BMW 116i High Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 80.063 km |
ERVARINGEN
- 500 km
3 DECEMBER 2008: 500 KILOMETER
Betreft een 116i High Executive met opties:
* M sportpakket (Anthrazit hemelbekledig, sportstoelen, multifunctioneel M sportstuur, sportonderstel, shadowline pakket, andere bumpers en zijskirts)(WOW)
* 18\" velgen
* schuifkanteldak (duur maar verschrikkelijk lekker en overigens kwalitatief zeer goed)
* zwart getint glas achter de b-stijl
* zwarte nieren en zwarte uitlaat
* Xenon en koplampsproeiers
* zwart getinte achterlichten (zeer chique bij een zwarte auto)
* de zilveren strips laten vervangen door zwart hoogglans (echt een aanrader)
* afneembare trekhaak (voor de fietsendrager)
* spiegelpakket (antiverblinding, inklapbaar en stoeprandfunctie). Dit is weliswaar een \"dure\" optie maar in de praktijk buitengewoon praktisch en zijn geld waard
* stoelverwarming (relatief goedkoop en lekker op koude dagen)
Ik heb de auto nu slechts enkele dagen in bezit. Mijn vrouw rijdt al in een 116i uit 2005 en ik moet zeggen dat de verschillen haast niet groter kunnen zijn.
De afwerking in deze auto is werkelijk TOP. Was dit eerder nog BMW onwaardig (zie ander testverslag), is dat nu helemaal goed. Alles sluit (deuren, dashboardkastje) goed en sluit goed aan (ventilatieroosters en middenconsole). De zit (sportstoelen) is goed en de uitstraling van deze 3-deurs is helemaal geweldig.Ook opbergmogelijkheden zijn verbeterd, bijv. door zo\'n handig opbergvakje bovenop het dashboard.
Met een gezinssamenstelling van vader, moeder, zoontje, is de keuze voor een 1 3-deurs misschien niet de meest voor de hand liggende. We rijden, zoals gezegd, nog een 1 5-deurs en deze bevalt ook goed (ondanks dus de mindere kwaliteit van het interieur). De 3-deurs heeft een schitterende belijning en is daarmee dus gewoon mooier om te zien. Het praktische valt ook reuze mee. De kinderstoel past er prima in en zoonlief op de de kinderstoel zetten is een handigheidje, maar gaat goed. Qua ruimte houdt het niet over. Als je op vakantie gaat met een klein gezin met twee hondjes dan heb je echt een groot formaat dakkoffer en/of trekhaak met aanhangwagentje nodig. Beschik je over deze voorzieningen dan kan het werkelijk prima. Je levert nauwelijk iets in aan comfort.
Voor normaal gebruik is de kofferbak groot genoeg. Slim is wel het skiluik te nemen voor wat langere objecten, zonder dat je de bank (in delen) moet neerklappen. Door deze vele handigheidjes kun je dus goed uit de voeten.
Je doet dus concessies; een ruimere auto is nu eenmaal handiger, maar je rijdt wel de auto van je voorkeur met dito aankleding.
Het aardige aan de auto is dat hij er uitziet als sportauto maar je er gewoon (zuinig) in kunt rijden. Voor deze auto geldt een bijtelling van 20% en dat maakt het net wat leuker om deze ook prive te rijden. Dus eigenlijk rijd ik een auto die er helemaal top(sportief) uitziet maar gewoon ook zuinig rijdt.
Met de kilometers tot nu toe (500) moet ik zeggen dat de verbruikscijfers van BMW zelf niet gehaald worden. Bij gemiddeld stad en snelweg, rijdend volgens het boekje, is het verbruik gemiddeld 1 op 11.
Wat top is:
* electrisch inklapbare spiegels (incl. anti verblinding en stoeprandfunctie)
* M sportstuur en M schakelpook (rijdt geweldig)
* De motor (1.6)(zeker ten opzichte van vorig model) rijdt geweldig; zeer stil en krachtig genoeg met z\'n 122 pk
* helemaal zwart maakt de auto wel heel stoer
* het schakelen (zesbak met korte pook)
* parrot ingebouwd in asbak inclusief bediening via stuur; echt een aanrader
Wat minder is:
* nog niets
8 DECEMBER 2008: 700 KILOMETER
Er is toch een (on)handigheidje wat ik mogelijk toekomstige rijders niet wil onthouden. Ik gebruik voor de iPod een Belkin Transmitter. Dit werkt prima maar heeft een nadeel: voor en na elke rit moet de transmitter erin/eruit om ongewilde verwijdering te voorkomen. Beter is om Of te kiezen voor USB-aansluiting Of voor de achteraf optie voor iPod (interface). Ik heb inmiddels gekozen voor de laatste. Voor- en terugspoelen van nummers kan via het stuur. Naam van nummer en band mogelijk te zien via radio BMW Business, maar eigenlijk moet je hiervoor de radio BMW Professional hebben.
