BMW 116i Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 129.100 km |
- 11.000 km
Sinds januari 2009 ben ik in het bezit van een BMW 116i Business 3-deurs. Het betreft een lease-auto en tijdens de selectieronde heb ik de volgende auto's overwogen:
- BMW 116i
- Volvo C30 1.8 Sport
- Fiat Bravo 1.4 T-jet 120pk
- Skoda Octavia 1.4 TSI
Mijn voorkeur ging aanvankelijk uit naar een Skoda Octavia, vanwege de mooie balans tussen comfort en degelijkheid. Uiteindelijk is het de Skoda niet geworden, omdat de TSI eind vorig jaar nog niet beschikbaar was en de andere 1.6en niet overtuigden. De Fiat Bravo is natuurlijk qua design een topper, gedistingeerd en op het eerste gezicht mooi afgewerkt. Echter het leasebedrag was hoger dan verwacht en de duurzaamheid van lange termijn betwijfel ik. De Volvo C30 was ook een optie. Zeker met de actiemodellen Sport en Advantage. Bij een proefrit overtuigden het (zit)comfort en de wegligging, echter de bagageruimte is veel te beperkt. In die periode heb ik weleens kort stilgestaan bij de 1-serie, maar die leek mij toen te duur. Maar toen werd eind vorig jaar bekend dat er een nieuwe bijtellingscategorie zou ontstaan; de 20% categorie. Uit de middenklasse waren slechts twee modellen beschikbaar die hiervoor in aanmerking kwamen, de VW Golf 1.4 Tsi en de 116i. De Golf was geen optie, maar de 116i zeker wel. Tijdens een proefrit ben ik overtuigd geraakt van de afwerking en verrassendgenoeg ook het comfort. De keuze was gemaakt; het werd een 116i.
De 116i heb ik vervolgens besteld in de Business-uitvoering, aangevuld met de volgende opties:
- Cruise control (ongelofelijk dat hiervoor bijbetaald moet worden....)
- Antraciet Network-bekleding (veel meer klasse dan de standaardbekleding)
- Chrome-line ( aluminium (look?) lijsten aan de zijkanten).
De 116i bevalt prima. Aan alles merk je dat dit een klassebak is. Zeker in vergelijking met de vorige Renault Megane. Elke rit is weer een bijzondere ervaring. Het echt onderscheidende van een BMW t.o.v. bijna alle andere auto's is de driehoek van zitpositie, transmissie en besturing. Echt fantastisch!
De motor biedt met 122pk voldoende vermogen om vlot mee te komen met de rest van het verkeer. Niet meer dan dat. Aan alles voel je dat het onderstel is voorbereid op het dubbele vermogen (130i). Tot zover de gemiddelde items. Bovengemiddeld gunstig is het verbruik, in de eerste weken was dit 7 liter per 100km en inmiddels is dit gedaald naar 5,5l tot 6l per 100km. Heel netjes en bijna volgens fabrieksopgaven. Daarnaast is de motor bovengemiddeld stil. Pas als de motor meer dan 4000 tpm maakt neemt het geluid toe.
In de praktijk blijkt de 1-serie praktischer dan verwacht. Een (korte) rit met 5 personen is zeker mogelijk. De bagageruimte is voldoende groot om boodschappen te doen. Als de bank wordt neergeklapt dan is er een zee van ruimte. Deze week heb ik twee racefietsen vervoerd, dit ging prima met de bank plat.
Problemen
Bij het business-pakket hoorde een portable navigatiesysteem. Dit is een mooi systeem van Garmin (een Nuvi) waarbij alle draden zijn weggewerkt en een houder is geplaatst op het dashboard. In het navigatiesysteem is een bluetooth-functie geintegreerd. Echter wanneer een telefoongesprek wordt gestart of ontvangen loopt het systeem vast of stopt met navigeren. De BMW-dealer zegt dat een software-update de oplossing is, maar dit helpt onvoldoende. Ik blijf zoeken naar een oplossing.
