BMW 120iA High Executive (2018)

autoreview

BMW 1-serie (2018)
BMW 1-serie (2018)BMW 1-serie (2018)BMW 1-serie (2018)BMW 1-serie (2018)BMW 1-serie (2018)BMW 1-serie (2018)BMW 1-serie (2018)BMW 1-serie (2018)BMW 1-serie (2018)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst19.726 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Adaptive Cruise Control

  • 13 km

Afgelopen vrijdag kreeg ik mijn tweede 1-serie 3-deurs (F21 LCI) geleverd. Het is deze keer de 120iA (motorcode: B48B20A) High Executive met een aantal extra opties geworden.
Natuurlijk heb ik ook weer de 8-trapsautomaat besteld. Dit maal is het een sportbak met schakelflippers aan het stuur en die heb ik al diverse keren gebruikt. Echt een aanrader!
Deze auto heeft nu adaptive cruise control. Dat was een grote wens voor mijn vorige auto en nu heb ik het op deze auto maar om heel eerlijk te zijn, ik moet wel héél erg wennen aan dat ding... Ik vind het gewoon niet fijn rijden. Het geeft erg veel onrust in de auto.
Wanneer ik gewoon op de snelweg rijd (100, 120 of 130 km/h, of welke weg of snelheid ook) dan houdt het ding altijd krampachtig de z.g. '2 seconde regel' in acht (logisch, regelgeving...). Het resulteert in een afstand tot je voorligger die wij 'normale' mensen nooit aanhouden. Het gevolg is een groot gat tussen mij en mijn voorligger waar iedereen makkelijk tussen kan en dat ook doet. Daar reageert de auto op door in te houden of af te remmen. Helemaal als de afstand (plotseling) kort is. Dan reageert de auto zo ontzettend heftig dat het een soort noodstop lijkt. Achterop komend verkeer rekent hier natuurlijk niet op. Maar ook als een auto, voor mijn gevoel, nog 'kilometers' ver voor mij rijdt, reageert het systeem door wat langzamer te gaan rijden. Ronduit irritant!!!
Het is helaas niet uit te zetten. Wel heb ik via het iDrive de instelling 'laat' gekozen. De noodstop beveilig kan ik wel helemaal uitzetten door op de knop links onder het dashboard te drukken maar dat moet ik dan wel steeds herhalen als ik de auto opnieuw start.
Als je de cruise control inschakelt kun je verder ook de minimale en maximale afstand tot je voorligger kiezen. Ik kies altijd de kortste afstand die ik dus duidelijk nog véél te lang vindt. Zoals ik al schreef, ik moet hier vreselijk aan wennen en kan een teleurstelling over dit systeem dan ook niet onderdrukken.
Ik ontdekte ook iets nieuws. Stel je rijdt 84 km/h en dat is ook de instelling van de cruise control. Die zet je vervolgens op stand-by omdat je bijvoorbeeld voor een stoplicht wacht. Die 84 km/h wordt vervolgens onthouden. Maar nu wil je bijvoorbeeld 53 km/h gaan rijden. Je drukt de 'res' knop in en de auto versnelt weer naar 84 km/h. Niet handig. Wat ontdekte ik? Naast de 'res' knop zit een wieltje. Druk het omlaag als je die 53 km/h wilt gaan rijden op het moment dat de kilometerteller die waarde aanwijst en de cruise zet zich aan op 53 km/h. Het omgekeerde geldt als je sneller wilt rijden. Versnel naar bijvoorbeeld 125 km/h op de teller, druk het wieltje omhoog en de cruise gaat aan op deze snelheid. Erg handig.
Tot zover de cruise control.

De rest van de auto is, als ik deze afzet tegen mijn vorige auto, echt een hele grote verbetering. Hij voelt aan als een compleet andere auto t.o.v. mijn vorige. De wegligging is verbeterd met minder rol in bochten en nog stabieler weggedrag rechtuit. Deze auto is ook heel veel stiller dan mijn vorige. Opvallend veel stiller!
De automaat lijkt nog weer wat verfijnder dan de vorige. Je merkt nu echt helemaal niet meer wanneer er geschakeld wordt. De motor draait ook hele lage toerentallen. Bij 135 km/h bijvoorbeeld maar 2000 toeren.
En dan het geluid van deze motor. Het begint al bij de start. Wauw, wat een mooie brul!
Ik moet nog wel even wachten voor ik voluit mag gaan want geadviseerd wordt om tot 2000 km niet boven de 4500 toeren uit te komen en de kick down ook niet te gebruiken.
Verder lijkt de afwerking stukken beter dan bij mijn 2013 model. Het dashboard bijvoorbeeld is mooier afgewerkt en er zijn nu geen rammels hoorbaar.
Het instrumentarium is tegenwoordig van het digitale soort. Het is erg fraai met scherpe weergave en ook in vel zonlicht goed zichtbaar. De weergave van het rechter onderste deel, kun je zelf indelen via iDrive.
Deze auto heeft verder de nodige gadgets zoals ConnectedDrive en een app waarmee je een aantal dingen op afstand kunt bedienen. Leuk maar ik heb er nog weinig meegedaan en zou het niet echt missen als het er niet zou zijn, al kan mijn menig hierover in de loop van de tijd gaan veranderen natuurlijk.
Daarnaast is het grote beeldscherm van het touchscreen soort (waarom?) met mooie heldere grafische weergave. De lay-out van het iDrive is ook veranderd door een soort app achtige menu structuur. Het werkt erg prettig samen met de draaiknop waar je nu ook op kunt schrijven. Werkt goed.
Verder zit er ook spraakherkenning of bediening op maar ik heb het nog niet kunnen waarderen. Het doet niet wat ik wil.
Kortom, ik ben, vooralsnog, lyrisch over mijn nieuwe aanschaf.
Oh, wat ik mezelf deze keer ook gegund heb, is een aluminium veerpootbrug van Wiechers. Het wordt met wat geluk deze week gemonteerd.