PROBLEMEN
- 500 km
3 DECEMBER 2008: 500 KILOMETER
Tot nog toe zijn er geen problemen geweest.
Update na 750 kilometer
- 750 km
Inmiddels wat meer praktische kilometers gereden (normaal dagelijks verkeer). Ook nu weer een paar opvallende zaken (tips) voor mogelijk toekomstige rijders:
* de stoelverwarming:
met temperaturen rond het vriespunt en beperkte kleding (2-delig pak)is de stoelverwarming ideaal. Hij warmt zeer snel op en maakt de rit gewoonweg aangenaam. Overigens heb ik gemerkt dat de warmte ook een weldaad is bij rugklachten (overigens niet door de auto veroorzaakt)
* vering (sportpakket en 18" run flat tires):
dit is echt voor liefhebbers zoals ik. Je stuitert echt over de weg, met name bij klinkerwegen en slecht onderhouden wegdek. Het is raadzaam hier heel bewust voor te kiezen.
iPod interface
- 1.100 km
Al eerder gemeld dat ik eigenlijk een USB aansluitng had moeten kiezen. Achteraf is dit niet meer mogelijk; wel een iPod interface. Deze is inmiddels "ingebouwd"en ik ben zeer content. De interface werkt prima samen met Radio Business (Professional alleen noodzakelijk als je titel en arties beiden in beeld wil hebben). Bediening via stuur is ook perfect. Aanrader dus voor de potentiele koper.
Wintertijd
- 2.000 km
Inmiddels 2000 kilometer op de teller. Het blijft genieten en geeft je, o.a. vanwege extreme weersomstandigheden, de gelegenheid om wat zaken eens goed te testen. Wat valt op:
* verbruik wordt beter. Zelfs in extreme kou (-13 vandaag) blijft het verbruik op 8,9 liter per 100 km bij gemiddeld verkeer. 75% stad en buitenwegen en 25% snelweg.
* stoelverwarming is een uitkomst en werkt buitengewoon goed.
* auto start en rijdt goed. Geen gekraak merkbaar (wat bij kou nog wel eens kan)
* de auto staat onder een carport. Bij besneeuwde en bevroren wegen was het heel lastig om daar uit te komen vanwege de achterwielaandrijving; je blijft glijden omdat de weg bij ons in een "boog" ligt (een heuveltje dus).
Wat zijn normale zaken die opvallen:
* ik ben zelft 1,85 m. Met een schuifkanteldak gecombineerd met het feit dat ik graag recht zit in de auto............komt mijn hoofd net niet tegen de hemel aan (scheelt 2 mm). Iets om rekening mee te houden als je langer bent en ook graag recht zit.
* was te verwachten; de auto daagt anderen uit voor sprintjes of achter"opdrukken". Ik laat ze maar. Buiten het feit dat het de auto er niet naar is, vind ik dat gedrag zinloos en gevaarlijk.
Inmiddels de dakspoiler laten monteren en de auto ziet er inderdaad een stuk beter uit.
Het zonnetje breekt door
- 6.000 km
Een update dus bij 6.000 km. Inmiddels diverse langere ritten gemaakt en zelfs een korte vakantie. Gebleken is dat alles prima voldoet. Het schuifkanteldak inmiddels veel open gehad en dat is werkelijk geweldig.
Wat blijkt is dat als je mensen achterin mee wil nemen dit echt net gaat. Eigenlijk is de auto een 2+2 en geen volwaardige 4-zitter. Laatst iemand van 2.05 meter meegehad en die paste gewoon zelfs niet voorin (alleen met opgevouwen knieen).
Verbruik is inmiddels gedaald naar 8,5/100 km voor het totale kilometrage. Ik merk dat hij nu dus 1 op 14 rijdt.
Klein retourtje dealer
- 11.000 km
Inmiddels bijna 11.000 km gereden. Normaal woon-werk verkeer. Zakelijk verkeer en een aantal keren een behoorlijke afstand (>300 km). Het rijden blijft subliem. De auto is compleet wat ook de score voor comfort rechtvaardigt voor mij. De auto is deze week even bij de dealer geweest omdat de matten (klittenbandsysteem) loslaten en dus onder de pedalen schuiven. Onder garantie verholpen.
