineel BMW, dat moet gezegd) de luchtstroom nadelig beinvloeden waardoor er water tussen blok en schijf blijft?
Misschien moet BMW bij deze optie een extra rijcursus aanbieden; zo voel ik me net een coureur, want ook zij weten dat koude remmen minder presteren dan warme en droge!
Eerste beurtje gehad
- 30.000 km
Zo, de olie is ververst, net als wat enkele filters. Ikzelf heb de zomerbanden er weer onder gezet, zodat hij eindelijk weer op de dike 18" M-Sport velgen staat.
Het issue met de remmen is niet meer voorgekomen - van die plensbuien zoals in de UK heb ik ook niet meer gehad - maar ik denk zelf dat de wintervelgen wellicht de doorstroming van lucht (vanaf de voorbumper)beperkt. Ik ga eerst nog even testen.
Zit inmiddels met smart te wachten op RTTI, hetgeen BMW i.c.m. Connected Drive aanbiedt...maar niet in NL. Geruchten willen dat het voor al afgeleverde auto's sowieso niet wordt geactiveerd. Dat zou op zijn zachts gezegd erg slechte service zijn...want behalve Apps dat niet aan de wensen voldoet, ook het dure Connected Drive maar half...Het is eigenlijk een "showstopper" voor een eventuele volgende Bimmer!
Zeurpiet
- 34.000 km
Premium? Echt? Nou, daar kunnen we een boompje over opzetten. Niet premium zijn bijvoorbeeld de kofferbakafwerking, de ruitenwisserbladen (allemaal vervangen want scheuren gewoon af..ja, zonder vorst!), de deurpanelen (wel heel skai!) en de service vanuit de importeur! Wat een drama, die BMW-KIS. Op een vraag waarom RTTI (real time traffic information, zeg maar TomTom HD) nog niet werkt ondanks beloften, meldden zij dat het op auto's van voor juni 2013 gewoon niet gaat werken. Punt uit. Nogmaals gevraagd waarom niet, wederom ontwijkend antwoord. Brief naar directeur van BMW NL gestuurd, van BMW-KIS weer briefje terug dat belerend vertelt dat het niet gaat, dat het niet komt voor mijn auto en dat ik maar met de dealer over inruil moet gaan praten (en dat chargeer ik niet, het staat echt zwart op wit!!). En dat voor een auto die nog geen jaar oud is. Bizar staaltje customer relations. Er is op het forum hier op AW al een levendige discussie gaanden over RTTI en de service van BMW..of het gebrek daaraan. Of ben ik nu gewoon een zeurpiet die "premium" heeft verward met "arrogantie" van de importeur?
Maar goed, behalve ruitenwisserbladen en een oliewissel geen verdere issues met de auto zelf. Het verbruik is over 34.000 km 1:18,08 dus dat is gezien de 218pk/450Nm best zuinig.
Steady as she goes...
- 50.000 km
De kilometers rollen rap onder de banden door. Inmiddels de 50.000km overschreden zonder issues. Even tijd voor wat plussen en minnen:
+ motor (altijd voldoende koppel en pk's beschikbaar)
+ cruisemobiel (zonder problemen lange afstanden mogelijk zonder zere rug)
+ verbruik t.o.v. vermogen (18,3km/liter)
+ puike sportstoelen (met verlengbare zitting)
- M-sport remmen (zoals geschreven niet echt vertrouwenwekkend als het regent)
- afwerking bagageruimte is echt shabby
- Connected Drive is het geld niet waard (althans met de diensten die in NL worden aangeboden)
- service importeur (de algehele klachtenafhandeling is beneden peil (lees: fatsoensnormen))
Al met al een goede, betrouwbare auto met een stevig prijskaartje en wat minpuntjes.
Ratelderatel
- 60.000 km
De 60.000 kilometer gepasseerd. Iets langer over gedaan dan anders want veel in mijn werk is tegenwoordig op afstand op te lossen. Vooruitgang zullen we maar zeggen.
De 125d doet het nog altijd goed. Het verbruik over de 60.000 ligt op 5,46l/100km (1:18,3). Vooral van de enorme acceleratiesprongen die de auto maakt – met name in SPORT stand – kan ik geen genoeg krijgen. Komt wel voor dat anderen niet goed inschatten dat je zo hard kan optrekken en alsnog de auto voor de mijne werpen (bijvoorbeeld bij einde snelheidsbeperking bij wegwerkzaamheden en dan accelereren van 50 naar 80/100/120; heerlijk!)...
Cruisen met 120/130 km/u op de teller gaat fantastisch, met name in de COMFORT stand waar de vering iets vergevingsgezinder is. Voordeel van de dynamische dempers; voor elke 'mood' een 'setting', in goed Nederlands zeg maar.