Genieten van elke kilometer
- 21.500 km
Inmiddels is de kilometerstand opgelopen tot ruim 21.000 kilometer. Tot nu toe heel fijne kilometers. Een 1-serie stuurt toch wel erg fijn en de wegligging is gewoon perfect. Recentelijk stapte ik in mijn oude auto, een Skoda Fabia, en verbaasde mij over de hoge zit. Het lage zitten van de 1er is in het begin even wennen, maar komt de rij-beleving zeker ten goede.
Het probleem met de Nuvi is opgelost. Breeman in Rotterdam heeft dit goed opgepakt. Zij hebben een update van de software gegeven, waardoor het navigatiesysteem én de handsfree-functie beide weer prima functioneren. Puntje van aandacht blijft het bellen of gebeld worden naar/van een gsm-telefoon. Daarbij is het geluid problematisch i.t.t. vaste telefoons.
Verder zijn er geen problemen geweest. Vorige week is voor het eerst wat olie bijgevuld, maar dat is m.i. na 21.000km niet complicerend.
Het verbruik stabiliseert zich tussen de 6,0 en 6,5 l/100km, bij pittig anticiperend rijden. De cruise-control gebruik ik 80% van de kilometers en dit verklaart de nette waarde. Het gebruik van de airco verhoogt het verbruik wel, ik vermoed zo'n 0,5 l/100km.
Weinig bijzonderheden
- 26.200 km
De 116i is alweer ruim negen maanden in bezit. Negen mooie maanden want de BMW is een erg fijne auto. Vorige maand moest er voor het eerst wat olie bij, dat is de enige bijzonderheid. Daarnaast valt mij op dat de koppeling regelmatig abrupt reageert bij het laten opkomen. Zelf ben ik er nog niet uit of dit door de korte slag komt of dat hier naar gekeken moet worden. Het verbruik is nog steeds tussen de 6 en 6,5 liter per 100km.
Winter voorbij
- 41.300 km
Eind april is een mooi moment om de balans op te maken na de winter. Achterwielaandrijving is perfect, behalve als het glad of erg nat is. Bij de eerste sneeuw begon het wegglijden. Nadat ik op een morgen niet van huis kon omdat de auto was ingesneeuwd stond mijn besluit vast; winterbanden zijn noodzakelijk! Achteraf bleek eind december een prima moment, want er kwam daarna nog veel kou en sneeuw. Het verschil in wegligging mét winterbanden is groot; zwaarder sturen, betere wegligging en een hoger verbruik. Dat laatste liep op naar gemiddeld 7,2 l/100km en is daarmee toch aanzienlijk hoger dan met zomerbanden. Net als achterwielaandrijving zijn stijlloze portierramen ook niet geschikt voor een strenge winter. Het mechanisme van het linkerraam is dan ook gesneuveld deze winter. De dealer heeft het prima opgelost. Inmiddels zijn de winterbanden weer onder de auto vandaan en zitten de mooie velgen er weer onder. Optisch veel mooier en in de zomer prima. Verder helemaal geen klachten over de BMW, nog steeds een hele fijne auto. Een prima keus!
Richting einde contract
- 129.100 km
De laatste update van deze review was erg lang geleden. Inmiddels is de kilometerstand opgelopen tot bijna 130.000 km en loopt het leasecontract nog een half jaar. Nog steeds bevalt de BMW prima. Na de vorige update is het brandstofinjectie-systeem tot drie keer toe vervangen. Op die momenten liep de motor op drie cilinders en in noodloop. Heel beroerd, maar na twee keer herken je wat er loos is. Dit hoop ik niet vaker mee te maken, maar ik heb goede hoop want de afgelopen 40.000km is dit niet voorgekomen. Olie verbruikt de BMW niet. Het brandstofverbruik is nog steeds tussen de 6.0 en 6.5 liter per 100km en daarmee prima. Twee weken geleden zijn voor het eerst de zomerbanden voor het eerst vervangen. De Dunlop Euphoria's zijn vervangen door Goodyear Eagles. Prima banden waarbij het verbruik gelijk is. De Dunlops voelden alleen wat sportiever aan. Inmiddels ben ik begonnen aan een orientatie op een opvolger. De nieuwe 1-serie is interessant, maar goed uitgerust behoorlijk prijzig. De nieuwe Volvo V40 lijkt een goede opvolger.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.