BMW 120d (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 120d |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 4.000 km |
2016 BMW F20 LCI 120dA M Sport
- 4.000 km
Omdat ik eigenlijk niet zo heel veel reviews vind (en vond, toen ik in de running was een nieuwe auto aan te schaffen) van de F20 LCI 120d, dan maar beslist om er hier zelf eentje te schrijven. Misschien kan ik er iemand mee helpen en worden bepaalde twijfels al dan niet weggenomen.
Ik was op zoek naar een dagelijkse auto die aan de volgende criteria moest voldoen:
- Een auto in het C segment met 5 deuren
- Sportief rijplezier mogelijk
- Geen al te hoge running costs
- Toch comfortabel op langere afstanden
- Liefst iets of wat speciaal en/of Premium en mooi aangekleed
- Moet sporadisch eens 4 mensen kunnen vervoeren ook (vandaar 5-deurs)
Meerdere keuze's zijn de revue gepasseerd. Uiteindelijk bleven als kanshebbers de VW Golf 7 GTI, de Leon Cupra en de nieuwe 1-serie over (meerdere motorisaties overwogen).
De GTI en Cupra vielen na wat wikken en wegen af. Het grootste pluspunt van genoemde wagens t.o.v. van de nieuwe 1-serie met M pakket was voor mij louter de performance (zeker van de Cupra). Maar de realiteit is dat je dergelijk absoluut vermogen eigenlijk maar weinig kan gebruiken zonder dat je riskeert je rijbewijs te moeten inleveren (M'n is geen 20 meer en dan gaan die wilde haren al eens gaan liggen). Verder vind ik de F20, zeker sinds de facelift (LCI) zowat de mooiste hatchback in dit segment, zeker met M-pakket en de LED lichten. Dit is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak.
Nu moest het ook geen ondergemotoriseerde wagen gaan worden en mocht er toch gerust nog iets van punch bij de overtuigend sportieve looks van een M Sport 1-serie.
Het ging voor mij tussen de 120i, de 125i, de 120d en de 125d. De 120i ging vrees ik in dagdagelijkse situaties soms net iets te kort komen om "comfortabel vlot" te rijden door het gebrek aan koppel (toegegeven ik ben een beetje verwend en heb de laatste jaren bijna enkel met relatief snelle wagens gereden). De meerprijs voor een 125i t.o.v. de 120d vond ik niet gerechtvaardigd omdat in normaal verkeer ondanks het pk-verschil de 120d nog altijd een pak meer koppel heeft (400Nm) en in vele gevallen waarschijnlijk zelfs iets sneller zal aanvoelen, en de meerprijs (toch in België) van meer dan 6000 euro voor de 125d vond ik persoonlijk ook een beetje absurd. Je komt dan, zeker na het aantikken van wat opties al aardig dicht in de buurt van een //M135i (ondertussen al //M140i), die trouwens om te starten al een rijkere standaarduitrusting heeft. En natuurlijk stopt het ook ergens, ik wou niet ineens 10.000 euro boven budget gaan.
Los van dit alles moet je het ook niet meer voor de sound doen, de 3 en 4-pitter benzinemotoren klinken nu ook niet zo speciaal en wil je de prachtige 6-cylinder eindig je meteen bij het topmodel de //M140i.
De 120d leek de meest logische keuze en dan bleef er ook nog wat geld over voor enkele extra's, onder andere de fantastische 8-traps sportautomaat met shift paddles, de Harman Kardon, de Navi business, LED koplampen enz.
Het is dus de 120dA M sport geworden met B47 2.0d motor (190PK-400Nm) in het Mineralgrau.
De optielijst neem ik even over via mijn vin-code en is als volgt:
1CA Selection Cop Relevant Vehicles
2PU 18"m Lt/aly Wheels Double Sp. 461m/
2TB Sport Automatic Transmission
2VB Tyre Pressure Indicator
230 Eu Specific Additional Equipment
249 Multi-function For Steering Wheel
258 Runflat Tyres
320 Model Designation, Deletion
337 M Sport Package
4AE Armrest Front Retractable
4WG Int. T. Fin. Alu.hex.w. H.t.f.bl.h-
423 Floor Mats, Velour
481 Sport Seats F Driver/front Passenger
493 Storage Compartment
5A2 Led Headlights
507 Park Distance Control (pdc)
520 Foglights
521 Rain Sensor
544 Cruise Control With Braking Function
563 Lights Package
6AC Intelligent Emergency Call
6AE Teleservices
6NH Hands-free Facility W. Usb Interfac
6WA Instrument Cluster W. Extended Cont
606 Navigation System Business
674 Hifi Loudspeaker System Harman Kardon
698 Area-code 2
7CG Repair Inclusive 3/200
7LF Model M Sport
704 M Sport Suspension
710 M Leather Steering Wheel
715 M Aerodynamics Package
760 Individual High-gloss Satin Chrome
775 Individual Roof-lining Anthracite
8KA Oilservice Int. 30.000 Km/24 Months
8SM Vin, Visible From Outside
8S3 Automatic Lock When Driving Away
868 Language Version Dutch
886 Dutch / On-board Documentation
9AA External Skin Protection
Rijgedrag & comfort:
Dit is niet mijn eerste BMW. Ik heb nog een E61 535dA 272PK gehad, en een E81 118d 143PK. Los daarvan heb ik ook relatief wat ervaring met andere BMW's in de familie en van vrienden (ook zelf ettelijke uren mee gereden).
