Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

autoreview

Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)
Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

Signalement

UitvoeringTTRS Coupé 2.5 TFSI quattro
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf9.103 km
KM-stand laatst53.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Downscaling

  • 20.200 km

Degene die door mijn autohistorie heeft gebladerd, zal het niet zijn ontgaan dat ik inmiddels als Audi-liefhebber te boek sta. Na de reeks A4-A6-A4-A6 als lease-auto's te hebben gereden, schafte ik in 2015 een Audi S7 aan met de intentie daar slechts weinig geweldige kilometers in te maken. Welnu, dat liep wat anders. Die auto beviel zo geweldig goed dat ik er ruim drie jaar mee heb gereden en zo'n 60k km op de klok heb gezet. Het was (en is) een dermate geweldige auto, dat ik er geen afscheid van wilde nemen en dat het moeilijk was een gepaste opvolger ervoor te vinden.

In die drie jaar heb ik diverse auto's geprobeerd en overwogen: de nieuwe Audi RS5, de C7 RS6, Porsche Panamera en Tesla Model S en geen enkele overtuigde. De RS5 vond ik te braaf klinken (de S7 had een RS7 Sportuitlaat en klonk bruut), de RS6 was gaaf maar niet indrukwekkender dan de (getunede) S7, erg diefstalgevoelig en niet onderscheidend qua interieur. De Porsche Panamera (vorige model) was nog wat lomper en niet sneller of indrukwekkender en met name het interieur stelde me teleur, hetgeen overigens ook het echte breekpunt bij de Model S was.

Dus ik besloot dat het roer dan maar echt om moest: niet langer naar hetzelfde soort auto's kijken, maar bij mezelf te rade gaan wat ik nou echt een leuke auto vond. En dat bleek de TT-RS te zijn! Al jaren vond ik het model aansprekend en kreeg ik rillingen van het geluid van die vijfcilinder. Het interieur vond ik altijd al prachtig en instappen voelde alsof je een auto aantrok, in plaats van erin plaatsnam. En de ruimte van een grote auto hebben wij met zijn tweetjes niet nodig. Toen deze auto beschikbaar kwam met de juiste specs, keramische remmen, sportuitlaat, carbon-inleg en B&O, heb ik direct een afspraak gemaakt voor een proefrit en na 45 minuten was de deal gesloten! Bye bye S7 en welcome TT-RS!

De auto heeft géén adaptieve demping, dus het was even 'wennen' na de luchtvering van de S7.. :-) Maar geen stuiterige wegligging: gewoon snaarstrak de bocht door zonder overhellen. Na de 2100 KG van de S7 lijkt de TT-RS wel een lichtgewicht met de 1400KG: snelle reacties, geen overhang in de bochten en strak als een plank. Maar niet oncomfortabel voor een sportauto. De ruimte is beperkt maar voldoende voor ons beiden, vakanties gaan prima en het bankje kan eventueel platgelegd worden indien nodig. De B&O haalt het niet bij de B&O uit de S7, maar klinkt redelijk, het virtual cockpit systeem is mooi, maar minder intuitief als de MMI uit de S7 en zaken als Head-Up DIsplay en Adaptief Cruise Control zitten er niet op.

Maar wèl een grijns van oor tot oor elke keer dat ik ermee rijd. Wat een leuke auto is dit! Kreeg ik met de S7 al veel bekijks, dan is dat nu zeer zeker niet minder (verlegen moet je niet zijn). De acceleratie is top, de wegligging zeker en lichtvoetig en de begrenzer van 280 is snel bereikt (dat zou zomaar eens opgelost kunnen worden bij een tuningsessie. De kosten zijn relatief laag gezien de beperkte MRB en het praktijkverbruik van 1:10,4 l/km.

Na vier maanden rijden kan ik zeggen dat ik wel moest wennen, maar ongelooflijk blij ben met mijn keuze!

Jaartje verder

  • 31.000 km

Zo, we hebben het eerste jaar (en iets meer dan 20k km) erop zitten en om kort te zijn: het jaar is voorbij gevlogen! Wat een fijne auto is dit; helemaal blij. Een aantal maanden geleden heb ik wat problemen met de auto ondervonden, daar er een scheurtje zat in een afdekrubber van de achterklep, waardoor er vocht in de achterklep kon komen. Dat vocht gaf storingen aan de achteruitrijcamera en daarmee een hele range aan elektronische storingen tot een kerstboom op het dashboard aan toe. Onder garantie is de auto tweemaal een aantal dagen weggeweest, heeft men het euvel uiteindelijk kunnen vinden en definitief kunnen oplossen. Gelukkig maar, want elektronische storingen zijn niet zo snel opgespoord en opgelost. Prima werk van de dealer!

Verder was het nog even een heel gedoe met het zoeken, nou ja het vinden, van de juiste wintervelgen. Audi heeft voor de TT-RS eigenlijk maar 1 soort passende wintervelg, maar a) die vind ik niet mooi en b) die prijzen zijn helemaal belachelijk. Dus heb ik gezocht naar passende TTS velgen met de juiste ET waarde, maat etc. en die op de auto gemonteerd. Helaas bleek dat alsnog niet lekker met de keramische remmen te passen, dus hebben we eibach spacers moeten monteren om het goed passend te maken. Dat stond dermate mooi, dat ik die bij de zomerset er maar op heb laten zitten :-) Het doet niets af aan het rijden en sturen en ook na maanden gebruik is de sporing van de auto 100% (conform meting bij de dealer vorige week). De auto heeft geen problemen gehad verder, de onderhoudsbeurt is bij 30k km uitgevoerd (olie, remvloeistof, filters etc. a 600 euro inclusief vervangend vervoer) en brengt steeds een grijns op mijn gezicht.

Echter, ook 400pk en 480nm wennen na een jaar, dus heb ik de auto bij VAGTechniek in Nuenen op de rollenbank laten tunen. Het resultaat op papier is 628Nm en 489pk, maar het resultaat op de weg is ronduit verbluffend: wat een snelheid, kracht en souplesse! Ook heeft men de plofjes in de uitlaat wat meer aanwezig laten zijn in Dynamic en is de rev en speed limiter eraf gehaald. De topsnelheid kunnen we nu niet testen in Duitsland daar de winterset erop ligt (Vmax 270), dus dat bewaren we maar voor de lente.

Kortom: de wens voor heerlijk speelgoed is dus helemaal uitgekomen!

Uitgespeeld

  • 53.000 km

In januari 2022 zijn wij verhuisd naar de hoofdstad en, hoewel ik twee parkeerplekken in de garage heb, daarbij hebben we keuzes moeten maken. Twee auto's en een motorfiets ging niet passen en daarnaast maakten we eigenlijk van beide auto's bijzonder weinig gebruik. De TT-RS was nog in topstaat, had net een beurt van 1400 euro gehad en stond eigenlijk te popelen om weer eens wat vaker uitgelaten te worden. Dus, met pijn in het hart, heb ik besloten de auto te verkopen en iemand anders die smile op zijn/haar gezicht te geven.

Want wat is dit een heerlijke auto. Voor een gezin van twee is het echt een ideaal bakkie: erg snel, zuinig als het moet, prima ruimte voor een roadtrip en zo ontzettend veel lol (geluid, bochten, snelheid, afwerking). Ik heb de auto ruim 3 jaar gehad en heel erg veel plezier van gehad. Ik wens de volgende eigenaar/eigenaresse er heel veel plezier mee!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.