Augustus dit jaar staat er weer een lange trip naar Polen gepland. Dat worden zo'n 4000 km's totaal schat ik.
Houdt mijn review in de gate. ;)

ACC ervarings update

  • 769 km

Ik schreef eerder over de werking van de adaptive cruise control (ACC) en was niet erg enthousiast over de werking ervan. Dat ben ik nog steeds niet maar gelukkig kun je het systeem uitzetten en de gewone cruise control gebruiken.
Dat doe je als volgt: zet het systeem aan zoals je gewend bent. Druk vervolgens langere tijd op een van de twee knoppen waarmee je de afstand instelt. De rijbaanstreepjes in het instrumentarium verdwijnen en het groene symbool van de cruise wordt zichtbaar. Wil je het ACC weer inschakelen, druk dan eenmaal op een van eerder genoemde knoppen en de twee rijbaan streepjes verschijnen weer in het instrumentarium. Het ACC is weer actief.
Vandaag heb ik het ACC geprobeerd met de navigatie ingeschakeld. Dat ging redelijk.
Weet men eigenlijk dat het navigatiesysteem 'communiceert' met de automaat? Het 'weet' daardoor wanneer er bijvoorbeeld een bocht of heuvel komt en daarvoor moet terug schakelen.

Vanmiddag is de veerpootbrug gemonteerd. Mijn auto is nu helemaal af!

Erg goed!

  • 8.405 km

Inmiddels is deze auto alweer 3 maanden in mijn bezit, heb ik een flinke hoeveelheid kilometers gereden en ben uiterst tevreden over deze auto!

Ik heb wel een aantal perikelen achter de rug waarvan één item nog niet is opgelost. Dat komt omdat alle BMW's wereldwijd, die deze 2.0i motor (motorcode: B48B20A = model 2018.) gecombineerd hebben met de 8-traps automaat, hetzelfde probleem ondervinden en naar mijn bescheiden menig softwarematig moet worden opgelost maar duidelijk niet eenvoudig is. Hier wil ik op terug komen bij een volgende update wanneer dit probleem is opgelost.

Een van de perikelen: de auto heeft een nieuwe voorruit gekregen omdat de vorige een fabriekagefout had. Het leek net of er een spuitwaas over het glas zat. Waarschijnlijk was er iets met het folie, dat tussen het binnenste en buitenste glas zit, niet goed.
Daarnaast heb ik vier nieuwe velgen + banden gekregen omdat men e.e.a. niet gebalanceerd kreeg. Ik vond n.l. dat er teveel trilling in de auto zat en kreeg gelijk. Daarbij is ook het stuur recht gezet wat tegenwoordig minder makkelijk is dan vroeger omdat het stuur wordt gecentreerd door een computer.
Verder had ik nog wat andere kleine dingen die netjes zijn opgelost.

Deze auto rijdt echt geweldig!! Het is mijn droomauto maar zeker ook mijn meest favoriete auto die ik ooit heb gehad.
Ik ben ermee naar Polen gereden en heb in Polen ook veel gereden (tot aan de grens met Oekraïne. In het Zuid-oosten van Polen is een prachtig berg-, natuurgebied waar, natuurlijk, prachtige bergwegen liggen). In totaal meer heb ik in Polen dit keer meer dan 4700 km gereden.
Deze auto heeft een veel strakkere wegligging dan mijn vorige 1-serie. De veerpootbrug heeft daar zeker een aandeel in en ik raad dit iedereen aan die van lekker sturen houdt.
In Polen hebben de meeste z.g. Nationale wegen diepe spoorvorming. Met mijn vorige auto was ik constant aan het tegen sturen en aan het zwalken. Met deze auto had ik daar nauwelijks last van!
Hij is ook erg stil vergeleken met mijn vorige auto. Zeker bij snelheden van 50 tot 80 à 90 km/h. De motor draait dan maar 1000 toeren/min!
Maar ook als de auto zo'n 170 à 180 km/h rijdt (ik heb de 235 km/h gehaald in Duitsland), is hij nog steeds 'stil' te noemen.

