BMW 116i M Sport Edition (2016)

autoreview

BMW 116i M Sport Edition (2016)

Signalement

Uitvoering116i M Sport Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

'Pleziermobiel'

Sinds begin dit daar ben ik trotse eigenaar van een BMW 1-serie. Na ongeveer 14.000 kilometer vind ik het tijd om mijn eerste ervaringen te delen.

In januari de BMW besteld, en na ruim 11 weken was het dan zover; de aflevering! Toch wel een speciaal moment, waar ik als autoliefhebber naar uit kijk. Ik heb de BMW besteld bij BMW Den Haag. Daar ben ik keurig geholpen en kan niet anders dan lof uitspreken over deze organisatie. Mijn configuratie is als volgt:

Sapphireschwarz
Alcantara bekleding (onderdeel van M-sport pakket)
M-sport Edition
Executive
18 inch ferric grey wielen
Extra getinte ruiten
Hifi geluidsinstallatie
PDC voorzijde
Variabele sports steering

Een paar opties uitgelicht :

Over de uitrusting ben ik erg tevreden. Wellicht had het Professional navigatiesysteem toch wel leuk geweest, maar aan de andere kant ben ik erg content met het 'normale systeem'. Het navigeert goed en speelt mijn muziek af via Spotify; meer heb ik niet nodig! Wel een must-have is het Hifi geluidssysteem. Het standaard audiosysteem is bagger.

Voor de looks -buiten het M-pakket- gegaan voor zwart metallic lak icm de prachtige, donkere 18 inch wielen. Naar mijn mening is dit de dikste combi voor deze 1-serie. Qua comfort merkte ik weinig verschil tussen de 17 en 18 inch wielen, dus dan maar gelijk goed.. Het enige is wel dat ze erg kwetsbaar zijn voor beschadigingen. De auto is vrij stug, zeker icm het sportonderstel. Persoonlijk vind ik dit prettig, maar ik kan mijzelf voorstellen dat het voor sommigen te stevig is.. Gelukkig bestaat er ook een 'normaal' onderstel.

In eerste instantie zag ik het nut niet in van de optie Variabele sports steering, echter vind ik dit in de praktijk erg prettig. De auto stuurt normaal totdat je hem in de zogenaamde sportstand zet. Dan wordt de weerstand in het stuurwiel hoger en merk je dat het insturen veel makkelijker gaat.

Het rijden:

Kort gezegd is dit de meest sportieve auto in zijn segment. Dit mag je dan ook van een BMW verwachten. Hij stuurt onwijs goed en ligt als een blok op de weg. Mede dankzij zijn lage gewicht in de neus (vanwege de 3-pitter, daar later meer over..) merk je dat elke bocht een feest is. Je merkt dat de korte veerwegen kort zijn, mede hierdoor is de auto sportief, maar de lange veerwegen zijn redelijk lang. Dit heeft als voordeel dat de auto op de snelweg toch comfortabel is. Het heeft mij verbaasd dat de auto op hogere snelheden (194, en dat is z'n absolute top) enorm stabiel blijft. Aan de andere kant: hij wordt met veel meer vermogen geleverd, dus daar is hij ook op gebouwd. Qua overzichtelijkheid kan ik weinig bijzonders melden, hij is goed te overzien.

Naast de versnellingspook zit de knop voor de rijmodes (eco, comfort en sport). Hiermee worden een aantal dingen afgesteld, waaronder het gasrespons. De eco-stand gebruik ik nooit, daar wordt hij alleen maar slomer van, comfort stand is prima, maar wil je een beetje vooruitkomen dan moet je de sport inschakelen. De auto wordt hier een stuk gretiger van.

Motor:

De 3-pitter geeft mij een dubbel gevoel. Aan de ene kant merk je er weinig van en is hij beter dan de meeste 4-cilinders van de concurrenten, aan de andere kant is de 116i toch wel karig.. Dit had ik uiteraard van te voren kunnen weten en is op te lossen door hem als 118i te bestellen. Als ik dat eerder wist.... Een strepentrekker wordt de 3 pitter nooit, maar zijn souplesse en lage geluids/trillingsniveau heeft mij in het positieve verrast.

Verbruik en kosten

Tot nu toe geen bijzondere kosten gehad. Dankzij een slim boordcomputersysteem kun je makkelijk bijhouden wanneer je auto aan een onderhoudsbeurt toe is, .

Het verbruik valt mij wel erg tegen. Ik rijd gemiddeld 1 op 11,5/ 12. Ik denk dat dit komt doordat ik een wat wildere rijder ben.. Als je een wat rustigere rijder bent, dan moet je toch wel 1 op 15 kunnen halen. Ik merk dat als ik in een rustige bui ben en de auto in z'n ego-stand rijd, dan kan hij echt zuinig zijn. Maar helaas.. Dat is toch niet helemaal mij rijstijl. Koop de 116i dus als je niet teveel haast hebt, anders adviseer ik je om door te sparen voor wat meer vermogen. Ik denk dat dit een positieve invloed heeft op het verbruik.

Slot

Al met al ben ik zeer tevreden over deze auto. Ik vermoed de aankomende jaren in deze kar door te blijven rijden. Een korte opsommingen van de plussen en minnen:

+
Achterwielaandrijving
Uitstraling
Sportiviteit/wegligging

-
Beenruimte achterin
Verbruik
Prijzige opties

Volgend jaar zal ik mijn tweede review schrijven. Als jullie vragen en/of opmerkingen hebben, dan lees ik deze graag!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.