Inmiddels de 17" winterbanden eronder (ook runflats trouwens), waardoor de auto nog iets comfortabeler is en door de brede voorbanden (normaliter 215 voor en breder achter, nu 225 voor/achter) ook wat minder onderstuurd. En iets minder spoorgevoelig, maar dat komt wellicht door de iets hogere wang van de band).
Er zijn wel 2 ratels naar boven komen drijven. Een lijkt te zitten in de kachelventilator en hoor je dan wel, dan niet. Fijne klus voor de garage om dat op te lossen; heb het voor de zekerheid even op video gezet want als ik bij de garage kom en die ventilator zo stil is als zou moeten, dan gebeurt er natuurlijk niets om het op te lossen. Een andere ratel is meer een gezang vanuit de transmissie/aandrijving, voornamelijk te horen bij lage toeren (rond de 1500) in files. Klinkt als een oude T-Ford. Zou niet moeten, dus daar moet de garage bij de volgende beurt naar kijken (weinig gemerkt van de ‘condition based service’ want de auto meldt strak 60.000 km voor een beurt, hoewel "big brother" zelf belde dat de auto had gemeld dat hij onderhoud nodig had...'voordeel' van ConnectedDrive).
Bijzonder aangename reisauto, deze BMW. Nu eens kijken wat er bij de beurt gaat uitkomen.
- UPDATE -
Zoals een van de reacties al suggereerde: de kachelventilator heeft blaadjes ingeslikt. Komt een modificatie van, was niet op voorraad dus dat komt later. Bijzonder dat de issue op de F20 al bekend is/was en nu dus ook op de later geintroduceerde F21.
Serieuzer is het zagende geluid bij lage toeren. Dat is 'iets' met de distributie, meldt de garage. Op mijn vraag of dit het bekende fenomeen is met de N47 motoren werd niet gereageerd. E.e.a. zal onder garantie worden vervangen zodra de onderdelen er zijn. Stuitend dat die motor sinds de introductie vele jaren geleden nog altijd hetzelfde probleem kent.
Wordt vervolgd!
Distributieketting vervangen, maar....
- 62.000 km
De distributieketting en alles wat erbij hoort, is vervangen naar aanleiding van het geratel in het vooronder. De auto is 2 dagen onder handen genomen en heeft zelfs een weekend moeten overstaan bij de garage voor een finale testrit. De auto netjes gewassen weer terug gehad om na een kilometer of 8 te concluderen dat het erop lijkt dat het een futiele actie is geweest. Sterker, het lijkt erger geworden. We gaan het even aankijken de komende dagen. Wellicht moet de boel nog even netjes inslijten....zei hij naief!
Afgesleept.....
- 62.350 km
Tja, en zojuist is mijn 125d afgesleept. Na het vervangen van de distributieketting is de auto olie gaan lekken. Vanochtend op kantoor - waar de auto binnen staat - lag een dikke plas olie. Dealer gebeld, vervolgens de BMW Pechdienst die een monteur langsstuurde. En aangezien het zijns inziens wel veel olie was, was rijden naar de dealer niet verantwoord. En zo kwam er een uurtje later een autoambulance om de auto op te halen. Die hem naar een depot brengt en helaas niet direct naar de dealer(want kantoor is meer dan 25km van de garage....). Dus straks vervoer regelen om richting de dealer te geraken en een huurauto op te pikken.
Dat ik hier wel redelijk van baal, moge duidelijk zijn. Maar goed, het zijn technisch ingewikkelde dingen, auto's, maar uitkomen doet dit soort dingen nooit.
Dus ook dit: - wordt vervolgd -
- UPDATE -
Nadat de auto een weekend op een overslagterrein heeft gestaan, is de auto 's maandags aan het einde van de dag bij de dealer afgeleverd. Daar bleek uiteindelijk dat een afdichtringetje van de peilstok dubbel zat en daar dus olie uit lekte. Slordig, maar kan gebeuren. Wel slecht van de 'noodhulp' van BMW zo tergend langzaam is want laten we wel zijn: van vrijdagmorgen (storing ontdekt) tot aan dinsdagmiddag voor het oplossen van zo'n foutje is wel erg lang. Komt met name door het uitbesteden van de pechhulp want die hebben onderling hun eigen regels, waaronder die 25km grens. Daarentegen wel 'kosteneffectief' voor mij want met de leen auto (een F30 320dA EDE) is het voordelig kilometers maken wat in dat weekend toevallig moest...
Nu maar eens kijken of de ratel, waar het uiteindelijk om begonnen was, weg blijft!
Kanttekeningetjes...
- 75.200 km
Inmiddels over de 75k heen gegaan. Het verbruik is gemiddeld 5,43l/100km, met laatst een (positieve) uitschieter van 4,71l/100km over een stuk van 988 kilometer (op een tank). Niet slecht 1 op 21,3 voor 218pk?
