BMW 120i (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 120i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Vooruitgang
- 30.000 km
Na 6 tevreden jaren met een 120d (1e generatie, LCI versie) met M performance powerkit, was de verleiding om een nieuwe auto te kopen uiteindelijk te sterk geworden, vooral toen Breeman Gouda mij een goede deal bood. Het werd een Estorilblauwe 120i F21, de LCI versie. De pre LCI versie heb ik nooit zo verleidelijk gevonden, alhoewel met M pakket viel het wel mee. DE LCI versie was voor mij gelijk goed. Ik twijfelde nog tussen Estoril blauw en wit, beide kleuren staan de 1 serie goed in M Sport uitvoering.
Om het maandbedrag binnen de perken te houden koos ik voor benzine i.p.v. diesel. Ik zou dus een hoop koppel gaan mislopen, maar wel weer in een modernere auto rijden. Dat is eigenlijk ook gelijk mijn belangrijkste conclusie bij deze auto, hij reed goed en qua functionaliteit was alles dik in orde. Ook lekker sturen door het Eifelgebied ging heerlijk. Maar stiekem miste ik het koppel van de 120d. Nou was dit ook nog eens de 1.6 versie van de 120i (in de pre LCI was dit de motor én configuratie van de 118i), een jaar later heeft de 120i weer een 2 liter gekregen. Op papier scheelde dit niet veel, maar in de praktijk heb ik later gemerkt dat de 2 liter 20i toch een stuk krachtiger aanvoelt. Mocht je dit belangrijk vinden, let daar dan even op.
Vanaf de eerste kilometers was het heerlijk om “de opvolger” te rijden. Het model was er qua raffinement en comfort flink op vooruit gegaan. En uiteraard iDrive en Connected Drive ook. Het interieur was weer wat mooier aangekleed en de auto was beter geïsoleerd. Een aparte vermelding verdient het M-stuurwiel. Wat een mooi design. Hierna heb ik er nog 2 gehad. Momenteel heb al weer ik 2 auto’s met de “opvolger” van dit M stuurwiel gehad (G modellen). Alhoewel het huidige M stuurwiel ook mooi is, moet ik zeggen dan het M stuurwiel in de F modellen het mooiste is.
Zoals ik al gewend was, is de zitpositie uitstekend, dit beschouw ik bij deze auto’s als vanzelfsprekend en vergeet het daarom vaak te noemen. De bediening is ergonomisch en de stoelen zitten goed. Achterin is het prima uit te houden voor passagiers en qua kofferruimte kwam ik niks te kort. Qua verbruik kwam ik uit op 1 op 12 (altijd in Sport).
De LED verlichting was destijds ook een gewaarwording, hiervoor was ik halogeen gewend. Vooral in Duitsland of afgelegen gebieden is de meerwaarde groot.
Al met al een lekker sturende comfortabele auto (en het laatste RWD model van de 1 serie).
Nadelen kan ik niet echt bedenken. Het nadeel van de vorige 1-serie (karige bekerhouders) was in ieder geval opgelost met 2 grote bekerhouders helemaal voorin (goed bereikbaar) en dan ook nog eens flessenhouders in de deuren.
Na 16 maanden heb ik afscheid genomen van deze auto, niet uit onvrede, maar omdat ik de mogelijkheid kreeg om een 230i coupé te gaan rijden, dat kon ik niet aan mij voorbij laten gaan natuurlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren