BMW 118d (2008) #11

autoreview

BMW 118d (2008)

Signalement

Uitvoering118d
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf180.697 km
KM-stand laatst340.000 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op naar de 400.000

  • 340.000 km

Nadat ik met mijn Golf III 1.6 ruim 3 ton op de teller had gezet (en de teller weer op nul kwam te staan ...) was het tijd voor een kilometervreter.

Via een vriend kon ik hem uit de lease aantrekkelijk aanschaffen en ik heb daar nog geen moment spijt van gehad. Ik heb inmiddels ruim 160.000 kilometer gereden dus ervaring genoeg.

Een BMW, Freude am fahren, echt waar. Lekkere wegligging en lekker vlot. Ik vind de 3 deurs een mooiere lijn hebben dan de 5 deurs en het gros van de kilometers rijd ik toch alleen.

Maar goed niet alles is perfect in het leven:

-De 3 deurs heeft een raam dat tijdens het openen van het portier een stukje omlaag moet schuiven. In de zomer allemaal prachtig maar als het hard vriest kan ik aanbevelen om in de achterbak een ontdooispray te hebben. Ik heb inmiddels enkele keren in de winter gehad dat ik er niet in kon omdat het raam vastgevroren zat.

-Het vervangen van een roetfilter (bij mij na 250.000 km) is zeer zeer prijzig. Ik meen dat de BMW garage er circa 2 k€ voor vraagt. Via een zaak, waarvan de naam rijmt op “quick shit”, kon ik er één voor circa de helft daarvan laten monteren. Enfin, tijdens het wegrijden na het monteren brand ook ineens mijn remsensor en maakt de uitlaat bij 1500 rpm een trilling. “Ja meneer, dat kan zomaar gebeuren, de blokken en de schijven moeten anders ook maar meteen vervangen worden.” Ik wist wel dat het eraan zat te komen maar ik vind het net iets te veel toeval dat het in een keer gebeurt bij het wegrijden bij deze zaak. Enfin, ik rijd bijna 60.000 km per jaar dus de auto moet in orde zijn, vooruit dan maar, vervang het maar en doe ook meteen de APK.

Leuk verhaaltje even tussendoor: Bij het lezen van het APK keuringsrapport moest ik glimlachen. De druk van de reserveband was prima op orde volgens de monteur die beweerde er net een uur aan gewerkt te hebben. Goh een reserveband op een auto met 4 runflatbanden, waar heeft u dat dan gemeten meneer? Vol overtuiging tilt hij de bekleding van de kofferbak op. Hee, ies raar, geen band. Hij kruipt onder de auto om te zien of hij onder de auto zit. Met het schaamrood op de kaken moest hij bekennen dat hij zich mogelijk vergist had. Ja Ja… Ik ben zelf techneut dus ik wilde de auto op de brug zien om de om de vibratie uit de uitlaat te hebben. Toen men niet snapte wat ESP was en dat dit niet de oorzaak was ben ik maar afgehaakt. Zelf heb ik een trillingdemper die inmiddels kapot was los gehaald en dat bleek de oorzaak te zijn. Wil je dit niet meemaken rijd dan aan de beste mannen met de blauwe gevel voorbij….

Inmiddels laat ik mijn auto onderhouden bij Van de Hengel, heerlijk eindelijk een monteur die niet meteen een factuur onder je neus steekt als die even je boordcomputer uitleest. Na de croissantjes en de galante dames bij de BMW dealer is het even wennen maar je merkt het verschil wel in je portemonnee.

-Verder is de zittingsensor van de bijrijdersstoel kapot gegaan, kennelijk een gevoelig onderdeel bij deze BMW’s. Via Airbag24 een kitje gekocht (minder dan 50 euro) en deze laten installeren. Gevolg is wel dat, bij een ongeluk de auto er nu standaard van uitgaat dat je ook een bijrijder hebt en ook die airbag uit laat klappen. Kan ik niet echt mee zitten.

-Laatste negatieve punt, na lange ritten >100 km stoot de motor nu soms een blauwige rook uit tijdens het afremmen op de motor. Alleen na lange ritten en meestal als het warm is. De auto lijkt geen olie te verbruiken en op alle fora word ik er ook niet wijzer van. Ik heb besloten hier niets aan te doen. De auto rijdt nog geweldig.


Maar laten we ook zeker de positieve zaken niet vergeten:

-Sportstoelen, heerlijk! Altijd doen, die oppompbare lendesteunen geven je het idee in een kart te zitten.

-Dakraam, heerlijk om licht van bovenaf te hebben.

-Ruim genoeg voor 2 personen en bij uitzondering voor 4. De achterbank is niet zeer ruim bemeten.

-Hij heeft me nog nooit laten staan, zeer betrouwbaar en hij rijdt alsof hij er nog geen ton op heeft zitten.

-Lange stukken probleemloos op de Autobahn 180-200 km/uur. Voor werk kom ik geregeld in Duitsland, met deze auto geen straf.

Topwagen, mijn volgende auto wordt (hopelijk) weer een BMW. Op naar de 4 / 5 ton, ik zie nog geen reden waarom dat niet zou lukken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.