Met 11.000 km is het verbruik over de gehele stand 1:12,5 ofwel 8,0l per 100 km. Op een tank onder huidige rijomstandigheden is het verbruik nu 1 : 13,0. Gezien mijn vele korte ritten (toch nu weer zo'n 80%) is dat netjes.
Gebruikskosten zijn tot nog toe 0 euro (buiten de brandstof dan) dus die score aangepast. Voor de prestaties ook aangepast omdat de 1.6 90% van de tijd meer dan voldoet maar de andere 10% niet. Maar goed, dat is dan ook mijn bevinding (persoonlijk dus).
Verder geen bijzonderheden.
Een updateje op verzoek
- 13.050 km
Inmiddels een 2000 km verder en een vakantie achter de rug.
Met het vele zeer warme weer valt op dat het dak voor een groot deel van de rit een (leuke) vervanger is voor de airco. We hebben er veel plezier van gehad.
Het cumulatieve verbruik is inmiddels gezakt (verbeterd dus) naar 7,9/100. Rekening houdend met eerder genoemde trips.
Wel ik er, via een tip uit een andere review gekeken naar de armsteun omdat die licht kraakt. Wordt eveneens onder garantie vervangen.
Ik kan op dit moment niet anders zeggen dat de auto voor mij nog steeds een uitmuntend scoort. Met dakkoffer en fietsenrek kunnen we zulfs ons zoontje en twee hondjes nog meenemen en dan toch nog op vakantie voor 3 weken. De auto is dus ook nog eens ruim genoeg.
Tip: ik onderhoud de auto met tweewekelijkse wasbeurten en eens per maand een behandeling met Turtle Wax Ice. Echt subliem.
Bijna een jaar oud
- 17.500 km
We zijn nu zo goed als een heel jaar onderweg met deze auto. Inmiddels 17.500 km gereden en de eerste beurt staat pas op de planning (volgens de boardcomputer) over 16.000 km.
Al met al bevalt hij nog steeds bijzonder goed. Het verbruik is zelfs gedaald tot 7,8 op 100 km. Ik geloof niet dat dit nog beter zal worden.
Eigenlijk verder weinig bijzonderheden, afgezien van 3 beschadigde velgen. 18" en stoepranden, tsja.........
Winterbanden
- 19.500 km
Uiteindelijk alsnog winterbanden genomen. We hebben hier veel sneeuw gehad en, net als vorig jaar, veel last gehad van vastrijden. Een combinatie van achterwielaandrijving en een weg met een "zonk" aan de zijkant.
Voor een 1000 euro 16" wielen (LM) met RFT banden genomen. Het verschil met de 18" wielen is aanzienlijk. Uiteraard rijden we nu zo de sneeuw uit en is er minder last van gladheid (meer grip) maar de banden zijn merkbaar zachter.
Wat mij ontzettend opvalt is de impact van andere velgen op de looks. Het ziet er stukken lelijker uit. Veiligheid voor alles echter....
En inmiddels ook het vaker gehoorde probleem bij de 3deurs en coupevarianten. De ramen behoren een klein stukje omlaag en omhoog te gaan bij het open en sluiten van de deuren. Dit doen ze (vanwege de kou) niet meer. Morgen langs de dealer om opnieuw te laten initialiseren (garantie).
De vakantie voorbij
- 26.700 km
We zijn nu zo'n 8 maanden en 7.000 kmverder sinds de vorige review. Dat is gemiddeld nog geen 1.000 km per maand. En dan te bedenken dat we een trip op en neer naar Oostenrijk hebben gehad.
Al met al nog steeds prima. De auto is echt groot genoeg voor 2 volwassenen, een kind en een hondenbench alsmede de vakantiespullen. Dan wel met een grote dakkoffer. Dat dan weer wel.
Verbruik staat, ook na de bergkm op 7,9 over de gehele 26.700 km.
Onderhoud:
over 6000 km voor vervangen remvloeistof en olie. Ik zal niet zolang wachten maar nog voor het verstrijken van het 2e jaar een (eerste) beurt laten uitvoeren. Dat wordt dan november dit jaar.
Remmen voor en achter hoeven pas vervangen te worden bij een km stand van 60.000 (indicatief).
Verder helemaal geen bijzonderheden. Wat een geweldige auto!
De eerste beurt
- 27.300 km
Komende dinsdag staat de eerste beurt gepland. De auto is al even bekeken in verband met een "einde garantie".
De volgende zaken zijn nodig:
* remvloeistof (obv 2 jaar)
* olie (obv 2 jaar)
* microfilter (omdat ook de olie vervangen wordt ?!)