Deze auto heeft een sportautomaat met schakelflippers en die gebruik ik erg vaak. Niet omdat de automaat het niet goed doet maar omdat het gewoon een hele fijne aanvulling is bij sommige verkeerssituaties en op bergwegen. Helemaal als je de stand 'Eco Pro' met 'zeilfunctie' hebt ingeschakeld, kan het nodig zijn om toch even handmatig terug te schakelen om op de motor af te remmen. Anders blijft de motor stationair draaien om brandstof te sparen om de auto zo lang mogelijk te laten uitlopen tot je de rem intrapt. Die zeilfunctie is ook een echte brandstof bespaarder en laat ik ingeschakeld (via het iDrive in te stellen).
Dat iDrive is overigens qua lay-out sterk veranderd t.o.v. de vorige auto. Het is erg duidelijk en intuïtief te bedienen (scherm is nu ook een touch screen) en je hebt erg veel functies die je zelf kunt veranderen en instellen (o.a. de Sport+ modus (omdat ik de sportautomaat heb.) kun je het onderstel en of motor response instellen maar je kunt ook bijvoorbeeld het dashboard display naar eigen smaak indelen, en nog veel meer).
Omdat deze auto het 'High Executive' pakket heeft, zitten er een aantal extra's op die je anders natuurlijk niet hebt. Het heeft o.a. Connected Drive als extra en dat ben ik gaande weg wel gaan waarderen. De auto is daarmee ook met een app op je smartphone te 'bedienen'. Die app daar ben ik dan weer niet zo over te spreken. Erg traag, werkt vaak niet of geeft verkeerde info.

Deze review begon ik met een klacht over het ACC maar inmiddels moet ik daar op terug komen. Ik ben het erg gaan waarderen bij file rijden, tolpoort files maar ook in Duitsland waar je tegenwoordig de ene Baustelle na de andere hebt. Je kunt je, met het systeem aan, in die laatste situatie volledig concentreren op het verkeer en sturen zonder steeds te moeten denken aan remmen, afstand houden, e.d. Dat doet de auto allemaal voor je.

Ik heb nog wel veel meer te vertellen maar voor nu laat ik het hier even bij.

Vervolg met oa uitleg probleem automaat

  • 8.475 km

Ik wilde er later over schrijven maar hier toch een uitleg over het probleem met de automaat.
Dat doet zich voor zodra je de cruise control inschakelt (zowel in ACC als in de normale stand) en de motor zo'n 1000 toeren/min draait. De automaat gaat dan 'jengelen' tussen de versnellingen. Bij 50 km/h tussen 6 en 7. Bij hogere snelheden tot zo'n 84 km/h tussen 6, 7 en 8! Erg vervelend want dit zijn de meest gereden snelheden.
Dit fenomeen doet zich niet voor als je 'analoog' rijdt, dus zelf het gaspedaal bedient. De automaat schakelt dan normaal door naar de versnelling die bij de snelheid hoort en houdt die vast. Ook als je een kleine helling oprijdt o.i.d.
Ik heb o.a. met een 320iA gereden zonder sportautomaat zoals ik die heb en deze had precies hetzelfde probleem. De monteur van mijn dealer bevestigde dat hij er sinds mijn auto op is gaan letten en merkt dat alle BMW's met deze motor bak combinatie dit rare fenomeen hebben. BMW heeft het probleem onderkent maar heeft er nog geen oplossing voor gevonden.

Navigatie: ik was al erg blij met de navigatie in mijn vorige auto maar deze is van de allernieuwste soort met mooie graphics en o.a. RTTI. Voor dat laatste moet je wel elk jaar betalen maar is een erg fijne optie. Ik reed zondag 2 september j.l. terug naar Nederland en heb ondanks de enorme drukte in Duitsland en de vele Baustelle, nergens stil gestaan. Wel werd ik een beetje simpel van de vele route wijzigingen. Meer dan 30 keer gedurende deze 14 uur durende rit.
Verder worden de kaarten elke 3 maanden automatisch ge-update gedurende de komende drie jaar. Dit zit als optie bij het High Executive pakket. Tot nog toe heb ik niet meer door weilanden gereden zoals bij mijn vorige auto vaak het geval was.
Ook erg handig is dat je met je vinger op de iDrive knop kunt schrijven. Adressen invoeren is daardoor bijzonder makkelijk. Ik zou het ook met spraak kunnen doen maar dat werkt dan weer niet zo fijn. Ik vind dat overigens niet erg. Want vind het toch een beetje gek om tegen mijn dashboard aan te lullen.
Wat ook erg fijn van deze nieuwe navigatie is, zijn de aanwijzingen. Zowel in het navigatiescherm, als in het spilt scherm als in het dashboard display voor je. Mis rijden is hierdoor nagenoeg onmogelijk omdat de rijbanen worden aangegeven. Ook de gesproken aanwijzingen zijn duidelijk.
Hierbij is ook het touch screen prettig. Met beide vingers kun je even de kaart vergoten of verkleinen én verschuiven! Handig om een beter overzicht te verkrijgen wanneer je bijvoorbeeld met een route wijziging wordt geconfronteerd