Ondanks het vervangen van de distributieketting in december 2013 is het ratelende geluid niet verdwenen. Zo rond de 1400tpm zit er een nog altijd een ratel in die mij niet gerust stelt. Bij de volgende onderhoudsbeurt (over 15k) zal ik het nogmaals aangeven bij de dealer in de hoop dat het probleem definitief kan worden opgelost.
Wat de kwaliteit betreft ben ik van deze “Einzer” niet echt onder de indruk. Behalve bezuinigingen op afwerking, zijn er inmiddels ook allerlei kraakjes hoorbaar. Een daarvan komt doorgaans voor als het koud is en verdwijnt weer, een andere heb ik opgelost door een opgevouwen stukje papier tussen de kier te proppen. Niet best voor een ‘premium’ merk en ook die kraakjes zal ik door de dealer laten uitpluizen/oplossen.
Nog een puntje is de berekening van de route in het navigatiesysteem. Hoewel eenvoudig te programmeren (je kan eventueel via een app de bestemming in een keer naar de auto sturen vanuit Google Maps), is de route niet altijd logisch. Als je even niet oplet, leidt de auto je zo dwars door het centrum van een (drukke) stad terwijl er een mooie rondweg ligt. De dynamische routebegeleiding is trouwens drama (zie mijn eerdere commentaar over RTTI dat BMW weigert te leveren) aangezien TMC in Nederland slecht is. Niet gebruiken dus!
Mocht u in de markt zijn voor een 1-serie, vink dan niet de “variable sport steering” aan. Hoewel wel lekker direct, is het gevoel grotendeels artificieel, de ‘normale’ stand is te licht, de ‘sport’ te gemaakt zwaar.
Al met al een fijne wagen, maar met wat kanttekeningen.
Nog een met een mueslibak!
- 80.000 km
Over een maand of wat gaat de 125d er alweer uit. Begin juli 2014 om preciezer te zijn. Ontevreden? Nee hoor, hoewel ik best wat zaken heb waarvan ik vind dat ze in een auto uit het ‘premium’ segment met deze prijs niet zou moeten hebben, zeker niet al na 80.000 km. Zo zit er toch wel een aantal rammeltjes in de auto (heb ik ‘opgelost’ door een prop papier in een kier te duwen!), is de afwerking van de kofferbak onwaardig voor een BMW en belangrijker nog heb ik nog altijd allerlei zagende geluiden uit het vooronder. De distributieketting is zoals hierboven gemeld al vervangen, maar heeft het gejank niet doen verminderen. Mijn indruk is toch meer dat het in de aandrijving zelf zit (versnellingsbak, cardan?).
Maar goed, we gaan dus afscheid nemen van deze dikke “Bimmer”.
Waarom dan? Nou, als je kijkt naar de bijtelling, kost de auto een lieve duit. Wist ik van tevoren en heb ik bewust voor gekozen omdat auto’s uit de 20% of zelfs 14% mij niet bekoorden vanwege een serieus gebrek aan vermogen. Tot de Volvo V40 D4 met 190pk/400Nm werd aangekondigd. We hebben proefgereden in een D2 en hoewel ik zeker de nodige pk’s miste, viel het mij eerlijk gezegd niet tegen. Dat kan met de D4 alleen beter worden. Dat de auto is begrensd op 190 km/u neem ik voor lief, want wanneer rijd ik dat nu (soms in Duitsland maar doorgaans cruise ik daar ook met 120-130 km/u, hoewel ik laatst onderweg naar de Cebit in Hannover de 125d toch op de 245 km/u heb weten te krijgen)?
We hebben gekozen voor een zeer complete uitvoering van de V40, met alles erop, behalve elektrische kindersloten achter. Voorzien van 18” Heico velgen (als accessoire hetgeen het bizarre van de Nederlandse regelgeving aantoont want ook zo valt de auto in de 14%!), in zwart metallic, met zwart leer en alle pakketten die aan te vinken waren, kost de auto nog geen 44k. Als je dan bedenkt dat het de zaak alleen al 5k per jaar bespaart en mij bijna 4k aan jaarlijkse (netto) bijtelling scheelt, dan is een conclusie snel getrokken.
Maar dat we de 125d met zijn – vinden wij althans – dikke uitstraling, super (sport)stoelen en fijne motor gaan missen, is zeker. Net als die doordachte details die ik zo niet kan opnoemen, maar wel ga missen zodra ik in een ander merk stap. Wat ik niet zal missen, is de enorme arrogantie en desinteresse van de importeur van BMW. Of dat bij Volvo beter is, weet ik niet, maar de contactmomenten met de importeur van BMW – en dan met name de klanteninformatie BMW-KIS – zijn bijzonder teleurstellend geweest. Mocht Volvo niet deze propositie hebben gehad in 2014 (want voor 2015 vallen nieuwe D4’s alweer in de 20% bijtelling), had ik waarschijnlijk in 2015 toch naar een ander merk overgestapt….