Wat mij meteen opviel, is dat het rijcomfort in vergelijking met de vorige E81/E87 er énorm op is vooruitgegaan. Zelfs met 18" velgen, M-onderstel en RFT banden rijdt deze F20 comfortabeler dan pakweg een E81 met 16" en standaard onderstel.
Deze Einser neemt met plezier gretig bochten en je voelt makkelijk aan waar de limieten liggen. Om ze op te zoeken moet je eigenlijk al vrij ver gaan op afgelegen landweggetjes. Ondersturen doet de auto zeer weinig, oversturen maar al te graag wanneer je dit zelf uitlokt, allemaal heel gecontroleerd. De "Sport+" functie laat een dynamisch rijgedrag toe met beperkte stabiliteitscontrole en dit draagt zeker toe aan het rijplezier als je de mogelijkheid hebt om even wat sportiever te rijden. Kortom, dit onderstel heeft een enorm potentieel, maar het is minder compromiserend dan het was bij de oude 1-serie (zeer leuk rijdende auto, maar het comfort was toch ver te zoeken).
Wil je gewoon op een comfortabele rustige manier lange afstanden doen dan doe je dit eigenlijk in alle comfort. De sportzetels in alcantara zitten geweldig goed (Ikzelf ben 1m86 en weeg zo'n 90kg). Een verademing t.o.v. de stoelen die vroeger in de E81/87 en E90/91 enz. zaten waar ik na een paar uur al rugklachten had.
Heb de laatste weken vrij wat kilometers gedaan waaronder ook wat uitstapjes in Duitsland. Daar ook de kans gehad om de autobahn capaciteiten even uit te testen. Op hoge snelheid ligt de wagen als een blok op de weg. Het enige minpuntje is dat het stuur op hoge snelheden soms misschien iets lichter/nerveuzer aanvoelt, maar echt heel storend is het niet al was het wel iets wat me opviel.
Over het algemeen voelt de auto ook gewoon meer auto aan dan de oude generatie 1-series, volwassener zeg maar. Dat merk je ook aan de interieurafwerking maar daar ga ik straks verder op in.
Motor/transmissie:
De 190PK 400Nm sterke 120d motor bulkt van het mid-range koppel, en trekt als je dat wilt voor een diesel ook heel soepel richting de 5000 toeren. Maar in combinatie met deze heerlijke ZF8 automaat doe je dat eigenlijk nagenoeg nooit. In de comfort rijmodus rijd ik 90% van de tijd. Hij zit dan altijd in de perfecte versnelling om puur op het koppel te versnellen, het valt ook op hoe stil de motor is, volgens mij stiller dan de vorige generatie BMW 2-liter diesels, of het ligt aan de geluidsisolatie.
Over het algemeen zijn de tussenacceleraties bovengemiddeld vlot te noemen, ook op hoge snelheden. De 0-100 tijd krijg je makkelijk onder de 7 seconden en wil je er nog enkele tienden van af pitsen dan heb je ook nog de keuze om launch control te gebruiken. Dit laatste vermijd ik echter omdat ik van mening ben dat dit toch niet al te best kan zijn voor de aandrijving. Maar de prestaties zijn dus zeker "Hot hatch" waardig.
In Sport is de gasreactie meteen responsiever en in Sport+ is het eigenlijk een kleine duivel in een doosje, zeker als je de schakeltijden van de versnellingsbak dan nog even opkrikt door de pook naar links in M/S te klikken. In deze stand kan je ook manueel met de paddles schakelen en dat gaat eigenlijk zeer snel als je er rekening mee houdt dat de ZF8 nog altijd met koppelomvormer werkt ipv een dubbele koppeling zoals bij de DSG van VAG. Ik heb zelf al een DSG gehad en moet zeggen dat de ZF8 veel soepeler en intuïtiever schakelt.