Radio: in deze auto heb ik de upgrade genomen. De middelste optie variant met 20 GB harddisk, extra speaker (nu 7 in totaal) in het dashboard en een versterker met meer vermogen. Ik ben erg blij met deze optie en het geluid is echt vele malen beter dan dat van de basis audio installatie.
Wat ik wel heel erg mis en ik ook onbegrijpelijk vind dat BMW dit heeft wegbezuinigd, is de AUX aansluiting. Ik heb een iPod classic en die kan ik nu niet meer gebruiken in de auto. De USB aansluiting herkent namelijk maar 16.000 titels (de harddisk trouwens 40.000). Mijn iPod is een 150 GB variant met meer dan die 16.000 titels en dat werkt niet.
Ook kan ik mijn smartphone (Huawei P10) niet meer op de AUX aansluiten met een male/male kabeltje. Alles moet met Bluetooth maar ondanks dat het zou moeten werken kan ik bijvoorbeeld Spotify doorgaans niet gebruiken (mijn dealer heeft hier geen oplossing voor. Soms werkt het wel maar meestal niet). Met een AUX aansluiting en dat kabeltje, zou ik altijd muziek kunnen luisteren zonder problemen. Zoals het luisteren naar een internet radio station via mijn smartphone. Dat is nu niet meer mogelijk! Het is echt een grote klacht van mij en ik vind het echt een groot gemis!! Schrale troost; BMW is niet de enige fabrikant die deze handige aansluiting heeft wegbezuinigd. WAAROM?
Achteraf inbouw is overigens ook niet mogelijk. HELAAS.

Watertemperatuur: jawel hij zit er in. BMW heeft geluisterd naar de klachten hierover en er nu eentje, zoals het ook hoort, 'gemonteerd'! Hij is via de BC knop in het dashboard tevoorschijn te halen. Een digitale variant dus.
Wat ook erg fijn is, is dat de auto de laatste stand van het dashboard en het iDrive onthoudt.
Zo zet ik bijvoorbeeld na het rijden o.a. altijd de temperatuurmeter 'aan' zodat ik bij een nieuwe rit meteen de temperatuurmeter zie en op het iDrive scherm (split screen) mijn media op het linker deel en op het rechter deel de reiscomputer heb. Handig want je hoeft nu niet meer eerst door diverse menu's heen zoals dat bij mijn vorige auto wel was.
De rijmodi worden overigens niet onthouden. De auto start altijd in 'Comfort' en de botswaarschuwing altijd aan.
Over deze laatste had ik ook een klacht. Ik heb in het iDrive 'laat' ingesteld want het is erg overijverig in 'middel' of 'vroeg'. Ik laat het nu wel altijd aan staan want is doorgaans een fijne toevoeging voor de veiligheid. Hoewel? In Nederland kan het echter wel eens voorkomen dat de auto zelfs in 'laat' een onverwachte noodstop maakt wanneer iemand te snel voor je invoegt. En daar is niet iedereen die achter je rijdt, op bedacht. Het heeft al een paar maal een bijna botsing van achteren opgeleverd...

Wegligging: ik heb het al een aantal maal hierover gehad. Waarom ik niet het sport onderstel heb genomen? Dat vind ik ronduit storend te hard geveerd. De auto is in de basis al redelijk stevig en met 18" runflats vindt ik dat meer dan genoeg en nog wél prettig om mee rond te rijden. Ik ga met deze auto ook niet merkbaar langzamer of met meer rol door fijne (links/rechts) bochten dan met dat sportonderstel en het is bovendien op lange afstanden niet vermoeiend rijden. Het sportonderstel wel. Er zit dan een voortdurende stuiterachtige beweging in de auto. Daarnaast krijg je bij dat pakket ook sportstoelen en ook die vindt ik niet fijn zitten. De standaard stoelen zijn voor mijn benen en kont uitstekend!
Wat ik wél mis is het mooie sportstuur. Daar zijn de randen zo lekker dik van. Ik heb weliswaar niet het basis stuur maar toch is het wiel een beetje (te) dun.
Een vriend van mij heeft de cabrio met sportonderstel en achteraf is hij daar helemaal niet zo blij mee.
Je bent de meeste tijd van het rijden toch niet aan het boenderen. Het sportonderstel is naar mijn mening dus niet geschikt als je voornamelijk lange afstanden rijdt.

Sport+ modus: omdat ik de sportautomaat met flippers heb, heb je ook deze modus naast de Eco Pro, Comfort en Sport. Ik heb het een paar maal gebruikt en dat is leuk maar kost ook erg veel brandstof.
In het iDrive kun je kiezen uit drie instellingen. Onderstel en aandrijflijn, onderstel of aandrijflijn. Er zit zeker verschil in de modi. Verder werkt in deze modus het start-stop niet en ook de ACC gaat uit. De automaat schakelt bovendien niet door naar een hogere versnelling. Je kunt dus doortrekken tot de toerenbegrenzing.
Erg leuk om heel af en toe te doen. Al was het maar voor het geluid uit de uitlaat. Omstanders schrikken zich rot want er zit een klep in een van de twee eindpijpen. Bij opschakelen komen daar enorme klappen uit!! Beetje verslavend wel...
Overigens zit er ook een Launch Control functie op. Ik weet niet of ik die ooit ga uitproberen want het geeft een enorme aanslag op de motor en de automaat. Ofwel, de techniek heeft daar naar mijn inzicht teveel van te lijden en de BMW handleiding app waarschuwt er ook voor.

Eco Pro: echt fijn om mee te rijden en het bespaart zeker brandstof. Via iDrive kun je beloont worden met maximaal 5 sterren voor 'anticiperen' en 'accelereren'. Ook stel je hier de z.g. zeilfunctie in. Bij gas los gaat de motor stationair draaien. Dat is soms echter ook een nadeel want als je toch weer gas geeft, reageert de motor niet meteen. Even aan denken als je na een uitloop iemand wilt inhalen. Ik ben er overigens aangewend geraakt.

Gadgets: de vermogen en koppelmeters. Dat vindt ik echt een leuke gadget. Daardoor weet ik dat de motor zelden boven de 50 pk uitkomt maar wel heel vaak het koppel aanspreekt.

Handig: het opbergpakket dat bij deze auto standaard is. Ook zit er een 12 Volt aansluiting in de kofferbak en dankzij het net op de kofferbak bodem, slingert er niets meer rond.
Irritant is wel dat diezelfde bodem bij elke drempel of hobbel van zich laat horen door omhoog te komen. Ik heb dit opgelost door op de klep en de autobodem klittenband te plaatsen.

Nog meer? Zeker maar ik laat weer van mij horen als ik wat meer kilometers heb gereden en of de auto zijn eerste beurtje heeft gehad.
Oh ja, die beurten heb ik afgekocht voor de komende 5 jaar voor een erg aantrekkelijk bedrag van €599,-.* En ik heb 3 jaar fabrieks garantie!

*bijvoorbeeld remmenvloeistof vervanging kost los al bijna €100,-!

Ervarings update

  • 13.146 km

Inmiddels heb ik mijn huidige auto alweer bijna 14 maanden in bezit. Ik had al het nodige geschreven maar hieronder een aanvulling (en kleine herhaling van een aantal dingen) op wat ik eerder geschreven heb.

Kort na aflevering voelde ik trillingen in de auto door wielen die niet goed in balans waren. Verder zaten op alle vier de velgen kleine schades die ik niet accepteerde en de dealer was het met mij eens. Ze wilden de velgen laten spuiten en e.e.a. zou weer worden gebalanceerd en uitgelijnd. Hiervoor ben ik mijn auto drie weken kwijt geweest! (Ik heb wel die hele periode in een 3-serie station M-uitvoering van mijn verkoper mogen rijden zonder enige kosten. Dus ook de benzine werd door BMW betaald. Klasse!)
Ik was overigens niet gelukkig met hun keuze om de velgen te laten spuiten want dit wordt mijns inziens natuurlijk nooit mooi. En ik kreeg, gelukkig, gelijk. Bovendien kregen ze de oude wielen ook niet goed gebalanceerd. BMW heeft mij uiteindelijk vier nieuwe velgen + banden gegeven en de auto is ook opnieuw uitgelijnd.
Helaas heeft mijn auto daar drie weken buiten gestaan. Door boomzaden, regen, vuil en een niet goede poetsbeurt bij aflevering, was de lak hierdoor behoorlijk lelijk geworden met allemaal lelijke uitgebeten vlekken van o.a. die zaden en vogelpoep. Men heeft de auto toen opnieuw laten poetsen met een dramatisch resultaat tot gevolg. Dat was professioneel onwaardig en men heeft uiteindelijk een ander poetsbedrijf in de hand genomen die mijn volledige auto wel zéér goed en naar alle tevredenheid opnieuw heeft gepoetst. Belangrijk hierbij te zeggen is dat ik over genoemde zaken nooit enige discussie met de dealer heb gehad!

In het begin heb ik ook twee maal met een uitvallend iDrive te maken gehad. Helemaal niets werkt dan meer zoals radio, navigatie en parkeersensoren. Dit laatste heeft er bij de tweede uitval in december 2018 voor gezorgd dat ik bij het uitrijden van een parkeerplaats niet gewaarschuwd werd voor een betonnen obstakel met schade aan de linker zijkant van de voorbumper tot gevolg. Ik had daarvoor BMW aansprakelijk gesteld maar zonder resultaat. Ook via de rechtsbijstandverzekering vierde ik bot . Er is jurisprudentie hierover. Het zegt dat je als bestuurder ten alle tijden zelf verantwoordelijk en aansprakelijk bent. Ongeacht of er hulpsysteem aanwezig zijn die uitvallen en waardoor mogelijk ongelukken kunnen gebeuren. M.a.w.: je mag nooit blindelings vertrouwen op de aanwezige (assistentie) hulpmiddelen. De schade laat ik binnenkort verhelpen.

