BMW 116i (2008)

autoreview

BMW 116i (2008)

Signalement

Uitvoering116i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst8.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 8.000 km

Geachte mede-autoliefhebbers!

Hierbij mijn eerste review over mijn in mei jl., aangeschafte BMW 1-serie.

Vroeger reed ik met veel plezier in een Focus Rally Edition met 145 pk. Deze auto beviel uitstekend, maar na een proefrit in de 1-serie, was ik toch echt verkocht. Wát een wegligging, wát een grip wat een mooie afwerking!

Er moest echter nog een (belangrijke) keuze gemaakt worden welke motor erin moest. Gelet op het budget, dat niet oneindig is als particulier, kon ik kiezen tussen een redelijk kale 1.8 of een wat rianter aangeklede 1.6.
Aangezien je in Nederland eigenlijk nergens meer goed kunt doorijden door de vele files en de 1.8 maar ongeveer 20 pk meer onder de kap heeft, heb ik besloten om te gaan voor de laatste optie, een aangeklede 1.6.

Als extra’s heb ik gekozen voor het Business Line pakket. Hierin vind je onder andere:

* airco,
* lichtmetalen velgen,
* metallic lak (Monaco blauw),
* verwarmde buitenspiegels,
* opbergpakket
* mistlampen, regen- en lichtsensor.

Als extra komt daar nog bij: Park Disdance Control, een multifunctioneel, lederen sportstuur, Chrome Line exterieur (erg chique!), stof Network en tot slot nog cruise control. Dit laatste is handig als ik eens in Duitsland ga touren. Zal vaak gebeuren, want ik woon maar zo’n 10 minuten van de grens.

Bijgaand alvast wat foto’s.

Later volgt nog meer over verbruik en dergelijke. De onderstaande ’Waarderingen’, zijn onder voorbehoud. Ik kom daar later, als ik meer kilometers heb gemaakt, nog op terug.

Ervaringen op 30 juni 2009:

Tot nu toe bevalt de auto goed. Het verbruik komt gemiddeld uit op 6,8 liter op 100 km. Dit gebruik is gebaseerd op 50% stad- en 50% snelwegkilometers. Vooral in de stad helpt de start-stop-automaat het verbruik binnen de perken te houden. Hierbij maak ik gebruik van het 'nieuwe rijden', dus met een lichte rechtervoet.

De handling is uitmuntend.

PROBLEMEN

  • 8.000 km

Helaas zijn er ook wat minpuntjes te ontdekken. Van de winter (ook bij temperaturen boven de 10 graden) weigerde de start-stop-automaat dienst. Navraag bij de dealer leverde een niet goed functionerende accu op, die overigens kosteloos door een ander exemplaar werd vervangen.

Ook het rechterportierraam functioneerde niet naar behoren. Hij ging wel omlaag maar niet meer omhoog. Heel vervelend bij temperaturen onder de nul graden! De eerste keer werd geen defect gevonden en deed hij het natuurlijk gewoon. Daarna nogmaals hetzelfde defect. Na enig gesleutel aan de software werd ook dit euvel kosteloos door de dealer verholpen.

Ik vind dit toch wel een beetje tegenvallen voor een 'premium'-merk als BMW pretendeert te zijn.

Wordt vervolgd.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.