Nog een leuk pluspunt van deze automaat is wanneer je in manuele stand (dus schakelen met paddles of tippen aan de pook) rijdt in combinatie met de Sport + rijmodus, de kickdown uitgeschakeld is. Concreet wilt dit zeggen dat je dus bvb. in 8ste versnelling aan 100km/h je voet op het gaspedaal volledig mag neerplanten. De bak zal dan niet terugschakelen en je accelereert volledig op het koppel. In sommige situaties kan dit handig zijn, zeker met de 400Nm sterke dieselmotor doet hij dit prima.
Eco Pro gebruik ik weinig, ik merk helemaal niet dat hij minder verbruikt dan in comfort en de gasreactie is mij dan eigenlijk bijna tot vervelens toe traag.
Comfort/Luxe/Opties:
Over het rijcomfort en de goede zetels had ik het eerder al gehad, maar verder valt het windgeruis héél goed mee voor een auto in het C-segment. Wind- en rijgeluiden beginnen pas echt door te komen eens je boven de 180km/h begint te rijden maar de realiteit is dat dit snelheden zijn die je toch niet vaak rijdt. Zit je wel elke dag op de Duitse autobahn dan is een 7-serie of S-klasse wellicht de betere keuze ;-).
Als audiofiel mag je absoluut niet twijfelen over de Harman/Kardon. De geluidskwaliteit is top, de akoestiek in de auto is eveneens zeer goed en de bas vervormt niet, ook niet als je het even wat luider zet.
Het interieur is mijn inziens eveneens een enorme vooruitgang t.o.v. zijn voorganger, alles ziet er net iets klassevoller en "duurder" uit. Zeker het M sportstuurtje is gewoonweg prachtig. In combinatie met de alcantara sportzetels een héél mooi geheel al zeg ik het zelf. Het oog voor detail van de middenconsole is OK zonder meer. Een mooi aangeklede A3 of A-klasse wint hier wellicht wat meer punten, maar het typische BMW cockpitgevoel met het mooie stuurtje en het feit dat het de enige hatchback is die nog achterwielaandrijving heeft, compenseren dit voor mij ruimschoots.
De LED koplampen geven een mooi wit licht, te vergelijken met xenons (tot nu toe zie ik los van de levensduur en lager energieverbruik geen meerwaarde t.o.v. xenons) maar zijn vooral esthetisch een mooie upgrade vind ik persoonlijk.
Ik heb de navigatie business en het "instrumentenpaneel high" (uitbreiding van het LCD schermpje onderaan de tellers) en mis dus de split screen van de navigatie pro eigenlijk niet. Ik kan perfect bvb. de navigatie op het instrumentenpaneel volgen en terwijl op het scherm van de navi bvb. mijn muziek browsen of eender wat doen.
Running costs/verbruik:
Hier kan ik eigenlijk nog weinig over zeggen gezien ik nauwelijks 4000km gereden heb. Verder heeft de wagen ook 3 jaar fabrieksgarantie dus verwacht ik ook geen grote kosten uit eigen zak te moeten betalen. Ik verwacht überhaupt ook geen problemen bij een nieuwe wagen, alles zou gewoon goed moeten werken. Voorlopig is dat het geval dus laten we hopen dat dat zo blijft :-).
Het opgegeven verbruik die BMW claimt is wel een grap denk ik, ik kom niet eens dichtbij. Momenteel zit ik op zo'n 6,5l / 100km (1 op 15) gemiddeld al is dit omdat ik meestal B-wegen doe met veel stoplichten en ik een relatief vlotte bestuurder ben. Op de snelweg is zo'n 5,5l / 100km (1 op 18 à 19) wel mogelijk.
Het verbruik ligt wellicht ook hoger dan opgegeven door het M pakket waardoor ik ook op 18" en bredere sloffen rijd.. Maar na wat speurwerk op Duitse fora lees je toch wel vaker dat de B47 2.0d ietsje meer dorst heeft dan de vorige generatie 2 liter dieselmotoren van BMW (N47).
Ook niet vergeten dat de wagen nog maar 4000km heeft, misschien moet ik dit eens opnieuw evalueren na 10.000km.
Zo, dit was het dan voor mijn persoonlijke samenvatting van de 120d M Sport. Wanneer er iets noemenswaardig te vertellen valt en er staan wat meer km's op, komen we hier nog eens op terug!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 118i Edition Sport Line Shadow Executive
- 2019
- 87.539 km

BMW 116i Sport ✔Stoelver.✔trekh. ✔cruise ✔parkeersen
- 2015
- 112.037 km

BMW M140i High Executive Schuif/kanteldak - Comfort Access - Cruise Control - Driving Assistant - Variable Sport Steering - Sportstoelen - Verwarmde voorstoelen - HiFi System Harman Kardon - Lichtpakket -
- 2018
- 102.984 km