* wissel zomer- voor winterbanden
de volgende garantiezaken zijn er ook nog:
* de hoes van de handrem blijkt wat gescheurd en wordt vervangen
* in de hemel boven de zonneklep van de bestuurder zit een heel irritantie trilling en deze wordt verholpen
* het stikselwerk voor de specifiek M-bekleding op het linkerportier maar ook het linkerachterscherm blijkt precies op de rand gerafeld. Dit wordt hersteld.
Al met al 300 euro voor de beurt (zonder garantiewerk) is niet mis. Als je beseft dat het de eerste beurt is, valt het nog mee.
Overigens, waar ik het eerste jaar uitkwam op bijna 18.000 km is het dit jaar ongeveer 10.000 naar verwachting. Op 28 november is de auto 2 jaar oud.
Een half jaar later
- 32.500 km
We zijn inmiddels een half jaar verder en eigenlijk is er weinig te melden.
Een 5.000 km in een ruim half jaar is natuurlijk bijzonder weinig. De auto houdt zich nog perfect en het verbruik wordt (dankzij de fluwelen rechtervoet) ook beter, alhoewel het maar tienden zijn (7,7l/100km).
alles nog ok
- 43.000 km
Een 10.000 km later alsnog een update. Eigenlijk is er geen nieuws te melden. Alles loopt nog als een zonnetje, het verbruik is niet gewijzigd en maar 1 klein probleem gehad. De sluiting van de deksel van de armsteun is, om onverklaarbare reden, afgebroken. Deze is gerepareerd onder coulance.
Daarnast een kleine schade vanwege een bestuurder die haar auto tegen de mijne aan reed. Schade uiteraard netjes verholpen.
Qua onderhoud valt het ook ontzettend mee. Ik heb nog een wintercheck laten uitvoeren maar hier kwam, uiteraard, niets bijzonders uit.
Problemen met de bobines
- 43.100 km
Geef je net een review na een probleemloze periode van zo'n 10.000 km, krijg je natuurlijk direct daarna een probleem.
Net als meer gebruikers hier op Autoweek.nl had ook ik te kampen met niet meer functionerende cilinders, veroorzaakt door de bobines. 4 bobines vervangen, 4 bougies vervangen en probleem opgelost. Wel nog over enkele dagen de software opnieuw laten programmeren. Probleem onder coulance opgelost vanwege lager kilometerstand en jonge leeftijd.
Compliment voor Renova uit Tilburg, jammer van het ontstane probleem.
Lambda sonde (en bobines)
- 46.000 km
Nog maar een paar weken geleden in de garage geweest, dient het volgende euvel zich aan. De lambda-sonde blijkt kapot. Het hoe en waarom wordt niet duidelijk. Wel wordt ook deze onder coulance vervangen. Dank aan Renova wederom.
Overigens blijkt dat de bobines opnieuw vervangen zullen moeten worden. Generetie 5 volgt de (huidige) generatie 4 op. Binnenkort dus wederom een bezoekje aan Renova.
Spijtig dat met een rustig rijgedrag en lage kilometerstand toch deze problemen zich voordoen.
Het rijgenot is er echter niet minder om geworden.
Het verbruik wel. Inmiddels rijdt ik meer langere afstanden en kom dan wel tot 1 op 15. Ik rijd dan wel met een fluwelen voet en niet te hard.
Still going strong
- 76.500 km
Alweer een hele tijd geleden dat ik een update heb geplaatst. In die gehele tijd is er eigenlijk ook niets bijzonders te melden geweest. Nu ook niet.
Alles doet het, blijft het doen en de verwachting is dat het voorlopig zo blijft.
Verbruik is op dit moment ongeveer 1 op 14. Toch best ok. Afgelopen jaar wel nog een keer regulier onderhoud laten uitvoeren. Tevens de zomerbanden vervanger (enkel achter). Met 18" runflat geen goedkoop avontuur. De beurt viel overigens alles mee. Ook daar geen bijzonderheden.
Ik verwacht voorlopig nog te kunnen rijden zonder verdere bijzonderheden.
Verkocht
- 80.063 km
Na jaren van trouwe dienst en met volle tevredenheid (op een paar beschreven minor issues na) is de auto ingeruild.
Emotie heeft plaatsgemaakt voor iets meer ratio.
Met slechts iets meer dan 80.000 km op de teller is de auto ingeruild op een Skoda Octavia. Vanwege de fiscale tegemoetkomingen vanuit de overheid een niet te missen kans.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.