Over het, voor mijn gevoel, vreemde gedrag van de automaat is wel discussie geweest. De dealer kon en wilde er niets aan doen. Uiteindelijk heb ik contact gehad met de importeur die mij liet weten dat het een specifieke product eigenschap is. Lekker makkelijk.
Toch is het vreemde gedrag bij lage snelheden en toeren nagenoeg verdwenen nadat ik nieuwe software voor het iDrive (na het uitvallen hiervan) had gekregen en men ook andere software had geïnstalleerd. Er werd mij erna ook verteld dat de versnellingsbak de eerste 500 km anders zou reageren en opnieuw mijn rijstijl moest aanleren. Dus....!?

Wat mij bij deze auto verder is opgevallen t.o.v. de vorige, is dat het verbruik flink verschilt met het jaargetijde. In de winter komt de auto gemiddeld 2 km minder ver op een liter benzine dan in de zomer. Opmerkelijk.
Ik tank de laatste tijd doorgaans 'premium' benzine. De motor draait merkbaar mooier rond, lijkt net wat makkelijker op te pakken en ik denk dat het ook het verbruik ten goede komt.

En hiermee kom ik op hoe ik deze auto ervaar tijdens het rijden. T.o.v. van mijn vorige auto, lijkt deze echt anders en veel beter in elkaar te zitten. Op eerder genoemde zaken na heb ik met deze auto helemaal niets gehad.
Deze auto rijdt heerlijk strak, is erg stil en vooral in de zomer zuinig met benzine.
Zoals volgers wellicht zullen weten is een auto/deze auto voor mij pure hobby. Ik rij er dus alleen plezier kilometers mee. En dat zijn doorgaans lange afstanden van 100, 200 tot 300 kilometer per keer. En dat merk ik totaal niet. Altijd stap ik fris uit. Ik vind deze auto een nog hoger comfort hebben dan mijn vorige en dat doet niets af aan de dynamiek van deze auto.
Vaak als ik rij, vliegen de kilometers zo makkelijk voorbij dat 'nog even een een extra rondje' er altijd inzit en ik dan zomaar weer een half uur of een uur verder ben met de nodige extra kilometers. Ik rij vooral 's avonds en 's nachts.
Daardoor weet ik ook de LED koplampen goed te waarderen. Ik vond het xenon lampen van de vorige al erg prettig maar het kan niet tippen aan de helderheid van deze LED koplampen.

Vorig jaar ben ik in augustus naar Polen voor vakantie geweest. Uiteindelijk helemaal naar het zuid oosten (grens met Oekraïne) en heb totaal meer dan 4700 km gereden. De heen reis was bijna 1300 km en ik ben zelden zo ontspannen na een kleine 14 uur rijden uit een auto gestapt. Ook de terugreis; ondanks de zeer vele omleidingen, Baustellen, korte files en algemene drukte op de Duitse Autobahn (het was een zondag begin september). In deze situaties heb ik het ACC wel erg leren waarderen. Maar ook echt alleen in deze situaties want in Nederland vindt ik het echt niet fijn werken wanneer verkeer gewoon doorrijdt.
Het ACC remt steeds de auto af bij een voorligger die volgens het systeem te dichtbij is waardoor je heel jengelig gaat rijden van tussen bijvoorbeeld 75 tot 105 km/h als ik de max. snelheid op 105 heb ingesteld. Ik vind dat echt zéér irritant.
Ronduit gevaarlijk is het systeem als er iemand direct voor je invoegt en de afstand tussen beide auto's daardoor even heel gering is. De auto maakt letterlijk een noodstop in die situatie!!! Op de snelweg...!!
Ik gebruik het ACC dus alleen bij filerijden (denk ook aan tol-files) en ben heel erg blij dat BMW de mogelijkheid heeft ingebouwd om het ACC te kunnen uitschakelen.
Overigens neemt het botswaarschuwingssysteem af en toe ook rare beslissingen. Ik heb het al een paar keer gehad dat het een forse rem ingreep deed voor een bus die naast mij op de andere rijbaan reed. Ik schrok mij wezenloos en gelukkig reed er niemand achter mij. Een achterligger was zeker op mij gebotst.
In Duitsland vorig jaar, na het oplossen van de files en eenmaal donker geworden, schakelde ik het ACC wel in omdat ik constant 180 km/h kon rijden. In deze situatie toont het weer wel zijn meerwaarde. De auto is dan alert voor jouw en dat geeft ontspanning.
Voor de duidelijkheid; bij ACC ingeschakeld, stel ik het in op '1' streepje. De botswaarschuwing staat op het laagste alertheidsniveau (in te stellen via het iDrive).

Dat iDrive is t.o.v. de vorige auto flink veranderd. Het is mooier, nog duidelijker en erg praktisch in het gebruik. Zelden hoef ik de handleiding te raadplegen om iets te achterhalen.
Omdat ik o.a. het High Executive pakket heb, zit er een touchscreen in. Ik gebruik het zelden maar in sommige situaties is het handig. Bijvoorbeeld om de navigatiekaart te vergroten of te verkleinen (kan ook met de iDrive knop maar met je vingers kun je andere dingen doen dan alleen met die knop zoals het beeld verschuiven). Ook is het handig om snel vooruit of terug te spoelen wanneer je naar muziek luistert via Spotify of via een ander muziek medium.