Tegen de tijd dat de 125d wordt ingeruild, zal ik zeker nog de review updaten. Mocht je interesse hebben in de BMW, kan je je natuurlijk altijd even melden.
Ingeruild met gemengde gevoelens..
- 98.181 km
Ingeruild…
De BMW 125d Business + 3 deurs met M-sport pakket is ingeruild voor een keurige 14% bijteller. Een Volvo V40D4 R-Design, zoals eerder aangegeven. Tijd voor de eindconclusie van de Bimmer.
Einddatum: 27 juni 2014
Eindkilometerstand: 98.181
Aantal getankte liters: 5.229
Gemiddelde verbruik: 5,39l/100km (1:18,55)
Beste verbruiksscore: 4,71l/100km (1:21,23)
Slechtste verbruiksscore: 6,67l/100km (1:14,99)
Gemiddelde CO2 uitstoot: 142g/km
Wat is goed?
- Vermogen en koppel; altijd voldoende kracht, althans als je boven de 1200rpm blijft. Tussensprintjes zijn verslavend, de ECO stand frustrerend (dus wordt niet gebruikt).
- Stuurgedrag (voornamelijk in sportstand)
- Wegligging (zeer stabiel tot hogere snelheden, zeker in sportstand, want in comfort is hij bij 200+ wat zoekerig op de Autobahn)
- Comfort (fantastische sportstoelen, goed voor vele kilometers op een dag. Vering in comfortstad zeer relaxed, in sportstand wordt het een stuk minder comfortabel)
- Infotainment, vooral iDrive. Werkt zeer intuïtief, eenvoudig en snel. HK speakers zijn goed, met lekkere diepe tonen
- Verbruik
- M-sportremmen, super doseerbaar, korte remweg
Wat is minder?
- ConnectedDrive. Het systeem is traag, reageert vaak niet (zeker sinds een maandje of zo) en biedt gezien de kosten niet echt zinvolle zaken. Enige wat ik gebruik zijn de “send-to-car” functie van de BMW app (waarmee je adressen doorstuurt vanaf de app naar de auto zodat je adressen niet hoeft in te voeren) en de weerberichten (als je uitzoomt in je navischerm worden blokjes getoond met het weer daarin)
- N47 motor, vooral de distributieperikelen. Er zit nog altijd een zagend/ratelend geluid in als je laag in de toeren rijdt. Met name als de motor nog koud is, komen er onheilspellende geluiden uit het vooronder. Maar ook als hij warm is, is het zagen nog hoorbaar. De BMW dealer heeft niets gehoord, maar heeft getest tijdens een storm (en dan hoor je alleen de wind)
- Afwerking. Er zitten voor een ‘premium’ auto toch wel veel kraakjes in (dashboard, passagiersstoel, deurvak, achterbank). De bagageruimte is te treurig voor woorden afgewerkt. Veel harde plastics zijn gebruikt, de meeste zien er nog wel redelijk uit, maar sommige zouden voor een Dacia wellicht nog te min worden geacht
- Lak. Zeer steenslaggevoelig maar ook krasgevoelig (bij wassen en katten die op de auto zitten (helaas))
- M-sportremmen. Bij (stevige) regen vormt een laag tussen blokken en schijven waardoor bijvoorbeeld op langere snelwegritten je kunt verkijken op het feit dat de remmen minder agressief aangrijpen dan je verwacht.
- Importeur. Echt zeer slechte klantensupport. Veel heen-en-weer geschreven over RTTI (realtime traffic info) wat niet geleverd kon worden op mijn auto wat wel verkocht werd sinds 2011, maar pas vanaf 2013 echt kon worden geleverd. Met name de belerende toon is frustrerend. Er zijn ook geen oplossingen geboden trouwens, behalve het voorstel naar de dealer te gaan voor inruiling. Wat ik gedaan heb, maar dan wel voor een Volvo.
Conclusie:
Het is een fijne stuurmobiel, deze auto. Niet perfect, verre van zelfs, maar wel met voldoende charmes om te bekoren. Ik vind hem om te zien ook mooi in deze samenstelling. Ik wens de volgende eigenaar/berijder (gezien de inruilprijs moet dat haast ook wel een liefhebber worden) nog veel fijne kilometers.
Zou ik weer een BMW kopen in de toekomst? Moeilijk nu te zeggen, maar de prijs-kwaliteitsverhouding is bij de 1-serie niet helemaal goed. En als ik aan de attitude van de importeur denk, wordt het toch een volmondig “neen”…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.