En hiermee kom ik op het instrumentarium. Dat vind ik ook mooier geworden en gelukkig wordt het 's nachts wit i.p.v. amber verlicht. Grote + t.o.v. de vorige.
Het rechter onder gedeelte is nu digitaal. Ook dat is fijn en naar smaak met het iDrive in te stellen. Dit heeft het ook mogelijk gemaakt om een olie temperatuur meter te projecteren. Ja, een OLIE TEMPERATUUR METER en géén water temperatuur meter zoals ik eerder schreef. Deze selecteer ik altijd voor na een laatste rit zodat ik bij een nieuwe rit deze gelijk in de gate kan houden. Na zo'n 7 a 8 kilometer rijden is de olie en dus de motor op temperatuur.
Wat heel erg prettig is, is dat deze auto de laatste instellingen wél onthoudt.
Dit geldt alleen voor de iDrive instellingen en het instrumentarium en niet voor de andere instellingen als Eco Pro, botswaarschuwing, etc.

Daarmee kom ik op de rijdynamiek instellingen.
Naast de gebruikelijke en bekende instellingen Eco Pro, Comfort en Sport, heb ik ook Sport+ omdat ik voor een sport automaat met flippers heb gekozen. Je hebt via het iDrive de mogelijkheid om 3 verschillende modi te kiezen maar om nu te zeggen dat er groot verschil zit tussen de modi, nee.
Wel maakt de uitlaat in deze modus een wreed geluid met flinke klappen bij opschakelen die ook duidelijk in de auto te voelen zijn. En wanneer je de automaatpook in de 'M' stand zet, schakelt de bak ook niet zelf op en kun je dus doorhalen tot de toerenbegrenzer ingrijpt. Verslavend maar ik doe het niet zo vaak. Bovendien klinkt deze motor niet fijn bij zulke hoge toeren. De vorige 1.6 klonk bij deze toeren prettiger. Op constante snelheid heeft deze motor wel een mooi timbre waar ik erg van kan genieten en rustgevend is.
Wat deze auto ook heeft en bij de vorige helemaal nooit gebeurde, hij breekt van achteren uit als je bij een stoplicht vanuit stilstand met flink gas wegrijdt. De eerste keer overviel het me maar nu lok ik het soms uit. Ik kan met deze auto leuker spelen dan met de vorige. ;)

Aanvulling

  • 14.235 km

Deze auto is nu 1 jaar en 3 maanden oud. Ik schreef de vorige keer al dat ik zou terug komen als ik wat te melden heb.
Wat ik erg mis bij deze auto is een lekker dik stuur. In mijn herinnering had mijn vorige 116iA een dikker stuur. Het valt me nu misschien ook erg op omdat we op het werk tegenwoordig met elektrische Smart ForFour rijden (wat een klote auto's zijn dat en dan heb ik het nog niet eens over de extreem korte range, met veel geluk maximaal 100 km, met als gevolg heel vaak laden aan een laadpaal... dit is NIET de toekomst!!) die toevallig wel een erg lekker en dik stuurwiel heeft...
Mijn auto stuurt er evenwel niet minder om maar toch. Een nieuw M-stuur is mij dan toch weer net even te duur. Denk aan zo'n €750,-. Zonder montage.

Wat ik ook mis, is een oliepijl stok. Daardoor ben ik in het ongewisse hoe de olie er uit ziet en hoe hoog, of laag, het oliepeil staat en dus of de motor olie verbruikt of niet. Volgens de boordcomputer niet maar ik zou het erg graag zelf checken.
Het grappige is dat de RDW voor deze auto een roetuitstoot vermeld van 0,0018 g/km. Zéér weinig! De 3-cilinder stoot flink meer uit!! Je kunt het ook aan de uitlaat zien. Deze blijft nagenoeg schoon. Knap van BMW hoe ze dat gedaan hebben zonder toepassing van een partikel filter. Als het goed is, krijg ik van hen op verzoek nog een uitleg hoe dat bij deze motor werkt. De uitlaat van mijn vorige auto was git zwart en als ik stevig gas gaf, zag je toch altijd wel wat rook. Bij mijn huidige auto dus niet.
Dit schrijvende, wil ik even mijn lof uiten naar de technische dienst van BMW. Je kunt hen online technische vragen stellen en ze hebben mij tot nu toe altijd terug gebeld met antwoorden. Leuk!
En ik blijf even bij de motor. Ik schreef eerder dat deze auto zo veel stiller is dan mijn vorige 116i. Ik denk te begrijpen waarom. Ze hebben het deel van de motor dat tegen het schutbord staat, met een dik isolatiemateriaal in gepakt en ook op andere plekken in de motorruimte zit isolatie die de vorige niet had.
En dat brengt mij op rammels die in deze afwezig zijn. Gelukkig want dat kan mij flink irriteren en dat deed mijn vorige auto dus wel die vanaf het begin de nodige rammels had.
En dat ondanks de 18"runflats tegen 17" bij de vorige.
Verder merk ik dat het tanken van 'dure' benzine (o.a. Shell V-power, Esso Premium, etc.) de motor echt zuiniger laat rijden maar vooral veel prettiger laat reageren op het gas. Ik zou dit dus, ondanks hogere benzine kosten, iedereen willen aanraden.

In de kofferbak ligt op de bodem een lullige plaat die bij elke hobbel even van zich liet horen. Ik heb het opgelost met klittenband. Ook een aanrader.

Ik heb nog wel wat wensen voor deze auto. Of ik het ooit zal doen weet ik niet want e.e.a. kost de nodige Euro's. Ik heb al wel een veerpootbrug gemonteerd. Echt een aanrader voor iedereen die van strak sturen houdt maar het M-sport onderstel te hard vindt zoals ik. Maar ik zou nog wel dikkere stabilisatorstangen voor en achter willen hebben. Aangezien ik dit niet zelf kan (niet het juiste gereedschap heb, etc.) en er dus naast aanschaf ook montage kosten bij komen kijken, zit je zo dik over de €800,-.
Een andere wens is een mooie achter spoiler met zij 'vleugels'. Lijkt me echt heel gaaf (en vindt ik erg mooi staan op deze auto) maar ook dit is niet goedkoop.
Ook zou ik graag led verlichting in het plafond wil hebben i.p.v. de normale lampen die geel licht uitstralen.
Wie weet. Zo blijft er nog wat te wensen over.

Komende maand (eind oktober) ga ik samen met mijn pa naar München om o.a. de BMW fabrieken te bezoeken. Een arrangement dat wordt georganiseerd vanuit BMW privileges.
Kan ik weer eens lekker 'blazen' op de Duitse Autobahn. :)

Aan het eind van het eerste kwartaal van 2020 dient de 1ste beurt zich aan. Tot nu toe is dit mijn beste auto die ik ooit in mijn bezit heb gehad en hoop dat dit zo blijft met nog vele jaren rij plezier.

Wordt vervolgd....

Kleine update

  • 19.726 km

Het is inmiddels alweer even geleden dat ik hier wat heb geschreven. De rede? Deze auto is zo ontzettend goed en rijdt zo ontzettend fijn dat ik weinig aan het eerder beschrevene heb toe te voegen.
De auto is inmiddels alweer bijna 2 jaar in mijn bezit en dus moest de eerste service beurt plaats vinden. Er moest nieuwe motorolie in en nieuwe interieur filters. Aangezien ik het onderhoud voor de komende 5 jaar heb afgekocht, hoefde ik nu niets te betalen. Verder heb ik de banden/wielen links rechts laten wissel. Dat probeer ik zo elke 6000 km te doen i.v.m. gelijkmatige slijtage van de banden.
Tot zover mijn update. Helemaal niets verder te melden? Geen kleine ergernissen o.i.d.? Volmondig nee. Ik schreef het al eens eerder maar nu weer; dit is de allerbeste auto die ik ooit in mijn bezit heb gehad!

Oh ja, nog even dit: eind oktober vorige jaar ben ik naar München gereden en heb BMW Welt bezocht. Erg leuk om gezien te hebben met o.a. een rondgang door de fabriek. Op de heen- en terugweg heb ik natuurlijk de topsnelheid uitgeprobeerd. Op de teller haalde ik 242 km/h (ik weet dat de teller bij elke snelheid maar 3 km/uur afwijkt t.o.v. TomTom GPS) en er zat nog wel wat meer in maar door de drukte niet kunnen halen.
Daarnaast heb ik het AAC erg kunnen waarderen tijdens de vele, vele 'Baustelle'. En nooit eerder in mijn leven heb ik in een auto meer dan 4 1/2 uur non-stop kunnen rijden ondanks de enorme drukte en die vele Baustelle. Deze auto is wat mij betreft echt TOP!

En misschien nog even dit: er is veel te doen over benzine E10. Ikzelf ben al een tijdje geleden overgestapt op voornamelijk V-power van Shell (omdat dit tankstation in de buurt is en deze benzine verkoopt wat niet overal het geval is). Ook mijn ervaring is dat de motor vele male fijner rond draait op deze benzine en het verbruik ook echt merkbaar wat lager is. En ik kan het weten omdat ik het verbruik nauwkeurig bijhoud.
Bij mijn vorige auto tankten ik vaker Euro95 maar elke keer als ik de duurdere benzine had getankt, voelde ik de motor, net als bij mijn huidige auto, gewoon beter presteren (en minder rauw klinken). Het zit dus echt niet tussen de oren. Ik adviseer dan ook iedereen de wat duurdere benzine te tanken. Het kost zeker wat meer per liter maar als je een autoliefhebber bent en gevoel hebt voor techniek dan heb je er ook echt plezier van.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.